Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Mals, groen gras en gaten graven

Ga naar beneden 
+2
Berith
Mai
6 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptydi 5 jul 2011 - 7:25

Ik heb al eens eerder een topic geplaatst over onze paarden die gaten groeven in de paddock, likten aan het zand en planten- en boomwortel(tje)s aten (dit topic). Nu denk ik dat ik erachter ben waar dat gedrag mee samenhangt.
Tot voor kort stonden onze paarden dagelijks een paar uurtjes in een wei met lang stengelig gras (een stukje dat we met opzet niet hadden gehooid). Afgelopen week was dat stukje kaalgegeten en kregen de paarden een ander weitje, met veel malser, jonger gras. Vanaf dat moment zijn ze begonnen met het graven van enorme gaten langs de rand van de paddock, waar grote eiken staan. Ze graven de haarwortels van de bomen bloot en eten die op. Ik vermoed dat ze de haarworteltjes eten om het gebrek aan stengelige vezels in het malse, groene gras te compenseren. Die stengelige vezels kregen ze wel binnen toen ze in het weitje met lang stengelig gras stonden, dus toen hoefden ze niet op zoek naar de worteltjes.
Hebben anderen dit gedrag ook wel eens gezien bij hun paarden?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptydi 5 jul 2011 - 7:31

Ik ken het niet (heb ook geen eikenbomen in mijn wei) maar het klinkt wel logisch. Mijn paarden staan eigenlijk altijd in een wei met lang stengelig gras. 's Nachts staan ze in de paddock met oud hooi, dus krijgen altijd wel ruwe vezels binnen.
Wat ze bij mij wel van tijd doen is klei likken. Dan gaan ze dus naast het gras echt likken op een hele specifieke plek (dus niet zoals jij in je andere topic schrijft langs de afrastering, die van mij beperken zich tot een stukje van 10 vierkante cm). Ik vermoed dat ze dan doen i.v.m. eventuele mineralen die daar dan zitten?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptyma 11 jul 2011 - 3:14

geen ervaring mee maar klinkt plausiebel.
Ze krijgen van mij altijd strengelig gras, wordt niet gemaaid dus blijft groeien tot ze boeien en zaad vormen.
Het is nu knie hoog knipoog

Wat het likken betreft ik heb drie soorten likstenen liggen. Een wit blok, een rode en zo'n natuur zoutje uit de hoog gebergte.
Hier maken ze afwisselend gebruik van. Zie ze weinig tot nooit zand likken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptywo 13 jul 2011 - 1:47

inge schreef:
Ze krijgen van mij altijd strengelig gras, wordt niet gemaaid dus blijft groeien tot ze boeien en zaad vormen.
Het is nu knie hoog knipoog
Gaat jouw gras dan op een bepaald moment niet plat liggen (door regen en wind) en liggen 'versnotteren'?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptywo 13 jul 2011 - 4:00

hmm, zou stro hier een bijdrage aan kunnen leveren?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptydo 14 jul 2011 - 2:15

Tot nu toe nog niet, maar vandaag zag ik dat het hele fijne gras welke nu ook in bloei staat en aan de bovenkant hele fijne rood/bruin achtige kleur geeft is plat gaan liggen. Door de wind en vele regen. De rest staat nog steeds rechtop. Kan ook bijna niet anders omdat dat gras bijna geheel verhout is en dus erg stevig.

Volgend jaar zal het wel anders wezen omdat dan de groei er een beetje uit is. Het gras is nog niet gewent aan begrazing, t is altijd hooiland geweest de laatste jaren.
Dan groeit het over het algemeen sneller de hoogte in en weinig in de breedte. Wordt er gegraasd dan groeit het meer de breedte in.
Dan heb ik minder snelle grasgroei en moet ik grotere stoken gaan geven dan ik nu doe en kan. anders krijgen ze te veel knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptywo 20 jul 2011 - 5:44

Joyce schreef:
hmm, zou stro hier een bijdrage aan kunnen leveren?
Dat zou best eens kunnen Joyce. Ik heb eigenlijk nog nooit stro bijgevoerd omdat je er soms van die rare verhalen over hoort; dat het voor verstopping en koliek e.d. zou kunnen zorgen. Ik heb geen idee of dat nou eigenlijk echt een gevaar is, maar ik heb het al verschillende keren gehoord.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptywo 20 jul 2011 - 6:13

ik voer in de winter ook regelmatig stro erbij.
Ik mix dit tussen het hooi. Dus alles uit elkaar trekken stro er tussen rommelen (best wel een beetje werk) en daarna in het hooinet.
Zo krijgen ze stro en hooi gelijkmatig binnen. Meestal blijft er wel stro over uiteindelijk omdat ze het hooi er tussen uitpulken.
Zijn ze weer langer bezig denk ik maar....en dan uiteindelijk eten ze ook het stro op.
Ik doe max 1 plakje per keer en dit 1 a 2 keer per week en soms weer een paar weken niet.

Heb nog geen koliek of verstoppingen gehad. Maar hoe zit dat dan met paarden op stal?? Zij eten toch ook stro??
Mijn vorige paard (een eczemer) stond elke middag en nacht op stal en at ook stro. Nog nooit geen problemen mee gehad.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptywo 20 jul 2011 - 7:07

ik ken idd ook paarden die zich klem eten, dus het blijft wel ff oppassen, ondanks dat ik hier ook een vreetzakken heb, eten ze zich niet klem aan t stro, het is bijna nooit op.
Het schijnt ook echt goed te zijn voor de darmen.
We hebben nu 4 paardjes aan huis staan (voelt erg weinig) en die krijgen 2 tot 4 plakken stro (van een kleine baal) per dag bijgevoerd. Dat gaat prima.

ik denk dat als je eraan begint, je even goed in de gaten moet houden, hoe ze het eten, niet meteen teveel geven, merkt je dat ze zich niet direct volproppen, dan kan je volgens mij, prima onbeperkt stro neerleggen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptyma 25 jul 2011 - 0:24

Dank voor jullie reacties over het stro, ik vind het best een idee om dat bij te gaan voeren!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptyma 25 jul 2011 - 4:12

begin eens met mixen in je hooikussens, zo eten ze wel stro maar kleine beetjes per keer.
En kan je zien of het gaat werken voor je.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptyma 25 jul 2011 - 5:22

vanmorgen mijn laatste stro opgevoerd, vandaag of morgen word er weer nieuwe gebracht gelukkig, ik doe dit sinds een aantal jaar en ben er heel blij mee, zo is er altijd wel wat ruwvoer te eten, ik moet alleen nog even manlief aankijken om het voersysteem voor het stro, nog wat te verbeteren, maar ach, wensen moet je blijven houden tenslotte haha.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptyma 25 jul 2011 - 11:01

En wat voor stro geven jullie eigenlijk? Tarwestro?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptydi 26 jul 2011 - 5:37

yup tarwestro, dat was toen het goedkoopste
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptywo 27 jul 2011 - 6:07

mijn paardjes hebben een paar maanden enkel tarwestro gekregen als ruwvoer (en daarnaast nog een bietenpulp-tarwezemelen mengsel).
voor mjin tinker was dat een fantastische oplossing, die kon onbeperkt eten en bleef toch prima op gewicht compliment
jammer genoeg hadden mijn 2 andere paardjes daar echt niet genoeg mee en ben ik weer moeten overschakelen naar hooi.
(en wegens de absurd hoge hooiprijzen dit jaar zal het binnenkort waarschijnlijk voordroog worden)

de pensionstal waar onze paarden stonden toen ik nog een klein fojoetje was (in de tijd dat de dieren nog spraken) kregen de paarden in de winter trouwens alleen maar stro als ruwvoer.
tarwestro op de grond en gerstestro om te knabbelen.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Emptywo 27 jul 2011 - 6:39

Ik heb vooral voorjaar/begin van de zomer wat stro bijgevoerd, omdat er dan nog weinig vezelstructuur in het gras zit, en ze vooral ruwe vezels nodig hebben om bijv. ook zand af te voeren uit de darmen. En aangezien het kleine monster in april een heel zware koliekaanval (en een paar weken later nog een lichtere aanval) heeft gehad, ben ik toen erg op de vezelstructuur gaan letten. En dan 1 of 1/2 plak per nacht, bij het (ook zo ruw mogelijke) hooi. Maar dat gaf ik toen zonder de netten in de kratten erover, anders vonden ze dat ze er teveel moeite voor moesten doen en lieten ze het weer liggen. Zonder de netten aten ze het wel op.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Mals, groen gras en gaten graven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mals, groen gras en gaten graven   Mals, groen gras en gaten graven Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Mals, groen gras en gaten graven
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hooiton met gaten
» Graven en grond likken
» Een track vol met gras
» Teveel gras
» weer nieuws over gras

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: