Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wat en hoeveel?

Ga naar beneden 
+7
Dyonne
Mai
inge
marion
fojoe
Berith
Bienie
11 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
AuteurBericht
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 3 Emptyma 30 jul 2012 - 1:17

Veel beweging is inderdaad het allerbelangrijkste, een bijrijder is dan heel fijn. Krachtvoer gaf ik al nooit. Ben nu met mijn eczemer bezig met een grasloos jaar (sinds september vorig jaar), verder krijgt ze voordroog en stro, en daar doet ze het (qua lijn) goed op. Helaas merk ik nog niet echt afname van de jeukklachten. Ben wel beetje bang voor het moment dat ik over moet gaan op het nieuwe hooi (voordroog) van dit jaar, daar werd ze vorig jaar hoefbevangen van omdat het misschien nog net iets te vers was???? Ik had het pak 6 weken na de oogst opengemaakt. Ik hoop dat ik nu precies lang genoeg met het 'oude' hooi kan doen, dat mijn nieuwe hooi net een paar weken langer heeft kunnen liggen. Maar ja, het laatste oude pak moet ik over een week openmaken, en daar doen ik dan een krappe 3 weken mee.... Heb op 2 juli gepakt, dus komt nog steeds een beetje krapjes uit, maar het is niet anders.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 3 Emptydi 31 jul 2012 - 1:51

Citaat :
en slotte een vraagje aan de mensen hier, kan iemand mij precies uitleggen WAAROM voordroog meer voedingswaarde heeft, en wat bedoel je precies met voedingswaarde? er zit minder structuur in, dat kan ik begrijpen, en minder droge stof, logisch. Maar mij is dus verteld dat het spul door het fermentatie proces alle suikers 'opgebruikt' heeft, en dat het dus beter zou zijn voor mijn IR-eczemer. En dat lijkt zo te zijn; je moet er ook meer van voeren omdat er minder droge stof in zit. Behalve het hoesten doet hij het beter op de voordroog, en kan hij er meer van hebben. Wél zitten er meer eiwitten in, maar daar kan hij goed mee omgaan. De paarden bij ons op stal lijken allemaal een voorkeur voor het hooi te hebben, wat ook een indicatie is dat dat inderdaad 'zoeter' is dan de voordroog.

beantwoord je, jezelf niet al een beetje??
meer eiwitten = meer voedingswaarde

Of het nu echt veel beter is voor je eczemer is afhankelijk per paard. Dit kan je eigenlijk niet zo vooraf concluderen. Het is vaak heel veel puzzelen naar het juiste voertje en hoeveelheid. Eczeem is vaak een uiting van onderliggende problemen. En zie die maar eens te vinden en als je ze hebt gevonden op een goede manier zien op te lossen (voor langere tijd)

Als je beestje het er zo goed op doet zou ik blij zijn hoor. Geeft meer rust voor het baasje knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 3 Emptydi 31 jul 2012 - 4:12

inge schreef:
Als je beestje het er zo goed op doet zou ik blij zijn hoor. Geeft meer rust voor het baasje Wat en hoeveel? - Pagina 3 957611

dat ben ik ook!! en ik blijf erbij er komt geen krachtvoer meer in hier Wat en hoeveel? - Pagina 3 548390 ik heb érg lang moeten puzzelen. nog even over de voordroog, staan eiwitten gelijk aan voedingswaarde? Halen ze de meeste energie uit eiwitten? mijn paard werd zeker niet dikker van het voordroog. Er zit -denk ik- toch echt minder suiker in. Ik denk dat mensen soms wat al te hysterich doen over het voeren van voordroog aan paarden met hoefbevangenheid of eczeem. Als ze goed tegen de eiwitten kunnen moet het geen probleem zijn. Dit soort aandoeningen wordt immers veroorzaakt door suikers en niet door eiwitten, in tegenstelling tot wat men vroeger dacht. En als er minder suiker in voordroog zit, waarom zou je dan niet juist overstappen?

Dat is geen aanval of iets hoor, gewoon iets wat ik me dus af zot te vragen. ik dacht namelijk ook altijd dat hooi veeeel beter was maar zie nu zelf dat mijn paard met IR en zwaar ZE het tóch heel goed doet op voordroog. Het zou ook kunnen liggen aan het feit dat bij ons de eerste snede, in het voorjaar gehooid wordt, en de tweede in plastic gaat, daar zit waarschijnlijk zowiezo minder in.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 3 Emptydi 31 jul 2012 - 6:56

Voordroog zegt eigenlijk alleen maar iets over het stadium van inpakken, oftewel bijna droog. En dus niets over de voedingswaarde/eitwit- en suikergehalte, die zijn vooral afhankelijk van soort bemesting en tijdstip van maaien t.o.v. groei van het gras.
Het inpakken doet wel iets in de fermentatie, en daarvan zegt men wel dat dat voor paarden minder geschikt is, maar zeker voor paarden met stofallergie is het wel een uitkomst. En voor mensen met weinig binnenopslagruimte.... Voordroog bevalt mij (oftewel mijn eczemer, tevens IR en hoefbevangenheidgevoelig, andere ook IR en gevoelig voor hoefbevangenheid) toch goed. Voor wel ook stro bij voor extra vezels.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 3 Emptydi 31 jul 2012 - 7:07

Mij is het effect van wikkelen ook nog steeds niet helemaal duidelijk. Mijn pony's krijgen in de winter altijd gewikkeld graszaadhooi en hoewel het hooi eigenlijk helemaal droog het pak in gaat (het gras is eigenlijk al hooi geworden voordat het zaad wordt gewonnen en de stengels worden gemaaid) lijkt er toch nog wel 'iets' te gebeuren qua fermentatie na het inpakken.

Op de stal waar we eerder stonden, voerden ze ook heel droog voordroog, maar dan merkte je altijd wel HEEL duidelijk dat de paarden die normaal gesproken graszaadhooi kregen toch sterk de voorkeur hadden voor het voordroog grijns . Als je ook maar even niet oplette bij het passeren van de balen, moest je ongeveer met 5 man je pony weer uit het voordroog trekken hilarisch. Ze wisten altijd precies welke baal ze moesten hebben, en dat was toch echt niet die met graszaadhooi, hihi!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 3 Emptywo 1 aug 2012 - 20:34

Wat heerlijk Renske, dat Árangur zo is opgeknapt! Je moeite met al het nadenken, uitzoeken en uitproberen is beloond, en je leert er ook nog eens heel veel van. IR, zomereczeem en aanverwante aandoeningen zijn heel ingewikkeld en het is lastig en kost tijd om uit te vinden welke factoren bij ieder individueel paard de triggers zijn. Maar het is ook heel bevredigend als je resultaat ziet compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 3 Emptyza 4 aug 2012 - 1:02

@marja, ja het is echt heel fijn om te zien dat hij het nu zó goed doet! hij heeft weer ijslands vuur bij het rijden, en houdt het allemaal goed vol. Zijn longen gaat het nu ook heel goed mee, ik durf alleen geen droog hooi meer te geven. Nu de voordroog op is geef ik geweekt hooi. En ik zoek nog steeds een beetje rond voor een plekje met PP/track/andere optie voor meer uren buiten. Maar vooalsnog is deze stal ook heel fijn. Van de winter zal het echter wel weer een beetje tobben worden ben ik bang...

Over de voordroog, ik denk dat het inderdaad zo is, bij ons ging het zo: vanwege een droog voorjaar was er heel weining hooi van het land gekomen in het voorjaar. Toen is beloten nog een keer te maaien in het najaar (normaal wordt er maar 1 keer gemaaid) maar dit moet wel 5 dagen drogen (in najaar meer dauw en nattigheid) alleen op de vierde dag kwam er gigantisch veel regen aan, dus toen hebben ze het gauw in plastig gedaan. Het was dus eigenlijk bijna hooi, en van de tweede snede. Dus daarom zal er wel minder in zitten denk ik.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 3 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat en hoeveel?
Terug naar boven 
Pagina 3 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoeveel paarden op ruim 7 hectare PP?
» Wat en hoeveel voeren jullie de paarden bij?
» Hoeveel rusten/slapen jullie paarden?
» Hoeveel en wat doen jullie met de pony's/paarden?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: