Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 PP ontwerp op driehoekig stukje grond

Ga naar beneden 
+6
veernr1
Irene
MoniqueBuu
marion
Mai
fojoe
10 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptyzo 31 jul 2011 - 7:53

Vroeger bij ons op de manege liepen altijd minstens 50 kippen gewoon los, zowel in de stallen als buiten op het terrein. Ze kwamen eigenlijk bijna nooit het terrein af, er viel genoeg te scharrelen op eigen terrein, en ze hebben hun vaste slaapplekken. Dan is eigen terrein al snel interessant genoeg om rond te blijven scharrelen, en gaan ze ook niet veel verder weg. En alle klanten brachten ook altijd hun honden (meestal los) mee, ik kan me niet heugen dat er ooit 1 echt een kip gegrepen heeft. Misschien even op stang jagen, maar kippen vliegen dan snel een boom in of op een hek, en dan is de lol er snel af. En ook van de kuikentjes bleven ze altijd wel af. Is wel heel gezellig hoor, een koppel kippen, en los houden is veel leuker dan in een hok. En kippen eten echt alles, inderdaad alle restjes voer die op de grond vallen, en de onverteerde graankorrels in de mest bijv. Alleen is kippenschijt wel echt heel smerig......
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptyzo 31 jul 2011 - 8:47

Leuk dat de plannen steeds meer vorm gaan krijgen!

Voor de doorgangen in het draad hebben wij overal gewoon aan twee kanten zo'n poortgreep gezet, zodat je de draad er helemaal uit kunt nemen als de doorgang open kan blijven (bijv. om toegang te geven tot een stuk wei). Heb dat elastiek ook overwogen, maar was bang dat dat snel slap zou worden.

Ze hebben nu trouwens ook heel fijne poortgrepen met rubber op het handvat. Bij die gewone poortgrepen kreeg ik vaak een schok(je) als ze nat waren door regen of dauw, maar met dat rubber heb ik het nog nooit gehad.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptyzo 31 jul 2011 - 11:26

fojoe schreef:
ik heb de oorspronkelijke afbeeldingen blijkbaar verplaatst, sorry daarvoor bescheiden
(Marja, kan ik eventueel de juiste links aan jou doorgeven? ik kan zelf niet meer editten)
Ja hoor, stuur de linkjes maar. Als jij aangeeft in welke volgorde ze in je post moeten komen, zet ik ze erin knipoog.

Je ontwerp ziet er prima uit!
Zijn de blauwe poortjes overdag allemaal open of niet?
Wat is trouwens het blauwe vierkant, ook poorten?
Goed zeg, zo'n verharde strook op je pad. Wie had dat ook alweer nog meer aangelegd? Wieteke?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptyzo 31 jul 2011 - 23:48

Marja schreef:
Goed zeg, zo'n verharde strook op je pad. Wie had dat ook alweer nog meer aangelegd? Wieteke?

In de kleinste ronde van de track hebben wij inderdaad een pad gemaakt (1 m breed, in het midden van een track van 5 m breed). Maar het is niet echt verhard, maar gemaakt met van die grasroosters waar gewoon weer grond op is gegaan. Vooralsnog lopen ze er niet zo veel op (ze lopen liever op het andere deel van de track), dus ik ben nog steeds erg benieuwd hoe het pad zal bevallen komende winter.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 1:02

Wieteke schreef:
Marja schreef:
Goed zeg, zo'n verharde strook op je pad. Wie had dat ook alweer nog meer aangelegd? Wieteke?

In de kleinste ronde van de track hebben wij inderdaad een pad gemaakt (1 m breed, in het midden van een track van 5 m breed). Maar het is niet echt verhard, maar gemaakt met van die grasroosters waar gewoon weer grond op is gegaan. Vooralsnog lopen ze er niet zo veel op (ze lopen liever op het andere deel van de track), dus ik ben nog steeds erg benieuwd hoe het pad zal bevallen komende winter.
Ah, jij was het inderdaad Wieteke, mijn geheugen werkt toch nog enigszins, haha grijns! Met verharding bedoelde ik ook de paddockroosters, is toch ook een soort verharding al is het dan niet zo zichtbaar.
Ik ben ook heel benieuwd of ze de verharde middenstrook in blubberige periodes zullen weten te vinden!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptywo 3 aug 2011 - 1:58

@veernr1: onze ene labrador heeft al een paar vogeltjes heel efficiënt naar de eeuwige vliegvelden geholpen, dus ik vrees dat kippen niet echt veilig zijn bij hem in de buurt :<
bovendien wil ik niet dat ze in de mest in het zand gaan scharrelen, anders valt dat helemaal niet meer op te ruimen knipoog

@Wieteke: aan de kant van de parking heb ik ook een soort doorgang gemaakt met stroomkoord aan een poortgreep.
de poortgreep hangt eigenlijk ongeveer aan het midden van de rijbak, dat is op het einde van onze oprit ter hoogte van ons tuinpoortje.
als je de poortgreep daar openmaakt, kan je aan de korte zijde van de parking de draad loshaken.
aan die kant, vlak aan de straat, wou ik geen poortgrepen zetten zodat vreemden niet zomaar in de weide zouden kunnen, of de poort open zetten.
die doorgang wordt maar heel af en toe gebruikt, bijvoorbeeld om een tractor toegang te geven.

@Marja: het blauwe vierkantje zijn eigenlijk 2 poorten tegenover elkaar in de lengterichting van de draad, die zo geplaatst zijn dat ze ook in de andere richting gebruikt kunnen worden.
zo kan ik bijvoorbeeld de weide open te zetten voor onderhoud en kunnen de paarden toch mooi op de track blijven.
momenteel gebruik ik 2 combinaties van open/dicht:
eentje om de tinker 's nachts met beperkt hooi apart te zetten van de andere paardjes (tinktank heeft het stuk met de kleine zandpaddock):
PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Ontwerp-6-nacht

en eentje voor overdag, om een zo lang mogelijk pad te creëren:
PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Ontwerp-6-dag


ik heb ook even wat foto's gemaakt van de toestand nu, een overzicht in 3 delen gemaakt ongeveer waar de waterbakken staan.
links:
PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 P1030207

midden:
PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 P1030208

rechts:
PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 P1030209

om alvast wat gefronste wenkbrauwen te vermijden:
- foto's gemaakt net voor ik hooi ging geven, vandaar de lege netten
- de mest die ik van het pad haal gooi ik momenteel gewoon over de draad op het stuk 'weide' dat in het najaar opnieuw ingezaaid wordt
- de schapen staan nu nog even op dit stuk 'weide' omdat de buitenomheining nog niet helemaal schaapproof is
- en dat laatste is ook de reden van die vreemde constructie met de paletbakken, een tijdelijk schuilplaatsje voor de schapen

de basis van de omheining staat er dus, maar er moeten her en der nog wat extra palen tussen komen omdat de draad anders te ver doorhangt, zeker in de winter als er sneeuw op ligt.
afgelopen zaterdag heb ik het verharde pad rechts gemaakt met een combinatie van boordstenen (gerecupereerd bij het heraanleggen van de parking en de oprit) en stoeptegels (recuperatie van de tuin van mijn schoonbroer)
dit pad is voor mij het belangrijkste stuk omdat ik het in de winter echt wel nodig heb voor hooibevoorrading van het rechtse pad en de achterste paddock.
de hooiplekjes naast de zandpaddock zijn geen probleem omdat het zand altijd goed begaanbaar blijft.
en ik heb genoeg hooiplekjes om die langs de berm niet te hoeven gebruiken als het pad te modderig ligt.

hoewel het al een hele tijd droog is, ligt er nog altijd een hele grote plas in het diepste stuk van de weide.
ik denk dat ik het in die hoek nog een stukje dieper ga laten uitgraven, niet om een echte vijver te hebben, maar als een tijdelijke waterbuffer om in natte periodes het overtollige water een plaatsje te geven waar het rustig in de grond kan trekken.
de uitgegraven aarde kan meteen dienen om het pad naast de berm wat op te hogen knipoog

het onkruid aan de lange zijde van de parking geeft al een mooi idee van hoe het eruit zal zien met een meidoornhaag op die plaats grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptywo 3 aug 2011 - 8:58

Dan heeft Labrador vast nog geen kennis gemaakt met een broedse hen....., lijkt me een goede les voor hem, ha, ha. Maar er is niks aan als je kipjes opgegeten worden, is ook zielig. En ze kunnen inderdaad met scharrelen een behoorlijk puinhoop creëren, of je moet de mesthoop goed tussen plankjes of wandjes opsluiten. Kan altijd later nog als ze toch nog eens komen.

Maar ziet er goed uit, mooi voorbeeld van hoe je op een relatief klein stuk toch echt wat kan maken. Mooie overzichtsfoto's, geven een goed beeld. Heb je voor het tegelpad van die 60x40 tegels gebruikt, 1 rij breed als ik het goed zie, en heb je ze nog een stukje ingegraven of er zo op gelegd? Lopen ze daar ook al op, en blijft het een beetje liggen? Is misschien ook wel wat voor mijn 'natste' stuk, ben benieuwd hoe het zich houdt.

Wel slim om langs de parking geen handvatten in je draad te doen, ik heb ze nu langs de weg wel zitten, omdat de loonwerker er inderdaad in moet kunnen (en ik zelf ook nog wel eens met het een of ander), maar ik heb er ook wel eens wat minder prettige gevoelens bij. Toch nog maar eens over nadenken.
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptywo 3 aug 2011 - 23:32

scharrelen op de mesthoop vind ik prima, scharrelen door de hoopjes die ik nog moet opruimen wat minder, vooral in het zand :<

het pad is een combinatie van boordstenen (100x20) en stoeptegels (30x30).
beide soorten had ik eerder al gebruikt om stukjes rond de hooiplaatsen te verharden.
de boordstenen bleven nagenoeg perfect liggen, maar de stoeptegels werden bij nat weer alle kanten op gelopen.
ik heb het nu geprobeerd met een combinatie van de 2: eerst een boordsteen dwars op de richting van het pad, dan 3 stoeptegels ertegen, dan weer een boordsteen, ...
een foto is misschien duidelijker knipoog

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 IMAG0069

ze liggen gewoon rechtstreeks op de grond, op het laagste/natste stuk met wat zand eronder.
de paarden lopen er nu alleen nog maar 'per ongeluk op', maar als de track nat ligt zullen ze het pad waarschijnlijk echt gaan gebruiken.
na de winter weet ik je te vertellen of het goed blijft liggen knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptydo 4 aug 2011 - 6:00

Dit is een mooie duidelijke foto. Zo heb je inderdaad toch een breder pad. Ben benieuwd inderdaad hoe het zich in de winter houdt.
Terug naar boven Ga naar beneden
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptyzo 7 aug 2011 - 11:32

Super mooie plattegrond en duidelijke foto's!
Ziet er volgend voorjaar vast ook weer mooi groen uit als je weilandje weer vol met gras staat. Samen met je groenstrookjes is het dan heel mooi aangekleed en ziet het er mooi natuurlijk uit!

Je hebt met je indeling zo lekker veel paden en mogelijke looproutes. En je kunt je bak tijdelijk afsluiten, echt overal aan gedacht knipoog!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptyzo 7 aug 2011 - 21:57

Ik vind hem ook heel creatief!
Ik ben heel benieuwd of het pad goed gaat blijven liggen maar die kans is best groot door het gebruik van de boordstenen denk ik. Ze moeten ook nog eens goed opletten dat ze hun voeten goed optillen door de hoogteverschillen in het pad, goede anti-struikel-training compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptyzo 7 aug 2011 - 22:01

@veernr1: ik ben zelf ook benieuwd, ik hou jullie op de hoogte glimlach
en als dit niet houdt kan ik nog altijd op zoek gaan naar een geldboompje en alle paden laten verharden met grasbetontegels geld

@joyce b: ik word er zowaar verlegen van bescheiden

@Marja: anti-struikeltraining, inderdaad, daar had ik nog niet eens aan gedacht idee
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Emptydo 11 aug 2011 - 0:27

heel kleine update: de paarden gebruiken het pad nog niet spontaan.
maar als ik er zelf overheen loop om hooi naar de achterste paddock te brengen lopen ze wel in ganzepas achter mij aan grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP ontwerp op driehoekig stukje grond   PP ontwerp op driehoekig stukje grond - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
PP ontwerp op driehoekig stukje grond
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ontwerp onze PP
» Ontwerp toekomstig PP 3500 m2
» Ontwerp voor het nieuwe perceel
» Stukje over PP op InfoNu.nl
» Toekomstig stukje PP

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: