Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Spelt, wie kent dit om te voeren?

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Emptydo 15 jul 2010 - 19:46

Mijn hoefsmid is gisteren geweest en die voert spelt aan haar paard en verkoopt dit ook.
Wie heeft hier ervaring mee?
Het schijnt dat jonge paarden hier ook genoeg aan hebben, en heel geschikt te voeren voor paarden met eczeem!
Ik wil het komende winter eens gaan voeren aan Atent en Winnetou. 2e helft winter heeft Da Laico ook meest een extraatje nodig dus ook gesschikt voor hem.

Hieronder heb ik even geplaatst wat ik erover gevonden heb.


Spelt

Spelt is één van de meest originele, natuurlijke granen. Het
is lekker, heel gezond en tevens betaalbaar. Daarom is spelt bij uitstek geschikt als voer voor uw paard. Spelt mist alle technische 'verbeteringen' en bevindt zich nog in de oervorm. Omdat spelt minder snel door ziekten wordt aangetast, zijn chemische bestrijdingsmiddelen niet nodig. Het bevat meer vitamines en mineralen dan andere graansoorten. De belangrijkste voedingsstoffen zitten in
de kern van de korrel.

Spelt bestaat uit een uitstekende mengeling van:

• Vitamines (E, B groep, Foliumzuur, Niacine);
• Mineralen, met name ijzer, magnesium en fosfor;
• Koolhydraten, waaronder speciale koolhydraten die een belangrijke factor zijn bij het stollen van het bloed en het immuunsysteem stimuleren;
• Hoogwaardige onverzadigde vetzuren, welke levensbelangrijke bouwstoffen zijn voor de celwanden en zenuwen;
• Voedingsvezels die de spijsvertering bevorderen;
• Eiwitten welke niet alleen dienen voor energiewinning, maar ook als belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. Aminozuren zijn bouwstenen van eiwitten. Spelt bevat zelfs 6 van de 8 essentiële aminozuren.

Het unieke van spelt wordt ook afgeleid uit zijn genetische constructie en voedingwaardeprofiel. Spelt heeft een hoge wateroplosbaarheid, zodat de voedingsstoffen gemakkelijk worden geabsorbeerd door het lichaam.

Glucosamineglycanen die worden aangetroffen in spelt spelen een belangrijke rol bij de aanmaak en opbouw van kraakbeen wat belangrijk is voor soepele en veerkrachtige gewrichten. Ook bevat het cholesterine dat de bloedvaten reinigt. Spelt is de enige graansoort die neutraal in het lichaam werkt, noch zuur nog basisch.

Kortom, redenen te over waarom spelt helpt uw paard gezond te houden!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Emptyzo 19 sep 2010 - 18:16

Hoi Yvonne, ik voeder onze paarden al jaren succesvol spelt bij (de ongepelde, want je hebt het ook in gepelde vorm). We zijn er heel tevreden over, het is inderdaad een graan dat uitermate geschikt is voor paarden, met veel oerkracht in. In de zomer geef ik 1 maal per dag een paar handjes, in de winter twee maal per dag. Onze homeopatische veearts raadde dit aan, want we zijn uiteraard tegen krachtvoer met veel suikers in!
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Emptydi 21 sep 2010 - 19:00

Ik voer nu spelt in combinatie met brok.
Mijn homeopathische arts raad het juist af!! grappig.
Atent krijgt een schep spelt met een half basisbrok en winnetou een kwart spelt met een halfje veulenbrok.
Joris en Da Laico krijgen af en toe wat spelt, die leven meest op gras en in de winter op hooi.
Ik heb Joris wel een tijdje spelt gegeven en dat leek hem erg goed te doen bij zijn zomereczeem.
En daar keek mijn homeopathisch arts toch wel van op, die gaat zich nu er toch beter in verdiepen.
De paarden vinden het erg lekker om te eten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Lettie

Lettie


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 01-12-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Nortmoor

Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Emptydi 21 sep 2010 - 20:49

Mijn hoefsmid voert het ook en is er erg tevreden over, zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Emptywo 22 sep 2010 - 23:53

yvonnedejong schreef:
Mijn homeopathische arts raad het juist af!!
Heeft hij ook gezegd waarom?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Emptydo 23 sep 2010 - 22:12

Marja schreef:
yvonnedejong schreef:
Mijn homeopathische arts raad het juist af!!
Heeft hij ook gezegd waarom?

Ze zegt dat paarden van oorsprong ook geen granen eten!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Emptyvr 24 sep 2010 - 8:52

Inderdaad, klopt ook, maar de mijne (ook een homopaat) zegt dan weer dat wij nooit de natuur helemaal kunnen nabootsen. Onze paarden zullen nooit alles kunnen terugvinden wat ze tegenkomen in de vrije natuur en in het leefgebied waar ze hun voedsel zoeken. Wel kunnen we de natuurlijke leefomstandigheden zo goed mogelijk nabootsen door hooi en kruiden aan te bieden, maar dit alles blijft te beperkt. Daarom is hij voorstander om oa spelt bij te voederen, om al die "tekorten" op te vullen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Emptyvr 24 sep 2010 - 10:34

yvonnedejong schreef:
Ze zegt dat paarden van oorsprong ook geen granen eten!
Maar granen zijn toch gewoon zaden van planten die ook tot de grassenfamilie behoren, of vergis ik me? Ik heb zelfs wel eens verdwaalde haverplanten bij ons in de wei zien staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Spelt, wie kent dit om te voeren?   Spelt, wie kent dit om te voeren? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Spelt, wie kent dit om te voeren?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wie kent deze hooitassen?
» Wat voeren jullie?
» Voeren van graszaadhooi
» Wat en hoeveel voeren jullie de paarden bij?
» Het eten van bomen, en voeren ervan

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: