Monique: Ik heb sinds een klein jaar een nieuwe leverancier, en die kon mij in het begin precies leveren wat ik wilde: droog, grof, lang, arm. Dat werd later lastiger, het was nog steeds droog en zag er niet zo rijk uit, maar was het wel.
Nu heb ik sinds deze zomer ook een paar nieuwe paarden staan, waarvan 1 er wel rijk voer moet hebben anders valt hij in. Maar de meeste anderen zijn te vet geworden. Ik zet nu 's nachts een heel aantal apart in een gedeelte waar de voerkisten niet staan, maar het is natuurlijk makkelijker om 1 of 2 soms apart te zetten met rijker voer....
Dus vandaar dat ik na de winter weer terug ga naar beperkt goed hooi, naast onbeperkt graszaadhooi of stro bijv. Diegenen die daar niet genoeg aan hebben zet ik 's nachts apart met rijk ruwvoer.
Dat jouw Dean al van 1 x rijker hooi hoefbevangen wordt ... tricky is dat zeg. Ik heb hier 2 eczemers staan, waarvan 1 het afgelopen zomer met zo'n 2 uur weidegang prima heeft gedaan, de ander begon toch weer meer te schuren. Dus die gaat komende zomer niet de wei meer op.
Op zich is het natuurlijk handig een hele baal neer te kunnen zetten, maar de kist was te klein ervoor. Als-ie groter was geweest, was er meer ruimte naast de baal geweest voor het hooi om neer te vallen. Dan werd er dus minder geknoeid.