Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Bless_Bieke




Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 20-02-15

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptyzo 1 maa 2015 - 1:59

Ongeveer een half jaar geleden, knutselde ik een timer gestuurde voederbak in elkaar. Ik ben daar zo tevreden over, dat ik hier wel wil delen hoe die voederbak werkt en hoe je hem zelf kan maken.

Dit filmpje was mijn inspiratiebron:


En dit is wat ik ervan gemaakt heb:
Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. 2epit1z

De basis is een cementkuip met daarrond 4 paaltjes met wat planken eromheen. Aan het deksel is een elektromagneet bevestigd. Zolang er stroom op staat (24 volt dus absoluut veilig voor de paarden), blijft de bak gesloten. Op de geprogrammeerde tijd valt de stroom uit en opent de bak vanzelf. Dat is omdat het deksel werkt met een tegengewicht. Doordat het deksel achteraan zwaarder weegt dan vooraan, gaat hij vanzelf open van zodra de stroom wegvalt. De poten van de bak zijn alle 4 verankerd in de grond zodat de paarden de bak niet kunnen weg- of scheefduwen. Bij de eerste versie was er maar 1 poot verankerd en doordat ze er zich soms tegenaan schuurden, duwden ze hem scheef waardoor het deksel op den duur niet meer sloot. Goede verankering is dus heel belangrijk! Ze gingen na verloop van tijd ook knagen aan de bak dus moest ik de randen verstevigen met alu profielen. Nu knagen ze er niet meer aan. De bak zou in plaats van op stroom ook op een 24V accu kunnen werken maar dat is nogal prijzig. Het goedkoopste is het als je stroom in de buurt hebt. Het verbruik op jaarbasis is verwaarloosbaar. Alles bij mekaar heeft de bak toch wel een slordige 250 à 300 euro aan materiaal gekost. Niet echt goedkoop dus, maar als je 't mij vraagt is die bak elke euro waard. Je kan er immers het aantal voerbeurten per dag me verdubbelen.

Voor alle duidelijkheid: de bak gaat vanzelf open maar sluiten moet manueel. Eens de bak open is, kunnen ze hem helemaal leeg eten. Er kan net voldoende hooi in voor 1 voerbeurt voor 2 paarden. Ik voer het hooi los in de bak maar je kan evengoed een hooinet bevestigen in de kuip.

In de praktijk werk ik er zo mee:

Om 7 à 8 uur vul ik het hooinet in de inloopstal. Daar kunnen ze dan meteen van eten. Ik vul op dat moment ook de bak die ik programmeer om 5 uur later open te gaan.
om 12 uur is er dan een automatische voerbeurt uit de bak.
Om 17 uur, als ik thuis kom van het werk, ga ik het hooinet opnieuw vullen. Ik doe niks in de bak op dat moment.
Om 22 uur ga ik het net weer vullen voor de voerbeurt van 22 uur en op dat moment vul ik ook weer de bak voor de voerbeurt van 's nachts.
om 3 uur 's nachts is er dan weer een automatische voerbeurt.
Zo kan ik 5 voerbeurten geven terwijl ik er maar 3 keer effectief ben om hooi te geven. Zo zou je zelfs naar 6 beurten kunnen overgaan, mocht je dat willen.
Of 8 beurten als je 4 keer gaat vullen...

Op deze manier staan mijn paarden nooit langer dan 4 à 5 uur zonder eten en dat vind ik ideaal.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptyzo 1 maa 2015 - 2:13

Duidelijke beschrijving en een goed idee!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptyzo 1 maa 2015 - 5:52

Dankjewel voor dit topic Heidi glimlach !

Wat ik me nog afvroeg: is zo'n elektromagneet zo sterk dat de paarden het deksel ook niet met hun tanden open zouden kunnen trekken?

Ik denk dat dit systeem ook met palletbakken te realiseren is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptyzo 1 maa 2015 - 9:38

Wow wat mooi, en geniaal bedacht!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Bless_Bieke




Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 20-02-15

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptyzo 1 maa 2015 - 20:39

Marja schreef:


Wat ik me nog afvroeg: is zo'n elektromagneet zo sterk dat de paarden het deksel ook niet met hun tanden open zouden kunnen trekken?
.


De houdkracht van deze magneet is 30 kg. Op voorwaarde dat ze goed is uitgelijnd en dat je het ijzerplaatje droog en proper houdt. Zoniet dan vermindert de houdkracht. Tot nu toe blijkt die houdkracht van 30 kg voldoende te zijn. Als dat in de toekomst niet meer volstaat dan kan ik nog altijd voor een krachtigere electromagneet kiezen. Je hebt er evengoed met een houdkracht van 300 kg, alleen zijn die dan een stuk groter en zwaarder in gewicht wat er dan voor zorgt dat je countergewicht groter moet zijn om de bak open te krijgen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptyzo 1 maa 2015 - 22:33

Dank voor die info glimlach . 30 kg zou inderdaad op een bepaald moment te weinig kunnen zijn als paarden door krijgen dat iets met een beetje meer inspanning opengaat lekker puh .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptyma 2 maa 2015 - 2:22

Wow, dit ziet er echt geweldig uit! Ontzettend jammer, dat die van jou gesloopt is. agressie
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Bless_Bieke




Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 20-02-15

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptyma 2 maa 2015 - 19:53

MoniqueBuu schreef:
Wow, dit ziet er echt geweldig uit! Ontzettend jammer, dat die van jou gesloopt is. agressie

Hij is ondertussen toch gerepareerd. Ik kon hem niet missen. grijns

Gisteren nog heb ik er stevigere scharnieren opgezet want nieuwsgierige neuzen hadden de vorige gebogen.

In de loop van het voorbije half jaar bracht ik al verscheidene verstevigingen aan. De paarden werken heel goed mee en ze wijzen telkens de zwakke plekken aan. knipoog
- Ik zit nu aan het derde paar scharnieren. Ze waren telkens niet stevig genoeg. Ze mogen absoluut niet te buigen zijn, zo is gebleken.
- De rand van het deksel werd verstevigd met een aluminium profiel want die werd afgeknaagd.
- De poten hebben nu alle 4 een stevige verankering want als de bak scheef werd geduwd was de magneet niet meer uitgelijnd en sprong de bak open.
- De plank waaraan de scharnieren bevestigd waren, werd ook verstevigd want daar werkte grote kracht op in telkens als het deksel open ging.

Hopelijk laten ze hem nu heel...
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Emptydi 3 maa 2015 - 4:09

Daar ga ik voor duimen, dat ze hem heel laten compliment
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Gesponsorde inhoud





Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.   Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten. Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Timer gestuurde voederbak => nooit langer dan 5 uur zonder eten.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waarom ik hier omzeggens nooit meer kom...
» Weide met schulstal in Esbeek/ niet langer beschikbaar
» Even minder harmonie in de kudde
» Weiland zonder voorziengingen
» track maken zonder stroom

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: