Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 hooinetten ophangen versus op de grond

Ga naar beneden 
+6
Nina
Irene
MoniqueBuu
Mai
Rodastodum
marion
10 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyza 10 jul 2010 - 10:50

Ik heb nu een aantal hooinetten op de grond bevestigd, wat op zich prima werkt, maar de eetsnelheid is me eigenlijk toch te hoog. De mazen van de netten zijn wat opgerekt inmiddels, en de paarden zijn handig geworden in het eten eruit.
Nu las ik op een ander forum dat iemand de netten heeft opgehangen aan het plafond, waardoor ze wiebelen en het dus meer moeite en tijd kost om er wat uit te krijgen. Daar kan ik me wat bij voorstellen, dus ben ik weer aan het denken geslagen.
Helemaal los aan het plafond zal hier niet lukken, maar ik kan ze wel aan palen hangen zodat ze toch gaan bungelen.
Wie heeft hier ervaring mee? Zou dit flink langzamer eten dan op de grond?
Terug naar boven Ga naar beneden
Rodastodum




Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 12-06-10

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyza 10 jul 2010 - 22:42

Persoonlijk zou ik ze niet aan het plafond of hoog ophangen, dit is geen natuurlijke houding om te eten voor paarden. Natuurlijk eten paarden weleens iets boven hun hoofd (als ze bv. blaadjes uit een boom jatten), maar ruwvoer groeit normaal op de grond. Ook vind ik het een groot nadeel dat er meer stof vrij komt als ze op die manier eten...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyzo 11 jul 2010 - 6:28

Rodastodum schreef:
Persoonlijk zou ik ze niet aan het plafond of hoog ophangen, dit is geen natuurlijke houding om te eten voor paarden. Natuurlijk eten paarden weleens iets boven hun hoofd (als ze bv. blaadjes uit een boom jatten), maar ruwvoer groeit normaal op de grond. Ook vind ik het een groot nadeel dat er meer stof vrij komt als ze op die manier eten...
Aan het plafond (of aan een boomtak) ophangen wil niet zeggen dat de netten dan ook hoog hangen. Als je het touw maar lang genoeg maakt, kun je de netten tot vlak boven de grond hangen.
Wat wel belangrijk is voor de veiligheid is dat het touw waaraan je het net ophangt niet dubbel is maar enkel, zodat er nooit een paard met een hoef of been in kan blijven hangen.

Ik ben ook van plan om mijn netten op de een of andere manier op te gaan hangen zodat ze los wiebelen, want inderdaad, als ze op de grond liggen gaat het eten wel heel snel. Ik zie hoe onze paarden dat doen: met een hoef het net op de grond fixeren en vreten maar lekker.

Op de Amerikaanse PP wiki-site staan ook ervaringen met het ophangen van de netten, hier staat bv. hoe je een mobiele paal kunt maken om een hooinet aan te hangen, een zg. 'hay tree': http://paddockparadise.wetpaint.com/page/Hay+Tree .

En een paar filmpjes van die site:


Hoe slim paarden dan toch weer zijn!

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyzo 11 jul 2010 - 8:16

Bedankt voor de links Marja!
Ik wilde idd het net wel zo laag hangen dat het bijna op de grond komt. Mijn netten hebben wel een dubbel touw, daarom is het veiliger ze aan een paal te bevestigen. Ik wilde dan een paal in de grond boren, en twee ringen eraan maken. Een ring hoog waar ik het touw doorheen haal, en een ring laag waar ik het touw mbv een karabijnhaak aan vastmaak. Zo gaat het dubbele touw langs de paal, waardoor er minder gevaar is dat ze erin verstrikt raken, toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyzo 11 jul 2010 - 8:32

Volgens mij kan een paard daar nog wel in vast komen, als ik goed begrijp wat je bedoeld. Het paard kan dan nog een voet tussen het hooinet en de paal doorsteken, en er op die manier achter haken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyma 12 jul 2010 - 0:57

Leuk om de paarden het zo moeilijk te maken om te kunnen eten kritisch . Dat hoger ophangen vind ik al niet prettig voor paarden, is heel onnatuurlijk en behoorlijk belastend voor de nek.
Daarbij vind ik die bungelende netten voor de paarden echt een crime, fijn als je zo je hooi moet bemachtigen.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyma 12 jul 2010 - 2:02

Irene schreef:
Leuk om de paarden het zo moeilijk te maken om te kunnen eten kritisch . Dat hoger ophangen vind ik al niet prettig voor paarden, is heel onnatuurlijk en behoorlijk belastend voor de nek.
Daarbij vind ik die bungelende netten voor de paarden echt een crime, fijn als je zo je hooi moet bemachtigen.

Het is niet bedoeld om het de paarden moeilijk te maken, maar om de eetsnelheid omlaag te krijgen. Ik kan mijn ponies niet onbeperkt hooi geven, dan worden ze vet. En dat wil ik niet, oa ivm zomereczeem.
Met de liggende netten zijn ze toch nog in anderhalf tot twee uur klaar met hun portie. Dat 3 keer per dag, hebben ze toch nog een tijd niets te doen behalve wat rondscharrelen. Mijn ponies reageerden niet gefrustreerd op de netten, ik denk dan ook niet dat ze dat wel worden als ze er langer over doen.
En nogmaals, de netten komen dus niet hoog te hangen.

Wat zou jouw idee zijn om ze met beperkt voeren toch langer bezig te laten zijn?
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyma 12 jul 2010 - 5:09

Je hoeft paarden toch ook niet de hele dag te vermaken? Of begrijp ik je verkeerd?

Ook al hebben ze het sneller op, gewoon op de grond vind ik toch een betere optie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyma 12 jul 2010 - 5:44

Irene schreef:
Je hoeft paarden toch ook niet de hele dag te vermaken? Of begrijp ik je verkeerd?

Ook al hebben ze het sneller op, gewoon op de grond vind ik toch een betere optie.
Maar jouw paarden eten hun hooi toch uit zo'n grote ruif Irene, dat is toch ook een stuk hoger dan grondniveau? Ik denk dat hooinetten lager opgehangen kunnen worden dan de bodemhoogte van zo'n grote ruif.

Onze 'huisdierpaarden' leven nu eenmaal niet in de natuur, dus het blijft altijd een kwestie van het kiezen van de minst nadelige opties, maar het is nooit perfect. Ieder optie heeft voor- en nadelen en in iedere situatie moet je weer bepalen welke zwaarder wegen.
Ik vind het bv. belangrijk dat mijn paarden zo veel mogelijk uren kleine beetjes kunnen eten. Wist je dat dat de allerbeste maatregel is om maagzweren (die bij heel erg veel paarden voor blijken te komen) te voorkomen? Om de eettijden langer te maken ga ik waarschijnlijk mijn netten ook los ophangen, zo laag mogelijk bij de grond. Als ik de filmpjes hierboven bekijk heb ik niet de indruk dat die paarden zich daar nu zo ongelukkig bij voelen. Een paard vindt het denk ik helemaal niet erg om een beetje uitgedaagd te worden m.b.t. het bemachtigen van zijn eten. In de vrije natuur zal hij er vaak meer moeite voor moeten doen dan bij ons. Als je bedenkt dat de Australische Brumbies in sommige gebieden 3 dagen moeten lopen van hun graasgebied naar de enige waterbron in de omgeving...

Ook vind ik het hooi eten uit fijnmazige netten het graasgedrag veel beter nabootsen dan het eten van los hooi, waar ze helemaal niet aan hoeven te trekken. Dan hebben de voortanden ook nog wat te doen knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyma 12 jul 2010 - 10:51

Het is wat Marja al schreef: ik wil graag dat ze minder snel eten omdat het spijsverteringsgestel daarop gemaakt is. Dus is het beter voor ze.

Ik kan ook twee palen in de grond boren, daar één horizontaal bovenop monteren en daar dan 1 of 2 netten aan maken. Dan kan ik het touw van het net helemaal om de horizontale balk heen slaan, zodat er geen losse touwen hangen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyma 12 jul 2010 - 23:44

Wat vind je van de optie om een nog fijnere maas te gebruiken? Wij hebben binnenkort hooikussens in de maasweidte 3x3 cm. Voor de echt snelle eters. Ook verkrijgbaar in onze webshop (oeps dit is zeker reclame maken, mag dat Marja ;-)
Groetjes nina
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptydi 13 jul 2010 - 0:01

Marja schreef:
Maar jouw paarden eten hun hooi toch uit zo'n grote ruif Irene, dat is toch ook een stuk hoger dan grondniveau? Ik denk dat hooinetten lager opgehangen kunnen worden dan de bodemhoogte van zo'n grote ruif.


De bak van de ruif is inderdaad iets hoger dan het grondniveau. Het liefst hebben we het op de grond, maar dit werkte niet goed. In ieder geval staan de paarden nu nog steeds mooi met hun hoofd naar beneden (natuurlijke houding).
Dit heb je dus helemaal niet als je netten op die manier gaat ophangen.

Marja schreef:
Ik vind het bv. belangrijk dat mijn paarden zo veel mogelijk uren kleine beetjes kunnen eten. Wist je dat dat de allerbeste maatregel is om maagzweren (die bij heel erg veel paarden voor blijken te komen) te voorkomen? Om de eettijden langer te maken ga ik waarschijnlijk mijn netten ook los ophangen, zo laag mogelijk bij de grond. Als ik de filmpjes hierboven bekijk heb ik niet de indruk dat die paarden zich daar nu zo ongelukkig bij voelen. Een paard vindt het denk ik helemaal niet erg om een beetje uitgedaagd te worden m.b.t. het bemachtigen van zijn eten. In de vrije natuur zal hij er vaak meer moeite voor moeten doen dan bij ons. Als je bedenkt dat de Australische Brumbies in sommige gebieden 3 dagen moeten lopen van hun graasgebied naar de enige waterbron in de omgeving....


Dat van de Brumbies kan je niet vergelijken met hooi voeren vanuit netten boven de grond. Wellicht heb je gelijk dat de paarden zich er niet ongelukkig bij voelen, maar ik vind het niet diervriendelijk.
Ik kan dan ook de vergelijking maken dat ik je soep laat eten met een vork. Misschien iets te overdreven qua vergelijking, maar het gaat om het idee. Je zal er best de soep mee op kunnen eten als je handig bent en elke keer een klein beetje op de kromming doet. Maar is het leuk en handig?
Dat mbt maagzweren weet ik en daarom is het zeker goed om paarden zo goed mogelijk onbeperkt hooi aan te kunnen bieden. Maar daarnaast is een paar uur geen hooi ook niet erg. Paarden hebben ook hun rustmomenten en andere bezigheden.

Marja schreef:
Ook vind ik het hooi eten uit fijnmazige netten het graasgedrag veel beter nabootsen dan het eten van los hooi, waar ze helemaal niet aan hoeven te trekken. Dan hebben de voortanden ook nog wat te doen knipoog.

Ik vind dat het graasgedrag met netten helemaal niet goed wordt nagebootst, denk je dat ze aan gras zitten te trekken? En dat ze er zoveel moeite voor moeten doen?

Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptydi 13 jul 2010 - 7:32

Neem het allemaal niet al te letterlijk Irene, het zijn maar vergelijkingen om aan te geven dat er vele kanten zitten aan het eetgedrag van paarden en dat wilde paarden zoals Brumbies en Mustangs hun eten zeker niet op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.

Onbeperkt hooi is een mooie gedachte, maar ik kan mijn IJslanders onmogelijk onbeperkt hooi aanbieden omdat ze al dichtgroeien als ze bij wijze van spreken alleen maar naar het hooi kijken knipoog. Dat feit weegt voor mij zwaar want niets is zo ongezond voor paarden als veel te vet zijn. Dan zal ik dus iets moeten bedenken waardoor ze met weinig hooi zo lang mogelijk kunnen doen. Ik geloof niet dat paarden bezig zijn met te bedenken dat ze ervan balen dat ze steeds maar een paar sprietjes uit een hooinet te pakken kunnen krijgen. Ik zie ze hier dagelijks scharrelen langs het pad, waarbij ze heel ontspannen en tevreden de meest minuscule grassprietjes een voor een uit de grond trekken.

Maar het is duidelijk: we denken er allemaal weer anders over, en dat mag grijns.

marion schreef:
Ik kan ook twee palen in de grond boren, daar één horizontaal bovenop monteren en daar dan 1 of 2 netten aan maken. Dan kan ik het touw van het net helemaal om de horizontale balk heen slaan, zodat er geen losse touwen hangen.
Dat zou inderdaad veiliger zijn Marion, alleen bungelen je netten dan eigenlijk nauwelijks meer en het was toch juist de opzet om ze te laten bungelen zodat de paarden het hooi er minder gemakkelijk uit kunnen krijgen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptydi 13 jul 2010 - 9:21

Marja schreef:
Dat zou inderdaad veiliger zijn Marion, alleen bungelen je netten dan eigenlijk nauwelijks meer en het was toch juist de opzet om ze te laten bungelen zodat de paarden het hooi er minder gemakkelijk uit kunnen krijgen?

Als de palen lang/hoog genoeg zijn blijven de netten bungelen.
Maar netten met een kleinere maasgrootte zijn idd ook een optie. Ik zal eens kijken op je site Nina.
Terug naar boven Ga naar beneden
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptydi 13 jul 2010 - 9:28

O jee! De nieuwe netten staan nog niet op de site.... Mocht je interesse hebben dan kan je me ook even PB-en of mailen.
Dan ga ik nu weer snel verder met het maken van een netje hihi!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptydi 13 jul 2010 - 9:29

Nina schreef:
Wij hebben binnenkort hooikussens in de maasweidte 3x3 cm. Voor de echt snelle eters. Ook verkrijgbaar in onze webshop (oeps dit is zeker reclame maken, mag dat Marja ;-)
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daarmee straks.
Enneh... die reclame daar zit ik niet zo mee hoor knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptywo 14 jul 2010 - 0:05

Marja schreef:
Neem het allemaal niet al te letterlijk Irene, het zijn maar vergelijkingen om aan te geven dat er vele kanten zitten aan het eetgedrag van paarden en dat wilde paarden zoals Brumbies en Mustangs hun eten zeker niet op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.

En bij die vele kanten betreffende eetgedrag horen ook Brumbies die bijvoorbeeld wel heel veel eten op een presenteerblaadje krijgen aangeboden knipoog .

Marja schreef:
Onbeperkt hooi is een mooie gedachte, maar ik kan mijn IJslanders onmogelijk onbeperkt hooi aanbieden omdat ze al dichtgroeien als ze bij wijze van spreken alleen maar naar het hooi kijken knipoog. Dat feit weegt voor mij zwaar want niets is zo ongezond voor paarden als veel te vet zijn. Dan zal ik dus iets moeten bedenken waardoor ze met weinig hooi zo lang mogelijk kunnen doen. Ik geloof niet dat paarden bezig zijn met te bedenken dat ze ervan balen dat ze steeds maar een paar sprietjes uit een hooinet te pakken kunnen krijgen. Ik zie ze hier dagelijks scharrelen langs het pad, waarbij ze heel ontspannen en tevreden de meest minuscule grassprietjes een voor een uit de grond trekken..

Die grassprietjes zijn dan wel bij de grond (en trekken ze er niet uit) knipoog .
Volgens mij kan je dus paarden die gevoelig zijn voor snel dik worden wel redelijk onbeperkt hooi aanbieden (waarbij ik een paar uur geen hooi ook goed vind) als je er maar voor zorgt dat het heel arm hooi is. Daarbij kan je hooi dat bijvoorbeeld niet arm genoeg is mengen met stro. Dat vind ik dan een veel betere manier.

Marja schreef:
Maar het is duidelijk: we denken er allemaal weer anders over, en dat mag grijns.

Gelukkig grijns , het is fijn als ieder zijn mening kan geven en uiteindelijk doet ieder toch wat haar/hem het beste lijkt knipoog .


Terug naar boven Ga naar beneden
ponylady

ponylady


Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptywo 14 jul 2010 - 23:54

Waar ik bij hooinetten op / boven de grond altijd huiverig voor ben is zandkoliek .
Alles wat op de grond valt wordt toch weer naar binnen gewerkt , met zand .
Ik zou zelf altijd rubber matten of tegels onder een hooiplaats leggen en deze regelmatig schoonvegen zodat de inname van zand minimaal is .
Ik heb zelf een paardje wat door slecht gebit , snel teveel zand naar binnen werkt , heeft al diverse keren zandkoliek gehad hierdoor .
Er zit zo wie zo altijd al iets of wat zand in het hooi zelf , dus al wat zandopname kan beperken is mooi meegenomen .
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyvr 16 jul 2010 - 0:33

ponylady schreef:
Waar ik bij hooinetten op / boven de grond altijd huiverig voor ben is zandkoliek .
Alles wat op de grond valt wordt toch weer naar binnen gewerkt , met zand .
Ik zou zelf altijd rubber matten of tegels onder een hooiplaats leggen en deze regelmatig schoonvegen zodat de inname van zand minimaal is .
Ik heb zelf een paardje wat door slecht gebit , snel teveel zand naar binnen werkt , heeft al diverse keren zandkoliek gehad hierdoor .
Er zit zo wie zo altijd al iets of wat zand in het hooi zelf , dus al wat zandopname kan beperken is mooi meegenomen .
Ik leg altijd alleen hooinetjes op de grond als de grond droog is, dus niet in nat zand of modder. Bij een droge ondergrond krijgen de paarden nauwelijks zand mee naar binnen omdat het dan vrijwel niet aan het hooi blijft hangen. Bovendien zijn paardenlippen er heel goed om heel 'luchtig' de hooirestjes van de grond te pakken, maar niet het zand. En hooiresten die in de modder zijn gevallen, laten ze liggen (die van ons tenminste wel knipoog).
In het boek van Jaime Jackson las ik dat wilde paarden heel veel vanaf de 'dirt' (ondergrond) opeten en scharrelen en dat zie ik ze bij ons in het pad ook veel doen. Takjes, blaadjes, grasjes. Afkloppen, maar wij hebben in 20 jaar nog nooit een paard met zandkoliek gehad. Maar ik kan me voorstellen dat een paard met een afwijkend gebit of andere afwijkingen een ander verhaal is en dat je dan wat preciezer bent.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Temba




Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 01-03-10
Woonplaats : Wijchen

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyzo 18 jul 2010 - 3:56

Ik heb altijd 2 of 3 hooinetten net boven de grond aan bomen hangen naast de normale voerbakken. Hier bij zie je inderdaad dat ze er langere over doen. Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen hier.
Soms staan ze met z'n 3e er om heen te wachten wanneer ze een hap kunnen nemen in de zwaai van het hooinet. Erg grappig om naar te kijken!
hooinetten ophangen versus op de grond Cimg2459r
hooinetten ophangen versus op de grond Cimg2463
hooinetten ophangen versus op de grond Cimg2475

Dit is de winter van 2008, Ondertussen zijn de hooinetten van de boerenbond vervangen door fijnmazigere hooinetten waar veel meer in kan en hangen ze lager bij de grond.

Hopelijk doen de foto's het... Het is altijd puzzelen om foto's op een forum te krijgen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.silfurfaxi.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptywo 21 jul 2010 - 10:11

Leuke foto's Temba (alleen de eerste doet het niet bij mij) glimlach! Het duurde alleen heel erg lang voor ze geladen waren, zijn het misschien heel grote bestanden?
Handig dat je zulke mooie grote bomen hebt staan glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Temba




Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 01-03-10
Woonplaats : Wijchen

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptywo 21 jul 2010 - 20:39

Oh dat zou zo maar kunnen dat ze groot zijn.. Helemaal niet naar gekeken eerlijk gezegd.
Gelukkig doen 2 van de 3 het wel!

Ja erg fijn zulke bomen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.silfurfaxi.nl
Lucienne




Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptyzo 17 okt 2010 - 19:39

Ik denk er ook aan om hooinetten op de grond te bevestigen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Met haken uit een tentenwinkel ofzo?? En, bevalt het?
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptydi 19 okt 2010 - 10:53

Ik had mijn hooinetten op de grond bevestigd door twee ringen aan de tegels vast te schroeven. Ik maakte aan het net 2 karabijnhaken; 1 aan het touw en 1 aan de ring van het net. Die laatste maakte ik aan een ring op de grond vast, dan haalde ik het touw van het net door de andere ring en maakte het aan de eerste ring vast.
Ik ben ermee gestopt, ben het hooi in een net in een bak gaan voeren omdat 1 van de ponies zandkoliek had gekregen. Ik denk niet dat dat perse kwam van die 2 maanden van de grond eten, maar durfde het toch niet meer aan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Emptydi 19 okt 2010 - 18:52

inmiddels hebben we 4 netten van een meter op stal hangen, ze hangen laag maar ik vind dat ze erg snel leeg zijn.
Mengen met stro doe ik ook, maar ze maken van het stro vaak een zooitje en eten toch het hooi er tussen uit en plassen en mesten dan op het stro.
Voor in het stukje bos wil ik ook nog wat netten maken, ik denk dat dit kleinere netten worden die ik dan aan de bomen hang, wel laag maar ook zo dat het ze meer tijd kost alvorens ze een net leeg hebben.
Ik heb de netten bij huck besteld en heb maaswijdte 45mm. Dat is bij onze paardjes dus nog te groot.
Verder vind ik het wel een stuk fijner dan los op de grond, er word minder verspild.
Ik heb 6 jaar terug zandkoliek gehad bij mijn toen enige paardje, dit kwam omdat hij maanden op een kale wei stond zonder bijgevoerd te worden (dat wist ik niet), van mij kreeg hij dagelijks wat krachtvoer bij maar dat was dus het enige ontdekte we later.
sinds die tijd voer ik meestal maandelijks (soms ben ik er wat lakser in) psylium bij, sinds kort heb ik dankzij een ander forum, ontdekt dat je dit ook bij www.agradi.nl kan bestellen, dan heet het psyliumzaadjes.
Ik geef dat nu droog over het voer en ze eten het gewoon met hun musli op.

Verder ben ik niet zo bang voor zandopname als ze hooi op zand krijgen, valt reuze mee wat ze dan opeten, van worteltjes (gras) eten, krijgen ze veeeel meer zand binnen en zelfs dan duurt het nog vaak maanden voordat het mis gaat.
Als je veel hooi geeft, valt het vaak reuze mee met zandopname bovendien zorgt hooi er ook weer voor dat zand weer naar buiten komt.

Bedankt voor de foto's en filmpjes, ik ga zoiets hier in het bos ook maar eens maken glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud





hooinetten ophangen versus op de grond Empty
BerichtOnderwerp: Re: hooinetten ophangen versus op de grond   hooinetten ophangen versus op de grond Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
hooinetten ophangen versus op de grond
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» hooinetten los op de grond!
» Ophangen langwerpig hooinet
» Hooinetten buiten bevestigen.
» Hooinetten met metselkoord
» Experiment met vrij hangende hooinetten

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: