Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Zand op track van klei?

Ga naar beneden 
+5
Nina
Natural Horsetrainer
Wieteke
Berith
Iris
9 plaatsers
AuteurBericht
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyvr 15 jun 2012 - 8:37

Het onderwerp is in 2010 is het al eens aangekaart. Ik ben benieuwd wat de recente ervaringen zijn met de track op kleigrond ophogen met zand.
- Werkt het om de graszode af te graven naar de zijkant van de track zodat een randje ontstaat, zodat het zand niet de wei in spoelt?
- Hoe dik moet de zandlaag zijn om vermenging te voorkomen?
- Wie heeft dit aanlegd en hoe bevalt het, vooral in de winter....?

Groeten, Iris
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyzo 17 jun 2012 - 17:39

Ik heb het op een smal modder paadje gedaan. Als je het zand er zo opstort ben je het in no-time kwijt want dan vermengt het met de klei. Op het modderpaadje heb ik nu eerst worteldoek gelegd en daarover het zand. Tot nu toe werkt het prima. Ik wil binnenkort een groter stuk doen. Dan laat ik de loonwerker wat afgraven (dat gaat dan mijn heuvel worden) worteldoek eronder en dan weer zand erop.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyzo 17 jun 2012 - 23:16

Worteldoek is een goed idee Berith. Hoe dik is de zandlaag bovenop het doek bij jou?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyma 18 jun 2012 - 5:55

Ik heb er nu tussen de 5 en 10 cm op maar dat is eigenlijk iets te weinig en her en der is het doek wat zichtbaar. Dit was zand wat ik van iemand gekregen heb dus kon ik het niet zo dik doen als ik wilde. Binnenkort ben ik van plan een ander stuk te doen en dan zand te bestellen en dan wil ik het wat dikker. 10 tot 15 cm lijkt me mooi.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptywo 20 jun 2012 - 20:01

Zand direct op de klei ben je inderdaad vrij snel kwijt. Wij laten binnenkort een deel 'verharden' met betonpuin. Er wordt dan wat klei afgegraven (vooral om een vlakke en schuin aflopende onderlaag te vormen, niet om een 'dragende laag' te bereiken, want dan zou je ongeveer tot China moeten doorgraven lekker puh ).

Misschien dat ik dan later nog op een deel van het puin zand laat storten. Het puin zal onder afschot worden aangebracht, zodat het water hopelijk naar de sloot afwatert. Ik wil dan wel van die paddockroosters gebruiken, want in los zand zal waarschijnlijk toch een hoop regenwater blijven staan in de voetsporen van de pony's.

Onder het puin komt trouwens wegendoek te liggen.

Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptydo 21 jun 2012 - 1:14

Dus als ik het goed begrijp is jouw plan:
1. bovenlaag klei schuin afgraven
2. wegendoek
3. betonpuin
4. roosters met zand

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptydo 21 jun 2012 - 5:43

Is wegendoek iets anders dan worteldoek?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptydo 21 jun 2012 - 7:52

Wij hebben in onze vorige bak ook wegendoek gebruikt. Dit was een stuk wat helemaal op maat gemaakt was. Wegendoek is vele malen sterker dan worteldoek.
Na 15 jaar hebben we de bodem vernieuwd in de bak. toen is ook het oude wegendoek eruit gehaald en werkelijk er zat nog geen scheurtje in. Nou ja na het verwijderen met een grote graafmachine wel natuurlijk maar is echt veel zwaardere kwaliteit dan bijvoorbeel worteldoek bij het tuincentrum vandaan.

Maar daar is de prijs ook naar hoor. Geen idee meer wat het toen koste maar was vooral duur... ;-)
Voor een pad met daarop een stabiele bovenlaag denk ik dat worteldoek wel voldoende is, maar dat zou je bij iemand na moeten vragen die hier vaker mee werkt. Iemand in je kennissenkring die in de wegenbouw zit?

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptydo 21 jun 2012 - 23:43

Ik overweeg om het 'oude' zand uit de bak naar het pad rondom de wei te verplaatsen. En de bak met nieuw zand te vullen. Het zand in de bak is af en slibt snel dicht, het pad is nu alleen bij droog weer bruikbaar. Vanwege bevangenheid en gras dat op het pad staat, kan mijn Shetje er nu geen gebruik van maken. Met zand op het pad hoop ik dat de paarden er het jaar rond van kunnen genieten.
Vanwege de beperkte ruimte en relatief korte pad (200 m) verwacht ik dat de zandlaag rond de 40 cm zal worden. Waarschijnlijk is wegendoek dan overbodig?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyzo 3 maa 2013 - 14:23

Berith (of anderen), ik was ook van plan om op een deel van de track wit zand te gooien, op een moment dat het droog en vlak gelopen is, ter verbetering van de bodem. Ik snap dat het op den duur 'weg loopt' als je er niks onder doet, maar heeft dat ondanks dat de bodemgesteldheid niet toch iets verbeterd? Of raak je't echt 'kwijt' en wordt het net zo kleiïg als daar voor? Ik had nl. het idee om het er gewoon zo op te gooien omdat het dan, ookal vermengt het zich met de bovenste laag klei (bij mij blijft de blubber op de meeste plekken 'ondiep' en zakken ze niet echt diep weg) toch de bodem wel verbetert en het minder glad en drekkerig wordt (ik vind een beetje modder in het najaar geen ramp, maar 't wordt op die klei ook glibberig, dat vind ik minder).

Eerst worteldoek is wel een idee trouwens, duf dat ik dat niet zelf had bedacht, ik graaf dan niks af dus zal aan de kant van de binnenwei een walletje moeten maken maar dat kan met grond wat ik af moet graven bij het verbreden van het stoepje. Aan de andere kant loopt het al op.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyzo 3 maa 2013 - 18:47

Zonder worteldoek ben je het zand echt kwijt en wordt het net zo'n kleibende als de rest. Inmiddels ook een winter ervaring met wel worteldoek eronder. En dan is het advies: Zorg dat het worteldoek echt goed onder het zand ligt en gebruik een flinke laag zand. Zeker als je een jaarling hebt rondlopen die alles wil slopen. BIj mij heeft Ella dus her en der een hoekje worteldoek onder het zand gevonden. Dat heeft ze dan eerst geproeft en toen heeft ze het omhoog getrokken. Gevolg: een stuk pad om de bak heen waar ze weer 10 cm in de klei weg zakte en het zand weer verdwenen. Komend voorjaar maar weer eens goed bekijken hoe ik het ga oplossen of accepteren dat in de winter een deel van het pad echt baggerlopen is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyzo 3 maa 2013 - 23:11

OK thanks, dan ga ik met worteldoek werken. Pippa is wel enigszins 'ondernemend' maar maar een ukkie dus die kan maar zoveel stuk maken en ze gaat er niet naar op zoek zeg maar. Ik accepteer sowieso dat je altijd wel drek houdt, we wonen nou eenmaal in Nederland. Maar als ik het een deel kan beperken dan is dat al wat, wit zand is ook gewoon lekker voor ze om in te rollen en daar is mijn track op de meeste stukken ook breed genoeg voor.
Eerst maar wachten tot de zomer als alles droog en platgelopen is, nu kan ik er toch nog niks mee.
Thanks.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyma 4 maa 2013 - 2:11

Misschien kun je er een soort 'bak' van maken, omrand met bv. stoepranden o.i.d. die je dan op de randen van het worteldoek legt, zodat die stevig vast komen te liggen? Nooit zelf geprobeerd hoor, zomaar een idee knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyma 4 maa 2013 - 2:54

Ja, zoiets zou nog wel kunnen denk ik, of halve stoeptegels op z'n kant in de grond. In ieder geval aan de kant van de binnenwei, dat is van gelijke hoogte, aan de buitenkant loopt het langs dat stuk track wat op dus daar leg ik het doek dan gewoon net voor, zo strak langs de palen wordt het toch nooit echt drassig en veel belopen, daar kan ik het doek beter met een spade in de grond 'steken' zeg maar.
Denk dat het zoiets moet worden, maar moet toch wachten tot ik een paar cuub zand kan betalen. Iemand nog tips voor goedkope adresjes? (en wat voor zand gebruik je daar 't best voor, rivierzand denk ik?
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptywo 19 jun 2013 - 22:50

even dit topic omhoog schoppen
ik kan misschien een stalletje met uitloop huren. De uitloop bestaat momenteel uit een stukje beton en dan een compleet kaalgelopen stuk grond
de grond is hier klei. Dus dat is in de winter niks. De vorige huurders hadden de stal dicht, en lieten de paarden een paar uurtjes in de drek rond banjeren
Dat lijkt me dus niks. Ik wil graag een klein stukje voorzien van zand. Maar, ik kan geen drainage aanleggen.
wat gebeurt er met 'alleen maar' worteldoek en dan zand erop? krijg je dan niet gewoon een zandbak die onder water komt te staan?
Terug naar boven Ga naar beneden
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptydo 20 jun 2013 - 0:00

Ik weet niet waar je zit maar bij mij viel die drek dus echt héél erg mee. Sterker nog, ik heb nog nergens gestaan waar ik de winter zo goed door kwam en ik kom van de Veluwe, dus zand. Het werd wel modderig, maar geen diepe modder, dieper dan 'hoefdiep' werd het alleen op het strookje voor de stal maar m'n track en paddock bleven goed begaanbaar voor ze. Op natte dagen was het uiteraard wel drekkiger en stonden er ook wel plassen op de paddock, maar als het dan 1 of 2 dagen droog was geweest kon je er weer vrij normaal overheen lopen.
Dat strookje wordt nog bestraat voor volgende winter, zand heb ik nog even geen geld voor helaas, maar al met al viel het bij mij dus heel erg me. Even zien of ik een foto kan plaatsen...
Beetje slechte foto maar hier kun je een beetje zien hoe het ongeveer was.
Zand op track van klei? Kif0
Ik had 1 slechter pad waar ze echt diep in zakten maar daar gingen ze gewoon niet overheen, hoefde ook niet.
Misschien kun je met de manier van inrichten voorkomen dat ze ergens overheen 'moeten' (dus brééde doorgangen maken zodat ze nooit altijd precies over het zelfde paadje lopen zeg maar).

Wat zand op klei gaat doen weet ik dus nog niet. Zonder doek zal het uiteindelijk vermengd worden met 't zand, ik weet niet of doek echt handig is, omdat de klei er onder dan wel nat wordt en ze het doek in de klei lopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptydo 20 jun 2013 - 5:04

Wat betreft het doek eronder bij mij was een leuk idee tot ik een jaarling (nu twenter) had die het leuk vond om vakkundig al het doek eronder uit te trekken (eerst zand weggraven en als je dan een heel klein stukje doek ziet, net zolang in bijten tot het hele doek tevoorschijn komt. Ik zit er over te denken om t.z.t het doek weer opnieuw te leggen en nieuw zand te laten storten, maar nu is het geld even op...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptydo 20 jun 2013 - 7:30

vandaag even tweede keer wezen kijken op de -waarschijnlijk- nieuwe stek
het lijkt wel alsof het op een rug ligt want het leek dus zandgrond.
maar hier in de omgeving is het meeste klei.
we gaan het eerst een winter aankijken, als het erg vies wordt dan kunnen we het afsluiten en alleen een betegeld stuk geven (en de stal)
misschien laat ik wel wat zand komen als ligplek, zodat ik de rest vd zomer geen strooisel in de stal hoef te doen (het is nu érg hard het stukgelopen gedeelte)
de vorige meiden lieten hun paarden in de boomgaard scharrelen in de winter met als gevolg dat die een modderbende werd en de bomen aangegeten dus dat wil die man nu niet meer
Terug naar boven Ga naar beneden
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptydo 20 jun 2013 - 9:30

Ik heb sowieso geen strooisel in de stal om te liggen, ik heb heel dikke rubberen tegels (ben nog op zoek naar meer) en 1 klein hoekje zaagsel omdat Pippa daar dan op poept en piest, maar verder niet. Inloopstal met strooisel wordt doorgaans voornamelijk een bende en nodigt uit om de inloopstal voornamelijk als toilet te gebruiken, althans, is mijn ervaring. Op het rubber liggen ze, voor Raya is 't eigenlijk net wat te krap, daarom wil ik er nog een paar bij, maar ik wil idd juist om te liggen 1 of 2 zand'platen'.
Terug naar boven Ga naar beneden
riegje

riegje


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 20-05-11
Woonplaats : heerle/moerstraten

Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Emptyzo 23 jun 2013 - 7:22

Ik heb zelf matten van een ouwe koeienstal in de paardenstal(inloop)liggen. wie weet zijn die ook ergens te verkrijgen.
Werken prima.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://flierbos.nl
Gesponsorde inhoud





Zand op track van klei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Zand op track van klei?   Zand op track van klei? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Zand op track van klei?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)
» paddockparadijs op de Noordhollandse klei
» Ervaringen met (klei)schelpen?
» Vanochtend in het zand
» Track verdeling

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: