Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Graven en grond likken

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Graven en grond likken   Graven en grond likken Emptyma 25 jan 2010 - 1:10

Ieder jaar hebben onze paarden een periode - meestal in het vroege voorjaar, maart/april - dat ze op bepaalde plekken gaan schrapen en graven en dan op die plekken kuiltjes in de grond likken. Ze doen dit altijd vlak langs de afrastering. Meestal duurt het een paar weken en dan is het ineens weer over, meestal als het weideseizoen weer begint. Ik heb het op het IJslanderforum wel eens gevraagd en daar werd dit gedrag ook herkend door anderen. Ik vermoed zelf dat de paarden op zoek gaan naar heel kleine worteltjes van gras, mos e.d. Dat zou ook verklaren waarom ze het langs de afrastering doen, omdat onder de afrastering altijd nog wel wat groeit en daar dus ook worteltjes in de grond zitten.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze er dit jaar veel vroeger mee zijn dan andere jaren. Met gras of hooi als voeding heeft het denk ik weinig te maken, want we hebben nu aan huis vijf paarden staan die alleen hooi krijgen, en op ons andere perceel twee paarden die overdag op de wei staan. Maar beide groepjes heb ik het graven en likken zien doen. Ik maak me er niet echt zorgen over en denk dat het gewoon natuurlijk gedrag is, maar vind het wel intrigerend.

Vertonen jullie paarden momenteel ook dit gedrag? Enig idee wat ze zoeken?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Graven en grond likken   Graven en grond likken Emptydi 26 jan 2010 - 1:30

Inderdaad apart gedrag, vooral ook omdat het dus echt alleen in een bepaalde periode gebeurt. Ik denk dat het niet alleen vanwege wortels zal zijn, aangezien je zegt dat ze er ook bij likken.
Ik kan bij onze paarden vaak wel goed zien of ze aan het graven zijn vanwege wortels of dat ze zand/klei likken. Bij dat laatste ben ik dus erg alert, omdat er gevaar bestaat voor zandkoliek. Een paar van onze merrie's hadden hier altijd een handje van bij het los lopen in de buitenbak en dat was niet fijn, want je moest het altijd in de gaten houden.
Wat vaak gezegd wordt is dat het kan wijzen op een tekort in de voeding, vooral aan mineralen. Maar wij hebben van alles geprobeerd qua aanvulling, maar niets hielp.
Het bijzonder is dat onze paarden sinds het begin van de PP niet meer noemenswaardig gegraven hebben. Dus wellicht heeft het meer gelegen aan verveling, dat ze nu meer kunnen doen/bewegen?

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Graven en grond likken   Graven en grond likken Emptydi 26 jan 2010 - 4:05

Irene schreef:
Wat vaak gezegd wordt is dat het kan wijzen op een tekort in de voeding, vooral aan mineralen. Maar wij hebben van alles geprobeerd qua aanvulling, maar niets hielp.
Dat wordt inderdaad vaak gezegd, maar ik heb dezelfde ervaring als jij, aanvulling helpt niet. Bij ons krijgen ze dagelijks vitaminen/mineralen-brokjes en ze hebben een liksteen, en toch doen ze dit ieder voorjaar (nou ja, nu winter dus ;-)). Ik zie het dus maar gewoon als natuurlijk gedrag. 'Tekort' klinkt altijd zo negatief, ik benader het meer als dat de paarden instinctief voelen dat ze bepaalde stofjes nodig hebben en die dus zoeken en tot zich nemen. Net zoals wanneer je dorst hebt; dan zeggen we ook niet dat we 'water tekort' komen, maar je voelt gewoon dat je wat moet drinken om het vocht weer op peil te krijgen, dus doe je dat, heel gewoon glimlach. Het is maar een nuanceverschil, maar toch. Bij tekorten in de voeding denk je algauw dat je je paarden niet goed voert, terwijl het waarschijnlijk gewoon puur natuur is dat ze af en toe aan de grond likken of er iets in zoeken en dat opeten.

Irene schreef:
Het bijzonder is dat onze paarden sinds het begin van de PP niet meer noemenswaardig gegraven hebben. Dus wellicht heeft het meer gelegen aan verveling, dat ze nu meer kunnen doen/bewegen?
Hm, ik weet het niet. Bij ons vervelen ze zich zeker niet, en toch graven ze af en toe hier of daar. Ik hou het erop dat ze dat gewoon leuk vinden om te doen lekker puh.
Op dit moment komt de zich-niet-vervelende kudde trouwens weer een rondje maken hier voor langs het huis grijns. Even kijken of er nog iets in de hooinetjes zit. En jaaa, ze boffen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Graven en grond likken   Graven en grond likken Emptydi 26 jan 2010 - 6:36

Marja schreef:
Dat wordt inderdaad vaak gezegd, maar ik heb dezelfde ervaring als jij, aanvulling helpt niet. Bij ons krijgen ze dagelijks vitaminen/mineralen-brokjes en ze hebben een liksteen, en toch doen ze dit ieder voorjaar (nou ja, nu winter dus ;-)). Ik zie het dus maar gewoon als natuurlijk gedrag. 'Tekort' klinkt altijd zo negatief, ik benader het meer als dat de paarden instinctief voelen dat ze bepaalde stofjes nodig hebben en die dus zoeken en tot zich nemen. Net zoals wanneer je dorst hebt; dan zeggen we ook niet dat we 'water tekort' komen, maar je voelt gewoon dat je wat moet drinken om het vocht weer op peil te krijgen, dus doe je dat, heel gewoon glimlach. Het is maar een nuanceverschil, maar toch. Bij tekorten in de voeding denk je algauw dat je je paarden niet goed voert, terwijl het waarschijnlijk gewoon puur natuur is dat ze af en toe aan de grond likken of er iets in zoeken en dat opeten.

Dat omschrijf je goed, ik denk ook inderdaad dat het wel natuurlijk gedrag is. In ieder geval wel zoals jij omschrijft bij jouw paarden.

Marja schreef:
Hm, ik weet het niet. Bij ons vervelen ze zich zeker niet, en toch graven ze af en toe hier of daar. Ik hou het erop dat ze dat gewoon leuk vinden om te doen lekker puh.
Op dit moment komt de zich-niet-vervelende kudde trouwens weer een rondje maken hier voor langs het huis grijns. Even kijken of er nog iets in de hooinetjes zit. En jaaa, ze boffen!

Af en toe graven zal ook niet meteen een probleem is. Alleen als ze lang op 1 plek blijven likken, dan zou ik wel oppassen.
Bij die merrie's van ons was het gewoon extreem, ze gingen al heel snel gaten graven in de bak en langdurig likken. Dat doen ze nu dus helemaal niet meer. Af en toe een heel klein beetje, maar dat is dan dus meer naar wortels.
Heerlijk dat jouw paarden zich ook niet vervelen (ze worden verwend grijns ).
Alleen maar in de bak staan was achteraf gezien waarschijnlijk te saai, ik vraag me sindsdien dus af hoe de paarden zich voelen die alleen maar met z'n allen in een kleine paddock staan...

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Graven en grond likken   Graven en grond likken Emptydi 26 jan 2010 - 12:27

Ik kan me dus ook helemaal niet meer voorstellen hoe ik het heb kunnen aanzien dat onze paarden in het 'pre-PP-tijdperk' :< zich de hele dag te pletter stonden te vervelen in de bak/paddock. Ze mochten twee keer per dag twee uurtjes op de wei (of kregen twee keer hooi) en de rest van de tijd hadden ze gewoon niks te doen nee...... gapen
Maar nu: lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Graven en grond likken   Graven en grond likken Emptyma 8 maa 2010 - 3:29

De laatste dagen staan de paarden weer heel veel te graven, vooral langs de zijkanten van de paden. Ik heb eens goed gekeken, en inderdaad steken er dan allemaal piepkleine (gras?)worteltjes uit de grond waar ze gegraven hebben. Ik zal er van de week eens een foto van maken. Ze maken er echt een gezelschapsspel van, vooral de merries doen dit vaak gezellig bij elkaar in de buurt.
Het lijkt erop dat ze gewoon precies weten dat dit nu in de grond te vinden is.

Vanochtend nog zo'n leuk stukje gedrag: ik was aan het mestruimen en zag Kría naar de drinkbak lopen. Dat is bij ons een ligbad op een gelast onderstel, dus best hoog:

Graven en grond likken 2009-08-06+Watertank+en+vlotter+014

Ik hoorde een flinke klap en gekraak; Kría had haar voorbeen over de rand van het bad geslagen en een flinke klap op het ijs gegeven om het open te breken (en ik altijd maar denken dat dit bad te hoog is om een been over de rand te krijgen). Daarna stond ze doodleuk te drinken met haar voorbeen nog in het water hangend. Die Kría, die redt zich wel ja. 't Zag er heel grappig uit :<.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Graven en grond likken   Graven en grond likken Emptyma 8 maa 2010 - 4:23

Ik heb mijn wei ook betrapt op het graven van de paarden,
ook aan de zijkant alles afgeschraapt. Wordt tijd dat het voorjaar wordt en dat het gras gaat groeien, kunnen ze lekker het gras weer op.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Graven en grond likken   Graven en grond likken Emptywo 10 maa 2010 - 0:39

Haha, die Kria, een groot voorbeeld van zelfredzaamheid grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Graven en grond likken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Graven en grond likken   Graven en grond likken Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Graven en grond likken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mals, groen gras en gaten graven
» zand storten of grond omleggen?
» hooinetten los op de grond!
» hooinetten ophangen versus op de grond
» PP ontwerp op driehoekig stukje grond

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: