Ik ben ook overgestapt op de voordroog. Op mijn nieuwe stal hooien ze van eigen land. Dit voorjaar echter was zo droog dat de opbrengst net iets meer dan helft van de voorgaande jaren was. Daarom is in het najaar nogmaals gemaaid, echter vanwege de natheid moest het ingepakt (op de valreep nog droog binnen, het laatste pak was gewikkeld en vijf minuten later barstte het los). ik ben overgestapt omdat mij paard helaas een nare hoest heeft ontwikkeld maar volgens mij is de voordroog niet veel rijker dan het hooi, het is namelijk de tweede snede ipv de eerste. Daarbij heb ik begrepen dat de aanwezige suikers (deels) opgebruikt worden tijdens het fermentatie proces (als ik het zo goed verwoord) wat voor mijn te dikke Insuline resistentie eczemer (hoeveel kwalen kun je hebben ) een prettige bijkomstigheid is. Hier eten de paarden die half-om-half krijgen ook altijd eerst hun hooi op en dan pas de voordroog.
Ik voer dus voordroog, ongeveer 5 kg per dag. En daarnaast zo'n twee plakken stro. Krachtvoer dus niet, ivm IR dus. Van de zomer heb ik Gluco balans gegeven (in een handje geweekte zemelen), waar wat vitamines en mineralen in zitten maar wat vooral goed was voor zijn IR (en ook zéér goed voor zijn eczeem bleek uit te pakken), beperkte weidegang met graasmasker en 3 kg hooi (waar hij dus lekker allergisch voor is geworden ). Nu is hij van het gras af en zoek ik eigenlijk een goed totaal supplement. Hij heeft namelijk vorige winter ook al een tekort gehad (bleek uit bloedtesten toen). En eigenlijk wil ik ook iets geven voor de luchtwegen. Dus ik ben er nog niet uit. drainage kuurtje zou ook wel goed zijn denk ik. Maarja zo verdwaal ik langzaam in het aanbod van de paardendrogist want ik kan zowat alles wel gebruiken
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Wat voeren jullie? za 29 okt 2011 - 1:40
Wat je zou kunnen doen is Equilin voeren. Dit is een totaal brokje waar je relatief weinig van hoeft te voeren. Je kunt het zo vanuit je hand geven. Het is alleen wel prijzig. Maar ja in vergelijking met alle losse poedertjes die je dan alsnog ergens doorheen moet mengen is het denk ik om het even uiteindelijk. Mijn IR pony reageerde hier goed op, geen extra bijwerkingen. Voer dit soort dingen alleen tijdens het hooi voer tijd.
Onderwerp: Re: Wat voeren jullie? za 29 okt 2011 - 9:00
inge bedankt voor de tip. Ik had al meer mensen over dit merk gehoord. Ik heb nu dus maar eens de folder uitgebreid bestudeerd. De Equilin balancer ga ik voeren hier worden exact de ingredienten genoemd waar mijn paard vorig jaar de grootste tekorten van had. In het voorjaar zal ik overstappen op de immuno die precies aansluit op zomereczeem klachten. Er staat overigens ook dat je beide tegelijk kunt geven maar ik begin nu even met de balancer bestellen. Vandaga heeft hij overigens voor het eerst helemaal niet gehoest, dus hopelijk heeft de ventipulmin en overstappen op voordroog afdoende geholpen.
Onderwerp: Re: Wat voeren jullie? zo 30 okt 2011 - 4:44
@dyonne waar woon je dan? mijn paard krijgt (bijna) niets te eten (vindt hij zelf) dus alles wat in een emmer zit wordt gretig naar binnen geschrokt. Hij kreeg hoest medicijnen dus voor het eerst in ruim 10 maanden mocht hij weer een handje muesli, nou daar doet hij dus ook daadwerkelijk een moord voor, ik gok dat hij de equilin brokjes niet eens proeft...... die balancer hoef je maar 15 gram van te geven zie ik op de site die andere soorten soms wel 300 gram, dus ik denk dat deze wel moet gaan ben benieuwd hoe hij het erop doet. Het speciale vloeibare supplement wat ik van de DA had vorige winter ging er overigens ook zo in, door een handje geweekte zemelen. En dat stonk behoorlijk. Maar daar deed hij het echt heel goed op, bevatte ook vooral selenium en zink net als deze.
Onderwerp: Re: Wat voeren jullie? zo 30 okt 2011 - 7:52
O, ik zie dat het er niet bij staat bij mij. Ik woon in Boskoop. Hier krijgen ze ook geen brok hoor, alleen Spillers Happy hoof (structuurvoer) en daar Marstall Force doorheen. Wow, 15 gram is wel weinig. Maar ik denk dat ze er vanuit gaan dat je het in combi met gewone Equilin geeft ofzo?
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Wat voeren jullie? zo 30 okt 2011 - 22:41
Ik geef ook maar zo weinig aan mijn pony's waarvan eentje ook een ijsje is. De mini's krijgen de helft daar weer van. Zij doen het er goed op. Ik merkte dat de vacht beter was van strucktuur en de hoeven ook mooi bleven. Maar het is altijd kwa hoeveelheid een beetje zoeken naar wat het beste is voor je paard. Het is een algemeen advies en zelf moet je kijken hoe het past in jouw situatie.
Een heel ander voorbeeld bij ons woefje. op de verpakking staat dat een hond van haar gewicht X gram per kilo moet hebben. Als ik dit exact zou aanhouden dan heb ik binnen enkele weken een skelet in huis lopen ipv een hond. Zij heeft minimaal 2 x zoveel nodig. Ik verdeel dit dan over 3 maaltijden per dag. Nu hoorde ik van een DA dat de advies hoeveelheid van honden voer is gebasseerd op 14 km per dag lopen. Nu loopt zij het dubbele en sommige dagen zelfs minimaal 30 km in stevig draf tempo. Dan is het ook logisch dat ze te kort komt.
Dit is natuurlijk ook zo voor paarden, door beweging, snelheid van verteren, soort eten wat ze er naast krijgen enz..enz..