Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)

Ga naar beneden 
+3
Berith
ponylady
Delphi
7 plaatsers
AuteurBericht
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyvr 26 apr 2013 - 9:48

Hallo,

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een doodlopende track?

Ik heb vorige week een kleine PP opgezet op 0,8 HA. Omdat de wei behoorlijk smal is wil ik in eerste instantie de track niet rondom de wei laten lopen. Ik ben bang dan te veel gras te gaan verliezen. Ik heb nu aan één kant van de wei, van voor tot achter, een track van 3,5 m breed. Zowel aan het begin als aan het einde komt de track uit op een ruim stuk.
Helemaal aan het begin van de track is de inloopstal waar ook de automatische drinkbak in zit. Om ze goed te laten bewegen wil ik aan het einde van de track hooi gaan voeren.

Mijn pony's (2 shetlanders) staan momenteel op een andere wei, maar ik wil ze a.s. zondag voor het eerst in het PP zetten. Dan wil ik eerst even bekijken hoe ze de track gebruiken, hoe de track zich houdt en hoeveel gras ik op deze manier heb. Ook wil ik rekening houden met een 3e grotere pony (fjord) waar ik volgend jaar naar op zoek hoop te gaan.

De optie om de track zo uit te breiden dat hij wel helemaal rond loopt houd ik dus nog even open. Dit is op zich makkelijk te realiseren. Een derde optie zou kunnen zijn om aan het einde van de track nog een stuk aan te maken die uitkomt op een heuvel waarbij ze ook rond de heuvel kunnen lopen en dan dezelfde track terug kunnen nemen. Dan zou de track dus ophouden bij de heuvel en loopt hij nog steeds dood alleen maak ik hem dan langer.

Graag zou ik jullie mening en ervaringen (en eventueel foto's) horen over een track die dus niet helemaal rond loopt.

Ik heb al een duidelijke plattegrond en foto's van mijn PP nu. Maar omdat ik een nieuw lid ben kan ik pas over 7 dagen de foto's en plattegrond plaatsen.

Groetjes Delphi
Terug naar boven Ga naar beneden
ponylady

ponylady


Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyvr 26 apr 2013 - 21:39

Mijn wei is ook smal en heel lang .
Ik heb 2 stukken wei achter elkaar liggen , daardoor moesten ze altijd door de eerste wei om in de achterste te komen .
Nu heb ik een track gemaakt onder de bomen langs naar de achterste wei .
Ook om in de de eerste wei te komen moeten ze eerst heel de track volgen .
Youtube filmpje ervan staat hier in 't topic 'verhuisbericht' .
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyza 27 apr 2013 - 0:28

Het kan wel maar dan moeten ze het wel goed samen kunnen vinden omdat ze minder goed voor elkaar weg kunnen.

Wat je ook nog kan overwegen (heb ik her en der ook) is de track minder breed te maken. Zeker met shetlanders hoeft het niet zo breed te zijn. Dus in plaats van nu 3,5 meter breed, kan je hem ook 2 meter breed maken en dan dus wel rondom, kost je niet heel veel meer ruimte (alleen meer palen grijns ). Bij mij is de track op veel plaatsen ook niet breder dan 2 meter, soms zelfs maar 1 meter en daar heb ik drie paarden op lopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyza 27 apr 2013 - 0:44

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga zo eerst eens naar je filmpje kijken. Het is voor mij ook makkelijker om de situatie uit te leggen aan de hand van mijn plattegrond en foto's. Ze kunnen het gelukkig goed met elkaar vinden, maar de mogelijkheid om elkaar uit de weg te gaan hebben ze denk ik ook wel. Maar dat kan ik natuurlijk pas echt zien als ze er gebruik van gaan maken.

De track is 3,5 meter breed, omdat wij er wel met de trekker doorheen moeten kunnen. Dus die maat is een vaste maat. Mocht ik de track wel rondom gaan leggen dan wordt de andere track inderdaad veel minder breed met eventueel 1 of 2 bredere inhaal/passerstukken.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyza 27 apr 2013 - 8:18

Joyce, hier op het forum, heeft het ook zoals jij het omschrijft. Ze is zelf misschien even niet heel veel op het forum, maar ik ken haar situatie ook wel. Haar perceel loopt een beetje uit in een punt, waar een stukje bos is. Dat stukje bos hebben ze altijd helemaal tot hun beschikking, en ze kunnen daar vandaan langs 1 kant van de weide naar de ruime paddock aan de andere kant. Het bevalt haar prima, de paarden kunnen heerlijk over dat ene pad heen en weer rennen. En aan beide kanten is voldoende ruimte om uit de voeten te kunnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyzo 28 apr 2013 - 7:52

Gelukkig kunnen de pony's het hier prima met elkaar vinden. Voordeel is ook dat de track 3,5 m breed is zodat ze ruim kunnen passeren en kunnen draaien. En het begin en einde komt uit op een ruimer stuk. Ook zit er aan het begin van de track een brede aftakking die uitkomt (loopt ook dood) in een paddock met geel zand. Vanuit die paddock kunnen ze namelijk ook nog naar een klein stuk wei als ik daar de poort open zet. Op die aftakking heb ik nu 2 bielzen liggen waar ze overheen moeten. Het perceel heeft echt een heel aparte en afwijkende vorm. Ik kan nu nog geen foto en plattegrond plaatsen, dit doe ik zo snel dit kan. Dat zal een hoop duidelijk maken denk ik knipoog

MoniqueBuu, dan zal ik eens even kijken in het topic met plattegronden. Wie weet vind ik iets van haar er tussen. Bedankt!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyma 29 apr 2013 - 9:31

Delphi schreef:
MoniqueBuu, dan zal ik eens even kijken in het topic met plattegronden. Wie weet vind ik iets van haar er tussen. Bedankt!
Delphi, in dit topic van Joyce vind je een paar foto's van haar opzet met een pad langs één kant van de wei glimlach.

Het kan prima hoor, om een pad langs één kant te maken als je aan beide uiteinden zorgt voor voldoende ruimte zodat de pony's een rondje kunnen rennen voordat ze weer terug racen hyper. En zoals je al zei, water aan het ene uiteinde en hooi aan het andere uiteinde is de beste manier om beweging uit te lokken.
Een heuvel waar ze omheen kunnen is inderdaad ook leuk, ik heb dat zelf ook.

Hoe smal is je wei trouwens?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyma 29 apr 2013 - 10:04

Bedankt voor de link van dat topic! Mooie PP heeft ze er van gemaakt!

Ik kan zo niet een vaste maat geven van mijn wei, deze heeft echt een hele aparte vorm. Moeilijk om uit te leggen. Als ik van de week de plattegrond en foto's hier kan plaatsen dan zal het duidelijker uit te leggen zijn. Heb al een hele mooie plattegrond gemaakt en foto's van de track.
Vandaag zijn ze er voor het eerst op gegaan en ze vonden het super. Ze galoppeerde lekker heen en weer en konden zelfs in flinke galop door de bocht :< Ook heb ik een track naar een paddockje met geel zand waarvoor ze eerst over 2 bielzen moeten springen en ook daar hebben ze al gebruik van gemaakt.

Nu ik wat rond heb zitten snuffelen hier, denk ik toch dat het zeker haalbaar is om de track rondom te leggen. Deze zomer willen we eerst kijken hoe dit bevalt en dan eventueel uitbreiden. Met een man als akkerbouwer is dit nu al heel wat grijns. Die vindt het allemaal een beetje onzin, maar helpt wel braaf mee. Alleen wilde hij het eerst zo laten en pas als ik het zeker wist de track helemaal rondom maken. Dus eerst maar eens kijken hoe dit bevalt en hoe het met de hoeveelheid gras op de wei zit straks knipoog

Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyma 29 apr 2013 - 20:59

heej Joyce hier, ff weer online knipoog.
We hebben idd een smal perceel, het stukje bos is ruim voldoende om in te draaien, er is een poel en een bult, t stukje bos is dus ruim voldoende om elkaar uit de weg t kunnen. er hangen op 3 plaatsen slow feeders. De paarden lopen veel op en neer naar het bos. Voor ons stuk is het echt zonde om een pad terug aan te leggen, kost teveel gras.
En op deze manier hebben we hetzelfde effect als een PP, grappige detail is dat we dit al hadden gemaakt voordat we van het PP hoorde, een vriendin van me zei, heej dat lijkt wel een PP. Toen ben ik daarop gaan zoeken en idd, het komt redelijk op hetzelfde neer.
De paarden zijn erg tevreden.
De reden dat ik weinig online ben is omdat ik sinds een tijdje in de caravan slaap bij de paarden, 1 van onze merries was 3 april 11 maanden dragen en de andere 23 april, tot op heden nog geen veulen, hooguit wallen waar ik soms mijn nek over breek knipoog
vroeg of laat komt er vast een veulentje, alle signalen zijn er, slappe banden, vol uier, kegelen, etc.
bij de eerste merrie dan, de 1e begint t uier van te vullen.
Inmiddels zijn we zeer veel voorspellingen verder, maar geen veulen, de merrie voelt zich verder goed, eet drink, mest plast, loopt wat op en neer,ligt eens wat te soezen, afijn, ik maak me vooralsnog geen zorgen.
Vrijdag is ze 12 maanden dragend, heeft ook wel wat toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptywo 1 mei 2013 - 23:39

Joyce, dat doet me denken aan mijn allereerste merrie Gydja toen ze haar allereerste veulen kreeg, 21 jaar geleden alweer! We hadden de paarden toen nog niet aan huis en reden vanaf het moment dat ze uitgerekend was iedere nacht een keer naar de wei om te controleren. Na een aantal weken waren we gebroken en was er nog steeds geen veulen... We zijn toen maar gestopt met onze nachtelijke controles. Gydja droeg uiteindelijk bijna 12,5 maand en er kwam dan ook een bonk van een veulen uit met een heel dikke vacht. We waren dus niet bij de geboorte en toen we hem 's ochtends vroeg voor het eerst zagen liep hij aan de andere kant van de afrastering, terwijl Gydja aan de andere kant zenuwachtig heen en weer draafde. Moeders had haar 'kraamnest' vlak bij de draad gemaakt (tja, breng ze maar eens op andere ideeën verontwaardiging!) en had hem dus netjes onder de draad door aan de andere kant van de afrastering 'geworpen'. Ons eerste werk was dus om veulie over de draad te tillen en met zijn mams te herenigen glimlach.

Ik hoop dat je niet al te lang meer hoeft te wachten; succes met waken en geniet straks van het jonge spul compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptydo 2 mei 2013 - 18:56

inmiddels is het veulen er, dus een jaar dracht, is net niet gelukt, dat zou vandaag zijn en de blonde man is woensdag nacht, vroege ochtend geboren. Ik ben er bij geweest, ben wakker geworden van de bevalling die mega super snel ging.
Mijn man was te laat, bizar hoe snel het kan gaan.
Mooi te zien hoe snel Delicia hem in bescherming neemt, dat gaat ook steeds sneller zeg. We hebben hem dus nog niet aangeraakt en laten delicia het tempo bepalen, aan de zijlijn toekijken is prachtig, echt genieten.
Hij is verder in ontwikkeling dan zijn broers, hij eet al wat hooi en gras, ik verdenk hem ervan al wat tandjes of t begin daarvan te hebben.
kortom, ik ben al weer helemaal de slapenloze nachten vergeten en mis de caravan stiekum al een beetje.
Voor het eerst verwachten we 2 veulens, Jhumpa is nu 11 maanden en 1 week dragend, grote verrassing of het me lukt om haar bevalling ook mee te mogen maken.
En wat een wijze lessen heb ik de laatste weken weer geleerd, ik wist al dingen, maar ben weer zo onwijs bevestigd dat geduld echt een hele schone zaak is.

Ehm, sorry voor het bevuilen oeps

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.466991146703077.1073741825.100001765877677&type=1&notif_t=like
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyvr 3 mei 2013 - 7:58

Joyce, oh wat fijn dat hij er gezond en wel is! Leuk dat je er bij bent geweest en super dat het zo vlot verlopen is en je merrie goed aan het moederen is. Heb je al een naam voor hem? Op naar het volgende veulen haha. Dan kun je weer terug de caravan in, ik kan me wel voorstellen dat het toch iets heeft zo kamperen grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyvr 3 mei 2013 - 20:06

tjsa, een naam, erg moeilijk, ik wil dat het bij zijn karakter past, maar tsja, hoe is zijn karakter, als het zich zo doorontwikkeld, ben ik meer dan blij met zijn karakter, zo beheerst, rustig, zoals hij de wereld in zich opneemt, helemaal genieten.
Verder vind ik het leuk als het een braziliaanse naam is, gezien de afkomst van het ras en zijn vader die in brazilie is geboren, gelukkig wil een braziliaanse vriend me helpen, wanneer ik een naam heb gevonden check ik bij hem of het ergens op lijkt.
Afijn, binnen een week heeft hij officieel een naam verwacht ik.
Delicia staat al steeds meer toe, ze komt haar aandacht bij mij inmiddels weer halen, zolang ik me naar vooral niet met haar kind bemoei, zo mooi om te zien. Prima, veulen en ik maken tzt wel kennis met elkaar van dichtbij, Delicia bepaalt t tempo.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyzo 5 mei 2013 - 20:02

Gefeliciteerd Joyce, fijn dat het allemaal zo goed is gegaan glimlach! Ik heb de foto's op facebook gezien, hij is prachtig!
Voor verder 'veulengeluk' misschien even een topic openen in het Praathoekje knipoog?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Emptyzo 5 mei 2013 - 20:41

Proficiat met het veulen!


Spijtig genoeg kan ik de link niet zien : content is temporarily unavailable...

Tip voor de naam:
wat dacht je van 'Confi' van 'confiante = zelfzeker...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)   Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt) Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ontwormen of niet?
» Ontwormen???!!! Wel of niet? En hoe dan???
» Ze lopen niet???
» track omploegen?
» Track verdeling

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: