Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Gebruik van de schuilstal

Ga naar beneden 
+4
Nina
Berith
marion
Irene
8 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptywo 30 jun 2010 - 0:48

Er wordt vaak gezegd/geschreven dat een paard ten alle tijden over een schuilstal (of in de zomer over schaduw) moet beschikken. Op zich ben ik het daar helemaal mee eens, een paard moet daarin een keuze hebben.
Alleen heb ik bij onze paarden die behoefte nooit zo gemerkt, alleen als het echt de hele dag hard blijft doorregenen dan staan ze er wel in. Maar als het de hele dag zachtjes regent, weer niet.
Zomers stonden (nu ook een deel) de paarden altijd dag en nacht in het land, dan geen schuilstal, maar wel een aantal bomen met schaduw. Maar daar gingen ze nooit staan, altijd gewoon in de volle zon.
Aangezien ik hier las dat veel paarden wel in de zomer in de schuilstal gaan staan, was ik benieuwd wat de paarden hier nu thuis zouden doen. En nee hoor, zelfs met deze hitte blijven ze gewoon in de zon staan.

Hoe zijn jullie ervaringen?

Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptywo 30 jun 2010 - 4:09

Mijn ponies gebruiken de schuilstal niet om te schuilen tegen wind of neerslag, maar wel tegen de vliegen en muggen.
Nu met dit weer zijn er dagen dat er best veel muggen rondhangen, en dan staan ze bijna elke dag wel 2 tot 3 keer uurtje ofzo in de stal.
's Winters staan ze eigenlijk altijd buiten, en draaien ze alleen hun kont tegen de wind in, hoofd laag, en zo ondergaan ze het weer.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptywo 30 jun 2010 - 5:19

Sietske gaat als het waait en regent in de stal staan, daar heeft ze echt een hekel aan. Trix eigenlijk nooit.

Voorgaande jaren gingen ze eigenlijk nooit met warm weer in de stal staan maar de laatste week heb ik ze samen al meerdere keren tussen 12.00 en 16.00 uur in de stal zien staan. Dus ze maken er wel gebruik van hier.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptywo 30 jun 2010 - 10:52

Op mijn pp heb ik geen schuilstal, wel een paar bomen/bosjes. Dahab maakt daar veel gebruik van. Hij kan in de wei aan de ene kant staan of zijn verharde paddock in lopen en dan aan de andere kant staan. Bijna altijd wel een schaduwplekje te vinden. Hij blijft hier echter nooit lang. Hoorde van de week ook van 1 v.d. pensionklanten dat ze hem regelmatig naar voren ziet galopperen, dan staat hij een tijdje te soezen onder de bomen om vervolgens weer vrolijk over zijn track te galopperen en te gaan grazen. In het bosje staat ook een grote notenboom. Nu las ik laats dat deze muggen weren! Leuk bijkomend voordeel dat de walnotenboom er staat! Verder las ik dat er 2 soorten zijn? Een giftige en niet giftige, kon alleen nergens vinden hoe ik ze uit elkaar kan houden? Geen idee welke het dus is.
Kortom schaduw wordt door mijn Dahab en ook Billy erg gewaardeerd!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptywo 30 jun 2010 - 11:22

De afgelopen (bloedhete) week hebben onze paarden heel veel in de schuilstal gestaan, ik kan wel zeggen de halve dag. Zodra ze hun hooi op hebben gaan ze linea recta naar de stal, waar ze dan uren samen in staan te soezen. En dat is iedere zomer weer opnieuw zo, als het zo heet is. En dat terwijl er in het PP heel aangename plekken onder de bomen zijn, met schaduw en een koel briesje. Maar nee hoor, ze kiezen voor de stal verwarring.
Als het de hele dag aan een stuk door regent, maken ze ook dankbaar gebruik van de stal, maar een aantal buitjes maakt ze niet veel uit, dan blijven ze gewoon buiten. Ook met kou en vorst gaan ze zelden in de stal staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptywo 30 jun 2010 - 23:27

Wij hebben nog geen schuilstal, maar wel schaduw van bomen. Dit jaar maken de jongens daar veel gebruik van, terwijl ik eerder veel heb gezien dat ze gewoon in de zon bleven. Ik heb me af zitten vragen of het misschien van de hoge UV-straling komt dat ze nu wel in de schaduw gaan staan. Dat de paarden misschien zelf aanvoelen dat dat niet goed voor ze is. Op de radio heb ik tenminste al verschillende malen horen waarschuwen voor de hoge UV-straling.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydo 1 jul 2010 - 0:41

Apart die verschillende ervaringen. Het zal wel veel te maken hebben met het type paard, hoewel we hier toch ook verschillende paarden hebben. Het zal niet genoeg zijn voor een steekproef knipoog , maar aan de hand van mijn ervaringen zou ik bijna zeggen dat een schuilstal niet persé nodig is.
Marja, die IJslanders van jou zijn helemaal gek op de schuilstal, misschien minder bestand tegen warmte?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptyvr 2 jul 2010 - 10:27

Irene schreef:
Marja, die IJslanders van jou zijn helemaal gek op de schuilstal, misschien minder bestand tegen warmte?
Ja, dat zou natuurlijk best kunnen, gezien hun oorsprong ijskoud knipoog. Ik merk het zelfs met mest ruimen dat ze vooral bij en in de stal staan; in het achterste deel van het PP ligt de laatste dagen zo goed als geen mest. Ze eten daar wel hun hooi, maar zijn daarna zo snel mogelijk weer vertrokken naar de stal :<. Dat zal ook wel te maken hebben met de bosrand, waar veel meer dazen zitten. Daarvan zijn er de laatste dagen ineens in rap tempo een hoop bij gekomen kritisch!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptyza 3 jul 2010 - 2:53

De afgelopen dagen hebben mijn paarden steeds tussen 12 en 16 uur in de stal gestaan en gingen daarna weer het stuk wei in waar vanaf die tijd schaduw is.
Vandaag stonden ze ook rond die tijd in de stal. Om 15.30 begon het hier te regenen en de eerste druppels waren nog niet gevallen of de paarden kwamen de stal uit en gingen heerlijk relaxt in de regen staan grazen hilarisch Volgens mij waren ze erg blij met die verkoeling.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptyza 3 jul 2010 - 19:24

Ook hier waren ze erg blij met eem verkoelende bui regen. Bijna alle paarden hadden heerlijk liggen rollen en hadden een dikke laag modder op hun lijf! Heerlijk, vooral omdat we met de meiden van stal een fotoshoot hadden georganiseerd haha!
De foto's maar overgeslagen en gelijk met zijn allen gaan eten. Na het eten was het dan toch nog even droog.
Zodra ik de foto's heb,,, gr. De moddermonsters
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptyma 5 jul 2010 - 0:15

Marja, dat scheelt even verder lopen met mesten grijns . Dat van die vele dazen zal dan ook wel een grote rol spelen bij jou, hier hebben we er nog weinig last van.

Berith & Nina, zijn er bij jullie ook veel dazen?



Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptyma 5 jul 2010 - 0:18

Hier gelukkig niet veel dazen (altijd een beetje wind in de polder helpt best goed) en beiden staan overdag onder een vliegendeken, dus hebben ze sowieso weinig last van vliegen en prikbeesten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptyma 5 jul 2010 - 8:40

Zo, de grootste hitte is weer weg, dus de mest ligt weer meer verspreid over het PP grijns.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptyma 5 jul 2010 - 20:04

Hier even een reactie van mij.
Ik heb geen schuilstal(mag helaas niet) maar hele grote bomen waarvan ik vanaf +/- 11 uuur tot 's avonds schaduw van heb. Het valt me op dat ik ze er nooit onder zie staan.
Zelfs Joris met zijn eczeemdeken staat gewoon in de volle zon te slapen, ook met die warmte.

Mijn idee, een schuilstal inderdaad niet nodig, net als irene zegt.
Dazen en vliegen heb ik nauwelijks in de wei.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydi 6 jul 2010 - 0:32

Marja schreef:
Zo, de grootste hitte is weer weg, dus de mest ligt weer meer verspreid over het PP grijns.

Hè jammer grijns , aan het eind van de week wordt het weer behoorlijk warm knipoog .

Dus bij Berith schuilen de paarden dan niet voor de dazen, ze zijn dan waarschijnlijk toch gevoeliger voor de warmte?

Yvonne, bij jou schuilen ze dus ook niet. Inderdaad zou je dan denken dat een schuilstal echt niet altijd nodig is.
Het is jammer dat dat sommige mensen dan weerhoudt om paarden 24 uur per dag op het land te doen, omdat er dan geen schuilgelegenheid is. Terwijl dat dus in mijn ogen niet altijd noodzakelijk is.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydi 6 jul 2010 - 0:40


Citaat :
Dus bij Berith schuilen de paarden dan niet voor de dazen, ze zijn dan waarschijnlijk toch gevoeliger voor de warmte?

Dat denk ik inderdaad want nu het weer koeler is, blijven ze weer weg uit de stal en zijn ze het liefst gewoon buiten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydi 6 jul 2010 - 1:11

Irene schreef:


Yvonne, bij jou schuilen ze dus ook niet. Inderdaad zou je dan denken dat een schuilstal echt niet altijd nodig is.
Het is jammer dat dat sommige mensen dan weerhoudt om paarden 24 uur per dag op het land te doen, omdat er dan geen schuilgelegenheid is. Terwijl dat dus in mijn ogen niet altijd noodzakelijk is.

Het is idd jammer dat mensen het weerhoudt, ik krijg ook weleens rare reacties.
Zelfs na afgelopen winter hebben ze het prima overleefd.
Ik mag geen schuilstal van de gemeente maar denk weleens straks zou ik het wel gedaan hebben en dan gebruiken ze hem niet!
Ik merk niet aan ze dat ze het missen of nodig hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydi 6 jul 2010 - 4:49

ook op mijn weiland mag ik geen schuilstal plaatsen van de gemeente absurd
Erg jammer... toch begrijp ik uit de reacties hier en ook op andere forums dat de paarden er helemaal niet zo vaak gebruik van maken.
Gelukkig hebben mijn paarden nog wel wat bomen om te schuilen.
Maar het valt mij op dat ze daar eigenlijk ook niet vaak staan.... kritisch
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydi 6 jul 2010 - 19:35

marleen schreef:
ook op mijn weiland mag ik geen schuilstal plaatsen van de gemeente absurd
Erg jammer... toch begrijp ik uit de reacties hier en ook op andere forums dat de paarden er helemaal niet zo vaak gebruik van maken.
Gelukkig hebben mijn paarden nog wel wat bomen om te schuilen.
Maar het valt mij op dat ze daar eigenlijk ook niet vaak staan.... kritisch
zelfde ervaring als mij dus.
Ben blij dat ik niet de enige ben zonder.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydi 6 jul 2010 - 21:59

yvonnedejong schreef:

zelfde ervaring als mij dus.
Ben blij dat ik niet de enige ben zonder.

Nee hoor ik ken heel veel mensen met het zelfde probleem.
De gemeentes zijn bang voor verrommeling in het buitengebied.
Ze zijn alleen niet zo slim om te bedenken dat ze het nu juist in de hand werken...
Maar goed heb hier al een brief klaar liggen voor de wethouder die daar overgaat.
Ik ga het toch proberen om ze dat inzicht te laten krijgen...
Heb er wel een hard hoofd in!
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptywo 7 jul 2010 - 5:38

Toch blijft het inderdaad vreemd dat er hier in Nederland zo moeilijk over wordt gedaan. Ik begrijp goed dat je geen verrommeling van het landschap moet krijgen, maar volgens mij kan je daar dan toch weer goede richtlijnen voor bedenken?
Ik heb begrepen dat het in Belgie wel mag? Ik heb dat verder niet uitgezocht, maar daar schijnt het wel te mogen juist ivm dierenwelzijn!
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptywo 7 jul 2010 - 8:23

Als ik om me heen kijk, dan begrijp ik het ook wel een klein beetje dat er moeilijk over gedaan hebt. Als je ziet wat een rommeltje sommige mensen ervan kunnen maken... En dat verpest het weer voor de rest. Maar ja, helaas is het wel vaker zo, dat de goeien het moeten ontgelden door de kwaaien. verdriet
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydo 8 jul 2010 - 3:21

Bij ons staan ze weer in de stal hoor knipoog! De afgelopen dagen, toen het iets koeler was, liepen ze weer lekker rond, maar nu staan ze weer op hun 'hangplek'. De paarden van mijn vriendin, twee IJslanders en een Haflinger, doen precies hetzelfde, die zijn met het bloedhete weer ook hun stal niet uit te krijgen.
Zo zie je maar, dat ieder paard weer anders is. Maar ik blijf er wel bij, dat een weiland minstens een paar bomen moet hebben, die schaduw en beschutting bieden, zodat paarden in ieder geval altijd een keuze hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydo 8 jul 2010 - 3:26

Ik denk dat bomen niet altijd ideaal zijn. Hangt een beetje van de boomsoort af. Maar onder Eikenbomen zijn altijd heel veel dazen te vinden dus ik kan me voorstellen dat een paard dan toch liever de zon i.p.v. de schaduw kiest.

Hier in de buurt hebben mensen een metalen rek in de wei staan, in de zomer spannen ze daar een doek overheen. Als ik er langs rijd met de auto staan de twee paarden heel vaak onder dat doek in de schaduw. Ik vind het een mooie oplossing voor als je geen schuilstal mag bouwen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Emptydo 8 jul 2010 - 5:33

Monique, om een rommeltje tegen te gaan kunnen ze daar toch weer regels voor bedenken? Regels genoeg in Nederland, dus dat kan er ook wel weer bij grijns . Dat lijkt mij toch wel een goed streven.

Marja, daar ben ik het wel mee eens, er moeten in ieder geval bomen zijn voor schaduw. Schuilstal is i.m.o niet altijd nodig. Maar ja, die IJslanders van jou zijn er wel gek op denken

Berith, hier zijn ook eiken, maar niet meer dazen daar hoor. Maar wij wonen dan ook wel in een gebied waar gelukkig geen hordes dazen zijn.
Schaduwdoek is idd ook een goed idee, een mogelijkheid om te schuilen kan je dan met verschillende constructie's wel maken.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Gebruik van de schuilstal Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gebruik van de schuilstal   Gebruik van de schuilstal Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Gebruik van de schuilstal
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» gebruik van deze hooikast
» Welke 'slow feeders' gebruik jij?
» Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)
» Een schuilstal voor Helma?
» Schuilstal

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: