Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hooinetten buiten bevestigen.

Ga naar beneden 
+4
Mai
Irene
yvonnedejong
marion
8 plaatsers
AuteurBericht
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptydo 20 mei 2010 - 8:36

Ik heb mijn 4 hooinetten nu een paar weken in gebruik, en voor de belangstellenden laat ik hier zien hoe ik ze bevestig op de grond.
Ik gebruik steeds 2 karabijnhaken en 2 vastzetringen per net. Een karabijnhaak gaat aan het touw van het net, de ander aan de metalen ring onderaan het net. Die laatste karabijnhaak gaat aan de vastzetring vast, en dan haal ik het touw door de andere vastzetring, en maak die ook aan de eerste ring vast.
Er liggen tot nu toe 2 netten op de betonplaat. De ringen zijn aan een tegel geschroefd. Ik wilde ze eigenlijk gewoon aan de schuur vastmaken, maar mijn man houdt niet van onnodige gaten in muren lekker puh . Dus toen maar gewoon aan de grond gemaakt.

Hooinetten buiten bevestigen. Foto-XMO77HH6

Hooinetten buiten bevestigen. Foto-ZXXI7HQR

De andere netten liggen dmv paaltje vast.

Hooinetten buiten bevestigen. Foto-GKM3HAXP

De paaltjes staan 4 stoeptegels uit elkaar, 1.20 m dus. Dat is zo ongeveer de lengte van het touw.
Als de tweede karabijnhaak niet meer aan de vastzetring past omdat het touw toch tekort is, maak ik hem aan de ring van het net vast of aan de andere karabijnhaak.


Laatst aangepast door marion op vr 21 mei 2010 - 21:28; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptydo 20 mei 2010 - 9:52

Mooie hooinetten, waar heb je deze gekocht?
Ben je niet bang dat ze met hun been in het touw verstrikt raken?
Slim vastgemaakt met de ogen aan de tegels.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptydo 20 mei 2010 - 22:37

Ik vind die netten op de grond heel eng, ik zou toch bang zijn dat de paarden daarin verstrikt kunnen raken...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyvr 21 mei 2010 - 0:25

Praktische oplossingen Marion, leuk dat je ze hier laat zien glimlach!
Om te voorkomen dat de paarden in het touw zouden stappen en er op de een of andere manier in zouden blijven haken, zou je het eventueel nog door je net kunnen 'slalommen' voordat je het aan de ring vastmaakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyvr 21 mei 2010 - 21:26

In de netten zelf kunnen ze niet verstrikt raken. Daar zijn de mazen te klein voor. Ze komen bij Nicky's keet vandaan.
In de touwen idd evt wel ja. Het is wel even door mijn hoofd gegaan, maar ...kweenie... Mijn ponies zijn koele kikkers die niet snel in paniek raken. Ze passen ook wel goed op zichzelf en zijn nog nooit echt gewond geweest bijv. Vandaar dat ik er zelf niet zo mee zit.
Als de netten voller zijn staan de touwen strakker natuurlijk, waardoor een hoef er minder snel in zal komen.
Maar jullie hebben wel gelijk natuurlijk. Ik draai het touw nu een paar slagen voor ik het vasthaak. Dat zorgt er voor dat er minder ruimte is tussen de 2 touwen.
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyza 22 mei 2010 - 9:29

Marion, je schrijft dat je de netten van Nicky's keet heb, zijn die fijn.
Ik heb ze ook gezien en zit in dubio of ik er 2 zal bestellen.
Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen.
Bevallen ze jou goed, en hoe lang gebruik je ze al?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyzo 23 mei 2010 - 4:32

Yvonne, kijk even in je eigen topic daarover.
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyzo 23 mei 2010 - 6:23

oeps foutje
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyma 24 mei 2010 - 6:28

Ik heb persoonlijk geen ervaring met hooinetten
en maak me dan ook een beetje zorgen.
Is er echt geen mogelijkheid dat de paarden er verstrikt in raken met hun hoeven
als je in wei bevestigd?
Ik heb zelf ook een shetlander lopen en zou ook graag willen weten welke mazen breedte ik dan zo moeten hebben
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyma 24 mei 2010 - 9:13

marleen schreef:
Ik heb persoonlijk geen ervaring met hooinetten
en maak me dan ook een beetje zorgen.
Is er echt geen mogelijkheid dat de paarden er verstrikt in raken met hun hoeven
als je in wei bevestigd?
Ik heb zelf ook een shetlander lopen en zou ook graag willen weten welke mazen breedte ik dan zo moeten hebben
Als je paarden met ijzers zijn beslagen moet je sowieso geen hooinetten laag ophangen of neerleggen, omdat ze daar met de takken van de ijzers in kunnen blijven hangen (bij kunststof beslag met een doorlopende achterbalk kan het weer wel). Bij onbeslagen paarden kun je prima hooinetten gebruiken, maar zorg dan wel voor fijnmazige netten (bv. mazen van 5 x 5 cm), daar kan een Shetten-hoefje ook niet in. Verder is het natuurlijk belangrijk dat ze ook niet kunnen blijven hangen in de bevestiging van je netten.
Ik gebruik deze fijnmazige netjes ('hooikussens') op de grond voor mijn IJslanders en dat gaat prima:

Hooinetten buiten bevestigen. Foto-JWQJWB88
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptydi 25 mei 2010 - 9:19

Marja schreef:

Ik gebruik deze fijnmazige netjes ('hooikussens') op de grond voor mijn IJslanders en dat gaat prima:

Hooinetten buiten bevestigen. Foto-JWQJWB88

Dat ziet er inderdaag goed uit.
Nou ik zal er nog eens goed over na denken.
heeft iemand ook ervaring met de hooinetten van
www.hooinet.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptydi 25 mei 2010 - 10:17

marleen schreef:
heeft iemand ook ervaring met de hooinetten van
www.hooinet.nl
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kunt op hun foto's zien dat hun netten van precies hetzelfde netmateriaal gemaakt zijn als de hooinetjes die ik in elkaar heb gezet met netmateriaal van www.huck.nl . Ik heb ze zelf in elkaar gezet omdat ik zo goedkoper uit was (maar dan moet je wel een heel groot stuk net bestellen bij Huck).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Lucienne




Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyma 18 okt 2010 - 5:42

Ik wil ook hooikussens maken en overwoog om ze (op een of andere manier denken ) aan de grond te bevestigen. Maar nu zie ik dat Marja ze aan de paaltjes heeft bevestigd........ idee
Aangezien dit al een wat ouder topic is ben ik benieuwd of het zo bevalt, Marja ??

En, zo'n net uit de bouwmarkt, bevalt dat ook? Wie o Wie??
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyma 18 okt 2010 - 6:10

Lucienne schreef:
Ik wil ook hooikussens maken en overwoog om ze (op een of andere manier denken ) aan de grond te bevestigen. Maar nu zie ik dat Marja ze aan de paaltjes heeft bevestigd........ idee
Aangezien dit al een wat ouder topic is ben ik benieuwd of het zo bevalt, Marja ??
Dat bevalt prima... zolang de ondergrond droog genoeg is, maar bij regenachtig weer leg ik ze dus niet op de grond omdat er dan wel heel veel nat zand/modder in het hooi komt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyma 18 okt 2010 - 7:53

Hoe doe je het dan bij regenachtig weer? Doe je ze dan in de schuilhut? Of gebruik je ze dan tijdelijk even niet?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Lucienne




Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptydi 19 okt 2010 - 1:33

Sleuren ze het kussentje niet omhoog, tegen het schrikdraad aan, of zit het beneden aan de paal bevestigd? Ik heb zojuist aanhanger net gekocht en ga morgen aan de slag! Ik heb hier ergens een link gezien naar jouw fotoalbum, Marja, maar kan het toch niet meer vinden absurd Ik bedoel de foto's van de hooinetten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptydi 19 okt 2010 - 7:29

Ook ik gebruik volop hooikussens die ik aan een paal vastbind, dus hetzelfde systeem als Marja toepast. Ik ben me ook al een tijdje suf aan het piekeren denken over wat ik het best onder de kussens kan leggen als het pad zal veranderen in een zandbak of modderbad. Mijn vriend dacht bijvoorbeeld aan betontegels (4 van een halve meter op een halve meter), of een rubberen matje. We hebben echter nog niet echt iets geschikts gevonden. Betontegels hebben als nadeel dat ze moeilijk verplaatsbaar zijn omdat ze redelijk veel wegen. Het zou namelijk leuk zijn om de kussens af en toe van plaats te kunnen veranderen, zodat het telkens weer een nieuwe zoektocht wordt voor de paarden.
Als iemand dus suggesties heeft voor wat we onder de kussens kunnen leggen, die zijn van harte welkom!

Ook ga ik binnenkort experimenteren met twee hooinetten van Nicky's keet, vandaag toegekomen! Die willen we aan een paal bevestigen en laag tegen de grond hangen, zodat ze erg creatief moeten zijn om het hooi eruit te krijgen. Verslag en foto's volgen zeker!
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptydi 19 okt 2010 - 7:33

Ik heb mijn hooikussentje los in de wei liggen!!
Joris vind het geweldig en heeft zo meteen extra beweging.
Het netje lag eerst in mijn Jorisbak.
Ik zal morgen even een filmpje plaatsen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Emptyza 23 okt 2010 - 3:55

MoniqueBuu schreef:
Hoe doe je het dan bij regenachtig weer? Doe je ze dan in de schuilhut? Of gebruik je ze dan tijdelijk even niet?
Momenteel leg ik de netten steeds in de hooibakken. Normaal gesproken gebruiken we de grote hooibakken met draadmatten alleen in de winter en 's zomers vooral de hooinetjes (naast het grazen in de wei natuurlijk). We halen dan na de winter de draadmatten uit de bakken - omdat ze helemaal wegroesten als ze niet gebruikt worden - en laten de bakken gewoon buiten staan. De laatste tijd heb ik dus de netjes in de bakken gelegd en vastgemaakt aan de touwtjes waar normaal gesproken de draadmat mee vast wordt gezet.

Ik heb eigenlijk nog steeds geen definitieve vorm gevonden om mijn paarden door het jaar heen hun hooi te voeren. Ik zou ze het liefst de mogelijkheid willen geven om de hele dag te kunnen blijven eten, maar dat lukt echt niet want dan worden ze veel te dik, ook met draadmatten en fijnmazige netten. Helaas komt het er dus op neer dat ze nu toch weer een groot deel van de dag niet kunnen eten en daar baal ik eigenlijk wel van, maar ja, ik weet even geen andere oplossing. Ze staan nu 's morgens en 's avonds 1 à 1,5 uur in de wei en krijgen dan 's avonds laat met zijn vijven nog 3 hooinetjes, that's all... en dan nog steeds te dik... absurd, hoe is het mogelijk hè!
's Winters, als ze meer energie verbruiken om zich warm te houden, kunnen ze veel meer hooi hebben en dus ook een veel groter deel van de dag bezig zijn met eten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Hooinetten buiten bevestigen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooinetten buiten bevestigen.   Hooinetten buiten bevestigen. Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hooinetten buiten bevestigen.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hooinetten met metselkoord
» hooinetten los op de grond!
» ervaringen met hooinetten van dit type?
» Hooinetten van Huck > Verkocht!
» hooinetten ophangen versus op de grond

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: