Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 De Track gras-vrij maken?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptyvr 9 aug 2013 - 6:32

Hoi,

Als mijn paarden eind van de maand naar hun PP verhuizen, wil ik eigenlijk heel graag dat de track al gras-vrij is.
Mijn haflinger mag geen gras en als ik moet wachten tot twee mini's het pad kaal hebben, dan duurt dat wel een flinke tijd..

Hebben jullie ideeën om het pad gras-vrij te krijgen?
Ik heb zelf geen tractor oid dus als het zonder kan, is dat heel fijn.. Kan dit niet, dan moet ik kijken of ik iets kan regelen.. glimlach

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Jacyntha
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptyvr 9 aug 2013 - 8:28

Als je het pad echt grasvrij wilt krijgen, denk ik dat er weinig anders opzit dan een loonwerker of boer in de buurt te vragen om even met een ploeg o.i.d. door het pad te gaan. Ik denk dat de kosten daarvoor best meevallen, omdat ze in een uur tijd vast een hoop kunnen doen. Als het bij jullie grondsoort mogelijk is, zou ik er persoonlijk wat extra geld aan besteden en de grond gelijk laten keren, zodat het zand uit de bodem naar boven wordt gehaald (ik zit op kleigrond, dus hier is dat jammer genoeg geen optie).

Als je het pad gewoon laat ploegen, heb je natuurlijk wel meer kans op een blubberpad in de herfst en winter.

De wei van mijn pony's was eerst hooiland geweest, dus voor die van mij stond er ook veel te veel gras. Ik heb het met de motormaaier van m'n ouders gemaaid, maar dat was een flinke klus en eigenlijk stond er daarna nog steeds te veel gras.

Spannend trouwens dat jullie verhuizing al in aantocht is! hyper 
Terug naar boven Ga naar beneden
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptyvr 9 aug 2013 - 8:30

Bedankt voor je reactie!

Zeker spannend, kan echt niet meer wachten!
Deze week willen we de kant gaan maaien, zodat het onderste draadje erbij kan (heb twee mini's, dus er moet een extra draadje komen). En we willen de track gaan zetten.
De grotere dingen zoals betegelen, ed. komt wel als ze er eenmaal staan.

Ik zit ook op kleigrond, dus de grond omkeren gaat denk ik niet..

Ik denk ook dat omploegen het enige is wat er op zit.. Dus dat moet dan maar!
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptyvr 9 aug 2013 - 21:07

Wij hadden een keer een stukje land, waar wat teveel gras op stond. We hebben toen aan een schapenboer gevraagd of hij er wat schapen op wilde laten. Dat is toen met gesloten portemonnee gegaan, geen weidegeld laten betalen, omdat wij het gras graag kwijt wilden.
Bovendien is schapen laten voorweiden een goed idee tegen de eventueel aanwezige wormeitjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptyza 10 aug 2013 - 2:27

Bedacht net dat het waarschijnlijk ook wel afdoende zou kunnen zijn om de grond te frezen. Een freesmachine zou je zelf kunnen huren, bijv. hier: http://www.boels.nl/huren/tuin-park/frezen/grondfreesmachines . Als je op zaterdag iets huurt, kun je de machine volgens mij voor de dagprijs heel het weekend gebruiken. Ik weet niet of ze dit soort apparaten voor een meerprijs ook kunnen brengen en halen, anders zul je waarschijnlijk wel een kar nodig hebben...

Misschien is dit wel duurder dan het pad laten ploegen door een boer/loonwerker, maar ik denk dat een gefreesd pad beter begaanbaar zal zijn dan een geploegd pad. Als je het laat ploegen, krijg je waarschijnlijk grote keiharde klompen klei in je pad. Na het ploegen zou er denk ik eigenlijk nog iemand met een rotorkopeg overheen moeten rijden om de klei wat beter begaanbaar te maken.

Ik ben met frezen trouwens niet bekend hoor, maar volgens mij werk je dan veel minder diep (maar wel diep genoeg om het gras weg - of in elk geval oneetbaar - te krijgen).

De eenvoudigste (en misschien zelfs goedkoopste) optie lijkt me om een boer/loonwerker met een frees te vinden grijns .

Edit: schapen van iemand uit de buurt laten grazen, zoals Monique voorstelde, is natuurlijk nóg goedkoper en gemakkelijker (mits de schapenhouder zelf de wei/het pad afzet met de juiste afrastering), maar uit je eerste berichtje dacht ik te vernemen dat je haflinger eigenlijk vrijwel helemaal geen gras mocht hebben. Een door schapen afgegraasde wei zou voor mijn pony's waarschijnlijk nog steeds te veel zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptywo 14 aug 2013 - 2:49

met dit droge weer heel kort houden en veel laten lopen dan is het ook vrij snel weg.
Maar ja met een paardje wat helemaal geen gras mag is het wel lastig.
Ben bang dat frezen, ploegen ed de enige snelle manier is om het zwart te krijgen.
Bij mij heeft het op zandgrond ongeveer 2 maanden geduurd voordat ik een heel stuk helemaal zwart had.
Nu 3 jaar later is bijna de hele track vrijwel kaal. Dat beetje wat er staat kunnen ze goed hebben.

Daarbij moet ik wel zeggen ze lopen vrij veel. Nou ja meer racen en et is nu stof droog dat helpt ook enorm met het laten verdwijnen van het gras.
Helaas krijg je wel andere ellende terug in je graas stukken...maar ja...dat overleven we wel weer.
Volgend jaar misschien meer regen dat dit jaar en zijn er weer andere problemen. t is altijd wat en houdt je bezig moet je maar denken.

Als je gaat frezen moet je er wel voor zorgen dat het gras eerst kort gemaaid is anders is het te lang om onder te werken.
dan is het te zwaar voor de machine indien je het lopend doet. Een frees achter een trekker kan meer hebben.
maar hoe langer het gras hoe moeilijker het onderwerken is.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptywo 14 aug 2013 - 3:04

inge schreef:
met dit droge weer heel kort houden en veel laten lopen dan is het ook vrij snel weg.
Met kleigrond valt dat in mijn ervaring erg mee (of tegen, afhankelijk van of je graag nog wat gras in je paden hebt of niet grijns  ). Hier zijn de paden wel vrij kaal, maar de kale stukken zijn pas ontstaan nadat de paarden na een goede hoeveelheid regen flink aan het rennen gingen: ze hebben de grond toen zo'n 10 cm diep geploegd compliment . Inmiddels is de grond zo hard dat paardenhoeven geen enkel effect meer hebben op de wortels van het gras.
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptydi 3 sep 2013 - 3:58

ik heb een vergelijkbaar probleem. Mijn paard is hoefbevangen geworden na de verhuizing, terwijl het hier veel 'schraler' is. Ons pad, en het paddock, en stuk wat ik erbij wil maken omdat hij (voorlopig) niet meer op de wei mag, daar groeit geen gras maar het is dus wel helemaal groen met allerlei (on)kruiden, planten en struiken. Misschien zit hier wel meer suiker in, dan in gras!? tip die ik kreeg is, om gewoon plastic zeil neer te leggen dan sterft alles daaronder af. maarja dat duurt wel een tijdje..........
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptydi 3 sep 2013 - 20:16

met dit droge en warme zonnnige weer kan dat nog wel eens sneller gaan dan je denkt ;-)

Kan de bevangenheid niet ook in combi zijn met de stress van de verhuizing???
Veel mensen verkijken zich nog al eens op wat voor impact dat heeft op een paard. Daardoor kan de hormoonhuishouding
flink van slag zijn en tot dit soort problemen leiden. e.e.a natuurlijk afhankelijk van het paard.
Het hoeft niet altijd meteen aan het gras te liggen of de hoeveelheid hooi. Maar een combi er van.

Zou het voorlopig toch maar even op geweekt hooi houden. En eerst weer de rust in het lijf herstellen en dan verder gaan kijken.
Alle planten doen op dit moment net even anders als voorgaande jaren zoals we die de afgelopen tijd gehad hebben omdat het al heel erg lang droog en warm is. Dit soort weertypen hebben wel nl een lange tijd niet gehad.
Ik hoor meer mensen die er problemen mee hebben dat het dit jaar moeilijk in te schatten is.
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Emptydi 3 sep 2013 - 23:36

Ja, opeenstapeling van alles: ander hooi, ander gras, de verhuizing zelf, een paddock met onkruidjes ipv alleen maar zand, vlak na verhuizen een temp. stijging.
inmiddels al medicatie aan het afbouwen, hooi had ik geweekt maar nu weer 'gewoon' en het gaat langzaam de goede kant op. nu nog kijken hoe ik de paddock dus onkruidvrij krijg.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





De Track gras-vrij maken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Track gras-vrij maken?   De Track gras-vrij maken? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De Track gras-vrij maken?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een track vol met gras
» track maken zonder stroom
» Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)
» Winterklaar maken
» een verplaatsbare heuvel maken

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: