Aantal berichten : 377 Registratiedatum : 05-04-12
Onderwerp: 2 kleine en 2 grote paarden zo 8 jun 2014 - 6:27
Omdat ik al nadenk over de toekomst zit ik mij al dagen te bedenken wat voor oplossing ik voor dit probleem moet verzinnen.
Namelijk Mijn pony's zijn klein en hebben nog 6 a 7 kilo hooi op een dag nodig. Echter heeft mijn vriendin + stalgenoot die als mijn plan doorgaat met mij mee verhuist. 2 hele flinke paarden (lees: 1,70 & 1,80) In deze badschuitjes gaat nogal wat eten. Rustig 20/25 kilo P.P Nu is dat niet het probleem.
Maar vooral de wisselende behoeftes tussen de 4. Dat maakt het lastig. Mijn pony's zijn hierdoor NU al maanden te dik. Ik kan dr gewoonweg niet tegenaan bewegen.
Oh dit is alleen zomers een probleem. In de winter eten mijn pony's 24/7 hooi. En gaat vooral om een hooi oplossing voor zomers. Ik heb een eczemer die het niet goed doet op gras. De andere kan wel op het gras. (strook begrazing) Zomers 24/7 hooi is geen oplossing. Dat hebben we nu.
Even schets over hoe we het nu hebben. Een klein P.P systeem, met vooraan 2 grote bakken hooi, waar 24/7 hooi inzit. Ze eten nu ongeveer 3,5 tot 4 kleine baaltjes hooi p.d.. De grote gaan overdag 4/6 u op het gras. De allergrootste gaat vanaf gisteren de hele dag op het gras. Er zijn ook nog 2 haflingers en een hafveulen maar die staan apart nu.
Ik ben erg benieuwd naar jullie idee hierover.
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 8 jun 2014 - 10:34
De gemakkelijkste oplossing lijkt me om te investeren in een paar extra hooibakken en de track 's zomers een deel van de dag te halveren, en zo twee groepjes te maken. De uren dat de grote paarden de wei in gaan, zou je de pony's weer de gehele track kunnen geven (dan natuurlijk wel even eventueel overgebleven hooi van de paarden buiten bereik van de pony's leggen ).
Als je pony's overdag op de track voldoende grasjes, takken en ander spul kunnen knabbelen om maagzweren te voorkomen, zou je ze misschien 's nachts wel gewoon met z'n allen samen kunnen zetten (zodat je pony's vrijwel al hun hooi voor de dag 's nachts eten, samen met de grote paarden).
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, en het is inderdaad erg lastig. Ik wilde ook alle paarden samen houden, maar dat bleek simpelweg niet te doen. Dan werden óf de grote paarden te dun, óf mijn kamerolifantjes (veel!) te dik.
En andere optie is om de grote paarden minder hooi te geven en bijv. pulp of Seniores Priores bij te voeren om ze op gewicht te houden. Dan zouden ze gewoon allemaal samen kunnen blijven staan. Ook niet ideaal, maar als je ze perse samen zou willen/moeten houden op de track, kun je n.m.m. het hooi beter afstemmen op degenen met de laagste behoefte, omdat te dik zijn schadelijker is dan wat schraal zijn.
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 8 jun 2014 - 20:10
Mijn pony's zijn wel allemaal van hetzelfde ras (ijslanders) maar toch hebben er een paar véél meer nodig dan anderen. Ik vind het PP daarvoor ideaal. Ons hoogbejaarde paard Randver staat overdag de hele dag op de wei. De helft van de tijd staat zijn vriendin Ánaegja, die ook meer nodig heeft dan de anderen maar weer niet zoveel als Randver, bij hem. De andere paarden lopen dan gewoon rond in pad en paddocks en scharrelen sprietjes bij elkaar. Zij staan dan twee keer per dag twee uurtjes op de wei, behalve Frosti, die mag maar één keer per dag twee uurtjes i.v.m. zijn zomereczeem en de andere keer staat hij met een hooinet in de paddock vlak bij de wei waar de anderen dan in staan. Oude Randver krijgt dan ook nog twee keer per dag een halve emmer geweekte Wiesencobs (hooibrokken). Ik vind het bijvoeren met die Wiesencobs wel handig want je kan een paard er even mee apart zetten en omdat het een soort slobber is, werken ze het gemakkelijk en vrij snel naar binnen zodat je ze ook weer niet héél lang apart hoeft te zetten. Op deze manier kunnen wij de verschillen goed opvangen.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 8 jun 2014 - 20:18
Oke, ja liefst zou ik ze dus samen houden. Om de reden dat ik ook nog werk.
op dit moment eten de grote paarden al bietenpulp erbij, omdat ze met 24/7 hooi & flink wat uren gras. Ze zijn net aan op gewicht..
waar ik zelf aan dacht, is een hogere hooibak, die grote lummels kunnen hoger komen dan mijn pony's. Kwam op dit idee dat iemand met shetlander dit ook deed. Maar weet dan niet in de praktijk hoe praktisch dit is.
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 8 jun 2014 - 22:45
Dibble en Thyler zijn moeder een zoon, maar ook zij hebben al verschillende voerbehoeften. Thyler staat elke dag een paar uur in het lange gras, en Dibble mag alleen tijdens het rijden in de wei af en toe een paar happen eten. Zij eet onder de draadjes van het pad door al best wat gras gedurende de dag, en dat is voor haar meer dan zat.
Ik vind het ook echt ideaal met een PP dat de paarden toch redelijk met elkaar kunnen meelopen als er eentje op het pad en eentje in de wei staat. Ze hebben dan veel minder het idee apart te staan.
Jasia
Aantal berichten : 108 Registratiedatum : 21-07-13 Leeftijd : 31 Woonplaats : Bergen op Zoom
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 8 jun 2014 - 23:23
Lastig is dit inderdaad.. Zelf heb ik een haflinger en twee mini's.. Gelukkig eten mijn mini's tot ze geen honger meer hebben en doen met twee netten hooi (geloof dat er dan zo'n 5/6 kg in zit) ruim een hele dag met z'n tweeën. Dan sprokkelen ze natuurlijk wel wat hooi bij mijn haf weg, maar goed.. Ze zijn op het moment best goed op gewicht...
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 8 jun 2014 - 23:38
MarjoSophie schreef:
waar ik zelf aan dacht, is een hogere hooibak, die grote lummels kunnen hoger komen dan mijn pony's. Kwam op dit idee dat iemand met shetlander dit ook deed. Maar weet dan niet in de praktijk hoe praktisch dit is.
Een vriendin van mij heeft een variatie daarop, maar dan moet de schofthoogte van de paarden echt wel veel verschillen. Zij heeft een Paint Horse en een Shet en voor de Shet heeft ze een hoekje afgezet met een stang op een hoogte waar de Shet net onderdoor kan, maar het grotere paard niet. Daar heeft de Shet haar eigen hooibak. Zij krijgt uiteraard veel minder hooi op een dag dan de Paint, dus de Paint heeft een hoge bak waar de Shet niet bij kan. Zo kan de Shet dus niet in de hoge bak, en de Paint niet bij de Shettenbak, en lopen de paarden als ze niet eten toch gewoon de hele dag bij elkaar .
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden ma 9 jun 2014 - 1:49
ik denk dat je er niet onderuit komt om de groep te splitsen 1 of meerdere dagdelen. hier 3 van hetzelfde ras en 1 kruising, 1 heeft veel meer voedsel nodig dan de rest. Die wiesencops vind ik echt een uitvinding, we hebben inmiddels ook ontdekt dat onze merrie ze liever droog dan geweekt wil eten, ik dacht een lekker smakelijk hapje te maken voor haar, maar daar waren de meningen over verdeeld tss.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden ma 9 jun 2014 - 4:05
Ze worden nu ook inderdaad regelmatig gescheiden. Vinden ze niet erg opzich. maar praktisch is anders. Waar ze nu staan is de eigenaar huis moeder en de hele dag thuis..
Schoft hoogte zit ruim 50 cm verschil in, tussen de kleinste & de grootste.
Toch wel lastig, tegen dat probleem lopen we nu ook aan. Ik baal dr ongelofelijk van dat mijn dames nu al ruim 3 maanden te dik zijn. Op de bak zetten is ook geen optie, want daar staat gras langs de kanten ook te hoog.
Joyce
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden ma 9 jun 2014 - 5:32
een graasmasker? daar zit veel verschil in, niet elk paard word er even gelukkig van en ik vind het zelf ook soort van " noodoplossing", maar het kan wellicht helpen. Wat betreft krachtvoer bijgeven, dat vind ik zelf heel simpel met een gevarieerde groep, gewoon een voerzak of emmer die je bij het paard om kan hangen, heel gemakkelijk zelf te maken en zo kun je ervoor zorgen dat elk dier precies krijgt wat je wil. Hier krijgen ze namelijk niet allemaal hetzelfde bijgevoerd. en een ruif of meerdere ruiven, zo maken dat alleen de grote erbij kunnen, ook niet helemaal ideaal, omdat het beter is voor een paard om met het hoofd naar beneden te eten, maar tussen door kan dit vast geen kwaad, hooinetten hoog ophangen?
MarjoSophie
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden di 10 jun 2014 - 23:52
Sorry als ik ergens vel op tegen ben is een graasmasker.
Mijn pony staat al onderaan de rang (de kleinste dan) en als ze dan een masker om heeft kan ze zich helemaal niet verweren, dat zie ik niet zitten. En ik vind het gewoon niks, dr zijn genoeg andere oplossingen. Voorlopig blijf ik waar ik ben. En opizhc gaat het redelijk. We gaan kijken of we soort constructie kunnen maken voor strook begrazing.
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden wo 11 jun 2014 - 23:53
Ik weet niet of het hoogteverschil bij hun groot genoeg is maar als je een extra hooibak kunt maken die zo hoog is dat de grote paarden er wel overheen kunnen en tot de bodem kunnen eten maar de kleinere er niet lekker overheen passen of misschien alleen mee kunnen eten wanneer de bak heel vol is dan krijgen ze al minder binnen. Of anders lijkt een dagdeel apart toch het eenvoudigst?
Het blijft wel een lastig iets, die verschillende voerbehoeftes..
MarjoSophie
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden do 12 jun 2014 - 7:34
Mijn kleinste is 1,20 ongeveer. Nicky is 1,42 en de kleinste van stalgenoot is nu 1,70 (4 jaar en in de groei) en de grootste is 1,82 (6 jaar zo goed als uitgegroeid)
Joyce
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden za 14 jun 2014 - 2:24
MarjoSophie schreef:
Sorry als ik ergens vel op tegen ben is een graasmasker.
Mijn pony staat al onderaan de rang (de kleinste dan) en als ze dan een masker om heeft kan ze zich helemaal niet verweren, dat zie ik niet zitten. En ik vind het gewoon niks, dr zijn genoeg andere oplossingen. Voorlopig blijf ik waar ik ben. En opizhc gaat het redelijk. We gaan kijken of we soort constructie kunnen maken voor strook begrazing.
ik hoop dat je uit mijn bericht kunt opmaken, dat ik ook niet zwaar voorstander hiervan ben het kan in sommige gevallen een tijdelijke noodoplossing zijn. het is maar een ideetje. Wat in jou geval duidelijk niet van toepassing is .
ik zou ook kijken of je iets met hoogteverschillen kunt of misschien 2 verschillende hoogtes van draden ofzo? een lager draadje waar de grotere overheen kunnen eten, of iets van die strekking? met wat puzzelen en probeerwerk, ga je vast wel een oplossing tegen komen verwacht ik.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden za 14 jun 2014 - 8:19
Beide grote paarden hebben een akelig goed respect voor stroomdraden.
We hebben nu wat lopende opties die we aan het testen zijn. Maar we hebben niet altijd even effectieve medewerking van de eigenaar. Die de opties groot en deels moet uitvoeren.
vandaag hebben mijn dames 2 u op het gras gestaan, zelf erop gezet. En stal genoot kwam en die heeft ze eraf gehaald. maar normaal kan dit niet. Zij werk 40 u per week. En ik straks ook 27..
oh ja ik maakte dat inderdaad uit via de topic. maar ik hoor het vaker, ik vind ze totaal niet dier vriendelijk. Want ff lekker kriebelen is er niet meer bij. En met paard wat al zomer eczeem heeft vind ik dat best kwalijk..
Joyce
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 15 jun 2014 - 8:29
of een balk ofzo die verzet kan worden waar overheen gegeten kan worden? ik verzin maar wat hoor, probeer mee te denken. ik heb hier een graasmasker, amper gebruikt en ik zou zo'n ding nooit hele dagen gebruiken, hooguit een paar uurtjes. het was een tijdje terug handig met een pensionpaardje met koliek die niet mocht eten. maar wel moest bewegen voor een aantal uren. Maar het ding word hier dus echt zelden gebruikt en wat ik zeg, nooit heel lang achter elkaar, dat vind ik zelf ook echt dier onwaardig.
hier heb ik nu 1 dragende merrie die echt veel voerbehoefte heeft, die eet in haar eentje meer dan de overige 3 bij elkaar, zij staat bv nu de hele nacht apart op de wei en morgenochtend gaat ze weer terug de groep in als zij allen hooi krijgen. Maar het is soms ff een heel gepuzzel, maar ik geloof dat er altijd wel een oplossing gevonden kan worden, ook al lijkt het soms niet zo. Jou situatie klinkt niet helemaal ideaal nu met wat je omschrijft met werkuren. maar ik hoop dat je dr uit gaat komen.
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 15 jun 2014 - 20:14
Nog even over het graasmasker. ik heb deze in het verleden wel gebruikt en ik vind het een super uitvinding. MAAR alleen als het niet anders kan. Op onze vorige plek hadden we een weiland dat een heel lang gerekt perceel was. De paarden stonden redelijk ver 'achter' vooral als de voorste landjes kaal waren. Mijn vorige paard had IR en mocht gewoon niet zoveel gras. Dus de opties waren: in zijn eentje in de zandpaddock, ver van de rest af, pal in de zon, of de hele dag moederziel alleen op stal (geen optie) of met een masker toch de hele dag in de wei. Hij had een eigen stuk samen met een paard die weliswaar wat hoger in rang was dan hij maar zo samen heel gemoedelijk ging. Zo kon hij de hele dag een beetje gras knabbelen, en hij kon er goed mee drinken. Kriebelen deed hij met dat andere paard toch niet. 's nachts ging het uiteraard af en ging hij met de slow-feeder op de paddock (de meesten ging dan op stal). Voor deze situatie voor iedereen een goede oplossing, mijn paard was niet anders gewend dan dat hij met dat ding om naar buiten ging en hij was best bedreven in eten door dat gaatje.
Dus wanneer het om gras gaat is het misschien wel een optie als jouw (ranglage) pony's een eigen stukje kunnen krijgen om ze dan toch met masker te zetten? In een paddock zou ik nooit een graasmasker omdoen. 24/7 met zo'n ding vind ik geen prettig idee. Het is echt alleen voor weidegang bedoeld. Ik huur nu een landje en heb meer te zeggen over bemesting, indeling land, etc en niet zoals op de vorige plek(ken) zwaar bemest, vet gras op kleigrond, of dat we het niet te kaal mochten laten worden, etc. Je hebt ook met andere mensen te maken als je in pension staat dus helaas soms compromissen sluiten. Met een hoge voerbak maken oid lijkt me voor de paddock een goede oplossing, als dat lukt. Hoge hooinetten hebben wij ook maar voeren daar niet zo vaak meer in, sinds enkele paarden daarvan gingen hoesten. Beter een hoge bak maken met een 'diepe' onderkant zodat de grote jongens toch enigszins met het hoofd omlaag eten.
overigens, een vriendin van mij heeft een paard met een vervelend verleden, die ernstige voernijd heeft en vreselijk schrokt. Die had constant gaskoliek en kon nooit op gras. Met overdag graasmasker op de wei en in de nacht een slow-feeder, waardoor ze voor haar gevoel de hele dag kan eten, en niet meer kan schrokken, heeft ze nooit meer last gehad. Dus voor sommige dieren is het toch een uitkomst.
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 15 jun 2014 - 20:41
Ik ben het met Renske (Árangur) en Joyce eens. Een graasmasker geeft mij op zich ook niet echt een lekker gevoel, maar in sommige situaties geeft het - vooropgesteld dat het betreffende paard het accepteert - het paard wel een leuker en natuurlijker leven, met zijn kuddemaatjes samen op het gras. We kunnen nooit de natuurlijke omstandigheden helemaal nabootsen dus we zullen altijd hier en daar compromissen moeten sluiten. Niets is alleen maar goed of alleen maar slecht, dus ik denk dat het altijd goed is om te proberen open te blijven staan voor de positieve kanten van iets zg. 'slechts'. Het blijft altijd wikken en wegen en keuzes maken .
Zo hebben wij er al jaren geleden voor gekozen om onze paarden (en honden) niet meer te laten enten, omdat enten een belasting is voor het afweersysteem en bij sommige dieren tot nare verschijnselen, zoals allergieën, kan leiden. (We laten de paarden trouwens wel eens in de paar jaar enten tegen tetanus, omdat dat een vreselijk pijnlijke en dodelijke ziekte is). Maar als wij straks weer een veulen hebben willen we dat graag in een natuurbegrazing op laten groeien, en daarom zullen we er in dat geval voor kiezen om dat veulen wel te laten enten omdat het anders niet de begrazing in mag. Voor mij wegen dan de voordelen van het opgroeien in de natuur zwaarder dan de evt. nadelen van die paar keer enten.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden ma 16 jun 2014 - 7:10
hier een linkje over enten bij honden. Wellicht kan dit ook gelden voor paarden. dus bij jonge leeftijd enten en later niet meer. Lees maar.... Kan op zich een aardig idee zijn. Als je ouder wordt ben je weerbaarder door opbouw gedurende de jaren. http://www.dogster.com/the-scoop/dog-health-anti-vaccine-vaccination-ignorance-bad
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden ma 16 jun 2014 - 9:18
Euhm Inge, in het artikel dat je hierboven noemt lees ik juist dat het gevaarlijke onzin is om niet te willen vaccineren uit angst voor bijwerkingen....???
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden ma 16 jun 2014 - 11:38
Inge, ik denk dat je misschien een ander artikel hebt gelinkt dan wat je bedoeling was? Dit gaat er juist over dat je wél moet enten.
Joyce
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden ma 16 jun 2014 - 19:31
enten doe ik hier ook zeer beperkt, zowel de honden als de paarden. ik ben niet tegen enten, maar wel tegen zinloos enten en elk jaar.
wat betreft het graasmasker, ik ben dus ook geen grote voorstander ervan, maar ik vind het ook geen afschuwelijk ding. ik denk dat zoiets de moeite van het proberen, waard is, niet elk paard ervaart het als vervelend en soms kan het juist veel voordelen hebben. het helpt mij om met zulke dingen, niet te zwart wit te denken maar juist het grijze stukje op te zoeken en te kijken in hoeverre het toepasbaar kan zijn en een juist een tegemoetkoming voor je dier. er zit iets tussen, nooit een masker en altijd de hele dag. Zoals Renske het omschrijft, kan ik me er ook helemaal in vinden, soms moet je keuzes maken en dan kan een graasmasker een prettige oplossing zijn.
misschien kun je dr ergens 1 lenen? de mijne is trouwens ook zo gemaakt dat mocht het paard ergens aan blijven hangen, dan gaat het masker af, er zit een stuk met klitteband vast, zo word er voorkomen dat het dier zich ophangt.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden di 17 jun 2014 - 6:15
oeps sorry..idd verkeerde link...moet de orginiele effe opnieuw zoeken...oeps...dommmmmm
MarjoSophie
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden di 17 jun 2014 - 7:58
Grasmasker ga ik ook zeker niet proberen. Ik ben nu niet meer in staat om hem op en af te doen. En mijn stal eigenaar gaat dat zeker niet voor elkaar krijgen. Hier wijk ik niet teveel over uit
Voor nu werkt het redelijk. Ga hopelijk snel bezig met mijn eigen plek
MarjoSophie
Onderwerp: Re: 2 kleine en 2 grote paarden zo 20 jul 2014 - 0:29
onze paarden staan nog steeds bij elkaar.
Dilemma wordt/werd alleen maar erger. Die van mijn kan ik rollen en de andere 2 zijn mager waarvan 1 heel erg. (die heeft ook gebit probleem op moment)
We hopen nu een oplossing te hebben gevonden. Mijn pony's eten s ochtends of een stukje gras of een netje hooi. En s avonds net zo, dus bijvoorbeeld. Maandag S ochtends hooi, s avonds gras. Dinsdag s ochtends gras en s avonds hooi. Om maar iets te noemen.
En de hooibak wordt opgehoogd zodat de grote paarden 24/7 hooi kunnen eten . Een van de paarden gaat de hele nacht op het gras. Mijn pony's kunnen nu niet meer in de hooibak..