Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Tips en adviezen voor PP pension'stal'

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Tips en adviezen voor PP pension'stal' Empty
BerichtOnderwerp: Tips en adviezen voor PP pension'stal'   Tips en adviezen voor PP pension'stal' Emptyzo 25 jul 2010 - 1:42

Hallo PP-ers,

Zoals sommige wel weten heb ik een kleine pension stal. Voor mijn eigen hengst Dahab heb ik dit voorjaar een PP aangelegd.
De ervaringen zijn eigenlijk zo goed dat ik er over zit te denken om dit ook voor klanten aan te bieden.
Nu zou ik willen vragen of jullie een beetje mee willen brainstormen over waar het pp dan aan zou moeten voldoen.

Vraagstukken zijn bijvoorbeeld:

Is hier voldoende interesse voor?
Wat te doen met de paarden in de winter als ze door modder niet op de track kunnen?
Hoe lang moet de track worden en hoeveel paarden kunnen hier dan op?

Met alle ervaring van veel PP-ers bij elkaar dacht ik dat het wel leuk was om met jullie van gedachten te wisselen...

De situatie nu is dat de paarden in de zomer 24/7 op de wei staan. Op zich wel lekker maar veel paarden worden hier te dik van. Met een PP kan je iets meer hierin sturen. In de winter staan ze overdag op een verharde paddock en snachts op stal. Misschien moet er dan ook een mogelijkheid komen om de paarden 24/7 buiten te kunnen laten in de winter?

Ben erg benieuwd...

Groetjes Nina
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Tips en adviezen voor PP pension'stal' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tips en adviezen voor PP pension'stal'   Tips en adviezen voor PP pension'stal' Emptyzo 25 jul 2010 - 4:09

Interessant, omdat ik sinds kort een paar pensionponies erbij heb. Ik zie mijzelf niet als een pensionstal, maar wil eerst aankijken hoe dit bevalt, en misschien in de toekomst wel uitbreiden.

De vraag en interesse ernaar is denk ik ook wat regio afhankelijk, alhoewel ik het idee heb dat NH erg in opkomst is, steeds beter geaccepteerd. Steeds meer mensen durven verder te kijken dat de "standaard" manege of pensionstal. Ook door het internet vermoed ik, kennis en info is veel makkelijker bereikbaar.
Ook het pp krijgt steeds meer bekendheid, een alternatief in mijn ogen is de Hit actief stal, en die wordt ook steeds bekender. Alhoewel daar inmiddels de nadelen ook duidelijker van zijn.

Wat ik zou willen als ik een pp-pension had, is dat alle paden altijd in ieder geval redelijk begaanbaar zijn, ook in het natte seizoen. Dat houdt in sommige gevallen dan denk ik in dat je aanpassingen moet maken. Of zand bijv, of je paden regelmatig verleggen misschien.
Ik zelf ben geen voorstander van 24/7 gras, maar wel elke dag even erop. Ik vind ook dat paarden altijd de keuze moeten hebben of ze binnen willen staan of niet. Dus wel een schuilstal, maar altijd buiten.
Maar goed, ik heb zelf dan ook sobere ponies die daar tegen kunnen. Ik kan me voorstellen dat niet alles rassen/types dat kunnen, alhoewel je nog verbaasd zal staan wat ze kunnen hebben. Het hangt ook wel wat met het gebruiksdoel samen.

Mijn pensionklanten hebben voor mijn locatie gekozen omdat ze ook niet meer 24/7 op gras wilden wegens risico op hoefbevangenheid. Het zijn ook sobere ponies, en ze werden veel te dik op het gras. Zeker dit jaar met alle suikers etc stonden ze gewoon 24/7 met een graasmasker op. Dat wilden ze niet meer.
Ik wilde wel eenzelfde type ponies als die van mij erbij hebben, en ik wilde dat ze bij mijn ponies in één kudde zouden komen te staan. Dit omdat dat voor mij makkelijk is met voeren. Ze krijgen van mij nu 2 x per dag hooi in netten, en mogen 1 x per dag op het weitje, steeds een strookje gras erbij. Als dat op is krijgen ze natuurlijk 3 x per dag hooi.
Ik heb nu een paddock/bak van 20 x 30 m, en extra pad/loopruimte van in totaal zo'n 1400 m2. Daarvan is ongeveer 620 m2 gras/kale grond waarvan ik niet weet hoe zich dat houdt dit najaar. Als ons dat te blubberig wordt kan het afgesloten worden en laat ik het omkeren zodat er weer zand bovenkomt.
Graag zou ik nog een extra pad van 20 x 5 erbij willen maar dat is eigenlijk landbouwgrond en ik weet nog niet of de boer die dat pacht daarmee akkoord gaat.
Nu staan er dus 7 ponies (C/D/E maat) en er zouden denk ik nog 2 bij kunnen, misschien 4 als de kudde zich gesetteld heeft. Het is nu nog onrustig, het mengen van de 2 kuddes duurt langer dan ik dacht. Als dat extra pad er is, zouden er nog meer ponies bij kunnen.

Mijn pensionklanten zijn "NH mensen", met NH denkbeelden. Nh is een ruim begrip wat mij betreft, maar ik wilde wel een bepaald "type" eigenaren ook hebben, omdat ik vind dat het tussen hun en mij ook moet klikken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Tips en adviezen voor PP pension'stal' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tips en adviezen voor PP pension'stal'   Tips en adviezen voor PP pension'stal' Emptyzo 25 jul 2010 - 5:32

Goed idee Nina compliment!

Nina schreef:
Is hier voldoende interesse voor?
Ik weet niet hoeveel pensionklanten je momenteel hebt, maar je zou natuurlijk alvast aan hen kunnen vragen of zij interesse hebben.

Citaat :
Wat te doen met de paarden in de winter als ze door modder niet op de track kunnen?
Ik zou ervoor proberen te zorgen dat in ieder geval een gedeelte altijd droog is, zodat de paarden daar zomer en winter op kunnen, door drainage, verharding, paddockplaten, ophoging met wit zand e.d. Zoek vooraf uit welk gedeelte van je terrein de meeste kans geeft zo droog mogelijk te blijven, zodat je daar je 'all-year-round' gedeelte kunt plannen. Als er dan evt. een deel van je PP-paden afgesloten zou moeten worden vanwege modder, kunnen de paarden toch droog buiten staan.

Citaat :
Hoe lang moet de track worden en hoeveel paarden kunnen hier dan op?
Volg het topic dat Luciënne net gestart is, hier. Misschien word je daar wijzer van knipoog.

Citaat :
In de winter staan ze overdag op een verharde paddock en snachts op stal. Misschien moet er dan ook een mogelijkheid komen om de paarden 24/7 buiten te kunnen laten in de winter?
Ik zou er wel naar proberen te streven om ze 24/7 buiten te kunnen houden. Heb je een grote schuilstal of zou je die mogen bouwen?

Hoe groot is het totale terrein eigenlijk dat je tot je beschikking hebt?
Wil je je eigen paarden apart houden van de pensionpaarden of wil je straks juist één kudde, dus alles bij elkaar?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Tips en adviezen voor PP pension'stal' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tips en adviezen voor PP pension'stal'   Tips en adviezen voor PP pension'stal' Emptyma 26 jul 2010 - 4:38

Leuk idee Nina! Er zijn al goede tips gegeven compliment .

Wbt de begaanbaarheid van het PP in de winter zou ik inderdaad goed kijken welk stuk op jouw terrein er het meest geschikt voor is. Waarschijnlijk heb je al een gedeelte op het oog (daar waar Dahab en Billy nu staan?) en weet je wellicht al welke stukken daar minder goed blijven in de winter. Die zou je dan al voordat de winter begint moeten verbeteren. Dit tijdens de winter doen is namelijk onbegonnen werk, door heel nat weer of juist weer wekenlang een harde grond door vorst.

Wellicht is het een goed idee om de komende winter eerst eens het PP te testen met je eigen paarden, dan kom je vanzelf te weten waar de knelpunten liggen.

Terug naar boven Ga naar beneden
Temba




Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 01-03-10
Woonplaats : Wijchen

Tips en adviezen voor PP pension'stal' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tips en adviezen voor PP pension'stal'   Tips en adviezen voor PP pension'stal' Emptyzo 29 aug 2010 - 8:33

Hoi Nina,

Hier in de omgeving komen HEEEEEEL VEEEEEL ruiters met hun paarden langs van veel verschillende maneges. Sommige zie je raar kijken maar anderen blijven gewoon weg even staan kijken hoe die paarden van mij (met inmiddels 5 paarden waarvan 3 in pension) staan te racen, eten en te doen. Ik zelf heb ook al 4 extra aanvragen gekregen of ik niet nog plek had in mijn pp in totaal 6 paarden. Ik heb een half hectare grasland inmiddels als je het paddockparadijs even niet mee rekent. Plek voor 12 paarden heb ik dus zeer zeker niet.
Dit neemt niet weg dat er dus wel vraag voor is.
Daar zou ik me ook geen zorgen om maken. Een klant van mij heeft ook een PP pensionstalling sinds 2 maanden en daarbij moeten mensen ook eerst even zien wat het inhoudt en daarna zijn ze er ook wel enthousiast over.

Mijn eigen weiland waar ik qua modder erg geluk mee heb blijft droog. Nu met deze regen hoos buien blijft mijn bak zelfs droog! enige laagje is 1 plas wat alleen modder is van misschien 3 cm diep. Mij hoor je niet klagen.
Dit heeft waarschijnlijk met het ven gebied en bosgrond te maken waar ik zo ongeveer in zit. Ik hoef dus geen pad dicht te maken om die reden. Wel als ik 2 groepen hou dan hebben ze een halve pp, wat ook wel goed gaat moet ik zeggen.
Als er maar aan elk uit einde van een pad (waar ze geen rondje kunnen lopen) genoeg ruimte is om in te staan en te draaien. En zoals meerderen hier zeggen om droge plekken te hebben of door drainage of door hoger liggende stukken bijv.

Hopelijk heb je iets aan mijn eigen ervaring hierin knipoog

Succes in ieder geval!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.silfurfaxi.nl
Gesponsorde inhoud





Tips en adviezen voor PP pension'stal' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tips en adviezen voor PP pension'stal'   Tips en adviezen voor PP pension'stal' Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Tips en adviezen voor PP pension'stal'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» PP als pensionstal
» Pensionstal Paddock Paradise in Vught - bijna een jaar verder....
» Pensionstal in het Groene Hart
» wie heeft of staat in een PP-pensionstal?
» Weide op pensionstal, plannen voor PP

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: