IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

ervaringen met hooinetten van dit type?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: ervaringen met hooinetten van dit type?   zo 28 feb 2010 - 22:21

Omdat ik een aantal kleinere hooinetten wil gaan gebruiken, ben ik aan het zoeken welke ik zal aanschaffen. Ik weet dat je ze zelf kan maken in de gewenste grootte, is een optie, maar ik wil ook even kijken naar de "easy way out".
Ik zag op de site van Nicky's keet netten met mazen van 3.5 cm. Ik heb al een mailtje daarheen gestuurd met vragen, maar misschien zijn er mensen hier die ervaring hebben met dit type net.

Deze is 1 m breed, maar er zijn er ook van 85 cm. Daar zou mijn voorkeur naar uit gaan.
Zijn deze stevig? Rekken de mazen niet op?
Terug naar boven Go down
fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met hooinetten van dit type?   zo 28 feb 2010 - 23:53

hey, ik wist niet eens dat nicky ook fijnmazige hooinetten had, weer wat bijgeleerd grijns
de prijs lijkt mij iig goed mee te vallen.
Terug naar boven Go down
Marina

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met hooinetten van dit type?   ma 1 maa 2010 - 0:19

Lijkt me wel handig. Ik heb net twee hooikussens zelf gemaakt en ik vind het zwaar werk. Dus kopen is een prettige optie ;-). Die mazen van 3.5 lijken me prima. Het net dat ik gebruikte was 4.5, maar het mag best nog iets moeilijker gaan, da's geen punt.
De prijs valt ook mee, bij zelf maken ben ik dat aan materiaal ook zeker kwijt.
Alleen die maten zijn me niet helemaal duidelijk: 1 m en 0.85m, zijn dat de doorsnedes bij een gevuld net?
Ik ga straks in het andere topic de foto's van mijn kussen plaatsen.....
Terug naar boven Go down
http://www.innuo.nl
fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met hooinetten van dit type?   ma 1 maa 2010 - 0:57

als ik het goed heb, is dat de lengte van het net als het niet gevuld is.
bij het grote net staat een fotootje van het net in gevulde toestand, met haar zoontje ernaast als referentie.
hij is 11 knipoog
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met hooinetten van dit type?   ma 1 maa 2010 - 2:23

fojoe schreef:
als ik het goed heb, is dat de lengte van het net als het niet gevuld is.
Klopt, dat staat ook op deze pagina van haar site.
Ik wist niet dat deze netten er al waren met zulke kleine mazen, fijn voor de echt te slimme paarden knipoog!

http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met hooinetten van dit type?   ma 8 maa 2010 - 22:55

Ik had op het NH-forum ook al op je berichtje gereageerd, maar zal mijn reactie hier ook even plakken:

Ik heb ze voor allebei m'n pony's en ben er echt enorm blij mee.

De pony's staan 's nachts op stal en waren normaal gesproken heel snel door hun portie (graszaad)hooi heen, maar ze worden door de hooinetten flink geremd. Van mij hadden de mazen ook wel wat kleiner gemogen, vandaar dat ik nu 2 van deze netten over elkaar doe. Ik hang de netten niet op, en dan valt het best mee hoeveel de mazen uitrekken. Volgens mij is het ook niet zozeer het touw dat uitrekt, maar komt het doordat de knoopjes in het begin nog erg los zitten. Op het moment dat de knoopjes door het gewicht van het gevulde net strak trekken, worden de mazen automatisch wat groter.

Ik heb de netten gewoon los in de stal liggen en dat gaat prima. Ik wikkel het lange ophangtouw tig keer om de bovenkant van het net, zodat ze daar niet in verstrikt kunnen raken. Ze hebben blote hoeven, dus in de mazen kunnen ze niet blijven hangen.

Ze klauwen de netten door heel de stal, en zijn er dus flink mee in de weer om het stugge hooi eruit te krijgen. Er zijn wel wat touwtjes kapot gegaan, maar dat is dus niet zo gek. Ik had verwacht dat Thyler (een hengstje van bijna 2) het net binnen een week helemaal gesloopt zou hebben, maar hij doet er nu al heel de winter mee. En de uitgescheurde mazen zijn gewoon weer te repareren.

Bijkomend voordeel is dat ze nu veel minder hooi verspillen. Vooral Thyler klauwde zijn losse hooi altijd door heel zijn stal, waardoor hij er dan later op ging plassen of mesten.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met hooinetten van dit type?   di 9 maa 2010 - 2:17

Wieteke schreef:
En de uitgescheurde mazen zijn gewoon weer te repareren.
Hoe repareer je de kapotte mazen Wieteke? Ik kan me herinneren van onze vroegere hooinetten met grote mazen, dat het niet werkte om de touweindjes gewoon weer aan elkaar te knopen. Dat touw was zo glad dat het steeds weer los ging. Waarmee knoop jij de eindjes weer aan elkaar?

http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met hooinetten van dit type?   di 9 maa 2010 - 2:28

Het touw zelf is inderdaad te glad. Ik heb gewoon touwtjes gebruikt die ik nog had liggen en heb daar de mazen mee dichtgetrokken. Ben wel van plan om pektouw (?) te kopen bij een ruitersportzaak. Volgens mij is dat wel mooi stevig touw voor zulke reparaties (volgens mij wordt het gebruikt voor het invlechten van paarden, maar ik ben nooit zo'n invlecht-type geweest - iedereen kijkt al verbaasd als ik een keer een borstel in mijn handen heb...).

Doordat ik nu twee netten over elkaar gebruik is het ook niet zo'n ramp als bij een van de netten een maas uitscheurt, omdat ze dan nog steeds geen plukken tegelijk eruit krijgen. Ben daardoor nog te lui geweest om richting ruitersportzaak te fietsen om goed touw knipoog
Terug naar boven Go down

ervaringen met hooinetten van dit type?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» vermogensbankdag in noord holland 30 oktober
» nav-shop.be

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: