Onderwerp: Slowfeeder eindelijk af! vr 25 dec 2015 - 9:58
Ik heb gaten geboord voor afvoer van regenwater en gebruik karabijnhaken die dichtgedraaid kunnen worden (voor de veiligheid), de mazen zijn 3 x 3. Morgen zal ik ook een filmpje plaatsen
Dank je! Ook van Kruizinga hij is alleen wat kleiner (genoeg voor twee pony's) en lager zodat de Shet er ook bij kan. Afmeting zijn ong 100 x 70cm en 65 cm hoog, wij wonen redelijk dichtbij dus ik heb hem gewoon opgehaald, ik vond de kleur ook wel mooi. Ik heb net ook wat los hooi gevoerd zodat ze niet super gefrustreerd raken, maar de kleine gaat dan toch vaak tussendoor uit de bak eten, volgens mij vindt ze de uitdaging reuze interessant! Als ik het los voer doe ik het in kleine plukjes langs het hek zodat ze wat meer bewegen (ze staan anders wel de hele dag stil bij de bak).
Onderwerp: Re: Slowfeeder eindelijk af! za 26 dec 2015 - 3:07
Die bak ziet er als nieuw uit! Ik zie geen enkele tekenen van frustratie. Het ziet er inderdaad uit, alsof ze het zelfs wel fijn vinden, om via die slowfeeder te eten.
Silver_Fox
Aantal berichten : 33 Registratiedatum : 19-12-15
Onderwerp: Re: Slowfeeder eindelijk af! za 26 dec 2015 - 6:18
Hmm ja, dat komt ook omdat ik ze geholpen heb aan het begin om plukjes omhoog te trekken, zodra die op zjin is het vrij frustrerend voor mijn pony (Connemara). Ze heeft het nu eigenlijk na twee dagen nog niet helemaal door, ze trekt aan het net en niet aan het hooi tussen het net en blijft steeds op dezelfde plek eten waardoor er een kuil in het hooi onstaat en het dus steeds moeilijker is om iets uit te krijgen. De shetlander snapt het allemaal al en eet heel vrolijk uit de bak, ze heeft natuurlijk ook een stuk kleiner snoetje. Ik ben me nu dus aan het afvragen of 3 x 3 niet iets te klein is om mee te beginnen en of het misschien ook komt omdat het draad van het net vrij dik is (8mm) of dat het ook moeilijker kan maken om het hooi er tussen uit te krijgen. Of misschien zijn shetlanders gewoon wat slimmer
Onderwerp: Re: Slowfeeder eindelijk af! za 26 dec 2015 - 21:51
Silver_Fox schreef:
Of misschien zijn shetlanders gewoon wat slimmer
Haha, dat zou goed kunnen ! Maar sowieso is het iets heel individueels hoe paarden er in het begin mee omgaan en op reageren. 3 x 3 cm is inderdaad best klein om mee te beginnen; zelfs 5 x 5 cm is al echt iets waar paarden aan moeten wennen als ze nog nooit uit een slowfeeder hebben gegeten. Ook het type hooi speelt mee. Ik heb er destijds een pagina op mijn website aan gewijd. Die gaat vnl. over bakken met stalen draadmatten maar de principes van wat ik beschrijf gelden voor alle slowfeeders. Misschien zou je ook nog een buizenframe met een net van 5 x 5 cm (of eigenlijk is dat geloof ik 4,5 x 4,5 cm ) moeten maken voor de gewenningstijd.
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Slowfeeder eindelijk af! ma 28 dec 2015 - 8:57
Goede informatie, bedankt! Ik help haar nu door de plukjes om hoog te trekken zoals in het artikel, als het dan nog niet gaat kan ik grotere mazen proberen. Het gaat nu ook wel iets beter, ze geeft in ieder geval niet op en het hooi gaat al een stuk sneller.
Wat me op valt is dat ze wel opeens heel winderig is geworden, beetje vreemd omdat meer ruwvoer juist darm problemen zou moeten oplossen, maar misschien moet haar systeem eraan wennen of is ze toch aan het overeten, want ze is ook al ronder geworden! Waar ik opzich heel blij mee ben want ze was net ietsje te mager, maar ik hoop dat dit niet doorschiet naar de andere kant.
Ik vind ze beide over het algemeen een stuk rustiger en tevredener en zeker minder verveeld Ik denk wel dat ik dit hooi toch maar moet gaan mixen met graszaadhooi of stro want verveling heeft ook te maken dat ze meer gaan eten denk ik (en ik heb nog geen PP )
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Slowfeeder eindelijk af! wo 30 dec 2015 - 23:27
Marja, ik zag ook in 1 van je video's dat je hooinetten op de grond legt. Laat je ze ook liggen als je er niet bij bent? Raken ze daar niet in verstrikt als het net leeg is? Het lijkt me ideaal omdat mijn pony haar weidegenootje nauwelijks meer bij de bak laat komen, ze is er na een week nog steeds erg gefixeerd op en eet bijna de hele dag door. Maar ik heb natuurlijk wel te maken met shetlander hoefjes..
Onderwerp: Re: Slowfeeder eindelijk af! do 31 dec 2015 - 1:05
Silver_Fox schreef:
Marja, ik zag ook in 1 van je video's dat je hooinetten op de grond legt. Laat je ze ook liggen als je er niet bij bent? Raken ze daar niet in verstrikt als het net leeg is? Het lijkt me ideaal omdat mijn pony haar weidegenootje nauwelijks meer bij de bak laat komen, ze is er na een week nog steeds erg gefixeerd op en eet bijna de hele dag door. Maar ik heb natuurlijk wel te maken met shetlander hoefjes..
Ik doe dat eigenlijk nooit meer omdat we nu een paar kabels hebben waar we de netten aan ophangen. Mijn paarden konden trouwens niet in die netten verstrikt raken met hun hoeven (en ijzers hadden ze ook niet), maar met een shetlander erbij zou ik de netten zeker niet op de grond leggen! Ik zou nog een slowfeeder erbij maken zodat je zeker weet dat je shet ook te eten krijgt en niet continu weggejaagd wordt. Als je die dan op een behoorlijke afstand van de andere bak zet moedig je ook nog beweging aan, want je grootste pony zal ongetwijfeld willen weten of je shet niet toevallig iets lekkerders in haar bak heeft en haar wegsturen, dus zo creëer je een mooie heen-en-weerbeweging .
Silver_Fox
Onderwerp: Re: Slowfeeder eindelijk af! do 31 dec 2015 - 1:55
Ja precies! Want ze staan nu wel de hele tijd stil. Ik denk dat ik er eentje aan een paal ga hangen
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Slowfeeder eindelijk af! do 31 dec 2015 - 22:28
dat tafereel heb ik vanmorgen mogen aanschouwen, we hebben lossen netten die we steeds ergens anders hangen, er zijn er toch altijd een paar die bang zijn dat de ander veel lekkerder hooi heeft, waardoor het veel beweging is, soms staan er 3 of 4 aan 1 net en dan weer 2 per net en netten zonder paard. ook hangen we een paar keer per dag in ons stukje bos, diverse hooinetten op en waar ik zelf lol mee kan hebben is wortelen verstoppen in het bos, je ziet ze zo zoeken er naar. We hebben sinds anderhalve week een paardje erbij, ook mooi te zien hoe dat proces loopt onderling tussen de paarden. Soms plaatst ik foto's op https://www.facebook.com/Haras-do-Caminho-de-Ferro-156198507813805/