Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wat voor dier op kleine weide?

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Wat voor dier op kleine weide? Empty
BerichtOnderwerp: Wat voor dier op kleine weide?   Wat voor dier op kleine weide? Emptyvr 3 jul 2015 - 21:56

Hallo allemaal,

Zoals in dit topic: https://paddockparadijs.actieforum.com/t945-eindelijk-echt-aan-de-slag te zien is, krijg ik (als het doorgaat) een nieuwe weide.

In dat topic zie je op de plattegrond een 'kippenweide' van 7,5m x 15m, dit stuk kan (en wil) ik niet bij de paardenweide betrekken). Er staan op dit moment wat kippenhokken en een tuinhuisje op. De vorige huurder hield hier kippen op. Dit zou een ideale optie zijn, maar............ Ik ben bang voor vogels hilarisch
Voor mij is dit dus geen optie.. Maar ik ben bang dat als ik er niks op zet het gaat verwilderen.. Dit is voor het zicht niet mooi en er komt dan allerlei onkruid op te staan wat weer over waait naar de weide.
In eerste instantie dacht ik aan een moestuintje, maar er staan een aantal bomen omheen en ik ben bang dat die zoveel water wegtrekken, dat de moestuin het niet overleefd...
Dus ben ik op zoek naar een andere oplossing, iemand ideeën?

Mocht het een (klein) dier worden (2 uiteraard), dan moet dit een dier zijn dat weinig tot geen geluids- en stankoverlast geeft, gezien het in een woonwijk ligt.
Daarnaast zou het fijn zijn als dit dier mij dan kan 'helpen' om alles onkruidvrij te houden (giftige onkruiden worden uiteraard weggehaald). Het dier zou dan staan op een stuk van 7,5mx15m, eventueel het pad van 1mx45m eraan vast. Daarnaast af en toe in de loswerkbak (20x20) en de oprit (20x15) om deze onkruidvrij te houden en het gras op de oprit laag te houden. En op de weides van de paarden om het onkruid af te eten.
Ik besef me dat het een klein stuk is, dus ik weet niet of het überhaupt mogelijk is hier een dier op te houden. Ik ga me ook eerst goed inlezen en laten informeren bij verschillende mensen voordat ik een dier ga aanschaffen (maar dat lijkt me logisch).

Ik ben benieuwd of jullie hier ideeën voor hebben..!

Groetjes Jacyntha
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor dier op kleine weide? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor dier op kleine weide?   Wat voor dier op kleine weide? Emptyvr 3 jul 2015 - 23:20

Je schrijft dat er nu kippenhokken en een tuinhuisje op staan. Blijven die er ook staan? M.a.w. wat is de daadwerkelijke ruimte die er over is voor dieren? Want ik neem aan dat 7,5 x 15 m de totale oppervlakte is van het stukje?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Wat voor dier op kleine weide? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor dier op kleine weide?   Wat voor dier op kleine weide? Emptyza 4 jul 2015 - 0:30

De kippenhokjes gaan weg (die zijn immers niet nodig als er geen kippen op komen..), het tuinhuisje zou kunnen blijven staan als het geschikt is als schuilstalletje.

Áls er een diersoort op komt had ik het idee om het zo te doen:

Het stuk van 7,5 x 15 (met daarop het tuinhuisje.. En nog een stuk naast de stallen van ongeveer 1,5 x 7m, maar hier groeien wat bomen dus is wat moeilijker begaanbaar.. Maar voor een behendig dier misschien wel leuk?), daaraan het pad van 1m x 45m en de loswerkbak (als ik dan even met de paarden werk, dan moeten ze er uit, maar dat is natuurlijk geen hele dagen...) van 20m x 20m (en wie weet in de toekomst van 20m x 40m?).. Dat komt dan in totaal op 550 m2 (als er dan een rijbak gemaakt wordt is dit 957,50 m2) met een looppad van 80 meter lang..
Dat is misschien nog niet veel, dus als het niet haalbaar is, dan komen er geen dieren op (of ga ik mijn kippenangst overwinnen........?), maar ik dacht.. Ik kan altijd even info op zoeken/vragen, toch? Misschien komt er wel iemand met een idee waar ik nog niet aan gedacht had grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor dier op kleine weide? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor dier op kleine weide?   Wat voor dier op kleine weide? Emptyza 4 jul 2015 - 7:08

Kippen zouden dan toch het meest voor de hand liggen knipoog . Dan misschien eerst even in 'kippenfobietherapie' lekker puh ?? Zolang je geen haan neemt is er van kippen ook weinig geluidsoverlast te verwachten. Als je bv. geiten of kleine schaapjes zou nemen kunnen die toch wel behoorlijk wat kabaal gaan maken, vooral tegen etenstijd.
Een kudde flinke konijnen? Moet je wel het gaas een flink eind ingraven.
Minivarkentjes?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Wat voor dier op kleine weide? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor dier op kleine weide?   Wat voor dier op kleine weide? Emptyza 4 jul 2015 - 7:56

Haha, ja kippen lijken het meest voor de hand liggend en het nuttigst.. Maar op mijn werk hebben we kippen en na 2 jaar ben ik nog niet van mijn angst af (ik durf wel in het hok zolang ze niet naar me toe komen en ik durf ze ook terug het hok in te drijven als ze eruit zijn.. Maar liever niet... Maar als ze van mezelf zijn moet ik ze toch ook vast kunnen pakken als er iets moet gebeuren.....).

Geiten en schapen heb ik inderdaad aan gedacht.. En mijn oog is gevallen op de mini-ezel.. Zou dat een idee zijn? Dan heb ik alles in het mini.. Mini hond, mini paard, mini ezel, haha.. clown

Het gaas rondom de wei is wel ingegraven, maar dan zouden de konijnen door de hele weide kunnen lopen (dus ook bij de paarden)... Zou dat goed gaan?

Mini varkens heb ik inderdaad ook naar gekeken, die zijn leuk! Zouden die overlast veroorzaken? Qua stank of geluid?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor dier op kleine weide? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor dier op kleine weide?   Wat voor dier op kleine weide? Emptyza 4 jul 2015 - 22:05

Jasia schreef:
Maar als ze van mezelf zijn moet ik ze toch ook vast kunnen pakken als er iets moet gebeuren....

Daar kom je af en toe inderdaad niet onderuit knipoog .

Citaat :
En mijn oog is gevallen op de mini-ezel.. Zou dat een idee zijn?

Heb je wel eens een ezel horen balken binnenpret ? Dat kan met een behoorlijk volume zijn.

Citaat :
Het gaas rondom de wei is wel ingegraven, maar dan zouden de konijnen door de hele weide kunnen lopen (dus ook bij de paarden)... Zou dat goed gaan?

Dat lijkt me geen slim plan, aangezien konijnen holen graven en jij waarschijnlijk de benen van je paarden graag heel wilt houden lekker puh ...

Citaat :
Mini varkens heb ik inderdaad ook naar gekeken, die zijn leuk! Zouden die overlast veroorzaken? Qua stank of geluid?

Ik heb geen flauw idee, weet niks van minivarkens, maar ze lijken me wel erg leuk. Misschien bestaat er ook een forum over minivarkens?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Wat voor dier op kleine weide? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor dier op kleine weide?   Wat voor dier op kleine weide? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat voor dier op kleine weide?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Op een kleine weide (manege) een PP
» Weide op pensionstal, plannen voor PP
» Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?
» Hoe vind ik een 'eigen' weide?
» Weide met schulstal in Esbeek/ niet langer beschikbaar

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: