Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Veulen in een PP

Ga naar beneden 
+5
marion
Joyce
betty
Mai
nooyeni
9 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
nooyeni




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 26-02-11

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyza 26 feb 2011 - 23:09

Hallo allen!

Ik heb 2 KWPN merries thuis staan waarvan er één van mij is & waar ik recreatief en zo af en toe endurance mee rijd. De andere merrie is niet van mij maar houdt haar gezelschap en wordt gebruikt voor de fok. De paarden lopen 24/7 buiten. De wei is aan de overkant van de weg, daar gaan ze 's ochtends naar toe. 's Avonds komen ze thuis, waar ze een inloopstal hebben met een verharde paddock & een klein bos waar ze kunnen lopen. Zowel in het bos als in de paddock staan slowfeeders, net als in de wei. (In de zomer draai ik de tijden om om hinder van dazen ed te minimaliseren.)

Ik was meteen erg enthousiast over deze site en alle ideetjes die ik vond, en zodoende heb ik onder andere mijn niet al te grote wei omgebouwd tot een eenvoudig PP. (Heb hier een plattegrondje van maar 't lukt me niet om die te plaatsen, sorry.) Mijn PP heeft veel weg van Marja's 2e PP. Ik heb een track gecreëerd door een binnenwei te maken, waarna ik gebruik wil maken van strook begrazing. In april krijgt de fokmerrie haar veulen, en ik heb af en toe wat angstige visioenen van een veulen die in de draad terecht komt door de strook begrazing. Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met veulens in een PP? Ik ben heel benieuwd!

Groetjes,
Isabelle
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyzo 27 feb 2011 - 8:21

Ik heb in totaal 12 veulens gefokt, waarvan een aantal toen ik nog geen PP had en een aantal toen ik een pad had aan één kant langs de wei, dus wel vergelijkbaar met een PP. Ik maakte toen ook al gebruik van strookbegrazing.
Het is mijn ervaring dat veulens sowieso vrij snel door draden heen gaan, omdat ze dat gewoon nog niet goed zien en gauw in paniek raken als ze niet snel genoeg bij hun moeder kunnen komen. Ze nemen dan meestal de kortste weg en dat is wel eens door een draad :<. Alleen heb ik er wel altijd voor gezorgd dat het smal lint was met prikpaaltjes en daar gebeuren niet zo snel ongelukken mee, want ze trekken algauw de prikpaaltjes uit de grond en het lint gaat ook snel genoeg kapot.
Het pad vonden de veulens wel geweldig, ik heb ze heel vaak (als ze al iets ouder en zelfstandiger waren en verder van hun moeder weg durfden) keihard over het pad heen en weer zien crossen tussen de wei en de paddock.
Een ander voordeel van het PP is dat je paarden die op dieet zijn kunt combineren met paarden die continu in de wei kunnen/mogen, bv. merries met veulens. Zo kunnen ze toch bij elkaar in de buurt blijven.
Dus hier eigenlijk alleen maar goede ervaringen glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
betty

betty


Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyzo 27 feb 2011 - 10:33

Ik heb ook meerdere veulens op de PP gehad. Op dit moment heb ik ook 2 miniveulentjes erbij lopen. Ze zijn nu 10 maanden en zijn bijna volledig PP-proef. Af en toe, als ze in rengalop over de track gaan, en ik heb toevallig een stuk afgesloten, remmen ze te laat af en springen dan dwars door de draden heen. Dat is in 10 maanden tijd nu 3 x gebeurd( door steeds hetzelfde veulen) Ik hou er rekening mee door daar dan een paar dagen prikpaaltjes met draad te zetten, geeft gelukkig mee. Tot ze ong. 6 weken oud zijn, lopen ze met mams in een aparte wei waar ze gedeeltelijk mee kunnen lopen langs de track. Ik zet ze wel als ze een week of 2 oud zijn, samen met mams bij de kudde in een stuk wei. Zo went de kudde goed aan elkaar en daarna overdag op de track en 's nachts apart van de kudde in de wei. Ik ben best voorzichtig, maar ik heb in de kudde een paard van 1.60 m, en dan die kleine ukjes erbij van 70 cm, is voor mij toch iets anders dan een kudde met allemaal grote paarden. Die grote is helemaal gek van ze, dus daar gaat het niet om, maar het is zo'n jolige kudde, dat de vreugdebokken en racepartijen iets teveel van het goede is als ze zo klein zijn. Alle veulens wennen snel aan het PP-leven: vrouwtje in het zicht betekent: er gaat een wei open!!. Binnen no-time komen ze voorop aanrennen. Alle routes en in- en uitgangen kennen ze al gauw(nou ja, bijna alle :< ). Hou rekening met je slow-feeders, i.v.m. de kleine hoeven van de veulens. En niet meteen op de track zetten bij de anderen, als de kudde gaat rennen, kunnen ze alleen maar rechtuit en gaan dan steeds harder. beter op een wei waar ze rondjes kunnen rennen.
Nog 1 ding: geniet met volle teugen van je kudde inclusief veulens, als je ze lekker bezig ziet met hun paardse bezigheden
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyzo 27 feb 2011 - 19:49

hier hebben we in totaal 3 veulens gehad sinds wij een pad naar het bos hebben, hier bestaat het stuk uit Lvormige paddock, en dan een pad naar het bos, dat pad is na een aantal weken, een racebaan voor een veulen, snoeihard op en neer rennen vinden ze stuk voor stuk te gek.
Wel worden ze op een apart stukje geboren, tot nu toe is het ons gelukt om erbij te zijn, en blijven ze de 1e dagen in de paddock bij mams, de paddock bestaat uit hout met een draadje ervoor, zo leren ze veilig met stroomdraad om te gaan.
in de nacht zet ik ze ook vaak apart, dit om de moeder goed bij te voeren, of soms voor de rust in de groep.

ik heb minder paden dan de meeste met een PP, denk ik, ik vond het onzin om in ons geval ook een pad voor de terugweg uit het bos, te maken, omdat het stukje bos groot genoeg is om te rennen en om te draaien knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyma 28 feb 2011 - 0:40

Joyce schreef:
Wel worden ze op een apart stukje geboren, tot nu toe is het ons gelukt om erbij te zijn, en blijven ze de 1e dagen in de paddock bij mams, de paddock bestaat uit hout met een draadje ervoor, zo leren ze veilig met stroomdraad om te gaan.
Oh ja, dat was ik nog vergeten: bij ons werden ze - als wij er tenminste bij waren - geboren in de afgesloten longeerkraal. Ook hield ik ze de eerste tijd samen met hun moeder even apart van de rest, dan gingen moeder en kind lekker samen in de wei. Afhankelijk van de rang van de moeder in de kudde en haar bezorgdheid om haar veulen, kon dat een paar dagen zijn maar ook wel een paar weken. Ik liet ze pas zonder toezicht bij de andere paarden als ik zag dat zowel moeder als veulen niet meer in paniek raakten als de anderen wat opdringerig/nieuwsgierig waren. Hoe hoger de rang van de merrie, hoe sneller dat over het algemeen kon, omdat zij er wel voor zorgde dat iedereen bij haar en haar veulen uit de buurt bleef.
Overdag stonden merrie(s) en veulen(s) dan altijd voortdurend in de wei.
We fokken al een aantal jaren niet meer omdat het bestand wel erg uitbreidde en ik verkopen nogal moeilijk vind, maar ooooh, wat was het een leuke tijd met dat jonge spul!
Ik kan het niet laten: fotoalbum van onze laatste drie veulens in 2007 glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyma 28 feb 2011 - 8:39

Interessant onderwerp
Ik had me er zelf niet zo druk om gemaakt, maar ga er nu toch anders over denken....
Hier staan nl 2 drachtige merries in het pp; één van onszelf en één van iemand anders. Wanneer de laatste moet bevallen is niet duidelijk, maar ik neem aan dat we van te voren wel de signalen herkennen. Ik had zelf het idee om haar wel apart te zetten, ook omdat ze vrij laag in rang staat.
De andere staat hoog in rang en kan goed voorzichzelf (en dus ook haar veulen) zorgen. Maar ook die wil ik apart houden rondom de bevalling.
Ik had niet stilgestaan bij het feit dat veulens makkelijker door draden heen gaan. Ik heb juist expres 3 lagen lint van 4 cm aangebracht, zodat ze er niet doorheen gaan, ik wil ook gewoon het stroom er op laten steeds. Maar daar kunnen ze dus dwars doorheen gaan als ze in paniek zijn?
Het zijn wel allen paarden en veulens van ongeveer hetzelfde formaat; van C tot E pony, 9 stuks nu.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyma 28 feb 2011 - 8:55

marion schreef:
Ik had niet stilgestaan bij het feit dat veulens makkelijker door draden heen gaan. Ik heb juist expres 3 lagen lint van 4 cm aangebracht, zodat ze er niet doorheen gaan, ik wil ook gewoon het stroom er op laten steeds. Maar daar kunnen ze dus dwars doorheen gaan als ze in paniek zijn?
Het zijn wel allen paarden en veulens van ongeveer hetzelfde formaat; van C tot E pony, 9 stuks nu.
Wij hebben de eerste dagen nadat een veulen geboren was altijd de stroom uitgelaten, omdat de zintuigen van een veulen dan nog niet genoeg ontwikkeld zijn om het stroomgebeuren goed te begrijpen en verwerken. Het gebeurde nogal eens dat ze wat onbeholpen aan het rondlopen waren en zomaar ineens met een beentje over de draad stonden of met hun hoofd tussen twee draden in, met zo'n blik van "huh, wat voel ik nu allemaal aan mijn lijf?"
Ik heb nooit drama's meegemaakt hoor, met veulens en draden. Soms 'floepten' ze er zomaar ineens tussendoor omdat ze natuurlijk nog maar kleine lijfjes hebben, maar het is nou ook weer niet zo dat dat dagelijks een paar keer gebeurde of zo. Maar met veel van de veulens is er wel een keer iets met de draden gebeurd, dat ze ze niet zagen en er doorheen of half overheen gingen. Ach ja, draadje stuk, knoopje leggen, draadje weer heel knipoog. Er zijn bij ons nooit jonge veulens gewond geraakt door de draad.
Ik zou ze in het begin zoveel mogelijk in de centrale wei laten lopen en pas introduceren in het PP-gebeuren als hun coördinatie wat beter is ontwikkeld. Dat is per veulen ook verschillend en moet je dus individueel bekijken.

Misschien is 4 cm breed lint wel zo duidelijk dat ze het beter kunnen zien, wie weet?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
nooyeni




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 26-02-11

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 1 maa 2011 - 0:35

Bedankt voor jullie reacties, fijn & erg leuk, net als de foto's!
De twee merries hebben dezelfde grootmoeder en zijn samen opgegroeid. Ze hebben allebei al de nodige jaren moederschap achter de rug. Vorig jaar heeft de fokmerrie in de paddock geveuld, waar mijn merrie bij was. De fokmerrie is dominant en mijn merrie kent haar plek, dus dat is prima gegaan. Ik zal ze de eerste dagen enkel in de paddock's laten, tot hij/ zij iets van een rem & en een achteruit heeft uitgevonden knipoog . Voorgaande jaren heb ik wel altijd al om de paar meter stukjes lint (rood/wit gestreept) aan de draad gestrikt, zodat die zeker goed zichtbaar is. Prikpaaltjes zijn ook zeker een goede tip, ga ik doen. Ik zal ze sowieso de eerste tijd goed in de smiezen houden. Beetje spannend blijft het altijd. Het veulen van vorig jaar maakte een snoekduik in de sloot, de eerste keer dat ze met moeders mee naar de wei mocht! Gelukkig was ze er met een heel klein beetje hulp meteen weer uit waardoor het uiteindelijk best een beetje grappig was...we zullen zien, het komt vast goed.
Nogmaals dank!

Groetjes, Isabelle
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyma 9 mei 2011 - 22:04

Wij hebben nu dus 2 veulens bij de kudde van 8 volwassen ponies lopen.
We hebben de drachtige merries eerst wel een paar weken apart gezet; samen met een andere rustige merrie die ervaring heeft met veulens. Dus met z'n drieën in een afgezet stuk in het midden van het pp. De andere ponies konden nog steeds contact met ze maken, ze liepen min of meer om de ruimte van die 3 merries heen.

Toen de merries bevallen waren hebben ze nog een week apart gestaan. Toen hebben we ze eerst een middag met z'n drieën (vijven) het pp weer laten verkennen, vooral voor de veulens natuurlijk. De volgende dag nogmaals en toen de rest van de kudde er 1 voor 1 bij. Dat had even wat voeten in aarde; sommigen waren erg enthousiast en waren te opdringerig, dat hebben we wat begeleid. Eén van de moeders is hoog in rang en kon haar veulen dus goed beschermen, de andere staat laag in rang, en was daar niet zo goed in. Het is goed gegaan, maar achteraf gezien denk ik dat we beter nog een week hadden kunnen wachten.
Het merrieveulentje (van de lager in rang moeder) was ook vanaf het begin niet zo handig met het lint; als ze er tegenaan liep, liep ze door tegen de druk in. Ik heb haar een paar keer eruit moeten duwen. Moeder beschermde haar ook door tussen het veulen en de rest van de paarden in te gaan lopen (logisch), maar drukte haar daarbij soms het lint in.
Nu heeft ze het door en gaat het goed, maar ik heb er wel wat wakker van gelegen. Het andere veulen liet vanaf de geboorte een goede reactie zien op het lint: ervan weg, naar binnen toe.

We hebben wel een deel van het pp voor de kudde tijdelijk afgesloten, omdat dat een onoverzichtelijk deel bleek voor de veulens. Bij het pad rondom de wei hadden ze al snel door dat ze terug of verder moesten lopen om bij moeder terug te komen. Maar ik heb ook een "rondje" met een roundpenn erin verwerkt, en dat bleek te ingewikkeld met te krappe stukjes erin.
Ik wil de moeders met veulens deze week daar een paar keer in zetten, misschien kan het stuk dan volgend weekend weer open.
Veranderingen doorvoeren doen we steeds op een dag dat we met z'n allen aanwezig zijn en veel tijd hebben.

Omdat foto's altijd leuk zijn:

Veulen in een PP Foto-CAFKDEUE

De zwarte pony is dus niet de moeder:

Veulen in een PP Foto-JUX83X4L

Veulen in een PP Foto-VDQBDOH7

Voor Wieteke:
Ik heb nog geen foto's van toen de veulens bij de kudde gingen, die komen nog wel als het goed is en dan zal ik ze plaatsen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyma 9 mei 2011 - 22:22

Leuke foto's!

Vooral met een merrie die niet hoog in rang staat lijkt het me idd best eng wanneer je ze voor het eerst in de groep op het pad laat.

Zo te zien zijn de obstakels in de track een grote hit voor ondernemende babypaardjes knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 10 mei 2011 - 0:41

Leuk hoor, dat je merries en veulens nu in het PP lopen. Je hebt het ook weloverwogen aangepakt, steeds kijkend naar wat er gebeurde en daarop inspelend compliment.
Veulens gaan inderdaad nogal eens in de draden hangen als ze het nog niet begrijpen, wij hebben dat ook heel vaak meegemaakt met onze veulens. Ik kan wel zeggen dat er meer waren die het niet snapten, dan wel. Maar uiteindelijk is het met allemaal goedgekomen hoor knipoog.

Meer foto's zijn altijd welkom grijns!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 10 mei 2011 - 1:11

gave foto's en handig zoals je het hebt aangepakt.
Herkenbaar ook, veulens die juist tegen de draad in gaan hangen, hier hebben we het ook steeds op ongeveer die wijze, aangepakt, eerst moeder en kind kennis laten maken en dan 1 voor 1 de andere paarden erbij.
de paddock bestaat hier uit houten planken met een stroomdraadje ervoor, op die manier leren ze vaak ook al dat het witte draadje niet zo leuk is en door de planken, kunnen ze niet doorlopen dus leren ze vaak, om terug uit te gaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 10 mei 2011 - 4:41

Hierbij een paar foto's van de introductie van de veulens in de kudde.
Svetla, de zwarte merrie die het hoogst in rang stond tot dan toe, vond het niet zo:
Veulen in een PP Foto-L4WZ6LNY

Ze dreef ze op over het pad:
Veulen in een PP Foto-FIPAZEH6

Ik heb haar maar even geblokkeerd:
Veulen in een PP Foto-V8THQQW8

Veulen in een PP Foto-4BDA4JDE

Meer foto's hiervan hebben we niet omdat we het te druk hadden; het bracht meer opwinding met zich mee dan we gedacht hadden.

En ook foto's van vandaag nu ze een week in de kudde staan.

Zoef zoef
Veulen in een PP Foto-PQTXLSMZ

Stalla rent hard weg, ze kent de weg goed inmiddels.
Veulen in een PP Foto-XSLG7DXJ

Skylar voelt zich een bink
Veulen in een PP Foto-SV3CXBSE

De Haflinger kijkt op gepaste afstand toe. Hij is het laagst in rang, en Sterre is erg dichtbij.
Veulen in een PP Foto-USZW8YG3

Oei, Stalla zit klem. De schimmelmerrie achteraan is haar moeder.
Veulen in een PP Foto-GZOZSB4O

Tante Belle neemt Stalla mee, weg van Morris. Dat is heel mooi om te zien. Belle heeft steeds bij de 2 drachtige merries, plus hun veulens gestaan en kon het ook goed vinden met de schimmelmerrie. Ze neemt Stalla echt in bescherming en de moeder vindt het ook prima als dat gebeurt.
Veulen in een PP Foto-S7OVKNM8

Skylar gaat op Stalla af, hevig kauwen.
Veulen in een PP Foto-4YNQXNNZ
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 10 mei 2011 - 8:14

Wat lief van Belle, niet alleen een mega paard voor de mens maar ook voor haar soortgenoten.

Ze had een wereld demo gegeven, wauw zo goed zeg die samenwerking, zo zacht en lief met elkaar.
Je dochter doet het werkelijk super knipoog

Mooi verhaal zo hoe je de veulens hebt geintroduceerd. Wel goed doordacht.
En grappig hoe verschillend de veulens reageren op het draad. Dat wordt dus al vroeg aangeboren respect hebben voor een draadje.
Wat voor ervaringen zou die van mij gehad hebben vroeger verwarring volgens mij totaal geen grijns

Mooie foto's
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 10 mei 2011 - 9:32

Jij hebt Dian gezien natuurlijk, zag ik via het NH forum. Ja, ze doen het erg leuk. Het is de bedoeling dat ze het ook zo leuk met Sterre gaat doen, maar dat is een heel ander type paard. Daar leert Dian van meer leiderschap te tonen grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 10 mei 2011 - 10:34

Prachtige foto's van dat kuddegedrag Marion compliment! Kleine Stalla had het een paar keer zwaar te verduren, je ziet haar lijfje echt in elkaar krimpen en dan dat bekkie, ach gosh....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 10 mei 2011 - 19:25

mooie foto's zeg, en wat een mooie PP heb jij.
mooi om te zien hoe andere paarden zich ontfermen over veulens.
2 jaar terug had ik hier een veulen die in het stukje bos stond en haar moeder stond in de paddock hooi te eten, het veulen was aan t hinniken, moeders keek op en ging weer verder met eten, die kleine ging steeds meer in paniek hinniken en toen is een andere merrie naar het bos gegaan en heeft haar mee naar de paddock genomen, vond ik ook zo mooi om te zien hoe zij dat oploste.
geniet van je superkudde!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydi 10 mei 2011 - 22:02

Marja schreef:
Prachtige foto's van dat kuddegedrag Marion compliment! Kleine Stalla had het een paar keer zwaar te verduren, je ziet haar lijfje echt in elkaar krimpen en dan dat bekkie, ach gosh....

Ja, klopt, voor ons mensen is het wel eens hard om te zien, maar Stalla zelf, en de moeder ook, lijden er niet onder. Stalla gaat zelf ook ver weg en ja, dan kom je wel eens in de problemen.
Maar nog een staaltje oplossingsvermogen van de kudde:
De ranglage Haf kan wel eens overenthousiast worden en kent dan zijn eigen krachten en lompheid niet. Van de week rende hij achter Stalla aan, echt hard. Niet kwaad bedoeld van hem, maar Stalla moest echt heel hard hollen. Het zag er naar uit, een keer bijna zijn grote voorpoot op haar rug...
Ik stond al klaar met een stick om hem te stoppen. Maar Stalla ging over het achterpad waar ook Morris en Sterre liepen. Stalla mocht hun voorbij, maar toen de Haf eraan kwam, blokkeerde Morris het pad! Klaar!
Morris en Sterre regelen de rust in de kudde, erg belangrijk!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptywo 11 mei 2011 - 2:26

Weer zo'n mooi voorbeeld van kuddegedrag Marion!
Ik schreef wel 'ach gosh', maar ik vind ook dat ze het gewoon lekker zelf op moeten lossen hoor, daar worden ze groot en sterk van grijns. Ik grijp zelf ook niet snel in, alleen als het echt de spuigaten uitloopt en er paarden door draden dreigen te gaan of mekaar half afmaken of zo. Maar verder: laat maar gebeuren, prachtig om te zien juist!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptywo 11 mei 2011 - 7:42

marion schreef:
Jij hebt Dian gezien natuurlijk, zag ik via het NH forum. Ja, ze doen het erg leuk. Het is de bedoeling dat ze het ook zo leuk met Sterre gaat doen, maar dat is een heel ander type paard. Daar leert Dian van meer leiderschap te tonen grijns

yep precies. Daarom is het juist leuk om verschillende karakters te hebben zo leer je steeds meer. En is het ook uitdagend genoeg zekers voor de nog jonge mens. knipoog Ze deed het in Drenthe toen al zo goed in vergelijking met de andere. Ze was zo veel verder dan de rest dat ik geen uitdagendere opdrachten had voor haar om te oefenen. Dat waren wel 100 stappen verder dan de rest van de deelnemers.
knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptywo 11 mei 2011 - 8:48

Ik ben ook erg trots op haar, zeker ook omdat ze het meeste zelf zoekt op internet, bedenkt, uitvindt, en planmatig te werk gaat (waar ik nogal moeite mee heb)
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydo 12 mei 2011 - 20:34

gaaf dat jou veulen met nog een ander veulen en zoveel goede medeopvoeders, opgroeit. Daar kan niemand tegen op, superbasis!!

jaren terug ben ik ooit eens best onder de indruk geweest van een ijslander ruin die maar achter een toen, anderhalf jarige merrie, bleef jagen, dat duurde enorm lang, en dat terwijl de ijslanderruin altijd erg oke was in de groep.
Jaren later zag ik wat hij toen zag, de merrie is inmiddels ruim volwassen en een pittige (op een overwegend prettige manier), dame geworden die het kaas niet van haar brood laat eten en in bijna alle situaties, de baas is over andere paarden.
Het was toen blijkbaar echt nodig om haar op die manier op de plek te zetten.

De veulens bij jou, hebben echt een topbasis zo, helemaal leuk!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
cindybijl




Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 03-05-10

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyzo 15 mei 2011 - 1:45

geweldig om te lezen en te zien!
hoe breed is jouw pad, het ziet er super uit!!
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptyzo 15 mei 2011 - 8:48

Het zandpad is 4 m breed, het achterste pad langs de wei 2.5-3m zo ongeveer.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Emptydo 2 jun 2011 - 6:30

Nieuwe foto's van vandaag:

Rust in de kudde:
Veulen in een PP Foto-NK8UYT4E

Dimma wijst Skylar terecht
Veulen in een PP Foto-RLXZ4DJF-1

OOk Svetla zegt dat-ie moet ophoepelen
Veulen in een PP Foto-SPRN4CG8

Gelukkig is mama liever, samen knagen aan de boomstam van de nieuwe heuvel
Veulen in een PP Foto-6R7G6Q83

En hop, erop
Veulen in een PP Foto-HTULY7LX

De nieuwe trekkerbanden moeten onderzocht worden (ze worden nog met zand gevuld)
Veulen in een PP Foto-QMWIWSQV

De 2 veulens doen veel samen
Veulen in een PP Foto-TC83O83T

Lekker takje
Veulen in een PP Foto-ZA3K3KZP-1

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Veulen in een PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veulen in een PP   Veulen in een PP Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Veulen in een PP
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» veulen geboren
» veulen verloren
» veulen 1 mei geboren
» Ons 'IJsMarchador' veulen, inmiddels alweer 6 weken oud!
» Interessant gedrag van merrie met veulen naar de rest van de kudde

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: