Interessant, omdat ik sinds kort een paar pensionponies erbij heb. Ik zie mijzelf niet als een pensionstal, maar wil eerst aankijken hoe dit bevalt, en misschien in de toekomst wel uitbreiden.
De vraag en interesse ernaar is denk ik ook wat regio afhankelijk, alhoewel ik het idee heb dat NH erg in opkomst is, steeds beter geaccepteerd. Steeds meer mensen durven verder te kijken dat de "standaard" manege of pensionstal. Ook door het internet vermoed ik, kennis en info is veel makkelijker bereikbaar.
Ook het pp krijgt steeds meer bekendheid, een alternatief in mijn ogen is de Hit actief stal, en die wordt ook steeds bekender. Alhoewel daar inmiddels de nadelen ook duidelijker van zijn.
Wat ik zou willen als ik een pp-pension had, is dat alle paden altijd in ieder geval redelijk begaanbaar zijn, ook in het natte seizoen. Dat houdt in sommige gevallen dan denk ik in dat je aanpassingen moet maken. Of zand bijv, of je paden regelmatig verleggen misschien.
Ik zelf ben geen voorstander van 24/7 gras, maar wel elke dag even erop. Ik vind ook dat paarden altijd de keuze moeten hebben of ze binnen willen staan of niet. Dus wel een schuilstal, maar altijd buiten.
Maar goed, ik heb zelf dan ook sobere ponies die daar tegen kunnen. Ik kan me voorstellen dat niet alles rassen/types dat kunnen, alhoewel je nog verbaasd zal staan wat ze kunnen hebben. Het hangt ook wel wat met het gebruiksdoel samen.
Mijn pensionklanten hebben voor mijn locatie gekozen omdat ze ook niet meer 24/7 op gras wilden wegens risico op hoefbevangenheid. Het zijn ook sobere ponies, en ze werden veel te dik op het gras. Zeker dit jaar met alle suikers etc stonden ze gewoon 24/7 met een graasmasker op. Dat wilden ze niet meer.
Ik wilde wel eenzelfde type ponies als die van mij erbij hebben, en ik wilde dat ze bij mijn ponies in één kudde zouden komen te staan. Dit omdat dat voor mij makkelijk is met voeren. Ze krijgen van mij nu 2 x per dag hooi in netten, en mogen 1 x per dag op het weitje, steeds een strookje gras erbij. Als dat op is krijgen ze natuurlijk 3 x per dag hooi.
Ik heb nu een paddock/bak van 20 x 30 m, en extra pad/loopruimte van in totaal zo'n 1400 m2. Daarvan is ongeveer 620 m2 gras/kale grond waarvan ik niet weet hoe zich dat houdt dit najaar. Als ons dat te blubberig wordt kan het afgesloten worden en laat ik het omkeren zodat er weer zand bovenkomt.
Graag zou ik nog een extra pad van 20 x 5 erbij willen maar dat is eigenlijk landbouwgrond en ik weet nog niet of de boer die dat pacht daarmee akkoord gaat.
Nu staan er dus 7 ponies (C/D/E maat) en er zouden denk ik nog 2 bij kunnen, misschien 4 als de kudde zich gesetteld heeft. Het is nu nog onrustig, het mengen van de 2 kuddes duurt langer dan ik dacht. Als dat extra pad er is, zouden er nog meer ponies bij kunnen.
Mijn pensionklanten zijn "NH mensen", met NH denkbeelden. Nh is een ruim begrip wat mij betreft, maar ik wilde wel een bepaald "type" eigenaren ook hebben, omdat ik vind dat het tussen hun en mij ook moet klikken.