Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 tips gevraagd, lang smal stuk

Ga naar beneden 
+4
Het Sjok
Joyce
Wieteke
ingrid
8 plaatsers
AuteurBericht
ingrid




Aantal berichten : 32
Registratiedatum : 10-12-10

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptywo 28 maa 2012 - 21:41

Helaas is ons PP pension opgeheven en gaan mijn dames komende zondag verhuizen naar een wei met inloopstal. Op zich heb ik er wel vrede mee (het plots overlijden van een hele goede vriend heeft alles weer in perspectief gezet) maar het houdt dus wel in dat de dames (met zomereczeem en aanleg voor hoefbevangenheid) van 2.5 ha aan weiland met paardengras nu terug gaan naar ong. 2500 m2 met veel onkruid en koeiengras.
Pluspunt is wel dat ik de wei in mag delen hoe ik wil maar het is een smal lang stuk en ik zit nu te dubben wat de mogelijkheden zijn. Voor een groot stuk is het toch heel wat makkelijker, dit stuk is ong 20m breedt (voorkant, 30m achterkant) en ong 125m lang. Iemand nog specifieke ideeën?
tips gevraagd, lang smal stuk Torenlaanesbeekomlijnd

Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptywo 28 maa 2012 - 22:09

Onze kleinste binnenwei is ook maar iets van 15 of 20 m breed volgens mij, dus als je wil (en mag) zou je er volgens mij nog prima een track kunnen maken op dit stuk. Je zou het pad dan evt. kunnen maaien voordat ze verhuizen. Hoe vaak ben je van plan om naar de pony's te gaan? 1x per dag of vaker? Dibble en Thyler staan nu overdag op de track en 's nachts in de (erg kortgegeten en 'dunbegrasde') wei. De track is deze winter flink omgeploegd, dus kunnen ze alleen vlak langs de draadjes nog gras vinden. Op die manier zijn ze toch heel de dag bezig met eten zoeken, en lopen ze ook gelijk wat meer. Ze krijgen nu wel nog 2x per dag wat graszaadhooi bij. Tot nu toe blijft Dibbles manenkam op deze manier mooi soepel.

Ik weet niet hoeveel gras je pony's mogen hebben, maar je zou anders ook aan de korte zijden in de binnenomheining een doorgang kunnen maken, zodat je vanaf de beide korte zijden met strookbegrazing kunt werken (zodat altijd 1 helft van je binnenwei rust heeft).

Hoe (wat en hoe vaak) voerde je op je vorige plek?

Verwacht je hier lange tijd te blijven staan? Als dat zo is, zou je ook de binnenwei kunnen verdelen in allemaal miniweitjes met allemaal een eigen doorgang vanaf de binnenomheining, en dan elke dag een ander weitje toegankelijk maken, zoals te zien is op dit filmpje van de videoserie van Arno: https://www.youtube.com/watch?v=2ZMEomFgzkc&list=PLB7F88B1048315265&index=4&feature=plpp_video (bij het begin van het filmpje en na ong. 7 minuten zie je die weitjes). Zijn perceel is ook lang en smal, dus misschien dat je ook aan de andere delen van die videoserie wat hebt.

Terug naar boven Ga naar beneden
ingrid




Aantal berichten : 32
Registratiedatum : 10-12-10

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptyvr 30 maa 2012 - 21:29

Hi Wieteke,

Zat er idd aan te denken om er een track omheen te maken met aan de voor- en achterkant een soort van paddockje met daarin de slowfeeder kisten. Helaas houdt ik dan niet veel gras over maar wat er staat kan dan wel een hele tijd mee. Dat idee van jou om ze 's nachts in de wei te laten is iets waar ik nog niet aan gedacht had, moet even kijken of dat voor mij te verwezenlijken is. Mss kan ik mijn stalgenoten of boer even lief aankijken om 's avonds even een draadje open te gooien glimlach Dan kan ik er voor en na mijn werk naar toe maar hoef ik er 's avonds niet speciaal voor te rijden.
Normaal voer ik maar 1x per dag en hebben ze de rest van de tijd graszaadhooi maar nu moet ik eerst eens zien dat ik een geschikte aanhanger kan vinden om het hooi (grote balen) naar stal te krijgen want anders wordt het alsnog duur spul. De boer zelf heeft ook goed hooi maar dat is veel te rijk om dat de hele dag door te geven.

Morgen verhuizen en vandaag nog een hoop regelen, de binnenwei wordt disnsdag pas geregeld (hopelijk is 3 dagen gras niet te veel voor de dames) want dan kunnen ze in eerste instantie even vrij rennen en aan de buren wennen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptyvr 30 maa 2012 - 21:51

misschien is stro bijvoeren ook nog een optie, hebben ze toch ruwvoer waar ze niet direct dr eigen dik aan eten, kan natuurlijk wel, als je van die echt volhouders hebt, maar hier werkt het bv erg goed. Terwijl er ook echt een paar vreetzakken bij lopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Het Sjok




Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 09-03-10
Leeftijd : 60
Woonplaats : Ruinen

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptyza 31 maa 2012 - 2:39

hallo ingrid, ons pp is ook vrij smal 25 - 30 meter breed. We hebben geen pad rondom een binnen weide maar op het voorste gedeelte een slingerpad dat met 1 recht pad weer naar voorloopt naar de waterbakken en vandaar moeten ze weer terug, dus ze lopen altijd 2 x de lengte van je pad. Het achterste gedeelte van het perceel is dan graasland. waar je ze beperkt in laat, dat kan 's nachts of alleen 'smorgens een paar uurtjes of net wat het gras en je paardjes hebben kunnen.

staat wel een tekening op deze site bij de voorbeelden en dan els's pp in drenthe. daar staat een tekening van hoe we het in de toekomst hadden willen doen maar inmiddels is dat al aardig zo geworden. zal zo eens nieuwe foto's toevoegen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptyza 31 maa 2012 - 4:54

hier hebben we ook een smalle strook, ipv een pad rondom de wei, hebben wij aan 1 kant een pad die eindigt in een stukje bos, ze kunnen vanaf het bos, terug een stuk wei op, als die open staat, en het andere stuk wei, is bereikbaar vanaf de paddock, ook alleen als we die open zetten. anders hebben ze standaard de paddock, het pad naar het bosje en weer terug. Geeft ze veel renplezier zonder dat het ons veel wei kost, wat we al niet veel hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptyza 31 maa 2012 - 6:46

Je kan ook zeggen dat je voor in een track maakt en achterin weide houdt waar je ze op gezette tijden laat grazen.
Dan heb je zelfs nog een soort van rijbakje of grondwerk stuk voor de paarden.
Er zijn best nog wel wat mogelijkheden voor een smalle wei.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptyza 31 maa 2012 - 8:21

Ook mijn L vormige stukje wei is ong. 20 meter breed. Ik heb buitenom een track gemaakt van 2,5 meter en dat bevalt goed!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptydi 10 apr 2012 - 3:27

Op zo'n lang en smal stuk zou ik zelf denk ik kiezen voor een track langs één kant en dan aan de uiteinden paddocks die groot genoeg zijn om 'uit te sprinten' en een grote bocht te kunnen maken om om te draaien en terug te sprinten knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptydi 10 apr 2012 - 4:43

Alternatief op 1 pad met op de uiteinden aan beide kanten een paddock zou ook nog kunnen zijn dat je voorin je paddock/rijbak hebt, en dan achterin een lus om een kleiner weitje (eventueel geschikt als longeercirkel als het droog genoeg is, het pad ziet er dan ongeveer uit zoals de letter P of zo''n lus van schrijfletters, maar dan bij de aaansluiting van het rondje iets wijder ivm de bocht kunnen halen beide kanten op) ) Dan heb je toch een soort rondlopende route.
Terug naar boven Ga naar beneden
ingrid




Aantal berichten : 32
Registratiedatum : 10-12-10

tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Emptydi 10 apr 2012 - 10:55

Denk dat ik per ongeluk de oplossing heb gevonden, ben blijkbaar met de verhuizingen toch behoorlijk wat draad kwijt geraakt want ik kwam heel wat tekort voor 1 grote binnenweide verwarring . Heb nu besloten dat er een soort van vierkante 8 als track komt te liggen met 2 kleinere binnenweides, dan kan ik ook nog het 1 en ander afsluiten als het nodig blijkt te zijn knipoog . 1 kleine binnenweide is gemaakt, nu nog even draad halen voor de 2e wei en om "poortjes" maken. Ik heb de pad wel 4 m breedt gehouden en voor en achter hebben ze een soort van paddock gedeelte waar de voerbakken ook staan.
We krijgen van de boer nog een automatisch drinkbak bij de (nog te bouwen)schuilstal en naast onze wei komt een longeercirkel/grondwerkbakje dus dat gaat helemaal goed komen.

tips gevraagd, lang smal stuk Esbeekbinnenweiomlijnd

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





tips gevraagd, lang smal stuk Empty
BerichtOnderwerp: Re: tips gevraagd, lang smal stuk   tips gevraagd, lang smal stuk Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
tips gevraagd, lang smal stuk
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tips voor sluiting hooikussens gevraagd
» Tips gevraagd voor de aanleg van ons eerste paradijsje
» Tips gevraagd voor Slowfeed systeem in overdekte hooiruif
» Weer een nieuw stuk puinpad!
» interresant stuk over kuil en voordroog

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: