Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Handige tips gezocht

Ga naar beneden 
+7
Petra_
inge
Wieteke
Natural Horsetrainer
MoniqueBuu
Mai
MarjoSophie
11 plaatsers
AuteurBericht
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyzo 9 maa 2014 - 7:48

De plek waar ik nu sta. Zijn we tot de conclusie gekomen dat een track een aanvulling gaat zijn voor onze dames.
Het is geen eigen weide, maar zoals ik het noem mijn pension plekje.

De kudde bestaat uit 2 haflingers(waarvan 1 drachtig is en op laatste loopt), 2 kwpn'ers en 2 pony's (van mij)

Het is een reuze fijne en vooral rustige kudde.

maar nu komt het, er staan 3 kleuters ( althans niet zozeer qua leeftijd maar meer qua beweging behoefte) hihi.
Die willen elke dag of soms meerdere keren per dag een sprintje trekken.

Ik had in verleden een mini track, omdat mijn dames maar met zijn 2e waren.
6 op een track is toch wel een ander verhaal.

Waar wij nu meest nog over dubben is de breedte van het pad.
De ene wil 8 m de andere eigenlijk wel 10 .. en ik wil liefst 5 of hoog uit 6 meter.
Het is een mega lange weide, die begint bij 55 breed & eindige bij 45 breed ongeveer. En ik schat 150 m lang.
Deze weide is nu zwart. En het midden stuk wordt volgende week doorgezaaid.

kom maar op met do's en dont's  compliment 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyzo 9 maa 2014 - 10:51

Ik vind 5 m al heel breed en zou zelf niet breder gaan. Bij een te breed pad loop je het risico dat de beweging van de paarden juist vermindert en dat ze het meer gebruiken als paddock om uit te rusten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyma 10 maa 2014 - 6:25

Ja dat dacht ik inderdaad ook.
Helaas is mijn weidegenoot bang dat ze elkaar dan niet kunnen passeren.

Ik wou vandaag gaan uitzetten, maar helaas moest er eerst geïnjecteerd worden en ingezaaid.
Dus ik moet nog enkele dagen geduld hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyma 10 maa 2014 - 8:16

Onze paden zijn zelfs 'maar' 4 meter breed, en daar lopen 13 paarden in, variërend in maat van 1,45 m tot 1,70 m. Hieronder is ook een redelijk forse koudbloed van ruim 1,60m. Maar wij ervaren het eigenlijk nooit als te smal. Dus 5 meter lijkt mij prima kunnen voor jullie kudde.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyma 10 maa 2014 - 8:53

Jaime Jackson raadt in zijn boek ook aan om de paden niet te breed te maken, omdat ze dan zoals Marja al aangaf, minder uitnodigen tot lopen. Ik weet het niet meer precies, maar 5 meter is ZEKER wel de max, ik meende zelfs dat hij het nog wat smaller adviseerde.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyma 10 maa 2014 - 20:43

Mijn paden zijn maar 2,5 m breed en ik heb nooit problemen gezien met het elkaar passeren. Nou heb ik niet zulke grote paarden (ijslanders) maar ik geloof dat dan zelfs 3 m voor de meeste paarden al voldoende breed zou zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptydi 11 maa 2014 - 0:07

MarjoSophie schreef:

Helaas is mijn weidegenoot bang dat ze elkaar dan niet kunnen passeren.

Als je op verschillende plaatsen wat ruimere rust-/eetpaddocks maakt (bijvoorbeeld in de hoeken van de wei) is het toch ook niet noodzakelijk dat de paarden elkaar op de smalle stukken kunnen passeren? In het ergste geval wordt een paard een stukje opgedreven, maar zodra ze op een breder stuk aankomen, kan de 'opdrijver' het andere paard gewoon passeren. Dat lijkt me alleen maar een goede manier om extra beweging uit te lokken - ik zou willen dat mijn pony's elkaar eens gingen opdrijven  hilarisch .

Mijn paden zijn 5 m, en dat vind ik echt het maximum. Toevallig ben ik zaterdag bezig geweest om 100 m van het pad te versmallen, zodat het daar nu nog maar 2,5 m is.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptydi 11 maa 2014 - 3:29

Ik had eerst ook brede paden dit omdat er evt een trekker doorheen zou moeten. Inmiddels heb ik alle paden versmald en dat is veeeeeeel beter voor het bewegen. 5 meter is al heel erg breed en zou je best mee kunnen beginnen. Je zou ook evt kunnen overwegen om te kijken wat er gebeurd een kant 5 meter zetten en de andere op 3 en dan zien of paarden elkaar kunnen passeren zoals er nu over gesproken wordt.
Dan kan je later alsnog een zijde aanpassen naar groter of kleiner. En heb je een beeld welke je met elkaar kan bespreken.
Zo kom je elkaar op een prettige wijze tegemoed.
Terug naar boven Ga naar beneden
Petra_




Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 10-03-14
Woonplaats : Westerwolde

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptydi 11 maa 2014 - 4:20

In de zomerperiode heb ik de wei in 2 vakken verdeeld met daaromheen een pad. Voor mijn paarden moet dit pad minstens 4 meter breed zijn. Tenminste, na één bijna frontale botsing in volle galop op een toen nog smaller pad, leek me dat het meest veilig.  glimlach 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.permicavallo.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptydi 11 maa 2014 - 7:41

Ik heb een paar behoorlijk dominante paarden in de kudde van 16, maar mijn breedste pad is 6 m.
5 m lijkt me zat voor 6 paarden. Vergeet niet dat jouw kudde nog niet zo lang bijeen staat, en dat het alleen maar rustiger en stabieler kan worden. Als de verhoudingen duidelijk zijn wordt er veel minder en minder vaak agressief gedaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
zweetvos

zweetvos


Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Huizen

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptywo 12 maa 2014 - 21:57

Ik vind het idee van Inge wel goed om bv. aan de ene kant 5 meter en aan de andere kant 3 meter te doen. Dan kan je mooi observeren wat zowel jou als je weidegenootjes het beste bevalt.

Hier variëren de paden ook van 2 tot ca. 4 meter voor pony's. Gaat prima, de brede stukken worden ook veel gebruikt om te rusten, op de rest trekken ze eerder een sprintje.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptywo 12 maa 2014 - 23:37

zweetvos schreef:
Ik vind het idee van Inge wel goed om bv. aan de ene kant 5 meter en aan de andere kant 3 meter te doen. Dan kan je mooi observeren wat zowel jou als je weidegenootjes het beste bevalt.

Lijkt mij inderdaad ook een goed idee. En dan niet meteen met houten palen in de grond maar met prikpaaltjes zodat je gemakkelijk en snel iets kunt veranderen aan de breedte.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyvr 14 maa 2014 - 22:24

bredere paden nodigt ook sneller uit tot liggen en rollen en op die plekken heb je meer kans dat ze in de omheining rollen.
Zelf zou ik de paden ook niet te breed maken.
hier hebben we maar 1 pad en er word nog wel eens gepasseerd, ons pad is maximaal 2 en halve meter breed.
het gaat hier probleemloos.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptywo 19 maa 2014 - 21:19

ik ben niet zo actief geloof ik haha.

Naja ik heb uiteindelijk gekozen voor 6 meter breden paden.
Achteraan iets breder zodat als ze rond scheuren ze niet uit de bocht vliegen HAHA.

ik hoop ook echt dat ze wel gaan lopen.   binnenpret  
Ik heb op fase 1, alles uitgezet en begin gemaakt met de palen.
In mijn upper schiet het allemaal niet erg op,   binnenpret 
Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptydo 20 maa 2014 - 5:28

Hij is af jeej.

Wat een werk, hopelijk besluiten ze niet dat het niks is HAHA.
ze hebben al flink gerend over het pad. Er staat nu her en der nog plukjes gras.
Dat is vast gauw weg  hyper 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptydo 20 maa 2014 - 6:36

Fotoooooo's camera !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyza 29 maa 2014 - 7:04

Zal van de week wat foto,s maken
Niet erg bijzonder, want is een vierkantje haha.
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptyza 19 apr 2014 - 11:36

Ik ben ook curieus, hou ons op de hoogte?
Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Emptydo 5 jun 2014 - 4:13

Sorry nog altijd geen foto,s gemaakt.

Ga het vrees ik ook niet meer doen, want ik droom van een eigen plekje.
En dat wordt steeds sterk !
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Handige tips gezocht Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handige tips gezocht   Handige tips gezocht Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Handige tips gezocht
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tips PP 1000 m2
» Tips voor verharding?
» indeling van mijn beginnende pp tips?
» Tips en adviezen voor PP pension'stal'
» tips gevraagd, lang smal stuk

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: