IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

Een track vol met gras

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
AC!

Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 31

BerichtOnderwerp: Een track vol met gras   di 29 aug 2017 - 4:12

Allereerst hoop ik dat ik bij het goede topic zit.. ik heb een hele tijd gelezen maar wist niet waar ik het moest plaatsen..

Het volgende.. na heeeel lang dromen en een hele zomer aanleggen is het zo ver.. de track is klaar!! We zijn heel gelukkig! En ook de paardjes zijn na lang zoeken gevonden. Gisteren heeft een Welsh dame van 1.18 en 18 jaar oud haar intrek genomen en over een week of twee komt haar nieuwe maatje erbij, een Mangalarga Marchador ruin van vier jaar oud en 1,50 m hoog!
Ons pp bestaat uit een track van ongeveer 600 meter lang. De Welsh Lady demonstreerde vanaf gisteren dat het pp systeem werkt want ze loopt driftig rond.

Maar je voelt hem aankomen.. ik zit met een dilemma. De pony is in het verleden (weet niet precies wanneer maar minimaal vijf jaar geleden of langer) een keer hoef bevangen geweest. En ook de Marchador is niet van het type mager haha! We hebben van de gemeente geen toestemming gekregen om te keren en dus staat de track helemaa vol met gras. Vanaf morgen komen twee kalfjes de pony gezelschap houden en helpen opeten.. maar kan ik haar nu volledig op de track laten? Ik hou telkens het fructaan gehalte in de gaten en zie dat het laag is. De conditie van de wei is goed en het gras staat in bloei.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   di 29 aug 2017 - 5:54

Wat heerlijk dat je track klaar is, en dat je een paar leuke paarden gevonden hebt compliment !

Ik vrees dat niemand je een pasklaar antwoord op je vraag zal kunnen geven AC, want ieder paard en iedere situatie is weer anders. Ik denk wel dat je in het algemeen kunt zeggen dat het korte gras, zoals je dat meestal op een track ziet, niet het type gras is dat je een HB-gevoelig paard graag voorschotelt.
Ik zou persoonlijk geen toestemming van de gemeente hebben gevraagd voor het keren van de grond; ik denk nl. dat de kans groot is dat als je het niet had gevraagd, er nooit een haan naar zou hebben gekraaid (in het kader van 'geen slapende honden wakker maken; knipoog ).

Als de track echt helemaal vol met gras staat, zou ik je HB-gevoelige paardje er zeker niet volledig op laten, maar de track stukje bij beetje vrijgeven. Je zou de track misschien ook kunnen laten frezen  (info).

http://www.paddockparadijs.nl
AC!

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   di 29 aug 2017 - 7:13

Dank je wel voor je uitgebreide reactie :-)!

Ja vergunning is een lang verhaal maar heeft te maken met het feit dat wij als buitenstaanders in een dorp zijn gaan wonen waar een aantal mensen heeeel goed op ons letten.. om het positief te benaderen. Gemeente heeft al een paar keer bij ons op de stoep gestaan.

Waar zit het voordeel van het stukje bij beetje vrij geven? Is dat de kleine stukjes dan sneller kaal worden?
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   di 29 aug 2017 - 22:29

AC! schreef:
Ja vergunning is een lang verhaal maar heeft te maken met het feit dat wij als buitenstaanders in een dorp zijn gaan wonen waar een aantal mensen heeeel goed op ons letten.. om het positief te benaderen. Gemeente heeft al een paar keer bij ons op de stoep gestaan.

Ah, dan kan ik me er iets bij voorstellen... Wat een hoop wantrouwen ( = angst) heerst er toch bij veel mensen hè?

Citaat :
Waar zit het voordeel van het stukje bij beetje vrij geven? Is dat de kleine stukjes dan sneller kaal worden?

Dat de paarden maar een heel klein beetje gras per keer kunnen eten, nl. totdat dat kleine stukje track op is, maar dat betekent dan dus dat je echt maar een héél klein stukje per dag bij kunt geven. Net als wanneer je strookbegrazing zou toepassen bij een veel te dik of HB-gevoelig paard. M.a.w. dan kunnen je paarden nog heel lang niet van je track gebruikmaken om lekker rond te wandelen. Ik denk dat frezen dan misschien een beter idee zou zijn; dan wordt het gras ondergewerkt (maar de grond niet gekeerd).

AC!

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   wo 30 aug 2017 - 3:45

Ja jammer is het zeker.. omdat er maar twee zijn die het vinden Maarja die liggen goed bij de gemeente.. dus heb voor niks de gemeente telkens op de zoek.. want er is telkens niks.. Maargoed als alles klaar is hebben ook niks meer met dat gedoe te maken.. en heel veel andere mensen zijn ook gewoon leuk hoor hier :-)!

Ja ik snap wat je bedoelt.. daar zat ook precies mijn dilemma.. want alsnog zie hoe veel ze nu al loopt en dat is nog zonder maatje zelfs! En ook dat bewegen is het me juist ook om te doen! Ze krijgt iig nu tijdelijk twee kalfjes als maatje.. in het verleden heeft ze ook met koeien gestaan.. kunnen die mooi helpen opeten! Ik hou haar de komende dagen goed ik de gaten en het fructaan in het gras ook. Dan even kijken of ze buurman voor ons wil vrezen. Had mij er even in verdiept en ben vergeten hoe die vorm van vrezen heette maar dat had een redelijk vlak resultaat! Een vrees die het grove onder gooide en het fijne zand erop.

Super bedankt voor het meedenken en ik zal foto's plaatsen van ons pp :-)!

Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   vr 1 sep 2017 - 0:03

AC! schreef:
Dan even kijken of ze buurman voor ons wil vrezen.

Nou, ik hoop dat ie voor je gaat Frezen en dat ie jou niet gaat Vrezen, hahaha grijns !

Citaat :
Super bedankt voor het meedenken en ik zal foto's plaatsen van ons pp :-)!

Graag gedaan, en LEUK, kom maar op met die foto's compliment !

AC!

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   vr 1 sep 2017 - 0:08

Hahahahaha dyslectisch als n schoenzool Hahahah! Ik vrees ook hoor maar dat zijn andere dingen haha!

Ja het is zo lastig foto's maken omdat het lang en rechthoekig is.. misschien toch maar een filmpje misschien.. ff kijken hoe ik het er mooi op krijg!
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   vr 1 sep 2017 - 5:12

AC! schreef:
misschien toch maar een filmpje misschien..

Nóg leuker compliment !

Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 701
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 9 sep 2017 - 1:03

Ik weet niet hoe lang je gras is, maar koeien (kalfjes) grazen het gras veel minder kort af dan paarden, doordat ze het met hun tong erafhalen en paarden met hun voortanden. Dus als er koebeesten over je gras zijn geweest, staat er altijd nog genoeg gras om paarden van te laten knabbelen. En zoals Mai al schreef, is dat korte gras nou juist niet wat je je HB-gevoelige paard wilt geven...

Sorry verder ook geen oplossing voor je, maar ik denk dat je met koebeesten alleen, de track niet zo heel kaal zult krijgen...???

Oh enneh... gefeliciteerd dat het nu eindelijk klaar is en dat je bewoners hebt/krijgt voor je PP! Genieten!
Terug naar boven Go down
http://naturalhorsetrainer.nl
AC!

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 9 sep 2017 - 1:50

Dank je wel wat lief van je! Ja dat heeft inderdaad even geduurd haha! We zijn ook heel blij! Morgen komt bewoner nummer twee een Marchador ruin, zo blij mee!

We hebben er voor nu voor gekozen om pony lief met mama koe en kalfje samen te zetten en dat gaat heel goed! Het grote voordeel van de koeien is niet alleen dat ze eten maar vooral ook dat ze plat stampen. Het zijn van die enorme vlees koeien. Hierdoor wordt het gras echt vertrapt.. dit wil je normaal niet maar nu natuurlijk wel haha. Er beginnen steeds grotere ect kale plekken te ontstaan en de pony wordt steeds kieskeuriger met eten.

Ik ben gelijk ambassadeur geworden van het pp systeem in de buurt haha want omdat er ook koeien op staan heb ik ongeveer elke buurman al een keer langs gehad om te vragen waar dit op slaat Hahaha.
Niet verrassend.. maar ik kan jullie melden dat het op systeem net zo werkt op het koeienhoofd als het paardenhoofd. Moeder en dochter sjokken wat af haha.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 9 sep 2017 - 3:22

Lijkt me een erg leuk gezicht, koeien in een PP grijns ! Wanneer komt je filmpje knipoog ?

AC!

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 9 sep 2017 - 4:23

Ik wilde even kijken of het met de go pro goed ging maar die moet ik even lenen! Zo snel mogelijk :-)!

Ja koeien in een pp ziet er eigenlijk net zo vanzelfsprekend uit als paarden.. ze gedragen zich veel natuurlijk en gaan ook op zoek!
Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 701
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 9 sep 2017 - 6:46

Fijn dat het goed werkt met die koeien, om het gras te verminderen op je track!
Tja koeien in een PP, waarom niet. In de wei van de buren zie ik ook dat ze bepaalde paadjes maken in de wei. Alleen hoeven koeien vaak niet op rantsoen, zeker niet als ze kalfjes hebben. Hoe zorg je dan dat ze toch genoeg te eten hebben, als jouw pony niet onbeperkt mag eten?
Terug naar boven Go down
http://naturalhorsetrainer.nl
AC!

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 9 sep 2017 - 7:12

De koeien staan er voor nu.. zodra de track vertrapt en genoeg opgegeten is gaan ze weer terug naar de boer :-)! Ze helpen voor de time beeing. Er komt binnenkort waarschijnlijk ook een kudde schapen op. Die stonden nu nog een stuk verderop maar komen voor de winter terug naar de boer achter mij! Als ze schapen komen scheiden we de paarden en de schapen wel.
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

Aantal berichten : 944
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 16 sep 2017 - 6:56

Leuk om te lezen, dat je je eigen plekje nu helemaal gecreëerd hebt. En dat je een soort van ambassadeur kunt spelen daar. lekker puh (om het maar op die manier te benaderen) Jammer dat er daar een paar .....likkers van de gemeente zich bemoeien met dingen waar ze beter over zouden kunnen zwijgen.
Ik kan je zo ook niet echt aan een oplossing helpen, want wij hebben de grond ook ongevraagd gekeerd. Anders hadden wij hier een groot probleem gehad, omdat we er een paar bij hebben die zeer hoog gevoelig zijn om HB te raken. Heel officieel hadden wij zelfs archeologisch onderzoek moeten laten doen.

Maar nog even heel iets anders, over je paarden. Ik zou het leuk vinden als je ze voorstelt, en ben vooral erg nieuwsgierig naar je Mangalarga Marchador, omdat ikzelf ook 2 gangenpaarden heb (TWH-ruinen)
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
AC!

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 16 sep 2017 - 7:35

Ja dat is goed! Dat ga ik doen.. eens even kijken waar ik dat het beste kan doen :-)!

Ik moet nog heel erg wennen aan het feit dat het mijn paarden zijn haha! De pony staat hier nu drie weken en de mangalarga (die wel al sinds mei ons eigendom was) pas een week. Ow en ik ben zo gelukkig.. ik zei vandaag nog tegen mijn man ik voel me echt zo gelukkig als een Penny meisje. Het is precies zoals ik altijd dacht als tien jarig meisje dat het zou zijn haha. Gelukkig heeft niemand dat tienjarige meisje toen verteld dat ze er nog bijna 22 jaar op moest wachten haha.

Ja jij zit in Drenthe toch als ik het mij goed herinner.. ja dan zit je inderdaad met dat archiologisch onderzoek wat heel snel in de papieren loopt. Je hebt wel (net als wij) het voordeel dat de zandgrond heel ondiep zit toch?!

Ja we hebben t probleem dat we ook echt vol in de kijker zitten met ons weiland en dus ook niet echt iets stiekem kunnen doen. Hoewel we dat wel willen gaan doen.. nu eerst ff wachten tot het stof is neergedaald en dan telkens een klein stukje keren.

De koeien zijn er inmiddels weer vanaf trouwens want onze ruin vond het toch maar beesten die moesten doen wat hij wilde en daar was mama koe het niet mee eens.. het was allemaal al spannend genoeg voor hem dus we hebben besloten de koeien weer terug naar de buurman te doen. Het goede nieuws is dat de track al aardig kaal begint te worden. De plens regen in combinatie met het sjeesen er overheen helpt goed.
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 16 sep 2017 - 21:30

Heerlijk he!? Op die leeftijd nog pennymeisje te mogen zijn. knipoog

Klopt, wij zitten inderdaad in Drenthe, en zelfs op een es, waar nu echt nooit meer toestemming tot bouwen zou komen. Ons hele grote geluk was dat er in de jaren '60 dus al een huis gebouwd was, waardoor wij op dezelfde plek mochten herbouwen.
Wij zitten ook heel open en bloot, waar iedereen ons heel erg kan zien. Maar waarschijnlijk het geluk, dat buren het allemaal prachtig vonden wat we hier gebouwd en aangelegd hebben.
Terug naar boven Go down
AC!

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   za 16 sep 2017 - 21:59

Ja zo fijn!! Vannochtend zette in een deel van de track weer open. Ik zet nu voor de zekerheid nog een deel dicht ivm de nachtblindheid van Peru. En Peru kwam twee keer een knuffel halen en zelfs Lady mocht ik over dr neus aaien! Nou dan ben ik zo gelukkig dat zit ik midden in een Penny verhaal haha!

Jouw plek klinkt echt heel speciaal! Tis dat het werk van mijn man nog in Amsterdam is, anders had ik ook naar Drenthe willen verhuizen! Mooie natuur daar ook!
Jij geniet vast nog iedere dag van jullie plek en paardjes :-)!
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Een track vol met gras   zo 17 sep 2017 - 0:56

Zeker weten! Ik leef mijn droom nog alle dagen.
Terug naar boven Go down

Een track vol met gras
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: