Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Ontwerp onze PP

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
cindybijl

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 03-05-10

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptyvr 25 mei 2018 - 1:42

Hallo allemaal,

Wij kunnen ook eindelijk beginnen aan onze paddock paradijs, we hebben ons paleisje gekocht en in september krijgen we de sleutel.
We hebben een stuk beschikbaar van ongeveer 4000m2 en op dit moment hebben we  2 paarden

Ik zou heel graag jullie input horen hoe we het het beste in zouden kunnen delen?
Er is nog niks voor paarden gerealiseerd, er staan veel bomen rond het perceel, voornamelijk knotwilgen compliment

We willen heel graag een paddock met de afmeting van een bak 20x40m
Ook moeten we nog een schuilstal maken/neerzetten, we hebben op dit moment een containerstal op het oog die al omgebouwd is naar 2 boxen, waarvan we de deuren eruit halen en het tussenschot ook.

Belangrijk om het winterklaar te maken vonden wij de volgende dingen:
- schuilstal (opening naar welke zijde?
- verharding dmv stelconplaten (hebben we nu ook en bevalt zeer goed)
- paddock (20x40)

Hieronder een plattegrond:

Ontwerp onze PP Paddoc11[/url]
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptyvr 25 mei 2018 - 22:57

Hoi Cindy, wat heerlijk dat je nu kan gaan beginnen met je PP compliment !

Heb je dit onderwerp op mijn site al doorgenomen? Het bestaat uit verschillende pagina's met tips voor het indelen en aanleggen van je PP. Hopelijk heb je er iets aan.

Ik zou er zelf voor kiezen om de paddock/rijbak aan een van de uiteinden van het perceel aan te leggen, en dan aan het andere uiteinde nog een paddock(je). Zo hou je tussen de twee paddocks een aaneengesloten deel over voor je wei. Het voordeel daarvan is dat je meer indelingsmogelijkheden hebt voor je wei; bv. naar wens in kleinere stukken of stroken opdelen, of juist de hele wei als één geheel aanbieden zodat je paarden lekker kunnen rennen. Dat is bv. voor een merrie met veulen heerlijk (je weet maar nooit hè knipoog ?). Ook is de wei als geheel dan gemakkelijker bewerkbaar voor een loonwerker, mocht dat eventueel eens nodig zijn.

De schuilstal-opening kun je het beste op het oosten zetten, omdat daar vrijwel nooit regen vandaan komt, de heetste zon (op het midden van de dag) er nooit rechtstreeks in schijnt, en de wind veel minder vaak uit het oosten komt dan uit de andere richtingen.
Het is praktisch om de opening van de schuilstal direct aan te sluiten op een (grote) paddock(/rijbak), zodat je toch een leefbaar gedeelte met stal beschikbaar hebt als je onverhoopt je paden eens af zou moeten sluiten. Dat laatste kan in sommige PP's 's winters het geval zijn omdat de paden dan te nat en blubberig worden.

Staat het achterste deel van je perceel helemaal vol met bomen?
http://www.paddockparadijs.nl
cindybijl

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptyzo 27 mei 2018 - 4:11

Ik ken je website binna uit mn hoofd mai, maar als ik het dan bij mijzelf moet maken is t toch nog best lastig
cindybijl

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptyma 28 mei 2018 - 22:00

Hmmm.. ik had een heel verhaal getypt, maar dat is verdwenen, nog maar een keer knipoog :

Ik ken je website bijna uit mn hoofd mai, maar als ik het dan bij mijzelf moet maken is t toch nog best lastig.
De paddock/rijbak kan niet aan een van de uiteindes van het perceel ivm regels bij de gemeente en de afstand naar de buren.
Daarnaast mogen we officieel geen bak aanleggen, dus wordt het een paddock met ongeveer dezelfde afmeting met palen rechtop, zodat het een paddock is.

We hebben het op de plek waar we nu nog staan ook op deze manier en het is mogelijk.
Daar hebben we ook een verhard pad van de stal naar de paddock, en dat bevalt ons heel goed!
Dit willen we ook graag aanleggen bij ons, zo kunnen ze het hele jaar door op de verharding, naar de stal en naar de paddock.

De opening van de schuilstal gaat mij voornamelijk om de regen in de winter, het hele perceel is vollop met bomen omringt dus schaduw zullen ze genoeg hebben.

Op het achterste deel van de wei staan ongeveer 15 fruitbomen, en is omringd door knotwilgen. genoeg ruimte om lekker rond te lopen/grazen en schaduw te pakken.
Ik weet dat we moeten uitkijken met de vruchten die ervan af komen, maar misschien halen we de fruitbomen wel weg?

Ik heb hieronder 2 opties voor de stal gemaakt, ben echt in dubio waar ik die neer zal zetten, wat zal handig zijn?
We kunnen in het voorste deel ook nog een extra paddock maken, ook dan even de vraag, waar zullen we die dan doen?:

Ontwerp onze PP 1_padd10

Ontwerp onze PP 1_padd11

Mai
Admin
Mai

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptydi 29 mei 2018 - 1:56

cindybijl schreef:
De paddock/rijbak kan niet aan een van de uiteindes van het perceel ivm regels bij de gemeente en de afstand naar de buren.
Daarnaast mogen we officieel geen bak aanleggen, dus wordt het een paddock met ongeveer dezelfde afmeting met palen rechtop, zodat het een paddock is.

Gemeenteregels....... *zucht* verontwaardiging ........ Dan wordt het natuurlijk gewoon 'roeien met de riemen die je hebt' knipoog .

Citaat :
De opening van de schuilstal gaat mij voornamelijk om de regen in de winter, het hele perceel is vollop met bomen omringt dus schaduw zullen ze genoeg hebben.

Regen komt meestal met westenwind, dus opening op het oosten, evt. noordoosten, is het best en zo te zien op je plattegrond kan dat prima.

Citaat :
Op het achterste deel van de wei staan ongeveer 15 fruitbomen, en is omringd door knotwilgen. genoeg ruimte om lekker rond te lopen/grazen en schaduw te pakken.
Ik weet dat we moeten uitkijken met de vruchten die ervan af komen, maar misschien halen we de fruitbomen wel weg?

Zou wel zonde zijn om de fruitbomen weg te halen, maar als je ze laat staan wordt het inderdaad wel fruit rapen. Een beetje fruit kan geen kwaad voor paarden, maar van 15 fruitbomen tegelijk wordt het een beetje te veel van het goede knipoog . Wij hebben hier een perenboom-, kersen- en pruimenboom langs de track staan. De kersen laten we meestal liggen (omdat ze klein zijn) en die worden door de paarden met pit en al gekraakt. De peren rapen we meestal en geven we dan af en toe gedoseerd bij het voer (bv. 2 stuks per dag per paard), en van de pruimenboom valt nooit zoveel, maar wat er valt halen we wel weg, want pruimen worden snel zacht en trekken snel wespen aan.

Citaat :
Ik heb hieronder 2 opties voor de stal gemaakt, ben echt in dubio waar ik die neer zal zetten, wat zal handig zijn?

Lastig om daar advies in te geven vanaf een tekening. Is dat voorste deel (waar een heg dwars in staat) nu wei? En wat is de functie van die heg? Zelf zou ik een stal denk ik het liefst zo dicht mogelijk bij huis hebben, vaak praktisch omdat je dan meestal over verhard pad ernaartoe kan, dus dan zou ik voor optie 1 gaan. Maar ik ken natuurlijk niet de indeling van je perceel en de ondergrond. Die grijze blokken, zijn dat huis en schuren?

Citaat :
We kunnen in het voorste deel ook nog een extra paddock maken, ook dan even de vraag, waar zullen we die dan doen?:

Maar je mag van de gemeente toch geen paddock aan een van de uiteinden? (En waarom eigenlijk niet? Wat is de reden van die regel?)

cindybijl

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptydi 29 mei 2018 - 4:01

We mogen van de gemeente geen bak aanleggen, dat is een zandgrond met schuine palen, dus dan wordt het zandgrond met rechte palen en heet het paddock, dus mag het wel absurd (zonder vergunning)

Het grijze blok met het blauwe pijltje er vlak bij is het huis en het grijze blokje haaks erop is de garage van 17m2. daarvoor ligt een oprijpad vanaf de weg voor onszelf.
De ondergrond is klei, dus we zullen voor de winter zeker wel verharding moeten neerleggen om droge voeten te houden.

Het voorste deel aan de linkerkant van de heg, zeg maar, is nu soort siertuin:

Ontwerp onze PP 861_1010

Het is heel slecht te zien omdat het behoorlijk vol staat.. maar op de foto is de heg aan de achterkant een klein beetje te zien.

Hier iets ingezoomd op de heg (daarom willen we de stal op dit voorste stuk zetten, minder te zien vanaf de weg (gemeente) en meest praktische:

Ontwerp onze PP 853_1010

Hier vanaf de andere kant gezien:

Ontwerp onze PP 852_1010

We willen de heggen zo veel mogelijk laten staan, zodat het vanaf de weg niet goed te zien is.
De stal die we neer willen zetten is een containerstal en misschien aan garage een afdak zodat ze meerder plekken hebben en in de winter evt ook extra droge voerplekken.
Mai
Admin
Mai

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptydi 29 mei 2018 - 6:31

Het ziet er wel gezellig uit met al die begroeiing. Slim inderdaad om je stal een beetje 'verstopt' te houden. Ik zeg altijd: je moet niet alles vragen aan de gemeente, want dan mag er niks meer. Wij hebben nooit iets gevraagd en gewoon bomen geplant, poelen gegraven, bak aangelegd (wel in 'paddockvorm' dan, dus gewoon natuurbodem en rechte palen lekker puh ). Een aantal jaren later ging de gemeente hier in het buitengebied alle bouwblokken opnieuw bepalen en toen hebben ze bij ons zonder problemen de hele rijbak bij het bouwblok getrokken; dus in feite hebben wij zelf door het aanleggen van de bak ons eigen bouwblok vergroot, haha wat een grap hilarisch ...
cindybijl

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptydi 29 mei 2018 - 8:14

haha inderdaad! het wordt hier heel veel gedaan, en zolang buren er geen last van hebben en niet klagen wordt het gedoogd.

De regels met vergunning voor een bak zijn dus oa:

- minimaal 30 meter afstand vanaf het woonhuis van de buren (vandaar dat we dat niet aan beide uiteindes van het perceel kunnen maken.
- rechte palen = paddock, schuine palen =bak

Zoals je ziet door de dichte begroeiing, zie ik niet zo goed de mogelijkheden...
Mai
Admin
Mai

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptydi 29 mei 2018 - 22:18

cindybijl schreef:
De regels met vergunning voor een bak zijn dus oa:

- minimaal 30 meter afstand vanaf het woonhuis van de buren (vandaar dat we dat niet aan beide uiteindes van het perceel kunnen maken.
- rechte palen = paddock, schuine palen =bak

Maar dan kan je toch gewoon een 20 x 40 bak aan een van de uiteinden aanleggen, maar dan met rechte palen? Wat kan jou het schelen of het dan 'paddock' genoemd wordt, terwijl jij het een 'bak' vindt knipoog .
cindybijl

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptydo 31 mei 2018 - 1:24

dat zou kunnen, maar om de buren niet te pesten, willen we het ook niet opzoeken, en gemeente geen reden geven om moeilijk te gaan doen knipoog
Mai
Admin
Mai

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptydo 31 mei 2018 - 1:47

cindybijl schreef:
dat zou kunnen, maar om de buren niet te pesten, willen we het ook niet opzoeken, en gemeente geen reden geven om moeilijk te gaan doen knipoog

Ja, dat is ook wat waard compliment .
MoniqueBuu

MoniqueBuu

Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Emptyza 19 jan 2019 - 23:29

Ziet er leuk uit Cindy!
http://www.twas-tweerd.nl
Gesponsorde inhoud

Ontwerp onze PP Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontwerp onze PP   Ontwerp onze PP Empty

Ontwerp onze PP
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-