Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Suggesties voor een winterpaddock?

Ga naar beneden 
+2
veernr1
Wieteke
6 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydo 22 dec 2011 - 4:22

Vanaf vandaag beginnen de dagen te lengen, dus tijd om na te denken over het volgende projectje voor het PP: het maken van een winterpaddock!

Inmiddels is wel duidelijk dat die onder de bomen moet komen, omdat de paarden daar het minst last hebben van regen en wind, en er ook erg graag staan. Helaas is dit ook net het laagste deel van het perceel, en het is dus erg snel nat (al staat op het moment ongeveer de hele wei blank, dus nu merk je niet eens gek veel verschil :< ). Gelukkig ligt er wel een brede sloot direct naast dit deel van de track, die elk jaar wordt schoongemaakt.

Ik kom er alleen niet uit wat nou de beste manier zal zijn om dit deel winterproof te maken. Is draineren een must, of zou een flink afschot naar de sloot voldoende zijn? Het perceel ligt op een kreekrug, en loopt duidelijk zichtbaar af naar de sloot. We zitten op zware klei, en ik vraag me af of bij drainage de kans op dichtslibben niet te groot zal zijn, aangezien de fijne kleikorrels altijd door het zand/grind zullen dringen waarin de drainagebuizen liggen.

De opties waar ik nu aan denk zijn:

- Verharden met betonplaten/-tegels (heb mooie betontegels gezien van ruim 1x1 m, die niet te dik en nog redelijk betaalbaar zijn: http://www.voordeligeklinkers.nl/nl/product/2/betonplaten-met-tegelmotief/)
- Een combinatie van lagen puin en zand, met evt gronddoek er tussen om te voorkomen dat het puin naar boven wordt gewerkt. Puin laat natuurlijk amper of geen vocht door, maar zou wel goed schuin aflopend kunnen worden aangelegd, denk ik. De bovenste zandlaag zou eventueel in van die paddockroosters gedaan kunnen worden, met een extra laag erop om zacht te kunnen liggen en te rollen. i

Eigenlijk zou ik het liefst een combinatie van willen, dus een deel bestraat (om op te eten, en hopelijk zouden ze daar dan ook het meest op mesten, hihi) en een kleiner deel met zand om in te liggen.

Als zand niet goed zou werken, zouden er rubber stalmatten o.i.d. op bestrating moeten komen, zodat ze altijd ergens droog kunnen liggen.

Voor de huidige voerplaats had ik paddockroosters gebruikt, dus die zou ik dan uit de grond halen en gebruiken op de nieuwe voer-/ligplaats. Ik heb daarom al 28 m2 roosters die ik in de nieuwe winterpaddock zou kunnen gebruiken.

En nu ik toch vragen aan het stellen ben: heeft iemand ervaring met het gebruiken van scherp zand om kleigrond wat minder glibberig en zwaar te maken? Het pad ziet er op het moment niet uit, maar het valt op zich best mee hoe diep de paarden het hebben omgeploegd. Op de meeste stukken zijn het net de bovenste centimeters die zijn omgewerkt. Voor mijn gevoel zou het best zinvol zijn om een keer (meerjarenprojectje...) flink wat zand te laten komen en over het pad te verdelen. Uiteraard zal het geen zandpad blijven (denk dat de gemeente daar sowieso wel wat tegenin zou brengen), maar voor mijn gevoel zou het wel een stuk helpen om het pad in de winter wat begaanbaarder te houden.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydo 22 dec 2011 - 7:09

Zo te lezen heb je zelf al heel goede ideeën, kan er zo 1, 2, 3 niet nog wat bij bedenken. Wel denk ik dat het goed is om eerst na te gaan bij de gemeente of je wel mag verharden in de wei, want dat is lang niet overal zo! Is ook zo zonde als je er veel geld aan hebt uitgegeven en het dan zou moeten verwijderen. Tegen zand opbrengen kunnen ze volgens mij juist niet zoveel bezwaar hebben. Misschien is het wel het goedkoopst (en wellicht ook voldoende?) om op worteldoek een laag zand aan te brengen? Ik denk dat ze qua ligplaats de voorkeur aan zand geven boven rubber matten op beton.
Terug naar boven Ga naar beneden
paulien1972

paulien1972


Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 03-12-11
Leeftijd : 51

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydo 22 dec 2011 - 9:32

Ik zou niet zomaar kiezen voor drainage...
Zelf heb ik hier ook een tijdje over nagedacht, maar ben toch bang dat het qua grond niet echt ideaal is... (We zitten hier op zandgrond met storende lagen leem).
De buizen zullen verslibt raken, en de kosten die je krijgt voor doorspuiten zullen hoog zijn, ook moeten er dan zware machines over je weide...

Ik denk idd dat de opties die je zelf al aangaf, niet zo gek zijn!!

Gr.
Paulien
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydo 22 dec 2011 - 9:46

Bij ons mag je blijkbaar altijd tot 100 m2 verharden, maar voor een kreekrug (waar onze wei op ligt) geldt dat maximum niet. Lekker duidelijk, want je zou dan dus meer mogen verharden, maar hoeveel meer kon de gemeente dan weer niet vertellen... Waarschijnlijk wordt er dan gekeken of het de landschappelijke waarde aantast. Vanaf de weg zou het niet eens te zien zijn, dus ik hoop dat het geen probleem zal zijn om wat meer te doen (zal het uiteraard wel eerst navragen voordat er concrete plannen komen). De term 'landschappelijke waarde' is op het moment trouwens sowieso niet het eerste dat in je opkomt als je ons zwem- en blubberparadise ziet kritisch verontwaardiging .

Misschien dat bestraten met betonklinkers ook nog wel een optie is (met een goede fundering, natuurlijk). Die zijn nog wel eens als tweedekeus- of restpartijen te krijgen, en dan zou regenwater beter weg kunnen. Denk dat je dan ook minder kans hebt op gladheid bij nachtvorst na regen. Bij de pensionstal waar ik stond, hebben ze vorig jaar alle paddocks met klinkers bestraat, en dat leek heel goed te werken. Paarden met ijzers gleden nog wel een beetje uit als ze gek deden (de bestrating liep best flink af), maar de pony's hadden daar geen last van.

Het zal nog wel even duren voordat het zover is, maar ik kijk er nu al naar uit een echt droog stukje te hebben, hihi. Maar eerst even sparen... Gelukkig kan ik tussen kerst en oud en nieuw blijven werken :< .
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyvr 23 dec 2011 - 4:15

Ik kan je niet aan advies helpen hoe je je kleigrond aan moet pakken, maar ik vroeg me af hoe het nu is met je mooie winterpad van paddockroosters. Is dat nog begaanbaar of valt het tegen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyvr 23 dec 2011 - 5:04

Marja schreef:
Ik kan je niet aan advies helpen hoe je je kleigrond aan moet pakken, maar ik vroeg me af hoe het nu is met je mooie winterpad van paddockroosters. Is dat nog begaanbaar of valt het tegen?

Hihi, ik had twee dagen geleden een uitgebreide update geschreven in de draad over paddockroosters, maar sloot toen per ongeluk mijn browser af voordat ik op verzenden had gedrukt... Had toen geen fut meer om alles opnieuw neer te typen kritisch

De korte versie:

De roosters bevallen nog erg goed, maar doordat er in korte tijd zoveel regen is gevallen, is de hele wei zo ongeveer vloeibaar geworden. Bij belasting komt er dus flink wat drab omhoog door de roosters. Op het pad is dat niet zo'n punt (de drap kan ook goed verwijderd worden met de schep van de mestboy), maar op de eetplaats is het dan letterlijk dweilen met de kraan open, omdat de paarden daar continu staan.

Ik had ook niet verwacht dat het roosterpad blubbervrij zou blijven, en het voorkomt in elk geval dat ze een eind wegzakken in de bodem. Ook is het ideaal om met de kruiwagen over te rijden. Als we het pad niet gehad hadden, zou ik niet weten hoe je op dit moment met een volle kruiwagen over de track zou moeten rijden...

Omdat mijn pony's minder eten nodig hebben en toch niet veel rennen, heb ik die nog in de grote wei staan. Die wei ziet er nu niet meer uit, maar zal zich volgens mij nog wel prima herstellen (hij is niet compleet omgeploegd of zo). Rond de hooibak in de wei ontstond natuurlijk wel een diepe drablaag, dus heb ik vorige week nog 8 paddockroosters laten komen voor bij de hooibak van de pony's. Ik heb de hooibak toen verplaatst en aan allebei de lange zijden 2x2 roosters neergelegd, gewoon op de grasmat.

De roosters zijn dus een erg fijne oplossing, maar natuurlijk geen vervanging voor 'echte' verharding. Ik vind het wel heel fijn dat ze gemakkelijk te plaatsen en te verwijderen zijn, want nu kan ik de roosters van de voerplaatsen over een tijdje weghalen en dan volgend jaar ergens anders gebruiken. Ik wil ze dan gebruiken voor een ligplaats of zo, dus gewoon op een goede fundering (zoals ze 'officieel' ook gebruikt moeten worden). Een dorp verderop heeft iemand een grote zandpaddock aangelegd met deze roosters. Daar staan trekpaarden in, en ik hoop binnenkort eens te gaan kijken hoe ze ze daar hebben gebruikt en hoe de roosters zich houden bij dit slechte weer (ik neem aan dat ze daar een goede ondergrond hebben gebruikt, dus dat zou wel een mooie 'testcase' zijn).

Ok, nu ga ik snel op verzenden klikken voor ik weer iets stoms doe! hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyvr 23 dec 2011 - 7:31

stom he dat je een stuk getypt hebt en dan wegklikt lekker puh
klinkt wel goed van die roosters. ik ga het onthouden.

Heb helaas weinig tips voor je, je hebt alle ideeen al overdacht en daar is weinig aan toe te voegen.
Klinkers zijn over het algemeen minder glad dan beton tegels bij vorst.
Je kan idd zand strooien over de klei maar dit kost wel vele jaren dus elk jaar weer wagens vol laten komen om enig resultaat te krijgen.
Zeker als het blank staat na veel regen zoals afgelopen weken.
Terug naar boven Ga naar beneden
paulien1972

paulien1972


Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 03-12-11
Leeftijd : 51

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyvr 23 dec 2011 - 8:35

Balen... Kan lekker frusterend zijn dat je ineens je tekst mist frustratie frustratie

Ik kan het plaatje van je blubber weide zo op mijn netvlies krijgen, hier is het namelijk precies zoals jij al beschreven hebt..

Wat een water (en blubber), ik vindt het niet een leuk gezicht, mijn beestjes in dat natte stuk land, maar als
ik ze omzet, ben ik bang dat ik over een week daar ook een en al drek vindt...
Ik hoop gewoon echt dat het zo langzamerhand uitgeregend is, alles opdroogt en dat ik ze dan lekker in het
andere stuk kan laten lopen.

Ook ik zal na moeten denken over hoe ik dit ga aanpakken, in ieder geval lijken de roosters waar jij het over hebt,
en goeie optie... Ook omdat ze verplaatsbaar zijn. Maar bedoel je qua fundering dat je beton in de weide moet storten???
Zit je dan niet met maaien etc??

Gr.
Paulien

Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyma 26 dec 2011 - 8:22

Hoi Wieteke,

Wat een schrale troost om jouw herkenbare klei-,zwembadparadise te lezen!

Ik zou geen beton(platen) gebruiken. Noodgedwongen hebben wij een stuk van 2 bij 3 m2 liggen omdat daar niet bestraat kon worden (beton lag al over septictank oid). Het wordt spekglad bij vorst en regen en brokkelt steeds af (het veegt wel makkelijk door het gladde oppervlak...).
Wel ben ik blij met het voeren op klinkers/tegels. Op lesdagen voor de hondenschool moet deze grindtegels weer vrij van hooi en mest, dat veegt niet lekker vanwege het ruwere opppervlak. De stoeptegels en klinkers zijn beter schoon te houden en makkelijker hanteerbaar bij/na verzakken.
Ons veld met grindtegels ligt op afschot van 1 cm per meter, dit werkt goed. Volgens de stratenmaker is dat de gangbare afschotnorm. De graszode is afgegraven op afschot, daarna 20 cm straatzand, daarop de tegels met afsluitbanden. Als (winter)voerplaats dus echt een aanrader. En tweedehands tegels/klinkers hoeven niet duur te zijn.

Ter voorkoming dat ook mijn tekst verdwijnt, antwoord ik even in etappes.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyma 26 dec 2011 - 8:32

Drainage zou ik alleen voor kiezen in combinatie met puin en zand. De boeren in de omgeving hebben ook drainagebuizen, maar dit is onvoldoende om in de natte periode het gras droog genoeg te krijgen voor schadevrij gebruik van weidegrond.

Ook mijn bak ligt op afschot. In een hoek ontstaat een stroompje water bovenlangs, waardoor er geen plas ontstaat. Maar dat zand is natuurlijk nog wel nat (erg ingeklonken dus compact), daar gaan mijn paarden niet liggen. Wel staan ze graag in deze hoek (te poepen).
Ze liggen wel in de stal. Daarin heb ik rubbermatten liggen (Divoza) op stoeptegels, op de helft ligt een laagje stro. Deze tegels voelen altijd warm. Het zou daarom ook buiten zijn functie kunnen bewijzen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaring met de paddockroosters in de bak met de Belgen. En wellicht een goed alternatief voor jouw situatie omdat dit natuurlijker oogt dan zwarte rubber staltegels.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyma 26 dec 2011 - 8:40

Begrijp ik het goed dat jij de paddockroosters nu zo in/door het gras drukt? Zakken ze steeds dieper weg of blijft de bovenkant ongeveer gelijk met de bovenkant van de grond?

Ook ik ben benieuwd naar de ervaringen met zand op klei! Zo vraag ik me af of het (t.z.t. als de rijbak toe is aan nieuw zand) zal werken om dit oude zand op de track aan te brengen. Zodat de track hoger, (droger?) en langer begaanbaar is.
Bij een opening van de bak naar de wei, stroomt behalve water ook een deel zand weg naar de lager gelegen wei. In de loop van de jaren is het eerste stukje (omg. halve meter) van de wei daar steeds wat hoger en droger geworden door het zand (ong. 20 cm). Dat schept positieve verwachtingen.....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyma 26 dec 2011 - 19:51

Iris schreef:
Ik zou geen beton(platen) gebruiken. Noodgedwongen hebben wij een stuk van 2 bij 3 m2 liggen omdat daar niet bestraat kon worden (beton lag al over septictank oid). Het wordt spekglad bij vorst en regen en brokkelt steeds af (het veegt wel makkelijk door het gladde oppervlak...).
Wel ben ik blij met het voeren op klinkers/tegels. Op lesdagen voor de hondenschool moet deze grindtegels weer vrij van hooi en mest, dat veegt niet lekker vanwege het ruwere opppervlak. De stoeptegels en klinkers zijn beter schoon te houden en makkelijker hanteerbaar bij/na verzakken.
Ons veld met grindtegels ligt op afschot van 1 cm per meter, dit werkt goed. Volgens de stratenmaker is dat de gangbare afschotnorm. De graszode is afgegraven op afschot, daarna 20 cm straatzand, daarop de tegels met afsluitbanden. Als (winter)voerplaats dus echt een aanrader.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Begrijp ik het goed dat jullie onder de tegels alleen zand hebben liggen en dus geen puin? Verzakken de stenen dan niet?

Ik denk dat er bij ons wel puin onder zal moeten, omdat het echt in het natste deel van de wei zou komen. En duur zal het toch wel worden, ben ik bang, dus dan liever maar in 1x alles laten doen. Als de gemeente roet in het eten zou gooien, zal het minder bestrating worden en meer zand (zonder puin eronder, maar met paddockroosters om te voorkomen dat het zand wordt weggetrapt).

Overweeg nu trouwens ook al om gewoon een vracht zand te laten storten bij de plek die nog toegankelijk is voor zwaar materieel. Het water in de wei begint nu wel weg te zakken, maar de klei zuigt zo erg dat het nu ongeveer nog smeriger is dan toen het blank stond... Maar goed, eerst nog maar even afwachten hoe het de komende weken gaat... Zaterdagochtend stond de wei van de pony's nog vol met grote plassen, en die zijn inmiddels al grotendeels weg. Hopelijk ziet het er over een week al weer wat beter uit, en kunnen de pony's de omgewoelde grond weer een beetje gaan plat trappen. Na de natte periode afgelopen 'zomer' hadden ze alles weer mooi vlak gemaakt.

We wisten wel dat deze eerste winter een beetje afzien zou worden, maar ik had niet verwacht dat ongeveer de hele regenhoeveelheid van de winter in een week of 2 zou vallen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyma 26 dec 2011 - 19:59

Iris schreef:
Begrijp ik het goed dat jij de paddockroosters nu zo in/door het gras drukt? Zakken ze steeds dieper weg of blijft de bovenkant ongeveer gelijk met de bovenkant van de grond?

Van 'gras' is weinig sprake meer op het pad, hoor ;-). Op de plaatsen waar ze heel veel staan (dus rond de hooibakken) zijn ze wel in de bodem gezakt. Op de rest van het pad liggen ze volgens mij nog redelijk op hun plek. Ze zullen wel iets lager zijn komen te liggen, maar niet extreem. We hadden weer plaggen op de roosters laten leggen vorig jaar, waardoor er meer klei op lag dan in de roosters zou kunnen zakken (doordat de roosters natuurlijk ook ruimte innemen). Ik heb die klei ervan afgeschraapt toen die vloeibaar begon te worden, waardoor ik de grond naast de roosters dus iets had opgehoogd. Ben wel heel benieuwd hoe het eruit zal zien als alles ooit weer opgedroogd is.

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan, als er gras gezaaid is in de roosters. Hopelijk nemen de wortels dan nog wat vocht op en houden ze de bodem wat steviger bij elkaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptyma 26 dec 2011 - 20:04

Iris schreef:
Ze liggen wel in de stal. Daarin heb ik rubbermatten liggen (Divoza) op stoeptegels, op de helft ligt een laagje stro. Deze tegels voelen altijd warm. Het zou daarom ook buiten zijn functie kunnen bewijzen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mij leken de 'comfortmatten' op deze site: http://www.pac-horseware.nl/ridcon-bodemmatten.html wel prettig voor een ligplek, omdat ze vocht doorlaten.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydi 27 dec 2011 - 4:10

Als je eens op een speelplaats voor kids gaat kijken liggen er vaak min of meer vergelijkbare "valmatten" die zijn vrij wel het zelfde als die paardenstalmatten of welke naam ze er ook aan geven. Prijs is ook wel vergelijkbaar, niet veel duurder of goedkoper.

Ik had ze ooit op stal liggen, nu ik geen stal meer heb liggen ze buiten en een paar in de trailer, zo hoef ik geen stro meer in de trailer te leggen.
En ze staan toch stroef. knipoog Makkelijk schoonmaken trouwens.
Als je ze buiten gaat neerleggen worden ze niet meer zo water doorlaten als dat ze op stal zijn. Doordat ze met zand voetjes over de matten lopen raken de porien verstopt en is de doorlaatbaarheid een stuk verminderd.

Ik heb er een paar in mijn tentje liggen zodat ik nog een voerplek heb zonder zand, thans minder dan wanneer je op de grond zou voeren.
het werkt goed. blijven liggen (zonder kant opsluiting) en bezem er over een klaar.
Als je deze wilt neerleggen heb je wel een stabiele ondergrond nodig. Dan blijven ze rechter liggen zodra ze gaan hobbelen kunnen er scheuren in ontstaan door het gewicht van de paarden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydi 27 dec 2011 - 4:13

inge schreef:
Als je ze buiten gaat neerleggen worden ze niet meer zo water doorlaten als dat ze op stal zijn. Doordat ze met zand voetjes over de matten lopen raken de porien verstopt en is de doorlaatbaarheid een stuk verminderd.

absurd Stom, daar had ik niet aan gedacht, maar dat klinkt inderdaad wel heel logisch. Liggen de paarden er bij jou ook op, of doen ze dat toch liever ergens anders?
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydi 27 dec 2011 - 4:21

Toen ze op stal lagen, hadden ze geen keus knipoog
Nu liggen ze in de tent en daar staan ze meestal in. Slapen doen ze overal en nergens.
Ik heb zze nog niet kunnen betrappen op dat ze er lagen.
Wel ligt er elke dag zand op. Ze maken er wel gebruik van maar of dit nu staand of liggend is weet ik niet
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydi 27 dec 2011 - 6:24

Onder de tegels ligt inderdaad alleen zand. Dit is gedaan in een zomer met droge, knoeterharde klei. Het zand is daar bovenop gekomen. Alleen de tegels voor de opening van de stal en bak verzakken, de rest ligt er na 10 jaar nog aardig goed bij. Wel weet ik dat de stratenmaker alleen wil leggen op een droge ondergrond....Dus als je het geduld op kan brengen en je wilt er langer van genieten is het vast slim om pas in het voorjaar te straten (en tot die tijd zand?).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Emptydi 27 dec 2011 - 6:28

De tegels van Divoza komen overeen met de comfortmatten. Alle leveranciers adviezeren de matten eens per jaar door te spuiten. Hopelijk kan je ze op deze manier ook buiten zo doorlatend houden dat ze droog blijven. Want dan zijn ze ook warm genoeg om op te liggen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Gesponsorde inhoud





Suggesties voor een winterpaddock? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Suggesties voor een winterpaddock?   Suggesties voor een winterpaddock? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Suggesties voor een winterpaddock?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?
» Verjaardagscadeau voor Dahab
» Ook rust voor het pad?
» ik stel mij voor
» Ook plannen voor een PP

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: