Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 PP als pensionstal

Ga naar beneden 
+3
marion
fojoe
árangur
7 plaatsers
AuteurBericht
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptydo 3 maa 2011 - 2:25

Hallo allemaal
ik zou ontzettend graag mijn paardje in een PP stallen, maar hier in de randstad is zoiets onvindbaar. Ik hoor vooral mensen die een PP hebben aangelegd bij hun eigen huis, voor hun eigen paarden. Op zandgrond is zoiets reletief makkelijk maar hier zitten we op klei dus zou je echt iets moeten laten aanleggen, wat kostbaar is. Nu vroeg ik mij af, jullie die hier actief zijn op het forum, hebben jullie zelf een PP voor je eigen paarden? of hebben jullie ook pensionklanten? En zo ja, wat vraag je voor stalling? Is dat vergelijkbaar met 'gewone' stalling of juist duurder/goedkoper?
gr, renske
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptydo 3 maa 2011 - 4:15

ik heb een kleine pp op industriegrond naast ons huis/onze zaak, jammer genoeg ook op kleigrond.
hier staan alleen mijn 3 eigen paarden op, voor pensionpaarden erbij heb ik echt te weinig tijd.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptydo 3 maa 2011 - 8:18

Mag ik weten waarom je dit vraagt?
Waar bedoel je met "hier in de randstad"?
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptydo 3 maa 2011 - 9:34

Wij zijn pasgeleden een rusthuis gestart, dus geen 'normale' pensionners, maar pensioeners. Naast onze eigen 4 paarden lopen er inmiddels 5 'gasten' in ons PP.
Volgens mij vragen wij een beetje dezelfde prijs als bij andere rusthuizen hier in de omgeving.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptydo 3 maa 2011 - 22:57

Hoi allemaal
bedankt voor de reacties. Je mag wel weten waarom ik het vraag, eigenlijk gewoon intresse, en een ideetje dat al een paar jaar niet uit mijn hoofd wil. Wij wonen in de randstad (bodegraven om precies te zijn, gelijk antwoord op je andere vraag) en hebben geen huis met grond erbij. Dat is hier echt onbetaalbaar.
We hebben wel een beetje zitten kijken om wat grond te kopen, maar het is allemaal erg prijzig en buiten dat is er altijd wel iets, ofwel verkeerde bestemming, ofwel geen schuur/opslagruimte, of te groot en dus te duur, etc etc.
Maar het idee om zelf wat te kopen en een PP aan te leggen zit nog wel in mijn hoofd, om het financieel haalbaar te maken zou je echter wel pensionklanten moeten hebben. Ten tweede is het allemaal klei is, dus ik zou dan echt door een bedrijf iets moeten laten aanleggen wat het nog duurder maakt, en het pensiongeld zou dan best hoog zijn en denk ik niet haalbaar voor mensen die hun paard op pensioen sturen (dan kun je m beter wat verder weg brengen bijv gebied waar zandgrond is en meer weidegang en beter betaalbaar) maargoed het is dus waarschijnlijk niet haalbaar, maar koppig als ik ben blijf ik gewoon overal uitkijken naar mogelijkheden, opties, ideeën, etc.
Dus vandaar. En wie weet zit hier tóch stiekum iemand om de hoek die gewoon, verstopt achter de bosjes een PP heeft knipoog Voorlopig ga ik over 2 weken verhuizen naar een pensionstal waar de paarden in enorme stallen staan (oude rundveestallen) en overdag in groepjes en de bak/paddock staan. Want het is echt schrikbarend hoeveel grote pensionstallen er zijn waar de paarden maar een uurtje per dag hun stal uit komen..... om vervolgens per 1 mei hup dag en nacht op het land gezet te worden..... dat kan die van mij niet (IR mag maar beperkt gras) dus zie maar eens een tussenweg te vinden! dat valt niet mee. Gelukkig is deze stal ook maar 5 min van mijn huis dus kan ik gewoon heen en weer rijden om m te verplaatsen. Maar nu ga ik snel weer aan het werk, als ik het weekend ff tijd heb zal ik mij even officieel voorstellen lekker puh
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptyvr 4 maa 2011 - 1:28

Hoi Renske, leuk jou hier ook te 'zien' glimlach, welkom op het forum!

Ik zou zo gauw ook niemand weten in jouw omgeving met een PP. Maar geef je plannen voor een eigen stuk grond niet op hoor! Ik dacht ooit dat we noooooit de paarden aan huis zouden hebben maar door de zoektocht niet op te geven zitten we hier nu toch al bijna 13 jaar. Je moet maar zo denken: dat stukje grond dat 'bij jou hoort' ligt allang ergens, jij moet het alleen nog zien te vinden knipoog.

Misschien is het een idee om bv. op Marktplaats (en/of hier, in de advertentierubriek en/of als nieuwsberichtje op mijn site?) een oproepje te plaatsen? Wellicht zijn er meer mensen die hetzelfde willen en zou je gezamenlijk een stuk grond kunnen pachten of kopen ergens? Er moeten vast veel meer mensen rondlopen die hetzelfde willen als jij.
Een oproep plaatsen om op het spoor van een bestaande PP-pensionstal te komen kan natuurlijk ook.

De aanhouder wint hoor compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptyvr 4 maa 2011 - 8:29

Aha, het is me duidelijker. Bedankt voor de uitleg.
Tja, ook ik heb lang moeten wachten tot ik mijn droom kon laten uitkomen. Blijf volhouden, en soms moet je je eigen mogelijkheden scheppen. Wij zijn bijv uiteindelijk verhuisd naar de Noordoostpolder waar de prijzen wat lager liggen, en waar je ook steeds meer ziet dat boerderijen/bedrijven gestaakt worden. Het woonhuis plus een stukje grond worden verkocht aan particulieren en de rest van de grond aan een boer in de omgeving die uitbreidt.
Ik heb een paar pensionpaardjes erbij, maar meer met de bedoeling dat steeds meer uit te breiden zodat ik daar mijn werk van kan maken.
Kleigrond is wel lastiger en kostbaarder om het goed te houden, ja.
Ik zit ook op het NH forum, waar iedereen een natuurlijke stalling heeft/zoekt voor zijn paard (niet perse pp), en waar veel kennis is. Misschien kun je daar ook eens vragen?
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptyzo 6 maa 2011 - 7:39

@marja ja ik denk ik kom hier ook even buurten, mooi forum heb je gemaakt! compliment
ik blijf gewoon rustig rondkijken hier hier in de buurt. Ik heb er nu voor gekozen om mijn paard op een pensionstal te zetten, zodat ik er weining 'werk' aan heb. Als de kleine naar school gaat over een paar jaar ga ik weer meer werken, maar dan zou ik ook iets voor mezelf kunnen beginnen. Dat is een beetje mijn droom.
@marion verhuizen zit er voorlopig niet in, mijn vriend heeft een bedrijf en alle klanten zitten hier. Maar wie weet, ooit.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptyma 7 maa 2011 - 12:22

árangur schreef:
@marja ja ik denk ik kom hier ook even buurten, mooi forum heb je gemaakt! compliment
Dank je, leuk dat je erbij bent gekomen glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptyzo 17 apr 2011 - 7:22

Wij wonen dus in Friesland en hebben naast 2 eigen paarden ook meestal 2, max 3 paarden in pension gehad. Om de kosten en het werk wat te drukken.
Het is meer werk dan paarden op stal en alleen overdag een paar uurtjes in de bak of paddock. Ook als de eigenaren helpen met de gezamenlijke verzorging. Daarnaast willen mensen hier in de omgeving over het algemeen minder betalen voor 24/7 buiten, dan voor stalling/weidegang. Ook al heb je dezelfde voorzieningen en moet je meer investeren om dat 24/7 buiten mogelijk te maken zonder dramatische modderbende. Maar als je ziet wat mensen betalen voor een HIT-actief stalling, dan zou het in de randstad misschien wel beter uit kunnen dan hier.

Ik zit nu dus ook te twijfelen wat ik zal doen met de stallingprijzen. Heb nu alleen nog een vriendin met pony staan, en straks hebben we een dure nieuwe stal , met ruimte voor 6 paarden (inclusief mijn eigen paard en pony), zadelkamer, wasplaats, verharding om de stal, ruime paddock en een zand-wintertrack met hoekpaddockjes, weide en verlichte, gedraineerde 20 bij 60 rijbak. Doel was eerst altijd om goedkoper te zijn dan normale stalling zodat het op woog tegen het extra werk (75 euro kaal, in de zomer dus goedkoper en in de winter beetje afhankelijk van hoeveel bijgevoerd moet worden en hoeveel strooisel er in de stallen moet, maar 's zomers is het duurder dan 24/7 weidegang en 's winters meestal tussen de 110 en 130 euro en daarmee goedkoper dan de meeste bedrijfsmatige pensionstallingen), maar nu twijfel ik wel of ik de prijs niet gelijk moet trekken met de gemiddelde pensionprijzen met zelf uitmesten (pony/paard zo tussen de 125,-/135,- euro met zelf uitmesten en 150/180,- volpension)...

Moeilijk hoor! De inkomsten zijn niet het belangrijkste, plezier met elkaar, een kudde die het goed met elkaar kan vinden en eigenaren die enthousiast meehelpen en zich medeverantwoordelijk voelen en waar je op kunt bouwen is veel belangrijker!
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptyma 18 apr 2011 - 2:18

Hoi Renske,

Aan hoeveel paarden zat je te denken om het enigszins rendabel te maken?

Persoonlijk lijkt het me erg lastig om zoiets professioneel op te zetten als je met niets begint. De prijzen van landbouwgrond zullen bij jou in de buurt al heel hoog zijn, en dan mag je er waarschijnlijk nog geen bak op aanleggen en eigenlijk zelfs geen hooi opslaan...

Ik heb sinds dit weekend een PP in gebruik (de pony's zijn afgelopen vrijdag verhuisd hoera ), en ik moet er niet al te lang bij stilstaan wat dat heeft gekost (aankoop 1,4 ha landbouwgrond, leggen van paddockroosters in een deel van de track ivm kleigrond, afrasteringsmateriaal + plaatsing, schrikdraadapparaat, inbraakwerende kast voor schrikdraadapparaat, weidehekken en verloren werkuren voor mij). Gelukkig heb ik bij toeval iemand gevonden die net zoiets zocht voor haar 2 paarden, dus dat scheelt nog iets in de kosten. Ik heb ervoor gekozen om een 'kale' prijs te rekenen voor het gebruik van de track. De aankoopkosten van ruwvoer of de kosten voor het hooien van eigen land zijn dus niet inbegrepen. Hiervoor heb ik gekozen omdat ik geen idee heb hoeveel hooi we nodig zullen hebben - dat zal afhankelijk zijn van de weersomstandigheden en ons graslandbeheer. En natuurlijk kan de hooiprijs ook flink schommelen. Ik vond het dus een te groot risico om een inclusiefprijs vast te leggen. Ook helpt de eigenaar van de andere paarden mee met water brengen en mest ruimen - anders zou ik na mijn gewone werk bijna geen tijd meer hebben voor mijn eigen pony's, en dat zou het voor mij niet waard zijn.

Op de manier zoals ik mijn PP heb ingericht (bijv. geen schuilstal en geen bak, omdat dat niet kan onder het huidige bestemmingsplan) denk ik dat je geluk mag hebben als je een paar mensen vindt die hun paard op die manier willen houden. Qua prijs vraag ik ong 70 euro minder dan een pensionstal in dezelfde straat, maar daar wordt alles voor je gedaan en is ruwvoer en uitmesten inbegrepen. Ook hebben ze daar een spuitplaats en een longeercirkel + grote buitenbak die het hele jaar door bruikbaar is. Ik kan me goed voorstellen dat mensen dat naar verhouding veel te duur zouden vinden. Helaas moet je hier op de kleigrond flink investeren als je de paarden het hele jaar door buiten wilt houden. Bij een pensionstal kunnen ze natuurlijk groot inkopen en hebben ze vaak ruwvoer en stro van eigen land en veel eigen machines. Daar kan je als particulier natuurlijk niet mee concurreren.

Als ik dat op mijn vorige pensionstal zag, zou ik echt niet met die mensen willen ruilen. Als je 20 stallingsklanten hebt, valt het niet mee om het iedereen naar de zin te maken. Ik wilde bijvoorbeeld mijn pony's het liefst heel het jaar door buiten hebben, maar iemand anders baalt er juist van als ze zijn paard in de regen buiten hebben laten staan... Bij een PP zul je waarschijnlijk wel vooral mensen aantrekken die redelijk op een lijn zitten qua beeld van paarden houden, maar toch lijkt het me een hele verantwoording om iedereen tevreden te houden.

Is het voor jou geen optie om gewoon in eerste instantie iets voor je eigen paard(en) te beginnen wat je eventueel ook kunt gebruiken voor een aantal pensionpaarden? Of moet het echt per se grootschalig worden?

Blijf in elk geval goed rondkijken. Ik had de hoop ook al bijna opgegeven en nu ben ik heel gelukkig met mijn wei, en heb ik - heel bizar - ook nog een woning gevonden in een nieuwbouwproject waarbij je het weiland kunt zien liggen als je de voordeur uitloopt shock . Dat had ik een half jaar geleden absoluut niet voor mogelijk gehouden.

Je kunt je altijd als 'zoekend' laten registreren bij een agrarisch makelaar. Ik heb ooit de plaatselijke afdeling van de LTO gemaild, en die hebben me vorig jaar getipt dat dit weiland geveild zou worden. Op de site van LTO worden ook agrarische objecten en cultuurgrond te koop aangeboden. Het is een kleine moeite om zulk soort sites geregeld te bekijken.

Veel succes!

Groetjes,

Wieteke
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptyma 18 apr 2011 - 6:34

joyce b schreef:
De inkomsten zijn niet het belangrijkste, plezier met elkaar, een kudde die het goed met elkaar kan vinden en eigenaren die enthousiast meehelpen en zich medeverantwoordelijk voelen en waar je op kunt bouwen is veel belangrijker!

Dit is heel waar!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Emptyma 18 apr 2011 - 8:36

Bij De Paardenmaat in Arnhem hebben ze onlangs een PP aangelegd, en ik zag net dat er in mei een open dag is: http://www.depaardenmaat.com/nl/agenda?id=46&PHPSESSID=e95b637ff853b4051a7683fa8e06692e. Misschien dat je daar vragen zou kunnen stellen. Ik kan niet vinden of ze alleen eigen paarden op de PP hebben lopen of ook pensionstalling aanbieden. Maar in elk geval is het een voorbeeld van hoe iemand het grootschalig heeft aangepakt.

Foto's van de aanleg kun je hier zien (links waren geplaatst op de Facebook-groep Paddock Paradise):

https://picasaweb.google.com/GandalfGentleGiant/PaddockParadiseInWording?authkey=Gv1sRgCPqijZ2X3vzGUw&feat=email#
https://picasaweb.google.com/112455394901250315999/AanlegPaddockParadiseEnDeEersteWeekOpDeTrack?authkey=Gv1sRgCOzMtNCck_7qFw&feat=email#
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





PP als pensionstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: PP als pensionstal   PP als pensionstal Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
PP als pensionstal
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Pensionstal Paddock Paradise in Vught - bijna een jaar verder....
» Pensionstal in het Groene Hart
» wie heeft of staat in een PP-pensionstal?
» Weide op pensionstal, plannen voor PP
» Pensionstal met zomer track (regio Gouda-Woerden)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: