Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 welk zadel gebruiken jullie?

Ga naar beneden 
+6
Wieteke
MoniqueBuu
marion
inge
Mai
Sussie
10 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyvr 7 maa 2014 - 19:56

Ik vroeg me af welk zadel jullie hebben.
Semi-Boomloos, boomloos of een boomzadel.
Wat doe je ermee? Dressuur, springen buitenrijden.
En wat vinden jullie hier de voor en nadelen van?

Ik ben nog even zadelloos  lekker puh  ik rij nog even op mijn bbp met inlages  grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyvr 7 maa 2014 - 23:18

Van mij weet je het al, ik heb het al vermeld in je andere topic knipoog.

Maar hier dan ook nog even: ik gebruik een 'Sensation' boomloos zadel. Heel flexibel en heel comfortabel. Het grote voordeel ervan vind ik dat de zitting wat hoger en smaller is dan bij de meeste andere boomloze (veelal Barefoot-achtige) zadeltypes, waardoor je niet zo in 'spagaat' zit en je je onderbenen veel beter aan je paard kunt aansluiten. In dat opzicht lijkt de zit wat meer op die van een boomzadel. Er hoort een pad met inlages onder, die de druk optimaal verdeelt. Die heb ik een paar bij Krämer gekocht; niet al te duur en ze passen precies onder de Sensation.
Ik denk dat alles kan met mijn zadel, hoewel ik er geloof ik nog nooit mee gesprongen heb.
Een apart 'dingetje' van de Sensation is dat de beugelriem zowel bovenaan vastzit als onderaan het zweetblad, om de druk beter te verdelen. Dit is op de foto te zien. Je beenligging wordt daardoor ook wat stabieler.

Sinds ik dit zadel heb wil ik nóóit meer terug naar een zadel met boom. Het voelt zo fijn om de bewegingen van de paardenrug goed te kunnen voelen en mijn paarden lopen hier ook veel ontspannener mee dan met een boomzadel. Ik heb overigens nooit begrepen hoe een paard zich met een boomzadel lekker zou kunnen buigen omdat een boom immers star is en star blijft, en eigenlijk heeft nog nooit iemand me dit naar tevredenheid kunnen uitleggen.

Nadelen? Ik zou het niet weten; voor mij zijn die er in ieder geval niet glimlach !

Dit is mijn Sensation:

welk zadel gebruiken jullie? Foto800-YZTO4PB6

(hier ligt trouwens nog niet de pad met inlages eronder, die had ik toen nog niet binnen)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyza 8 maa 2014 - 7:49

hmmm nu geen meer  knipoog 
Ik heb een luxe bankje om op te zitten  grijns 

maar ik heb eerst op "gewone" boomzadels gereden maar had steeds het probleem dat ik het gevoel had boven op het paard te zitten ipv samen met het paard te zijn en alles te kunnen voelen. Ben toen overgestapt op uitproberen van div. boomloze zadels.
Ook de sensation geprobeerd. Zat goed maar ik vond de beenligging niet prettig. En al helemaal niet als je hem extra vastzet zoals marja beschrijft. Dat was voor mij niets, maar voor Marja is het weer een uitkomst.
Na nog diverse andere soorten geprobeerd te hebben zoals een trekker, startrekk en heather moffet zadels ben ik bij barefoot gebleven.
Fijn zadel zat prettig en goede prijs kwaliteit verhouding.
Had hem wel aangepast op onze situatie de pommel er uit gehaald en opgevuld met berevulling die ik om de zoveel tijd weer opnieuw vulde zodat hij strak bleef. Zo kreeg ik geen drukkingen en was het zadel extra flexibel. De pommel gaf nl toch drukkingen die mijn paardje vervelend vond. Na de aanpassing niet meer, zo hebben we vele jaren gereden.
O ja heb ook nog een gohst zadeltje liggen soort van veredelde pad waar je beugels aan kan hangen van synthetisch materiaal en kon ik wisselen zowel op shetty als mijn ijsje. En zo konden er af en toe nog kindertjes mee rijden zonder een ander zadel te moeten kopen.
Zadeltje stelt niks voor maar was net even meer dan een bbp.

De keuze is heel persoonlijk. Jij moet er op zitten en prettig voelen en het moet geen drukkingen geven bij je paard. Dat wordt een kwestie van passen en meten. En kijken naar je portomonix  knipoog 
Wat ik ook wel prettig vind van boomloze is dat het mee groeit met je paard is ie zomers iets dikker en winter iets dunner heb je geen pas problemen. Wat met een boomzadel wel het geval kan zijn. Enuh ik begrijp dat die van jou nog wel wat kan missen  grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyza 8 maa 2014 - 8:09

inge schreef:
Enuh ik begrijp dat die van jou nog wel wat kan missen  grijns 
 hilarisch nee hoe kom je daarbij. Haha... ze is super slank. Ze mag nog zeker wat kwijt, maar is al op de goede weg. Zal morgen nog even een fotootje maken. Justine heeft nogal een korte rug. En de cayenne was wel heel veel zadel op haar rug (moet zelf toch echt wel een maatje 2 hebben, omdat 1 mij wat te krap wordt) dus de justadjust getest. Maar daar liep ze ook nog niet echt lekker onder, nu was ze in die tijd wat stijf, dus ik zou het nu weer kunnen proberen, maar eigenlijk zoek ik iets wat er tussen in zit denk ik. Ook omdat ik straks nog toch echt langer wil gaan rijden als dat halfuurtje stappen wat ik nu doe. Ik zit aan TREC te denken, tja en dan weet ik niet goed of boomloos dan wel voldoet. Dus zit te denken aan semi-boomloos. Eind april komt permicavallo metvwat zadels in de hoop dat er wat bij zit waar ik lekker op zit en zij lekker onder loopt. De fysio raadde mij een boomzadel aan, maar ik moeg dan 4x per jaar de zadelmaker laten komen, en misschien met een half jaar weer een ander zadel. Euh mijn portomonnix is dus niet zoooo vol. Ik heb eeb geldboompje proberen te planten, toen wij em kregen met de bruiloftzat er wel geld in, maar geef het nu maar weinig kans  hilarisch 
Dus als een semiboomloos wat wordt zien we eind aprik en anders tja, dan wordt het denk ik toch nog een keer de bf justadjust testen. Maar ik krijg inmiddels een punthoofd van de keuze die er is en zie door de bomen heg bos niet meer.  lol!

Edit: sorry typfoutjes
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyza 8 maa 2014 - 10:28

Ik heb nu boomzadels voor mijn 2 eigen pony's, en een boomloze voor verschillende pony's.
Ik heb een Massimo voor Morris; erg fijn, veel steun, zachte zitting, kort.
Voor Svetla heb ik een Pathfinder Töltmaster; een ijslanderzadel, veel vlakker maar wel fijn en kort.
Ik heb een Barefoot Lexington. De nieuwe Barefoots hebben een VPS systeem, wat ze smaller maakt in de zitting en de druk beter verdeelt. De lexington is een echt dressuurzadel.
Voorheen aan boomloze zadels een Torsion gehad, de oude Barefoot Cheyenne (witte plekken op de rug van de stijgbeugel ophanging), een Startrekk Comfort vond ik erg fijn, en een Ghost, dat was te weinig zadel voor mij.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyza 8 maa 2014 - 23:38

Ik heb een tijdje een Barefoot Cheyenne gehad, maar die gaf onvoldoende ruggengraat-vrijheid. Ik heb nu een semiboomloze, ook bij Permicavallo gekocht, en die bevalt me erg goed. Het is een Trekker Luxus geworden. Voor mij zit dat zadel heerlijk, en voor het paard kun je de kussen aanpassen. Die zitten met klittenband onder het zadel, en zijn daardoor makkelijk te verplaatsen. Voor zover ik weet zijn er zelfs ook nog verschillende diktes en lengtes van die kussens te krijgen. En Petra van Permicavallo is erkend zadelpasser, die kan goed bekijken welke jullie nodig hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyzo 9 maa 2014 - 7:51

Monique, bedankt voor je recensie over petra. Ik kan maar weinig ervaringen over haar vinden. Dit zag ik al als een goed teken, aangezien er vaak de slechte worden vermeld. Maar het is fijn om iets goed te lezen. Ik ben benieuwd met welk zadel we uitkomen. Is het ook een fijn zadel op lange afstanden? En is er eventueel een sprongetje mee te doen?
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyma 10 maa 2014 - 1:45

Ik denk dat het een heel fijn zadel is voor lange afstanden. Het heeft een hele fijn zachte zitting, maar ook weer niet te zacht. Ik kan dat je echter niet uit eigen ervaring vertellen, omdat mijn lijf niet zo lang in het zadel kan zitten.
Ook een sprongetje maken kan ik niet, maar ik kan me voorstellen, dat dat met een Trekker-zadel wat lastiger is. Er zit best een redelijk hoog boogje voorop de zitting, wat het meegaan met de sprong misschien wat lastig maakt. Maar het kan dus ook best zijn, dat ik me daarin vergis. Omar gooit mij soms best hoog op tijdens een buitenrit, en ik verwachtte dat ik dan ook last zou hebben van dat boogje. Dat heb ik gewoon tijdens het pasconsult uit mogen proberen, is Petra even met me meegegaan naar het bos. En ik bleek daar geen last van te hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptydi 11 maa 2014 - 3:52

Met een trekker kan je heel goed lange ritten maken. Moet geen probleem zijn. De kussens zijn net zo dik als bij een boomzadel en heeft dezelfde ruggegraad vrijheid. Met een trekker omdat je dan op de kussens zit moet je wel wat nauwkeuriger kijken naar de lengte tov bijv een barefoot of torsion of sensation zadel Omdat je meer druk hebt op de kussens deze verdelen je gewicht. Bij de andere zadels is het voornamelijk je eigen gewicht die op de juiste plek moet zitten op het paard.

Met een barefoot kan het ook maar je moet niet te veel druk op de beugels zetten dan kan je idd het risico lopen van drukkingen. Nu had ik daar nooit last van heb er ruim 7 jaar op gereden met heel veel ritten van 30km.

De kussens van de trekker kan je wel goed verschuiven met klitteband waardoor je het zadel makkelijker passend kan maken op verschillende paarden. Ook de breedte is instelbaar bij de pommel (dat boogje vooraan)
Persoonlijk vond ik het zadel niet fijn omdat ik het gevoel kreeg op het paard te zitten net zoals ik bij boomzadels had. Maar ja das mijn "dingetje"  grijns De zit was wel verder o.k kwa breedte, zachtheid, ruimte en zo.

Elk zadel is persoonlijk op paard en ruiter moet het passen en op elkaar zijn afgestemd. Is dit niet het geval kan je problemen krijgen.
plezier met passen....mss kan je een paar dagen op een bepaald zadel rijden zodat je een beter gevoel krijgt ipv een uurtje testen waarin je soms toch niet alles kan beoordelen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptywo 12 maa 2014 - 3:55

Voor Dibble heb ik een Strada (semi-flexibel boomzadel), die heel goed bevalt. Het is een dressuurmodel, maar is ook prima geschikt voor buitenritten (ik heb er ook nog wat extra ringetjes op laten zetten voor zadeltassen). Het fijnste eraan vind ik de open, ongedwongen zit en de goede doorgifte van zithulpen en bewegingen van het paard. Ik was op zoek naar een close-contactdressuurzadel, en het aanbod daarin viel me eigenlijk vies tegen!

Voor Thyler ga ik hoogstwaarschijnlijk een boomloos zadel kopen, de Freemax Western kopen. Thyler wordt dit jaar 6, maar is nog verre van uitontwikkeld. Hij is nog niet ingereden, en een boomzadel zal waarschijnlijk maar korte tijd passend blijven. De Freemax Western spreekt me op het eerste gezicht erg aan, en als hij bevalt zullen we hem ook nadat Thyler is uitgegroeid blijven gebruiken. Met een beetje geluk past Thyler dan ook Dibble's Strada, dus het boomloze zadel zou ik dan alleen nog gebruiken als ik samen met iemand anders met beide pony's op buitenrit ga. In de wei voor het dressuren zou ik dan de Strada gebruiken voor hem.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptywo 12 maa 2014 - 9:22

Morgen krijg ik tijdelijk een barefoot te leen. Een nevada of arizona, dat weet ik nog niet  grijns   hilarisch  Die vrouw is zelf zwanger en haar bijrijdster rijd alleen op de dressuurzadel. Dus ik mocht dit zadel wel gebruiken tot ik een ander zadel heb, maar hou mijn hart even vast. Die dingen zijn errug lang een de rug van Justine niet zo  teleurstelling  ga het maar proberen en dan zullen we wel zien. Vond het allang lief dat ik em mag lenen en proberen.
Leuk om jullie ervaringen met de zadels te lezen. Wel grappig dat ik maar weinig boomzadels heb gezien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyza 15 maa 2014 - 10:59

Mijn tijdelijke zadel is binnen. En ik vond em lelijk lomp en groot... whahaha hilarisch  maar toen legde ik em op justine en viel het mij enorm mee.

welk zadel gebruiken jullie? Foto550-38VL3GMO

Ik heb er nog niet mee gereden, maar hij is zonder vps. Ben ik nog niet heel blij mee, maar misschien valt het mee. Ik kan nu in ieder geval even rijden, zonder het onzekere gevoel van een bbp. Daar voel ik me niet zeker genoeg op om te draven, aangezien ze nog wel eens een bokje wil geven.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyza 15 maa 2014 - 21:34

hier een boomzadel op 1 van de paarden, de rest word boomloos gereden.
ik heb geen uitgesproken mening over boom of boomloos.

Net terug uit brazilie en daar veel op een sommer zadel gereden (uit duitsland), dat vind ik ook fijne zadels die vaak goed passen op een paard.
ik heb diverse zadelpas acties gezien, met een speciaal apparaat word het paard opgemeten en vervolgens het zadel.
Ik kan ff niet op de naam komen, jetlagje, haha, maar dat komt nog wel.

grappig detailtje trouwens, diverse fokkers daar, adviseren me om de zadels vooral niet in brazilie te kopen maar in europa, omdat daar overwegend betere zadels zijn dan in brazilie.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyzo 16 maa 2014 - 1:17

Mijn oude BF-je was ook zonder VPS dat bestond toen nog niet. Ook had ik nog een lagere cantle, tegenwoordig is die ook veel hoger dan toen.
Als je geen VPS hebt is het een kwestie van een goede pad er onder. Ik gebruikte eerst de originele maar die werd op ten duur te hard en te dun en ben daarna over gestapt op een HAF-pad dit werkte uitstekend.

Maar nogmaals het is een groot deel afhankelijk van hoe het paard en ruiter is en hoe deze persoon rijdt. Pas dan kunnen er evt drukkingen oid ontstaan. Zadel ziet er best goed uit zo. Een beetje lang maar omdat het boomloos is en je op de achterkant geen druk hebt kan het geen kwaad. Wel moet je kijken of het paard niet te veel "schuift" onder het achterste deel van het zadel.
Dat kan je op een zeker moment zien omdat er dan haren afbreken door het schuren.
Dit is afhankelijk van hoe bewegelijk het paard is in dat gebied.
Terug naar boven Ga naar beneden
Petra_




Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 10-03-14
Woonplaats : Westerwolde

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyzo 16 maa 2014 - 4:28

Fijn dat je tijdelijk een zadel kunt lenen.
Twee dingen die je in ieder geval bij langs kunt lopen, zijn of de pommel de juiste maat heeft en of de wervelkolom volledig vrij ligt, zowel bovenlangs als aan weerszijden. Er spelen meer factoren mee die bepalen of het zadel geschikt is en past, in ieder geval is daar vanaf een foto maar weinig over te zeggen.

Als een boomloos zadel dat op de lendenen ligt geen druk geeft achter de laatste borstwervel, dan geeft dat aan dat er geen sprake kan zijn van drukverdeling. Òf een zadel verdeelt de druk, wat betekent dat het ruitergewicht verdeeld wordt over het gehele dragende oppervlak, òf het zadel verdeelt geen druk en dan is er alleen druk rechtstreeks onder de ruiter (billen, zitbeenknobbels en beugelophanging). Het kan niet beide.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.permicavallo.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyma 17 maa 2014 - 5:12

petra kan jij mij uitleggen hoe een boomloos zadel zoals bovenstaande de BF ...de druk verder kan verdelen dan alleen daar waar de ruiter zit?
Bij de trekker kan ik het mij voorstellen, deze heeft een "hard deel" in het zadel zitten. De BF voor zover ik weet niet.
Dus deze kan in mijn optiek geen druk verdeling geven over het gehele zadeloppervlak met name ri het achterste deel waar jij over spreekt.
Maar als jij een ander verhaal hebt zou ik die graag willen horen. Altijd interessant....
Ik snap namelijk niet hoe een BF zonder harde delen in het zit gedeelte de zitdruk van de ruiter zou kunnen opvangen verdeeld over het hele zadel.


Terug naar boven Ga naar beneden
Petra_




Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 10-03-14
Woonplaats : Westerwolde

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptydi 18 maa 2014 - 5:05

Over het begrip ‘drukverdeling’ (wat is het en wat houdt het in) heb ik een artikel geschreven dat op mijn website staat. Het is zeker interessant! Straks een linkje, eerst zal ik op je vragen ingaan.

Citaat :
petra kan jij mij uitleggen hoe een boomloos zadel zoals bovenstaande de BF ...de druk verder kan verdelen dan alleen daar waar de ruiter zit?
Drukverdeling vindt alleen plaats wanneer er een goede drukverdeler onder het zadel ligt. Bij een boomloos zadel zijn dat de inlagen van het zadeldek, bij een flexibel, semi-boomloos zadel (zoals de Trekker) zijn dat de panelen en de zadelbasis, en bij een boomzadel zijn dat de kussens en de boom. Hoe groter het oppervlak en hoe steviger/stugger het materiaal, hoe beter de drukverdeling is.
Wanneer er geen drukverdelend materiaal aanwezig is, dan wordt de druk ook niet verdeeld, niet ‘buiten’ de ruiter maar ook niet onder de ruiter. Het is of-of. Zoals ik in mijn vorige post aangaf, het is niet mogelijk dat een bepaald materiaal wel druk verdeelt rechtstreeks onder het gewicht en daarbuiten niet meer. Òf het verdeelt druk, òf het verdeelt geen druk.

Citaat :
Bij de trekker kan ik het mij voorstellen, deze heeft een "hard deel" in het zadel zitten. De BF voor zover ik weet niet.
Bij de Trekker (en de andere flexibele, semi-boomloos zadels) wordt de druk verdeeld over het gehele dragende oppervlak. Dat zijn dus de panelen. Wanneer de panelen op de juiste manier onder het zadel bevestigd zijn (en dus niet achter de laatste borstwervel op de rug liggen), dan gaat de drukverdeling ook niet verder dan daar en is daar dus geen druk. Er kan niet ergens druk zijn als daar geen oppervlak en dus ‘niets’ is.

Citaat :
Dus deze kan in mijn optiek geen druk verdeling geven over het gehele zadeloppervlak met name ri het achterste deel waar jij over spreekt.
Dat is inderdaad zo wanneer òf de drukverdelende inlages - net als bij boom en semi-boom - niet achter de laatste borstwervel op de rug liggen, òf wanneer er niet-drukverdelende inlages onder het zadel liggen. Indien het laatste, dan is er dus ook geen drukverdeling onder het zitgedeelte van de ruiter; drukverdeling is immers niet plaatselijk (want dan is er sprake van piekdruk), drukverdeling is gelijkmatige spreiding van een kracht (gewicht) over een oppervlak.

Citaat :
Ik snap namelijk niet hoe een BF zonder harde delen in het zit gedeelte de zitdruk van de ruiter zou kunnen opvangen verdeeld over het hele zadel.
Daar zit je goed, want over het algemeen vindt er inderdaad geen optimale drukverdeling plaats onder een boomloos zadel, omdat mensen graag kiezen voor zacht/slap en dun materiaal onder het zadel.

Linkje naar het artikel met uitleg over druk en drukverdeling: http://www.permicavallo.nl/drukverdeling.php
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.permicavallo.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptydi 18 maa 2014 - 8:07

wat een fijne link, dank je voor het delen.
inmiddels weet ik de naam van het ding wat ik handig vond, de equiscan, erg handig hulpmiddel om het juist passende zadel te vinden denk ik.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyvr 4 apr 2014 - 2:07

kwam vandaag deze link tegen
http://www.paardvisie.nl/2014/04/onderzoek-zadelkussens-wat-goed-voor-de-ruiter-niet-goed-voor-het-paard/
wel een aardig onderzoekje.
Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyvr 4 apr 2014 - 8:09

Ik heb een flexie boom. een equiflex endurance
Een geweldig zadel, ik moest wel even zoeken hoe of wat. Maar ik heb na jaar eindelijk de perfect pad, en de perfect singel.

Wat mij ooit nog wel wat lijkt voor erbij is een massimo.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyza 26 apr 2014 - 8:07

Na twee gezellige uren met Petra, wat wel enorm vermoeiend was voor mij, maar vooral voor Justine, is de kogel door de kerk. Ik heb een hidalgo alicante 2 besteld. De trekker lag ook goed, maar ik vond hem toch te breed zitten en als ik ooit een wedstrijd dressuur of weet ik veel wat, wil (je weet nooit wat de toekomst brengt) dan kan dat met dit zadel en niet met de trekker. Nog een paar weekjes dan komt ie binnen. hoera helemaal zin in! Kwam er wel achter dat er nog werk aan de winkel is. Ze vindt het allemaal nog wel erg moeilijk. Ook begin ik te twijfelen over bitloos. Heb even mogen proeven aan een kingekruiste hoofdstel, en moet zeggen, het rijdt anders, maar ik geloof wel dat ik er aan kan wennen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyza 26 apr 2014 - 19:41

leuk joh.
Hier word ook al jaaaaren bitloos gereden, ik vind zelf de sidepull fijn rijden.
maar zo heeft ieder zijn eigen voorkeur.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyzo 27 apr 2014 - 21:46

Wat leuk, nu 'alleen' nog even wachten tot het zadel er is...  knipoog.

Dibble heb ik nooit anders gereden dan bitloos (bij haar vorige eigenaar was ze wel altijd met bit gereden) en voor ons bevalt het ook super. De eerste jaren reed ik met touwhalster, en sinds vorig jaar gebruik ik meestal een sidepull (deze: http://www.ej.nl/products/10000130/9610008/BITLOOSHOOFDSTEL+FRA+PARDOES+%283%29 , al heb ik de front- en keelriem eraf gehaald).

Voor Thyler vind ik het gewone touwhalster nog het fijnst (rijd bij hem ook nog niet echt met contact). Eigenlijk wil ik nog eens een sidepull van koord maken, dat lijkt me persoonlijk het fijnst (lekker licht en soepel en met duidelijke, rechtstreekse teugelinwerking).

Kaakgekruist (van touw) heb ik ook geprobeerd, maar vond ik zelf niet zo fijn en ook leken de pony's dat onduidelijker te vinden (dat is vast een kwestie van wennen). Het gekruiste leek me sowieso al niet zo fijn voor pony's met lange baardharen.

Plaats je foto's als jullie nieuwe zadel binnen is? Succes met wachten!
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyma 28 apr 2014 - 0:07

Wachten duurt altijd lang, maar dat ben je ast snel vergeten, als je nieuwe zadel er straks echt is. Fijn dat je een zadel hebt kunnen vinden, wat naar je wensen is, en wat past!

Bitloos gaan rijden kan ik alleen maar aanraden. Sinds mijn ene paard erom vroeg, en ik met hem de overstap gemaakt heb, ben ik helemaal om. Mijn andere paard ben ik toen ook gelijk bitloos gaan rijden, en als onze jonge paarden nu beleerd gaan worden, dan gebeurd dat ook bitloos.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Emptyma 28 apr 2014 - 17:31

Het bitloos trekt me enorm aan. Maar er zit een bepaalde angst, om de contole te verliezen, en dan is het in de bak nog niet zo erg, maar buiten wel. Ook twijfel ik enorm tussen kin en kaak gekruisd. Die van fra zijn nu in de aanbieding in de ruitersport in hoogeveen. Het mooiste zou ik de kingekruisd vinden, omdat die zo lekker simpel zijn. Die van petra zijn trouwens ook wel fijn. Ze hebben grotere ringen, waardoor de release voor mijn gevoel beter zijn. Ik kan er nog wel even over nadenken, want ik moet nog even sparen. Heb even genoeg geld uitgegeven knipoog 
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





welk zadel gebruiken jullie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: welk zadel gebruiken jullie?   welk zadel gebruiken jullie? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
welk zadel gebruiken jullie?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waar laten jullie de (stal)mest en hoe regelen jullie de afvoer hiervan?
» Regenwater gebruiken als drinkwater?
» Welk net van huck.nl
» Welk soort zand
» podium zadel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Activiteiten-
Ga naar: