Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hoe is het met jullie watervoorzieningen?

Ga naar beneden 
+7
Marlies sanders
Berith
veernr1
Dyonne
Natural Horsetrainer
Joyce
Mai
11 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 3:56

IJs, ijs en nog eens ijs.... Omdat wij 'gewone' waterbakken hebben zonder allerlei antivorst-voorzieningen, moeten we dagelijks heel wat ijs bikken om de paarden drinkwater te blijven bieden.
Wat doen jullie allemaal om het water toegankelijk te houden? Of hebben jullie wel antivorst-drinkbakken? Zo ja, welke, en hoe bevallen ze?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 7:37

hier diverse grote bakken staan, vanmorgen weer met de pomp (die dan eerst uit de schuur moet worden gehaald en met warm water op gang gebracht moet worden), de bakken gevuld tot aan de rand, verder lopen we een paar keer per dag de bakken na en hakken we zoveel als we kunnen, de bakken open.
Dit weer maakt het hebben en houden van paarden, wel wat meer arbeidsintensief. Tot nu toe lukt het nog aardig.
Helaas hier dus ook geen verwarmde drinkbakken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 8:10

Ik heb een grote speciekuip in de stal staan, niks verwarmd. Maar doordat hij binnen staat, bevriest het wel minder snel. Helemaal dichtgevroren is hij nog niet geweest. Af en toe gooi ik er een emmer heet water in om de ijsstukken op te lossen, gaat prima zo! De stal staat op zo'n 20 m van mijn huis/de kraan dus dat is wel te doen. Als het niet vriest heb ik het wel makkelijker want dan hang ik er gewoon een tuinslang in. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 8:16

Hier een speciekuip. Normaal heb ik er twee gevuld staan, maar nu nog maar eentje. Dan is de kans dat die openblijft veel groter.
Meermalen per dag ijs kapot hakken en nieuw water erbij.
Vanmiddag heb ik vele ijsblokken eruit gehaald.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 8:36

Hier ook nog het bovengenoemde handwerk, is met 3 paardjes nog wel te doen. Heb de bakken wel binnen gezet, scheelt toch behoorlijk in de snelheid van aanvriezen. Ik heb wel al 2 emmers kapot geslagen met ijs bikken, met mijn speciekuipen ben ik dan ook wat voorzichtiger te werk gegaan. Schijnt bij houten bakken veel minder snel te bevriezen, misschien toch ook nog maar eens een aanschaffen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 8:52

Ik gebruik een ijzeren staaf om kapot te bikken.
Ik moet overigens wel 100-200 meter lopen.
Weet niet precies.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 9:13

Hier ook speciekuipen. Een staat in de stal en bevriest iets minder snel, de ander net voor de stal. Ik stamp er zelf regelmatig op om het ijs kapot te maken (en haal dan eventueel de grote stukken ijs er uit zodat die niet meteen weer aanvriezen). Verder hetb ik zo'n H2go bag. Die vul ik 1 of 2 keer per dag in huis (ligt de zak op het aanrecht) dan til ik hem met mijn vriend in een kruiwagen en rij daar dan mee naar de paarden (scheelt shouwen met emmers water).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 9:53

Dit lijkt me nog wel eens wat: geïsoleerde vorstvrije drinkbak. Iemand ervaring met zoiets?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 12:24

Nog geen ervaring met vorstvrije drinkbakken, lijkt me wel wat, wel hebben we tracing rond de leidingen deze vriezen dan ook niet stuk maar de lepelbakken bevriezen alsnog dus daar hebben we weinig aan, een speciekuip en 4 x per dag warm water erbij voldoet dan weer wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 19:38

met een specie kuip en 6 paardjes, kom ik niet ver, die is dan zo leeg. Hier staan 2 hele grote bakken, geen idee hoe die heten en een oud bad. Elke 2 dagen vullen en tussendoor ijs hakken boos
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptyzo 5 feb 2012 - 21:30

Joyce, ik heb nu 1 grote speciekuip voor drie pony's. Daar kunnen ze rond de 24 uur van drinken in wintertijd.
Normaal heb ik er twee, maar die vul ik gewoon met de slang. Ze hebben een voorkeur voor de ene bak, dat is de enige die ik nu op orde hou, omdat ze daar meer uitdrinken blijft die beter. En nog moet ik wel vaak hakken en ijs eruit halen. Maar dat neem ik maar voor lief.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptydi 7 feb 2012 - 5:29

ook kuipen, eentje geisoleerd die bevriest later dan de losse.
Elke dag dus ijshakken en vullen. Ze drinken met zijn 4tjes 1 kuip leeg per dag.

De pomp ontdooi ik door een beetje water te koken en boven in leeg te gieten. Daarna kan ik weer pompen.
Gelukkig zit er wel een antivries systeem op zodat het snel warm wordt en weinig ijs kan vormen, anders was het waardeloos.
Maar nu een super systeem. Niks geen problemen mee.

Ik heb wel gehoord dat er mensen waren die zo'n soort systeem gekocht hadden, ben vergeten of dit nu werkte of niet.
Ik weet niet in hoeverre de bal kan blijven bewegen met deze extreme temperaturen.
Er komt altijd water omheen en dat bevriest natuurlijk ook en dan is het alsnog niet bereikbaar voor de paarden
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptydi 7 feb 2012 - 8:18

Hoihoi,

Hier ook specie kuipen, 3 stuks. Wij hebben een "ouderwetse" zwengelpomp, die geinig genoeg ook bij vorst goed te gebruiken blijft. Dit komt omdat het water in de buis terugzakt als je stopt met pompen. Normaal wat lastig, want je moet er altijd eerst water bovenin gooien, nu dus handig omdat er boven de grond geen water in de buis blijft staan. Beetje (lauw) water er boven in, en het leertje ontdooit zodat ik weer kan pompen. Echt heel bijzonder, om met -15 water te staan pompen! Iedereen is altijd stomverbaasd...: "bevriest die dan niet?" Nee dus compliment

Mocht ik toch denken dat het te vast gevroren zit, en ik niks wil forceren, neem ik 3 grote jerrycans van huis mee achter in de auto.
Tussendoor hak ik met een bats langs de rand van de kuip, zodat de ijslaag netjes loslaat. Die haal ik er dan in zijn geheel uit, of -indien het ijs verbrokkelt- met een oud keuken-vergiet.
Dit is trouwens wel een tip hoor, want wat kan het ongelovelijk zeer doen om met je blote vingers die stukjes ijs er uit te vissen! Even met het vergiet met lange handgreep er door heen, en ik heb het water netjes gezeefd en dus ijsvrij.
Pony's drinken nu wel ongelovelijk veel (droge lucht, droog hooi) dus het is wel een klus die meerdere keren per dag terug komt.
Sowieso... ben nu meer aan het verzorgen dan werken met het spul. Staan nu volledig stil, kan in de bak niks doen en een buitenrit is zo ontzettend koud, dat ik het gewoon niet grappig meer vindt.

En jullie?

helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptywo 8 feb 2012 - 1:53

Ik reed al een poosje niet, omdat ik er in december een keer vervelend afgestuiterd ben. Nu met de kou heb ik het niet weer opgepakt. Maar als die rij-loze periode niet net geweest was, dan zou ik nu ook gewoon rijden denk ik. Als het tenminste zou lukken tussen alle werkzaamheden door. Want alles kost nu wel wat meer tijd, met watergeven enzo....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptywo 8 feb 2012 - 3:07

Normaal rijd ik altijd in de winter door. Wel aangepast aan de omstandigheden dus bijv. met hoefschoenen een buitenrit op het asfalt. Of werk aan de lange teugel in de bak als die te hard is voor echt rijden.

Onlangs liep Sietske echter niet meer zo lekker en ben ik even gestopt met rijden. Heb haar toen 2 weken alleen gelongeerd en lange teugelwerk gedaan. Vorige week maandag heeft een osteopaat haar behandeld en daarna had ze een weekje rust. Sinds zondag het weer een beetje opgepakt door zondag eerst te gaan wandelen, gisteren wat lange teugelwerk in de bak en vandaag voor het eerst sinds 3,5 week weer gereden. Een kort buitenritje met hoefschoenen op het asfalt. Siets liep weer helemaal goed en we hebben er van genoten.

Ik heb verder vandaag de bak gesleept met Trix en ik moet zeggen die ligt er naar omstandigheden goed bij. De ondergrond is wel hard maar vlak en het boveste laagje is redelijk zacht (is nu een mengeling van zand, polysnippers en sneeuw). Om echt intensief te rijden is de bak te hard, maar stapwerk en wat rustig draven kan wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptywo 8 feb 2012 - 3:50

helma schreef:
Dit is trouwens wel een tip hoor, want wat kan het ongelovelijk zeer doen om met je blote vingers die stukjes ijs er uit te vissen! Even met het vergiet met lange handgreep er door heen, en ik heb het water netjes gezeefd en dus ijsvrij.
Ik haal altijd het losgehakte ijs uit het water met een plastic mestvork, zo eentje:

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? PF-001121

(Maar dan natuurlijk met steel knipoog) Dat gaat perfect en zonder bevroren vingers!

Citaat :
ben nu meer aan het verzorgen dan werken met het spul. Staan nu volledig stil, kan in de bak niks doen en een buitenrit is zo ontzettend koud, dat ik het gewoon niet grappig meer vindt.
Hier ook hoor; ik heb al maanden niet meer serieus iets met de paarden gedaan, want ook met die enorme regenval en blubber vond ik het werk rondom de paarden al heel zwaar. Dan heb ik gewoon geen energie en puf over om nog iets leuks met ze te gaan doen. En bovendien is dat geen lolletje in de blubber, en ook niet op ongelijke bevoren grond.
Op dit moment ben ik dagelijks zo'n 4 uur bezig met hooi voeren (driemaal daags), mestruimen (hakken, hakken, hakken absurd!) en weer hooinetten vullen voor de volgende voerbeurt. En dan ruimt mijn man daarnaast 's avonds óók nog een keer mest. We hebben allebei het gevoel dat we momenteel volledig in dienst staan van de paarden kritisch.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptydo 12 apr 2012 - 7:43

Beetje late reactie zo in het voorjaar knipoog
Maar toch nog even onze waterervaringen van afgelopen winter.

We hadden buiten een verwarmbare suevia vlotterdrinkbak geïnstalleerd.

1e nachtvorst meteen bevroren :< Bleek de installateur 2 draadjes aan de verkeerde kant vastgemaakt te hebben van de thermostaat blond
Daarna de hele winter prima gewerkt! Geen omkijken naar behalve af en toe even de bak schoonmaken ivm de aanslag of zand etc.

Verder hadden we een warmwaterboiler in geïsoleerde meterkast met vorstvrijkacheltje met 2 vorstvrije kranen die helaas niet helemaal vorstvrij blijken te zijn bij -15. De gewone bad/douchekraan hield het heel lang vol tot hij bij -20 ook vastvroor en kapot vroor. Toen alles weer ontdooide hadden we lichtelijk waterballet en snel het water af moeten sluiten. Voor volgende winter er dus om denken dat ik elke avond even de leidingen leeg laat lopen in de meterkast, zodat we altijd water houden en er niets meer stuk vriest.

We hadden de paarden in 2 groepjes staan omdat er een nieuwe pony bij was gekomen en mijn eigen niet zo lief waren voor haar. Daar hadden we een speciekuip staan die we bij vulden met heet water uit de stal (boiler) waardoor die heel lang vorstvrij bleef. Wel 's ochtends ijs er uit halen. Die tips om dat met gereedschap te doen zal ik onthouden grijns had regelmatig zere vingers!

Na die dramatische hoeveelheid regen beviel de droge vorst wel goed. Dankzij strooien van zout en slepen hebben we eigenlijk de hele winter elke dag kunnen rijden in de bak. Soms wat harder 's ochtends, maar met het zonnetje er op kon je 's middags als het bovenste laagje weer zachter en los was gewoon rijden.

Erg blij ook dat we voor de ergste regentijd de bak nog los hebben kunnen laten trekken met een flinke cultivator. Een boer vlakbij heeft zijn hulp gestuurd en die was dik een uur aan het werk om de keiharde laag met stukken aangestampt leem (hele plakkaten kwamen weer boven en flink stukken keien) zowel over de lengte als de breedte los te maken en daarna wiel aan wiel weer wat aan te rijden. Daarna ben ik met de auto nog een uur aan het slepen gewest om de trekkersporen er weer uit te rijden en de boel weer wat te egaliseren.

Denk dat ik dit eigenlijk elk jaar zou moeten laten doen...

Verder wateroverlast gehad in de paddock doordat het water uit de wei de paddock in stroomde, dus straks een bredere en diepere greppel langs de paddock graven als waterbuffer met een soort poel op het uiteinde.
Als we die toegankelijk maken voor de paarden hebben we gelijk een natuurlijke drinkplaats voor ze.

Ik vind dat we de winter toch behoorlijk "zorgeloos" doorgekomen zijn nadat het op hield met regenen knipoog

Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Emptywo 18 apr 2012 - 10:43

Zo te lezen heb je een hoop leerzame ervaringen opgedaan Joyce glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe is het met jullie watervoorzieningen?   Hoe is het met jullie watervoorzieningen? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe is het met jullie watervoorzieningen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: