Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Lekker samen spelen!

Ga naar beneden 
5 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyzo 13 mei 2012 - 6:21

hier nog een mooi denkertje

Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyzo 13 mei 2012 - 9:49

Citaat :
Ik voer bijv. elke dag het zelfde ritueel uit, expresse het zelfde, zelfde volgorde keer op keer. Dit creeert rust ze weten wat er gaat komen en op welke manier.

Ik zie hierin een onderscheid, Inge, tussen de menselijke conditionering en wat jij als dagelijks ritueel beschrijft. Je ritueel is ontstaan door de omgang met paarden en de effecten ervan groeien m.i. naar gelang de menselijke geest stiller wordt tijdens het observeren.

Vaak observeren wij met een 'kwetterende geest' en in de video is te zien hoe mens en paard samenwerken, samen leven, in een sfeer van aandacht. Aandacht, zonder dwang en volgens mij werkt dit beter dan aandacht mét dwang.

Over 'ritueel' gesproken. Ik rijd zelf niet, maar loop dagelijks een 'controlerende route', om schrikdraad, accu, stroomvoorziening, openstaande stroken en gesloten stroken gras te checken en na een poos, merk ik, dat de paarden meelopen... Ongevraagd, zonder dwang en van de ene kant denk ik uit nieuwsgierigheid en aan de andere kant hopen zij misschien, dat ik een nieuwe strook vers mals gras voor hun openzet.. grijns

Wat ik wil leren is de omgang met mensen, die hun paard op ons PP hebben 'gestald', want ik merk vaak, dat ik liever alleen met de paarden ben, dan in aanwezigheid met andere mensen.

Groetjes.. frans.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyma 14 mei 2012 - 6:55

franslj schreef:
Citaat :
Ik voer bijv. elke dag het zelfde ritueel uit, expresse het zelfde, zelfde volgorde keer op keer. Dit creeert rust ze weten wat er gaat komen en op welke manier.

Ik zie hierin een onderscheid, Inge, tussen de menselijke conditionering en wat jij als dagelijks ritueel beschrijft. Je ritueel is ontstaan door de omgang met paarden en de effecten ervan groeien m.i. naar gelang de menselijke geest stiller wordt tijdens het observeren.

Vaak observeren wij met een 'kwetterende geest' en in de video is te zien hoe mens en paard samenwerken, samen leven, in een sfeer van aandacht. Aandacht, zonder dwang en volgens mij werkt dit beter dan aandacht mét dwang.

leuk dat je het verschil ziet. Je pikt precies op wat ik bedoelde. knipoog

Citaat :
Over 'ritueel' gesproken. Ik rijd zelf niet, maar loop dagelijks een 'controlerende route', om schrikdraad, accu, stroomvoorziening, openstaande stroken en gesloten stroken gras te checken en na een poos, merk ik, dat de paarden meelopen... Ongevraagd, zonder dwang en van de ene kant denk ik uit nieuwsgierigheid en aan de andere kant hopen zij misschien, dat ik een nieuwe strook vers mals gras voor hun openzet.. grijns

Dit soort dingen kan je dus heel makkelijk uitbouwen tzt naar hele fijne momenten tussen jouw en de paarden. Een fijn moment hebben met een paard zegt niets over wel of niet rijden oid. Zie bijv. marja tijdens haar WHR gebeuren. Zij rijdt niet maar "heeft" iets met het paard waar ze op dat moment mee bezig is.
Dit kan je overal in de wei "spelen" met elk willekeurig paard. Degene die zich aanbied ga je een connectie mee aan, loopt deze weer weg vervolg jij je weg ook weer al dan niet weer aanklikken bij een ander paard. probeer maar eens, heel leuk om te doen

Citaat :
Wat ik wil leren is de omgang met mensen, die hun paard op ons PP hebben 'gestald', want ik merk vaak, dat ik liever alleen met de paarden ben, dan in aanwezigheid met andere mensen.

tsja......zucht....

Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyma 14 mei 2012 - 8:42

Citaat :
Dit soort dingen kan je dus heel makkelijk uitbouwen tzt naar hele fijne momenten tussen jouw en de paarden. Een fijn moment hebben met een paard zegt niets over wel of niet rijden oid. Zie bijv. marja tijdens haar WHR gebeuren. Zij rijdt niet maar "heeft" iets met het paard waar ze op dat moment mee bezig is.

Dat bedoel ik nou, Inge. Iets met een paard 'hebben', maar dan vanuit een sfeer van 'in volledige vrijheid', om te ontdekken, hoe eea zich vanzelf ontplooit.

Uitstekende tip van jou, om dit soort dingen uit te bouwen en persoonlijk spreekt me dit enorm aan.

Voorbeeld;

Vandaag bleek de accu om onverklaarbare redenen ver onder peil te zijn gedaald, waardoor wij een andere accu aansloten. De paardjes staan ergens op het pad, maar horen waarschijnlijk dat we ergens mee bezig zijn.

Even later staan ze met vijfen om ons heen en Baleno en Winsten zijn zo vrij en steken hun 'snuffel' in mijn bezigheden en als ik een afwerend gebaar maak, beginnen ze aan m'n pet te duwen of aan m'n jas te 'knabbelen'. Stelt misschien niets voor, maar dat geeft mij enorm plezier, te voelen hoe vertrouwd zij zich gedragen in die momenten.

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyza 19 mei 2012 - 7:20

en dit zou je uit kunnen bouwen tot een soort van dansje. Zoals je zag op het filmpje van KFH. Nu hoeft het niet exact zo te zijn zoals je op dat promofilmpje zag. Dat is goed voor reclame en zijn zeker mooie momenten.
Maar denk nu kleiner, jij en dat paard wat op dat moment om een beetje aandacht vraagt. Kijk eens waar hij op reageert als je iets vraagt of doet.
Misschien samen een stukje heen een weer lopen, of een krabbeltje hier en daar zo iets.....
Dit zijn de kleine eerste stapjes die je maakt in het eerste echte contacten. Klein maar fijn knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyza 19 mei 2012 - 7:32

deze is misschien ook wel aardig om te lezen.
hopelijk werkt de directe link
http://www.carolynresnickblog.com/magic-horses-in-the-process/
hoe paarden mensen trainen....
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyza 19 mei 2012 - 8:01

Citaat :
Dit zijn de kleine eerste stapjes die je maakt in het eerste echte contacten. Klein maar fijn

Precies, Inge en met welke klus ik dan ook bezig ben, maakt mij niet uit. Plotseling staat er eentje achter me.. ik ga door met de klus en als het paardje contact wenst, maakt hij/zij zelf contact door me met de snuit aan te raken en voor mij een teken, om de klus even te laten voor wat ie is en het contact met het paardje in stand te houden door te kijken, iets te zeggen, de nagels van m'n vingers langs z'n lijf laten krabben... de reactie te zien en dan weer verder te gaan met de klus.

Overal even tijd voor némen en elke actie en reactie in me op te nemen. Moeilijk, maar wel heerlijk om uit te proberen.

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyza 19 mei 2012 - 8:03

De link werkt weliswaar, Inge, maar dan alleen als iemand ingelogd is én even een zoektocht begint, want de video staat ergens in de rechterkolom in klein formaat weergegeven.

Dank, groetjes..frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyzo 20 mei 2012 - 7:39

Frans, ik denk dat Inge niet refereerde aan dat videootje maar aan de tekst van het blogtopic zelf knipoog.
Hoezo moet je ingelogd zijn? Ga je niet gewoon meteen naar die pagina als je op de link klikt? Als het goed is, is Carolyn's blog openbaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptyzo 20 mei 2012 - 8:02

Okay, Marja... is dat probleem uit de wereld en ja... bij mij zie ik dat de link niet werkt, als ik uitgelogd 'sta'. Na inloggen verandert de muisaanwijzer in een handje en opent de link.

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptydi 22 mei 2012 - 2:30

sorry frans het ging om de tekst niet om een filmpje.....
Marja had het goed begrepen en eerder gereageerd dan ik.
Zal volgende keer zeggen of het om tekst of film gaat knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Emptydi 22 mei 2012 - 3:14

Geeft niet, Inge, we zijn er uitgekomen en dat telt.. compliment

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Gesponsorde inhoud





Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lekker samen spelen!   Lekker samen spelen! - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Lekker samen spelen!
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Lang gras niet lekker??

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Activiteiten-
Ga naar: