Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)

Ga naar beneden 
+6
MoniqueBuu
Marina
Mai
marion
Irene
Berith
10 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyzo 14 maa 2010 - 1:14

Hieronder onze eerste ideeën voor een PP bij ons.
Tips en ideeën zijn van harte welkom.
Onze belangrijkste vraag is: Hoe kunnen we er voor zorgen dat (niet al te duur) het pad niet een en al modder wordt. We zitten op kleigrond en in de winter is de wei heel er drassig. Dan zak je zelfs als mens al weg in de bodem.

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) PP1

De rode lijn is het oppervlak wat we hebben.
Het turquoise gedeelte is de stal/plaatsje/paddock die de paarden nu hebben.
De blauwe lijn geeft aan waar we het pad willen maken
De roze lijnen geeft aan hoe ik de wei vaak opdeel zodat ze steeds op een ander stukje kunnen grazen.
Het kleine gele stukje (goed zoeken) is een stukje waar nu al grastegels liggen dus daar hebben we al wat verharding. rond de stal liggen allemaal betonplaten. De huidige paddock is van zand dat zelfs bij erge regen goed droog blijft.
Nu is er tussen de bak en het hek een stukje van ong 1 meter breed dat onbenut is en het lijkt mij leuk om daar dus een smal pad van te maken zodat ze ook om de bak heen kunnen.

Het perceel is met uitzondering van de lange linker zijde geheel omrand door sloten. De bomen die op de foto rechts staan zijn er helaas niet meer. Rijkswaterstaat is de provinciale weg langs de wei de laatste jaren flink aan het verbouwen en dat is ten koste gegaan van de bomen.
We hebben we nu langs die hele lange rechterkant scheuten van wilgenbomen gepland die op de lange termijn dus boom worden (hopellijk)
Tussen de bak en de stal loopt ook een slootje. Ik laat de paarden overigens niet drinken uit die sloten want daar vind ik ze niet schoon genoeg voor.


Laatst aangepast door Berith op wo 5 mei 2010 - 3:11; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyzo 14 maa 2010 - 5:29

Volgens mij kan het een hele leuke PP worden. Je hebt er echt een leuk stuk grond voor, waar volgens mij veel variatie voor de paarden mogelijk is.

W.b.t. de modder, dat is een bekend probleem voor mij knipoog . Wij zitten ook op kleigrond en in de winter met veel regen (of sneeuw dat dooit) is het nog niet makkelijk om het goed te houden. Wat bij ons het beste werkt tot nu toe is een dikke lading zand erover en dan echt goed dik. Wij hebben dit een paar keer herhaald en we hebben nog een paar plekken waar nog een laag overheen moet. Bij ons wordt het dan echt stevig.

Een paar vragen over jouw plattegrond:
De blauwe lijn wordt dus de track, waarom loopt die ook niet om het voorste stuk land heen?
De voorste blauwe lijn en de achterste komen ook niet bij elkaar, is dat de bedoeling?

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyzo 14 maa 2010 - 6:09

Dat zand heb ik ook al aan gedacht. Dat heb ik nu ook in de bestaande paddock. Die is niet gedraineerd maar daar ligt oud bakzand in, een hele dikke laag. Die blijft eigenlijk altijd goed. Alleen met extreem veel regen in korte tijd wordt de bovenlaag wat modderig, meestal is dat na een droge dag weer weg.
We zijn al flink op marktplaats op zoek naar bijv. grastegels of grind o.i.d. liefst gratis grijns Wel al wat opties gezien maar vaak erg ver weg en dan wordt het met de dieselkosten ook niet echt goedkoop. Maar de speurtocht geeft al veel voorpret.

In het voorste weitje heb ik het blauwe pad (nog) niet getekend. Is nog wel een optie maar toen we gisteren door de wei liepen om alles te bedenken, leek dat optisch nog niet handig omdat dan het oppervlakte gras daar vrij klein lijkt te worden. Maar wat niet is kan nog komen.
Ook het stukje tussen de bak en de weg zijn we nog aan het bedenken wat we daar mee doen. Als de paarden in die wei staan, staan ze daar wel graag. Daar is ook het hek dat de loonwerker moet gebruiken om op het terrein te komen, dus we moeten daar wel wat ruimte houden zodat hij uit de voeten kan met grote trekkers en aanhangers met hooi.

Op de tekening is de verbinding niet te zien, maar in de praktijk zal die er wel komen. Er zit daar ook een hek wat open kan om door te gaan.
Afgelopen zomer liet ik de paarden al via een afgezet pad bij de bovenste wei naar de onderste wei lopen en dan ginge ze door het hek.
Op dit moment zet ik in de bak een stuk langs het hek af als pad dat naar dat stukje wei loopt (ik heb vorig jaar namelijk de bakbodem laten verbeteren en heb nu liever niet dat ze daar gaan rollen, wat ze wel heel lekker vinden).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyzo 14 maa 2010 - 9:57

Irene schreef:
Wat bij ons het beste werkt tot nu toe is een dikke lading zand erover en dan echt goed dik. Wij hebben dit een paar keer herhaald en we hebben nog een paar plekken waar nog een laag overheen moet.

Maar als er onder het zand een ondoorlaatbare laag klei ligt, loopt het water toch nog niet weg?
Iemand die ik kende had in zijn bak allemaal gaten geboord met een grondboor en daar grind in gedaan. Ik geloof dat hij dat grind dan zelfs ook nog in een soort kous van windbreekgaas had gedaan, zodat de kans dat de klei zich weer ging mengen met het grind kleiner was. Daar bovenop dan idd dan een leeg zand.

Verder leuk dat je bezig bent! Het houdt je fijn van de straat hè lekker puh
Bedenk maar dat je paarden langer buiten de wei staan dan in de wei, dus een stukje wei opofferen levert ze veel plezier op het hele jaar door.
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyma 15 maa 2010 - 0:08

Je hebt gelijk Marion, dat ben ik inderdaad vergeten op te noemen. Niet echt handig van mij, maar gelukkig ben je nog niet begonnen knipoog.
Wat namelijk zeker belangrijk is is dat het water wel goed weg kan lopen. Ik weet niet of het land gedraineerd is? Als dat niet zo is, zou ik wel eerst drainage aanleggen en dan pas de lading zand erover.

Hoe groot is de oppervlakte gras dan in het kleine weitje? Marja heeft namelijk ook een kleine lus gemaakt voor haar huis, dat werkt volgens mij heel goed. Ik weet alleen niet precies hoe groot het bij haar is, maar ze zal hier nog wel reageren knipoog .

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyma 15 maa 2010 - 4:05

Irene schreef:
Hoe groot is de oppervlakte gras dan in het kleine weitje? Marja heeft namelijk ook een kleine lus gemaakt voor haar huis, dat werkt volgens mij heel goed. Ik weet alleen niet precies hoe groot het bij haar is, maar ze zal hier nog wel reageren knipoog.
"Here I am grijns" Ik dacht meteen hetzelfde Irene: gaat prima, een pad om zo'n klein stukje. Berith, kijk maar eens op dit filmpje, dat illustreert prima hoe goed zelfs zo'n klein PP-lusje nog werkt: KLIK. De oppervlakte van dit stukje 'mini-PP' is (wei inclusief pad) ca. 800 m².

Ik denk dat het modderprobleem nooit helemaal op te lossen is, of je zou alle paden moeten verharden met klinkers o.i.d., maar dat lijkt me ook niet de bedoeling :<... Ik weet niet of er een gedeelte is dat wel altijd redelijk goed droog blijft? Anders zou je daar een stuk PP kunnen maken dat in het natte seizoen afsluitbaar is van de rest, zodat ze dan op een weliswaar kleiner stuk lopen maar toch wat paden tot hun beschikking hebben. Bv. het stuk rond je bak? En als je daar dan in de hoek die het verst van de drinkbak ligt, een hooibak of -net plaatst (misschien ook nog een klein paddockje maken daar?), lopen ze toch nog aardig wat heen en weer. Zodra het weer het dan toelaat en de rest van je PP weer droog genoeg is, kun je ze weer toegang geven tot je hele PP.
En als het stuk rond je bak toch ook te nat is zou je je pad daar bv. met grasbetontegels kunnen verharden. Dat zal niet goedkoop zijn maar het scheelt natuurlijk wel of je het alleen daar doet of in je hele PP knipoog.

Zoals Marion ook al schrijft hoef je niet te bang te zijn dat je te veel gras in moet leveren. Het is mijn ervaring dat je in de loop van de jaren vaak juist paden bij gaat maken (of je bestaande paden breder maakt) omdat het je paarden zoveel bewegingsruimte geeft in de tijd dat ze niet in de wei staan. Ik ben dat gevoel dat de paden gras kosten inmiddels helemaal kwijt, nu ik zie hoeveel leuker het leven van onze paarden is geworden in het PP.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyma 15 maa 2010 - 6:42

Bedankt voor alle tips. Ik heb vandaag de plattegrond van het kadaster een flink aantal keer gekopieerd dus ik ga de komende dagen diverse tekeningen maken.
Wat betreft de modder denk ik dat het inderdaad een goed idee is om iets om de bak heen te maken en dan iets van een extra paddock in het stukje tussen de korte zijde van de bak en de sloot. Daar is namelijk ook het hek waar de loonwerker door moet, dus dat stukje gras daar heeft het vaak best zwaar.

Ik denk dat zand op de paden wel redelijk kan werken. Mijn huidige paddock is nu ook niet gedraineerd maar heeft een dikke laag zand (op het oude gras wat daar ooit lag) en daar gaat het water goed door heen. Het ligt er nu twee jaar en blijft moddervrij. Wel heb ik afgelopen herfst het min of meer wat omgespit omdat het erg aangestampt was en daardoor minder vocht doorliet. Maar nu het zand weer wat is omgewoeld, loopt het water er weer goed doorheen.

Ook wil ik op delen van het pad grastegels plaatsen, maar dat is misschien iets voor de wat langere termijn i.v.m. de kosten.

Komende dagen zal ik de vervolg ideeën laten zien.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyma 15 maa 2010 - 10:25

Berith schreef:
Ik heb vandaag de plattegrond van het kadaster een flink aantal keer gekopieerd dus ik ga de komende dagen diverse tekeningen maken.
Dat vind ik altijd zooooo'n leuke fase in het hele proces, gewoon heerlijk je fantasie uitleven op papier hoera!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyma 15 maa 2010 - 20:00

Hierbij een schets van de huidige situatie (hopelijk is het zichtbaar en leesbaar, ik heb een foto van de tekening genomen. Donderdag ben ik weer op mijn werk dan kan ik het inscannen):
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Huidige+situatie

In real life ziet de huidige paddock met stal er zo uit:
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Na2
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Na5


En dit is een wenssituatie (nu wel met een pad naar het voorste stuk.
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Plan+1

De getypet teksten zijn niet echt leesbaar geloof ik bleek

Wat ik getypt heb op de eerste foto van boven naar beneden:
Tegelpad
Grastegels
Bomen gemeente
Mest
Hooi
Paddock
Stal
de blauwe stippen in en naast de stal zijn waterbakken. Ik maak gebruik van regenwater en vang dat op uit de dakgoten van de stal, ik heb geen stromend water bij de stal. Dus ook bij een PP zal het water op die plaats blijven anders moet ik er te veel mee gaan slepen.

Op het onderste plaatje staat geschreven:
Kippenren
rechts daarvan: Hier staan de paarden graag omdat de eigenaar van 2055 ze vaak een appeltje of stukje brood geeft (met mijn toestemming)
Links staat: Hier staan de paarden graag aan het eind van de dag te dutten (dan is daar schaduw van de bomen van de gemeente)
Mestbak staat aangegeven.
Waar nu het hooi wordt gegeven, wordt bij de nieuwe plannen een soort schuilstalletje waar alleen Trix in kan (is te laag voor Sietske, Sietske staat bovendien met wind en regen graag in de stal maar Trix liever niet)
De oranje vierkantjes zijn de plekken waar ik het hooi wil gaan aanbieden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptydi 16 maa 2010 - 8:44

Dat ziet er lekker gevarieerd uit Berith glimlach.
Is er eigenlijk een deel van het hele perceel dat iets hoger (en droger) ligt dan de rest? Dan zou je daar de 'winter-PP' kunnen maken, die dan hopelijk droog blijft.
Wat is het ronde gedeelte links onderin, een paddock?

Welk perceel is je huis?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptydi 16 maa 2010 - 9:33

Helaas geen hogere delen die droger zijn. Alleen het stuk langs de hele lange linkerkant onder de bomen is iets droger dan de rest.
Het bovenste stuk wei en dan met name langs de sloot zal voorlopig in de winter echt geen optie zijn. Dat is echt een stuk waar ik eens met de loonwerker moet gaan overleggen wat daar een betaalbare optie is. Op zich zou daar iets van aangestampt gebroken puin wel handig zijn waar hij dan ook met z'n trekker over kan want hij moet 1 keer per jaar in oktober naar de achterste sloot om die te baggeren.

Het ronde gedeelte voorin wil ik zand hebben om het daar in de winter droger te houden, vooral als ze daar staan om hooi te eten. Alle gele delen wil ik dus zand hebben.

Ons huis is het linker hoekhuis van het rijtje huizen dat je boven de wei ziet. Der perceeltjes tussen dat rijtje huizen en de wei zijn stukjes grond die dus enige jaren na de oplevering van de huizen door de bewoners opgekocht konden worden. En de bewoners van ons huis hebben toen zo'n perceeltje gekocht en de wei. Het perceeltje noemen wij onze tussentuin, daar kweken we wat groenten en hebben we wat fruitboompjes staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptywo 17 maa 2010 - 0:40

Leuk gevormd perceel. Wat Marja al zegt: het 'opofferen' van weide aan paden is erg zinvol. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Simpelweg omdat de paden het hele jaar door plezier geven ipv alleen voor wat gras zorgen. Bovendien moet grazen met mate gebeuren en is het nu niet meer 'zielig' en saai voor ze om, buiten de paar uur grazen per dag, in het PP te staan.
Dan de nattigheid. Hier in Drenthe valt het nog wel wat mee, maar vroeger woonden we in de Beemster in Noord Holland. Daar hadden we kleigrond. De paardenbak aldaar werd gedraineerd, toen wegendoek en toen een dikke laag zand. Tóen hadden we een perfecte bak.
Ik zou inderdaad goed met de loonwerker overleggen wat opties zijn, je pad hoeft niet zo droog te zijn als een bak, maar het zand moet niet vermengen met de klei, dat schiet niet op. Zou een laag van gebroken puin, wegendoek (via internet redelijk goedkoop te bestellen) en dan zand geen goede oplossing kunnen zijn? Om kosten niet de pan uit te laten rijzen, zou ik in stappen werken. Ik zou niet voor het goedkope alleen wat zand laten storten en dat misschien later blijkt dat dat goedkoop duurkoop wordt.
Proberen één pad in orde te hebben, het hele jaar door en een ander gedeelte bij droog weer en dat dan langzaam uitbreiden als financiën dat toelaten.
Veel succes en plezier met het onwikkelen van je ideeën!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptywo 17 maa 2010 - 1:11

Marina schreef:
Om kosten niet de pan uit te laten rijzen, zou ik in stappen werken. Ik zou niet voor het goedkope alleen wat zand laten storten en dat misschien later blijkt dat dat goedkoop duurkoop wordt.
Proberen één pad in orde te hebben, het hele jaar door en een ander gedeelte bij droog weer en dat dan langzaam uitbreiden als financiën dat toelaten.
Slimme tip Marina compliment. Uit enthousiasme (ik spreek uit ervaring :<) heb je nog wel eens de neiging om te veel in één keer te willen en je dan later af te vragen of dat nou wel zo slim was. Bij nader inzien had ik bv. in het begin veel beter mijn binnenafrastering eerst met prikpalen op kunnen zetten dan meteen met permanente houten palen. Nu wil ik achteraf hier en daar paden verbreden en is het dus véél meer werk om alles te verplaatsen.

Ik blijf het trouwens uniek vinden Berith, dat je zomaar achter je rijtjeshuis zo'n heerlijk stuk grond hebt liggen. Wij woonden hiervoor ook in een rijtjeshuis en ik probeer me steeds voor te stellen hoe het zou zijn geweest als wij daar zo'n paradijsje achter het huis gehad zouden hebben. Heel gek idee hoor knipoog!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptywo 17 maa 2010 - 2:45

Het zal inderdaad een meer jaren plan worden, met steeds een stukje verder uitbreiden om zo de kosten een beetje in de gaten te houden. De loonwerker die hier komt, heeft ook heel veel contacten dus als ik met hem overleg over oplossingen van gebroken puin of grastegels etc. Lukt het hem meestal wel adresjes te vinden waar hij voor weinig aan de materialen kan komen.
Maar ik wil dus wel de paden zo droog mogelijk hebben voor ik echt gras ga opofferen want als het een blubberzooi wordt heb ik en geen gras meer maar ook geen paden waar ze terrecht kunnen.
Maar goed het drogere seizoen komt er aan dus de komende maanden kunnen we vooral beginnen met de paaltjes en het lint en de hooiplaatsen en dan in het najaar komen de plannen voor de verhardingen wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptywo 17 maa 2010 - 6:08

Berith schreef:
Het zal inderdaad een meer jaren plan worden, met steeds een stukje verder uitbreiden om zo de kosten een beetje in de gaten te houden. De loonwerker die hier komt, heeft ook heel veel contacten dus als ik met hem overleg over oplossingen van gebroken puin of grastegels etc. Lukt het hem meestal wel adresjes te vinden waar hij voor weinig aan de materialen kan komen.
Ja, dat herken ik. Het scheelt enorm al je een loonwerker hebt die met je meedenkt. Soms moet iemand ergens vanaf (denk in dit geval bv aan puin of een oude opritverharding) en kan hij dat gratis of tegen slechts transportkosten leveren. Wij hadden zwarte grond nodig, normaal kost dat 15 euro per kuub. Nu was hij ergens bezig waar grond weg moest....tadaaa.....twee vliegen in één klap.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptydo 18 maa 2010 - 2:43

Berith schreef:
Maar ik wil dus wel de paden zo droog mogelijk hebben voor ik echt gras ga opofferen want als het een blubberzooi wordt heb ik en geen gras meer maar ook geen paden waar ze terrecht kunnen.
Maar goed het drogere seizoen komt er aan dus de komende maanden kunnen we vooral beginnen met de paaltjes en het lint en de hooiplaatsen en dan in het najaar komen de plannen voor de verhardingen wel.

Ik zou er als ik jou was niet te laat mee beginnen, maar juist ruim voor het slechtere seizoen. Met vorst of langdurige regen is de grond zodanig dat je er niets mee kan.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptydo 18 maa 2010 - 5:19

Marina schreef:
kan hij dat gratis of tegen slechts transportkosten leveren. Wij hadden zwarte grond nodig, normaal kost dat 15 euro per kuub. Nu was hij ergens bezig waar grond weg moest....tadaaa.....twee vliegen in één klap.
Zo zijn wij ook aan een bult grond gekomen compliment , maar dan moet je eigenlijk wel zorgen dat de gemeente die bult niet ziet. Ik weet niet of ze bij ons allerter waren, omdat we op dat moment onze bouwvergunning voor het huis nog niet hadden, maar de gemeente kwam gelijk bij ons dat ze een schone-grond-verklaring wilden hebben van die grond. agressie Er moest dus uitgebreid onderzoek gedaan worden, en een dik rapport geleverd worden. Ik weet niet wat uiteindelijk duurder was.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyvr 19 maa 2010 - 2:47

MoniqueBuu schreef:
eigenlijk wel zorgen dat de gemeente die bult niet ziet. Ik weet niet of ze bij ons allerter waren, omdat we op dat moment onze bouwvergunning voor het huis nog niet hadden, maar de gemeente kwam gelijk bij ons dat ze een schone-grond-verklaring wilden hebben van die grond. agressie Er moest dus uitgebreid onderzoek gedaan worden, en een dik rapport geleverd worden. Ik weet niet wat uiteindelijk duurder was.
Het was maar een klein bultje en is direct gevlakt knipoog
Wat een pech bij jullie dan, zo zie je maar dat je ook echt óveral op bedacht moet zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyvr 19 maa 2010 - 5:20

Ik ga er vanuit de gemeente hier niet zo heel moeilijk doet, ik laat het zand anders gewoon in de buurt van de bak storten en dan zeg ik wel dat het in de bak moet komen hilarisch
Maar dat is nu nog even niet aan de orde.
Dit weekend gaan we echt met de eerste stappen beginnen. O.a. door morgen ergens een partij van zo'n 100 weidepalen op te halen voor een leuk bedrag (via Marktplaats). Dan gaan we maar eens voorzichtig met wat prikpaaltjes en draad de eerste contouren uitzetten hoera
Ik vind het al een sport op zich om Marktplaats enzo af te speuren op bruikbaar materiaal voor weinig.

Ik heb al twee kennisjes die me klinkers en stoeptegels aangeboden hebben, volgens mij gaan die wel van pas komen op plekken waar ik hooi wil gaan voeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyzo 21 maa 2010 - 6:15

De eerste stappen zijn gezet en het eerste pad is een feit!
Gisteren hebben we 100 weidepalen opgehaald (bovenaan zitten al isolatoren dat scheelt weer een rij indraaien knipoog )

Vandaag het eerste stukje pad gemaakt. Dat is het stukje tussen de bak en de omheining. Bestond eigenlijk al en is ook vrij smal (maar 1 meter breed). Daar lagen nog wat hoopjes zand die ik ooit uit de bak had geschept toen de bodem veel te zwaar was. Nu heb ik die hoopjes zand vlak geharkt en het pad is daar! Ze kunnen er nog niet op want ik moet eerst het pad verder maken achter de bak. Ook moet de doorgang van de paddock naar dat pad nog wat beter gemaakt worden.
Dat is eigenlijk een sloot maar de meter bij het hek hebben we nu gedempt. Is meteen een leuke oneffenheid geworden want ze moeten vanuit de paddock iets omlaag richting gedempte sloot en dan weer wat omhoog naar het pad achter de bak.

Op bijgaande tekening heb ik met de roze lijn aangegeven wat dan nu gedaan is (links op het plaatje). Het bruine ingekleurde stuk is het stukje sloot dat we gedempt hebben.
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Stap+1
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyzo 21 maa 2010 - 9:29

Lekker aan de slag Berith compliment !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyza 3 apr 2010 - 6:35

Omdat we vorig weekend in Noorwegen zaten, konden we even niet verder met de plannen. Maar vandaag hebben we tussen de buien door toch wat kunnen doen. Het dammetje over het stukje gedempte sloot naar het paadje achter de bak is nu klaar. Helaas kan ik het de paarden nog niet laten proberen want door de regen van de afgelopen week lijkt de wei nu meer op een rijstveld dan op een weiland verdriet
Verder hebben we vandaag de eerste paaltjes in de grond gedaan. Ik denk dat er nu ongeveer 15 in staan en ik gok dat we er ongeveer 60 moeten plaatsen dus we hebben nog wat te doen.
Ik denk dat we het pad gaan opdelen in een zomergedeelte en een wintergedeelte. Dat zomergedeelte kan dan alleen als de grond droog genoeg is. Dat wintergedeelte is op stukken die redelijk droog blijven en ik wil rond de stal binnenkort investeren in grastegels zodat het daar niet te modderig wordt.
Het zomergedeelte zal t.z.t mogelijk ook wel meer verhard worden maar omdat daar waarschijnlijk wel wat geld in gaat zitten, zal dat wat langer op zich laten wachten. Ik zal morgen kijken of ik al wat foto's van de vorderingen kan laten zien.

Oja UPS probeert al 2 dagen een pakje te bezorgen. In dat pakje zit een net van Huck waarmee ik de huidige netten over de hooibakken ga vervangen. Krijgen de paarden het wat lastiger om grote plukken hooi uit de bakken te trekken en vervolgens op de grond te gooien en daar laten verregenen zodat ze het niet meer willen eten grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyza 3 apr 2010 - 7:22

Goed bezig Berith glimlach! Leuk dat je ons hier op de hoogte houdt, ik ben benieuwd naar je foto's camera!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Temba




Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 01-03-10
Woonplaats : Wijchen

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyza 3 apr 2010 - 21:48

Klinkt allemaal goed! Ik ben benieuwd hoe je paarden het straks gaan vinden! knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.silfurfaxi.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Emptyzo 4 apr 2010 - 0:13

Hier dan de foto's van de eerste werkzaamheden richting PP.
Het eerste stukje vanuit het huis gezien richting de paddock. Een aantal paaltjes staat al en ik heb met zwarte lijntjes de denkbeeldige draadjes ingetekend.
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 01paaltjes

Zelfde stukje maar nu van de andere kant genomen. De groene strepen geven aan waar nu al grastegels liggen dus dat wordt in ieder geval niet drassig. Het stukje om de trailer wil ik apart afzetten want ik wil niet dat de paarden daar over het hek gaan hangen en gevoerd gaan worden door de buurtbewoneners
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 02paaltjes

Dan het hoekje om langs de paddock en de stal. Waar de groene strepen staan is nu nog erg modderig, mijn wens is om daar op korte termijn ook grastegels te (laten) leggen.
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 03paaltjes

Weer door en dan vanaf de paddock langs het ooievaarsnest richting de sloot.
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 04paaltjes

Overigens hebben we helaas geen broedend paar ooievaars op het nest maar wel regelmatig 1 ooievaar die de nacht doorbrengt op het nest:
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) PICT3831

Zelfde stukje weer maar dan van de andere kant (hier staan nog geen paaltjes maar heb ik ze wel alvast ingetekend. Dit gedeelte en wat hierna komt zal zeker in de winter niet toegangkelijk zijn want dit is heel erg zacht en modderig.
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 05paaltjes

Weer het bochtje om langs de sloot
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 06paaltjes

Door met een bochtje naar links:
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 07paaltjes
En ten slotte langs het kippenhok om weer uit te komen bij het eerste punt op foto 1
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 08paaltjes

Zelfde stuk maar dan weer van de andere kant. Wat ik geel heb omcirkeld wil ik gaan verharden met tegels of klinkers (kan ik van kennissen gratis krijgen). Waarschijnlijk sluit ik het in de winter na het betegelde stuk het pad ook af wegens te nat en te snel modder.
Op het betegelde stuk wil ik hooibakken plaatsen.
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 09paaltjes

Dan deel twee vanaf de paddock. Dit wordt een stuk dat hopelijk de hele winter wel begaanbaar is.
Vanaf de paddock het dammetje naar het pad achter de bak, niet echt breed maar volgens mij passen ze er wel door (en ik heb nooit het stroom op het draad staan want ze blijven er altijd netjes achter).
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 09pad

Van de andere kant (Sietske staat snurkend aan het pad te ruiken en is er nog niet van overtuigd dat ze daar kan lopen lekker puh
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 10pad

Na dat pad volgt dit gedeelte waarbij ik het gele gedeelte weer wil gaan verharden en daar hooibakken plaatsen.
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 11paaltjes

Vanaf het zelfde punt genomen maar dan het pad dat langs de lange zijde van de bak gaat lopen. Ik ben vanochtend bezig geweest om het schuine gedeelte wat meer te egaliseren (zal ik later nog foto's van plaatsten).
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 12paaltjes

En tenslotte het laatste stukje tussen de bak en het hek. Waarbij ik het hek links open kan zetten en ze dan op het pad van het andere stuk wei kunnen komen.
Ook op dit stuk wil ik weer een gedeelte gaan verharden en hooibakken plaatsen.

En dan weer het hoekje om:
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 13paaltjesOnze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) 14paaltjes
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Gesponsorde inhoud





Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)   Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3) Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Gebruik van de schuilstal
» PP op 3000 m2
» PP-plattegrond (plan) Jasja
» [opgelost]pp hoe te beginnen
» Eerste idee van PP in Bladel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: