Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 track omzetten?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
bluebeauty




Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 05-02-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: track omzetten?   track omzetten? Emptyza 5 feb 2011 - 8:59

Dit lijkt erg op de titel van een ander topic hieronder, maar ik bedoel echt wat anders.

Mag ik een paar vragen stellen aan jullie?
Ik heb een paddock paradise van zo'n 2500 m2. Er ligt een track om het weiland heen van 3 meter breed.De track is 100 bij 100 bij 20 bij 20 meter.
Ik rijd regelmatig op de track (nog meer mensen die dat doen?) We zitten op zandgrond, maar toch wel modder op sommige plekken nu. Ik zit te denken om de track om te laten zitten en het gele zand naar boven te halen. Dan kan ik altijd rijden, alleen als het vriest niet. Het nadeel is dat het in de zomer wel erg zwaar wordt.
Onze bak hebben we ook laten omzetten en dat is net strandzand in de zomer. Dus dat is wel een nadeel. En als ik de track heel misschien in de toekomst weer bij de wei wil trekken, groeit daar dan nog wel gras? Of moet je dan daar weer zwart zand storten? Ik twijfel heel erg wat te doen. Zijn er meer mensen die de track hebben laten omzetten?
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptyma 7 feb 2011 - 6:55

Ik woon ook op de zandgrond en heb mijn bak ook door het omkeren van grond aangelegd, net als veel andere mensen in de buurt. Ik heb wel gezien dat als de bak een poos niet echt gebruikt wordt, er ook weer gras gaat groeien. Niet zo veel en dik als op de 'zwarte grond', maar het komt wel terug. Ik zou er dus niet teveel mee zitten als je het later weer bij de wei wil trekken, lijkt me niet echt problemen geven. En als die randen toevallig ook luwe plekken zijn, waar ze vaker staan te rusten, is het nog wel handig ook dat er zand ligt, staan ze liever op dan in de modder.

Ik heb pas net een track aangelegd, dus moet nog even aankijken hoe modderig het gaat worden. Als dat erg tegenvalt, ga ik misschien op sommige plekken de grond ook nog omkeren. Ik lees dus mooi even mee in je topic.

Bij mij valt het gelukkig nog wel mee hoe zwaar het zand 's zomers is, waar ik wel een hekel aan heb is als het zo gaat stuiven. Is dus lastig om je echt goed advies te geven, misschien eerst maar 1 stuk om laten zetten, waar je het meest last hebt van modder?
Terug naar boven Ga naar beneden
bluebeauty




Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 05-02-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptydi 8 feb 2011 - 5:18

Ja ik laat de plekken die erg slecht zijn omzetten en dan kijken hoe dat gaat, de track loopt ietwat naar beneden, dus alle water kom aan het einde van de track terrecht.
Bij ons stuift het dus wel in de zomer, dat is wel en behoorlijk nadeel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptywo 9 feb 2011 - 6:46

Interessant onderwerp bluebeauty glimlach. Ik heb er geen ervaring mee dus kan je er helaas niets over vertellen, maar hopelijk zijn er anderen die dit hebben gedaan. Ik heb er wel ooit over gelezen in het boek van PaardNatuurlijk. Zij hadden een middenpad tussen hun weides helemaal om laten keren en ik geloof dat dat daarna wel heel mooi droog bleef.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptywo 9 feb 2011 - 7:49

Wat je ook even kunt doen is kijken waarom juist deze plekken modderig zijn. Ligt het bijv. lager dan omliggende grond? Staan de paarden hier wellicht meer dan op andere plekken. Een slaapplaats bijvoorbeeld (als het droog is natuurlijk).
Dit kan namelijk helpen met het bekijken van waarom het daar nu juist natter is dan de omgeving.

Plekken worden namelijk natter door
een harde onderlaag / tussenlaag
Veel belopen / stilstaand van mensen, beesten. = verdichting bovenlaag
Lager gelegen dan de omgeving waardoor al het water op dat punt verzameld.
Beschutting of meer beschut dan omliggende plaatsen door bossage/bomen/struiken, dit zorgt dat de wind minder speling heeft en de grond dus natter kan blijven.

Gras groeit werkelijk overal, zelfs op je auto als je hem lang genoeg niet wast grijns Ik zou mij daarom niet zo veel zorgen maken over dat het niet zou groeien op wit zand. Tuurlijk groeit het wel trager dan op zwarte grond of teelgrond, maar het komt zeker wel terug.
Kijk bijvoorbeeld eens op het Kootwijker zand SBB doet zeer veel moeite om deze plekken zand te houden omdat het telkens weer dicht dreigt te groeien.
Dat begint eerst met kleine mosjes welke in de luwte aangroeien, dan komt er vaak heide en gras daarna komen er kleine struikjes en boompjes en dan krijg je bos.
Even in het heel kort geschreven.

Als je regelmatig rijdt op je track dan zou ik hem zeker eens in de zoveel jaar loswoelen omdat je een harde laag creeerd in de loop der tijd door het rijden. Dan blijft het mooi droog en begaanbaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
bluebeauty




Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 05-02-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptywo 9 feb 2011 - 19:49

De track waar de modder is, ligt inderdaad lager dan de rest, dus daar verzameld het water zich. Het is ook een veel belopen stuk. Maar los laten woelen (dat moet toch met een tractor?) kan dat wel op een track van 3 meter breed? Kan de tractor daar wel tussen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptydo 10 feb 2011 - 1:29

bluebeauty schreef:
Maar los laten woelen (dat moet toch met een tractor?) kan dat wel op een track van 3 meter breed? Kan de tractor daar wel tussen?
Ligt eraan hoe groot de tractor is grijns. Die van ons is klein genoeg om door een pad van 2,5 m breed te rijden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
bluebeauty




Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 05-02-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptydo 10 feb 2011 - 2:26

haha, ja dat is zo. Ik zat te denken aan die grote tractors van de loonwerkers hier in de buurt.
Terug naar boven Ga naar beneden
bluebeauty




Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 05-02-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptyza 12 feb 2011 - 21:58

Ik heb toch eerst een tijdelijke andere oplossing gevonden.
Daar waar de track modderig word, heb ik een tweede track gemaakt het weiland in en waar de track weer goed is, het weiland weer uit.
Dan kan ik in ieder geval rijden, maar de modder blijft wel gewoon liggen. Dan kan ik er nog even over nadenken wat ik ga doen, aangezien ik het toch erg nadelig vind dat het zo zwaar wordt als ik het om laat zetten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptyzo 13 feb 2011 - 0:32

Slim opgelost, al is het dan tijdelijk compliment.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptyzo 13 feb 2011 - 2:31

Wat je ook zou kunnen doen is het volgende

Neem een palenboor en maak diepe gaten om de 2 a 3 voeten afstand. vul deze gaten met grind en dek het boven laagje af met zand.
Zo zorg je voor meer lucht in de grond en meer ruimte voor water omdat grind grotere ruimtes tussen elkaar heeft.

Dit zorgt voor misschien een betere afvoer en sneller opdrogen.
Terug naar boven Ga naar beneden
bluebeauty




Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 05-02-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptyvr 18 feb 2011 - 9:12

Okee! dat zou dus ook kunnen. Heb je er zelf ervaring mee? werkt het goed?
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptyza 19 feb 2011 - 4:55

Ik ken iemand die daar idd goede ervaringen mee heeft. Hij had het in de paddock gedaan. Wel veel gaten gemaakt. Om ervoor te zorgen dat het grind op z'n plek bleef had hij het in "sokken" van windbreekgaas gestopt.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Emptyzo 20 feb 2011 - 8:10

ja zelf ook ervaring mee, daarom durfde ik het ook wel op te schrijven ;-)
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





track omzetten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: track omzetten?   track omzetten? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
track omzetten?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)
» Een track vol met gras
» track omploegen?
» Zand op track van klei?
» Grindtegels 30x30 aanbrengen op de track

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: