Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hooinetten met metselkoord

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyma 3 mei 2010 - 2:47

Hoihoi,

Naast de hooibak, heb ik ook een aantal hooinetten opgehangen. Dit om het lopen wat te bevorderen, maar ook omdat Falcor soms niet tolereert dat de anderen samen met hem uit de bak eten. Iedereen moet natuurlijk wel de kans krijgen! Ik zag dat een aantal van jullie met draad van Huck hebben "gehaakt", maar dat vond ik nogal prijzig om speciaal bij te bestellen. Eerst had ik een ander, dikker nylon draad dat de bouwmarkt per meter verkoopt. Vorige week viel mijn oog op een klosje "metselkoord", wat door metselaars gebruikt wordt. Van nylon, oersterk, dun genoeg om met de haaknaald te verwerken (= lekker snel!) en... in het groen ook nog!

Hierdoor is de naad aan de zijkant niet zo dik geworden dan wanneer je koord gebruikt.

Zo zit mijn frobelwerk er uit:

Hooinetten met metselkoord Foto-OOAHUOF6

En nog eentje van heel dichtbij. Per maas van het net, heb ik ongeveer 8 lussen gehaakt.

Hooinetten met metselkoord Foto-S7QTDG4O

Dit weekend was het net klaar, en heb ik het met musketons opgehangen op de stoep.
Pipo heeft gelijk door het het werkt.

Hooinetten met metselkoord Foto-HEG78ENP

Kijk dat boze beentje, het gaat hem niet snel genoeg!!

Hooinetten met metselkoord Foto-Z7Z4ZSMR

Een bijkomend voordeel van dit metselkoord is dat het erg goedkoop is (paar euro voor een klosje) en overal makkelijk verkrijgbaar.

Nu afwachten hoe het zich houdt!

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyma 3 mei 2010 - 3:53

Goeie tip Helma en het net ziet er goed uit compliment! Je bent lekker bezig haha grijns!
Leuk altijd hè, die ongeduldige voorbeentjes knipoog...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyma 3 mei 2010 - 4:47

Zo, jij bent echt heel druk bezig geweest grijns !
Maar het ziet er goed/mooi uit hoor, leuk dat je zo vordert met alles!
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyvr 13 aug 2010 - 9:00

Hoi,

Ik heb het stukje toch gevonden over het touw!
Metselkoord dus.
Het ziet er niet erg dik uit, wel stevig genoeg?
Ik ga binnenkort ook een hooinetje maken en ben nog op zoek naar geschikt touw ervoor, ik vond die van huck ook te duur en kon geen inschatting maken hoeveel ik nodig zou hebben voor 2 kanten van 60cm.
Weet iemand dit?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyvr 13 aug 2010 - 10:21

yvonnedejong schreef:
Ik ga binnenkort ook een hooinetje maken en ben nog op zoek naar geschikt touw ervoor, ik vond die van huck ook te duur en kon geen inschatting maken hoeveel ik nodig zou hebben voor 2 kanten van 60cm.
Weet iemand dit?
Yvonne, ik heb even een stukje gekopieerd en geplakt uit mijn eigen hooikussen-topic, misschien heb je er iets aan:

Als ik goed heb gerekend kom ik hierop uit:

Tot nu toe heb ik in totaal ca. 45 m shock randen afgewerkt met ca. 350 m touw (van 3 mm dik), dus per meter rand heb ik ca. 7,77 m touw verbruikt.

Ik heb bij alle netten ook de randen van de open zijdes afgewerkt met dezelfde 'punniksteek' waarmee ik de zijkanten aan elkaar heb gemaakt, dus per kussen van 0,65 x 0,65 m heb ik 5 x 0,65 m = 3,25 m randen afgewerkt. Per maas (van 4,5 cm) heb ik steeds 5 steken gebruikt, maar bij de allereerste netten waren dat er nog 6 (ik kwam er later achter dat dat wel een beetje minder kon knipoog). Dus de 7,77 m touw per meter van mijn berekening zou ruim voldoende moeten zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyvr 13 aug 2010 - 10:34

Mijn net is al rondom afgewerkt omdat ik hem op maat bestel, het enige wat ik hoef te doen is dubbelklappen en 2 randen dichtmaken.
Voor de open kant heb ik alleen touw nodig om dicht te rijgen.

Dan heb je al heel veel werk verzet marja, heb respect voor je.
Mijn man kijkt me nu al eens gek aan met mijn ideeen(lees jullie ideeen) haha die zou me voor gek verklaren als ik jou werk verzet had haha.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyma 16 aug 2010 - 0:27

yvonnedejong schreef:
Hoi,

Ik heb het stukje toch gevonden over het touw!
Metselkoord dus.
Het ziet er niet erg dik uit, wel stevig genoeg?
Ik ga binnenkort ook een hooinetje maken en ben nog op zoek naar geschikt touw ervoor, ik vond die van huck ook te duur en kon geen inschatting maken hoeveel ik nodig zou hebben voor 2 kanten van 60cm.
Weet iemand dit?

** Hoi Yvonne,

Jep, dat was ik. Het klopt dat het niet erg dik is, maar je kunt er een koe aan ophangen, en het is met een haaknaald makkelijk te verwerken omdat het niet zo dik is, en lekker soepel. Hoe veel ik gebruikt heb weet ik eigenlijk niet (wat een rekensom, Marja!!), want ik heb gewoon 2 klosjes gekocht bij de bouwmarkt en ben gewoon begonnen met
haken. Als de draad op is, ga ik door met het volgende klosje. Omdat het erg goedkoop is (een euro of drie) kan dat ook gerust.
Hoe het zich houdt ivm de weersomstandigheden weet ik natuurlijk nog niet, maar vooralsnog zit het echt nog muurvast en komt er ook geen rek in ofzo.
Ik heb hetzelfde gedaan als jij, de "zelfkant" van Huck aan de bovenkant (dus bij de opening om te vullen) en de zijkanten met het metselkoord dichtgehaakt.
Gaat echt prima hoor, en voorkomt dat je precies moet uitrekenen hoeveel touw je aan moet schaffen. Zo'n klosje ligt niet in de weg!

Hooinetten met metselkoord Foto-B6BZODQL

Hooinetten met metselkoord Foto-I6E8ZCIF

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyma 16 aug 2010 - 0:39

Hoi Helma,

bedankt voor de uitleg.
Ik zag alleen dat ze het hier in de bouwmarkt alleen in het wit hebben, maar ja is niet anders.
Ook mooi, groen net met wit touw.
Ik vind het ook het proberen waard, nu nog een stevig touw om de bovenkant(vulopening) mee dicht te reigen. Ik zit al wat vlechten te zoeken zodat ik met het metselkoord iets moois kan fabriceren.
Hopelijk komt mijn net snel zodat ik lekker creatief kan doen haha.
Geen idee hoe lang de levertijd is bij Huck.

Groetjes Yvonne
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Emptyma 16 aug 2010 - 7:04

yvonnedejong schreef:
Geen idee hoe lang de levertijd is bij Huck.
Was bij mij toen heel snel, ik geloof een dag of 2, 3 hooguit.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Hooinetten met metselkoord Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten met metselkoord   Hooinetten met metselkoord Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hooinetten met metselkoord
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» hooinetten los op de grond!
» ervaringen met hooinetten van dit type?
» Hooinetten van Huck > Verkocht!
» Hooinetten buiten bevestigen.
» hooinetten ophangen versus op de grond

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: