Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 hoe hebben jullie de winter doorstaan?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
betty

betty


Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptywo 3 maa 2010 - 9:52

Hoi, ik was wel benieuwd, nu het einde van de winter nadert, tegen welke ongemakken jullie aangelopen zijn op je PP gedurende de lange vorst. En wat je dan volgend jaar misschien kan verbeteren.
Mijn track is 6 weken dichtgeweest wegens een serieuze ijsbaan op mijn keienpad. Dat stuk (een meter of 6) was ondergelopen door veel regen voor de Kerst, daarna vriezen. Soms kon ik het nog stukhakken, maar op een gegeven moment was het niet meer te doen. Dan maar een alternatief gemaakt. Alle weilanden opengezet(toch keihard de grond!), en elke dag heeeel veel hoopjes hooi verspreid. Gevolg: uren en uren zag ik ze wandelen door de weilanden op zoek naar het allerlekkerste hoopje hooi. En ik een stuk slanker, ik heb heel wat kilometers afgelegd.
Conclusie: Ik ga als de grond ontdooit is de hele track aanpassen. Het pad van 8 meter breed ga ik versmallen naar 4 meter. Hij is zo breed omdat mijn kudde van 8 graag in 1 horde in de breedte een sprint trekt en dus veel ruimte nodig heeft in de breedte! Maar het gevolg is dat er toch nog te veel gras op komt en ze te lang op dezelde plek staan te fourageren. En het moet uitdagender voor ze worden. Ik heb genoeg ideeen!
Ik hoor graag waar jullie tegenaan zijn gelopen?
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptywo 3 maa 2010 - 23:23

mijn track bestaat alleen nog maar in mijn hoofd, en daar ben ik geen problemen tegengekomen grijns

mijn hooiplaatsen moeten wel anders.
ik heb al een paar palen mogen vervangen omdat ze (op nog geen jaar tijd) doorgerot zijn.
dit voorjaar komen er dus steviger palen, eventueel met grondankers ipv. rechtstreeks in de grond.
ik had aan de hooinetten verhardingen gemaakt met oude stoeptegels, maar die worden bij nat weer de grond in getrapt.
en op het natste moment stond de ene verharding zelfs onder water.
met de kruiwagen hooi tot aan het net raken was ook een hele opgave.
dus op het stuk tussen de zandpaddock en het hooinet moet ook nog zand komen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptydo 4 maa 2010 - 0:54

Betty, kon je er geen zand op strooien? Wij hadden dat gedaan bij de gladde plekken en dat werkte prima. Maar goed, ik lees dat ze evengoed veel beweging hebben gehad en jij ook grijns

Fojoe, wat vreemd dat die palen zo snel zijn gaan rotten. Waren het wel hardhouten palen?

Zo te lezen dus vooral last gehad van de sneeuw en alle nattigheid knipoog . Wij dus ook, hoewel we er redelijk door zijn gekomen. De paarden konden alle dagen op de PP, dus dat liep goed.
Er zijn nog bepaalde gedeelten van de track die te nat worden, lees blubber, dus dat moeten we nog meer aanvullen met zand.
Verder werd het hooi te nat/vies op de grond, dus daar zijn hooiruiven voor in de plaats gekomen.

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptydo 4 maa 2010 - 1:58

Wat een leuke vraag Betty glimlach.

Wij hebben gelukkig geen gladheid gehad.
Richard had een mooie hooikar gemaakt (vierwielige platte kar met trekstang en kooi-opbouw) maar die bleek in sneeuw en natte grond toch wel erg zwaar te trekken, dus ik ben weer overgestapt op de kruiwagen. De kar wordt nu gebruikt om het hooi uit de grote pakken naar de schuur te vervoeren en straks in de zomer, als de grond echt droog is, zal het vast een stuk gemakkelijker rijden op de track.

De waterbakken (ligbaden) met vlotters moeten met vorst 'ontmanteld' worden en toch gewoon met de slang gevuld, want de toevoerleiding naar het bad bevriest (en scheurt dan open kritisch).

Ik denk dat ik kleinere karabijnhaken ga gebruiken voor bevestiging van de touwtjes aan de draadmatten in de hooibakken want de grotere blijken veel sneller vast te vriezen (de veertjes in de haken) dan de kleinere. Het lijkt iets onbenulligs, maar als je met vorst de draadmatten niet los kunt krijgen, sta je behoorlijk te klunzen en balen (met ijskoude jatten ijskoud...).

Het paadje van het kleine PP-lusje voor het huis, dat langs de beek loopt, moet echt breder anders lopen de paarden het behoorlijk snel modderig (niet echte blubber, maar toch...).

Geen echt grote problemen dus hier glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptydo 4 maa 2010 - 2:48

Irene schreef:
Fojoe, wat vreemd dat die palen zo snel zijn gaan rotten. Waren het wel hardhouten palen?
nee, het waren gewoon geïmpregneerde palen, diameter 9 cm, net zoals de omheining.
maar door het gewicht van het hooi en door het trekken en sleuren van de paarden om het hooi eruit te krijgen, hebben ze het natuurlijk wel zwaar te verduren.
we hebben hier kleigrond met een behoorlijk hoog grondwaterpeil, dus niet bepaald goed voor de palen.
(er zijn trouwens ook veel planten die het niet uithouden op onze grond knipoog )
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptydi 16 maa 2010 - 1:15

Marja schreef:


Ik denk dat ik kleinere karabijnhaken ga gebruiken voor bevestiging van de touwtjes aan de draadmatten in de hooibakken want de grotere blijken veel sneller vast te vriezen (de veertjes in de haken) dan de kleinere. Het lijkt iets onbenulligs, maar als je met vorst de draadmatten niet los kunt krijgen, sta je behoorlijk te klunzen en balen (met ijskoude jatten ijskoud...).



Hier heb ik gelukkig geen last van gehad.
Heb voor de bak van Joris nu dezelfde maat gekocht.(Die is overigens bijna klaar, ben nu de draadmat op maat aan het maken)
Ik heb de rvs karabijnhaak, 60mm lang en 6mm dik.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptyma 22 maa 2010 - 1:13

Ik weet niet meer waar, ik kan me herinneren dat we het over mijn H2go bag hadden.
Hier enkele foto's:
hoe hebben jullie de winter doorstaan? Foto-AH84QA6Z
hoe hebben jullie de winter doorstaan? Foto-GRX8LFKZ
Ik zag hem nu in de Welkoop folder staan.
Dus ook daar verkopen ze hem nu.

Het is echt ideaal, vooral als je door de wei over ongelijke grond moet rijden met je kruiwagen.
Ik gaf altijd al met de kruiwagen water, maar ik verloor altijd veel water onderweg, dat is nu over.
Ik vul in 1 keer een cementkuip van 90 liter, normaal was dat 2 keer lopen voor me.
Een echte aanrader dus.
Ook ideaal als je waterleidingen bevroren zijn en je dus met emmers moet lopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptyma 22 maa 2010 - 1:25

Is het niet loodzwaar Yvonne, lopen met een kruiwagen met 90 kg erin?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Emptyma 22 maa 2010 - 1:35

Het is wel zwaar, maar denk niet zwaarder dan een kruiwagen vol met mest.
Ik ben sjouwen gewend.
Ik geef altijd al zo water met de kruiwagen omdat ik anders veel te vaak heen en weer moet lopen met emmers.
Alleen nu verlies ik niets.
Ik kan nu ook mijn kleinere kruiwagen ervoor gebruiken en de grote weer voor de mest.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Gesponsorde inhoud





hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty
BerichtOnderwerp: Re: hoe hebben jullie de winter doorstaan?   hoe hebben jullie de winter doorstaan? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
hoe hebben jullie de winter doorstaan?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hebben jullie dat nu ook?
» winter style
» Luizen! Hebben jullie paarden dit ook weleens?
» Waar laten jullie de (stal)mest en hoe regelen jullie de afvoer hiervan?
» Hoe is het met jullie watervoorzieningen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: