Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 onze nieuwe grote hooikist

Ga naar beneden 
+6
FrancisD
Mai
inge
MoniqueBuu
jannekevedder
marion
10 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
zweetvos

zweetvos


Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Huizen

onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: onze nieuwe grote hooikist   onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Emptydo 2 jan 2014 - 0:27

Jammer dat de pony's zich toch veel te vol blijven eten!
Maar jullie zijn mooi handig geworden met de balen lees ik haha.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: onze nieuwe grote hooikist   onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Emptydo 2 jan 2014 - 0:36

marion schreef:
Allereerst is weer gebleken dat onze paarden onbeperkt ruwvoer niet aankunnen; er zijn er te veel dik geworden.
Daar was ik al wel bang voor; het was helaas ook mijn ervaring toen ik onze ijslanders jaren geleden een paar maanden onbeperkt gevoerd heb.
Bedankt voor het melden van je ervaringen met de kisten Marion, altijd leerzaam!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: onze nieuwe grote hooikist   onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Emptydo 2 jan 2014 - 1:45

marion schreef:
Dat komt ook omdat het kennelijk lastig is aan arm hooi te komen, maar het is al gauw te rijk voor onze sobere pony's.
Volgens mij is het ruwvoer dit jaar ook rijker dan vorig jaar. Wij hebben van hetzelfde perceel, van dezelfde fourage-handel, en toch is het veel rijker. De eerste snee was minder gegroeid dan vorig jaar, maar het kwam al wel in bloei. Dan heeft het ook niet veel zin om langer te wachten met maaien. Het maaien is zelfs nog wel 2 weken later gebeurd dan vorig jaar.

Het is zelfs dusdanig rijker dat onze Dean er nu opnieuw hoefbevangen van geraakt is. Hij mag dat voer van dit jaar absoluut niet hebben, en staat ook apart. Maar we zijn een dag niet thuis geweest, en hebben niet zelf voor de paarden gezorgd. Hij heeft toen per ongeluk van de verzorgers wel een maaltijd van dat hooi gehad, en daarmee was het gelijk weer mis.
Gelukkig hadden we nog een paar pakken van vorig jaar, en dat kan hij wel hebben. En we hebben nog een deel van de kleine pakjes van onze eigen oogst.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: onze nieuwe grote hooikist   onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Emptydo 2 jan 2014 - 7:14

dank voor je verslagje.
Hier ook wel ervaringen dat het gras anders is dan voorgaande jaren.
maar ik moet zeggen wij hebben hooi gekregen uit zeeland wat bijna stro lijkt. Doorat dit zo moeilijk verteerd kunnen ze er vrij veel van hebben zonder dik te worden.
Maar als ik hooi bij geef van dit jaar uit eigen regio dan groeien ze snel dicht. Dus hier wordt er gemengd een klein deel hooi van dit jaar wat dus groen en vrij zacht is. En een deel zeeuws hooi wat hard en stug is.

Het groene gaat natuurlijk als eerste op en daarna blijft het zeeuwse hooi langer liggen en de volgende dag is er vaak nog over.
Het zou best kunnen dat de voedingswaarde hoger is dan voorgaande jaren omdat het gras langzaam gegroeid is afgelopen jaar door het regen te kort.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: onze nieuwe grote hooikist   onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Emptydo 2 jan 2014 - 7:33

Monique: Ik heb sinds een klein jaar een nieuwe leverancier, en die kon mij in het begin precies leveren wat ik wilde: droog, grof, lang, arm. Dat werd later lastiger, het was nog steeds droog en zag er niet zo rijk uit, maar was het wel.
Nu heb ik sinds deze zomer ook een paar nieuwe paarden staan, waarvan 1 er wel rijk voer moet hebben anders valt hij in. Maar de meeste anderen zijn te vet geworden. Ik zet nu 's nachts een heel aantal apart in een gedeelte waar de voerkisten niet staan, maar het is natuurlijk makkelijker om 1 of 2 soms apart te zetten met rijker voer....
Dus vandaar dat ik na de winter weer terug ga naar beperkt goed hooi, naast onbeperkt graszaadhooi of stro bijv. Diegenen die daar niet genoeg aan hebben zet ik 's nachts apart met rijk ruwvoer.
Dat jouw Dean al van 1 x rijker hooi hoefbevangen wordt ... tricky is dat zeg. Ik heb hier 2 eczemers staan, waarvan 1 het afgelopen zomer met zo'n 2 uur weidegang prima heeft gedaan, de ander begon toch weer meer te schuren. Dus die gaat komende zomer niet de wei meer op.

Op zich is het natuurlijk handig een hele baal neer te kunnen zetten, maar de kist was te klein ervoor. Als-ie groter was geweest, was er meer ruimte naast de baal geweest voor het hooi om neer te vallen. Dan werd er dus minder geknoeid.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: onze nieuwe grote hooikist   onze nieuwe grote hooikist - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
onze nieuwe grote hooikist
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 2 kleine en 2 grote paarden
» Winnetou, onze nieuwe aanwinst!
» Onze nieuwe PP - ideeen gezocht
» Onze hooibakken
» Mijn nieuwe aanwinst (nieuwe foto's toegevoegd)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: