Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) do 22 jan 2015 - 8:26
Ze hebben aan 1 zijkant gestaan, maar hoe ver het ons land in is verneveld weet ik niet. En de paarden kunnen het ook tijdens het spuiten wel binnen hebben gekregen met dat vernevelen.
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) za 24 jan 2015 - 1:28
Ik wilde even zeggen dat ik zo blij ben, dat ik dit topic hier geplaatst heb! Ik twijfelde erover want ik had in mijn hoofd alle oplossingen al bedacht, maar er zat geen goede bij. Minder gras voor Menglöd is ook minder gras voor Atli en dat is voor hem niet zo fijn. Geen gras maar zand is voor Menglöd wel fijn maar voor mij niet. Minder ruimte, dan kan ik er niet meer rijden, is ook zonde. Dus alle oplossingen die ik al had bedacht, zag ik niet zitten. En ik vroeg me af wat jullie dan nog zouden kunnen bijdragen. Nou, heel veel dus! Een hoop ervaring en inspiratie. Wieteke die me vertelt dat haar twee paarden wel degelijk méér lopen als ze het voer verspreid. En ik die altijd dacht: is mij teveel werk en bovendien helpt dat toch nauwelijks voor de beweging, ik denk er nu over dat ik dan toch tenminste tijdens één voerbeurt ook wat voer in een nog te maken slowfeeder achterin zou kunnen doen. Want 3 x per dag, dat zie ik niet zitten, maar één keer, dat is nog te overzien.;-) En Marja die zegt dat de paden ook smaller kunnen, en dat ze het dan hopelijk wél kapot lopen (dat plan heb ik reeds uitgevoerd).
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) za 24 jan 2015 - 11:03
Dat is nou het leuke van een forum zoals dit: meedenken met elkaar !
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) zo 25 jan 2015 - 1:41
dat zijn goede berichten! 1x achter in voeren kan al veel doen hoor!! zelfs al ligt er niks in gaan ze toch vaak nog even kijken van je weet maar nooit of er toch iets te vinden is. nu duimen of het goed gaat met meer bewegen
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) zo 25 jan 2015 - 5:58
Marja, als je achterin nou hooinetten gebruikt met heel kleine mazen en je doet daar een flinke hoeveelheid hooi in, dan doen je paarden er lekker lang mee, en omdat ze tussendoor toch af en toe dorst zullen krijgen van al dat droge spul, zullen ze toch af en toe weer eens naar het water lopen (dat je denk ik in je stal hebt?) en daarna weer terug naar het hooi.
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) zo 25 jan 2015 - 9:45
Ik zag in de FB-groep een geniaal uitziende slowfeeder; die wil ik gaan maken voor achterin m'n PP. Hij bestaat uit een ton met een deksel erop, de bodem is eruit, en er zit een hooinet in dat er deels onderuit hangt. Je vult de ton dan via het deksel bovenin, het hooi zakt naar onderen in het hooinet en de paarden eten dus van onder de ton. Doordat het hooi in/onder de ton hangt, wordt het bij regen minder nat. Aldus de theorie. ;-)
Ik ben nu dus op zoek naar een ton.
En ik prakkizeer op een handige manier om tijdens het uitmesten het hooi mee naar achteren te kunnen nemen door het op de één of andere manier aan de kruiwagen te hangen; op die manier hoef ik niet nog een keer extra naar achter te lopen.
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) zo 25 jan 2015 - 9:46
Water heb ik trouwens inderdaad in de stal ja. Lekker handig: dicht bij huis, en zo kan ik de ton bijvullen met een tuinslang via het kraantje onder mijn keukenraam.
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) zo 25 jan 2015 - 11:59
Zo'n ton met hooinet heb ik inderdaad ook wel eens gezien op een foto. Die moet je dan dus op hangen aan een paal of zo? Grappig, ik had ook al zitten denken hoe je het hooi tijdens het mestruimen mee zou kunnen nemen . Misschien kun je een stuk net, canvas of een plank o.i.d. bevestigen tussen de stangen die van de handvatten naar de kruiwagen lopen zodat je daar het hooi op kan vervoeren (in een zak bv.)?
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) zo 25 jan 2015 - 22:33
Ja zo'n ton moet je inderdaad aan een paal of boom ofzo ophangen. Ik denk dat het hooi vervoeren tussen de handvaten van de kruiwagen niet handig gaat zijn, volgens mij schop je er dan tegenaan. Maar ik ga manlief eens vragen daar zijn gedachten over te laten gaan; die is veel handiger dan ik met dat soort knutseldingen!
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) zo 25 jan 2015 - 23:42
Eventueel kan je het linker- en rechterpad om de dag uitmesten? Dan kan je met het hooinet in de kruiwagen naar achteren toe lopen en dan op de terugweg uitmesten. De volgende dag doe je dan de andere kant. Het lege hooinet leg ik hier wel altijd over de stangen van de handvatten van de kruiwagen heen, dat gaat prima.
Laatst aangepast door zweetvos op zo 25 jan 2015 - 23:53; in totaal 1 keer bewerkt
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) zo 25 jan 2015 - 23:52
Natural Horsetrainer schreef:
Ik denk dat het hooi vervoeren tussen de handvaten van de kruiwagen niet handig gaat zijn, volgens mij schop je er dan tegenaan.
Nee, niet tussen de handvatten maar tussen de stangen die vanaf de handvatten naar de kruiwagen lopen, dat geeft voldoende loopruimte voor je benen. Bovendien ligt het hooi dan op dat net of die plank, dus je kunt er niet tegenaan schoppen. Ik zal wel even een schetsje maken .
Kijk, zo bedoel ik het:
Aan de onderkant van die plaat kun je dan bv. latjes bevestigen waar de stangen van de kruiwagen precies tussen passen zodat het stabiel ligt (zie linksonder op de afbeelding).
Laatst aangepast door Marja op ma 26 jan 2015 - 0:11; in totaal 1 keer bewerkt
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) ma 26 jan 2015 - 0:10
Ik zat ook te denken aan een plankje tussen/op de twee stangen. Ik zou er dan wel een rechtopstaand plankje aan bevestigen dat voorkomt dat je net op de mest schuift. Je zou er nog een soort elastiek/touw/spin aan kunnen bevestigen, zoals bij de voordrager van een fiets.
Mijn netten zijn vrij groot en flink gevuld, waardoor ze vanzelf op de stangen blijven rusten. Ik kan er met moeite twee op elkaar stapelen, maar moet de bovenste dan wel met m'n lijf tegenhouden, anders valt hij op de grond. En de kruiwagen kan niet in evenwicht blijven staan met twee netten erop (ik wil ze niet op het voorste deel van de kruiwagenbak zelf laten rusten, omdat daar altijd wat mestresten op zitten). Het voeren doe ik altijd na het uitmesten, bij m'n uitmestrondje haal ik de lege netten op.
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) ma 26 jan 2015 - 0:14
Euhm nee een hooinet IN de kruiwagen waar ik ook mee uitmest vind ik smerig (ook al zit er op dat moment geen mest in, de kruiwagen is toch altijd vies van binnen). Ik heb aparte voer- en mest kruiwagens. Dus als het hooi meemag liften met mijn mestkruiwagen, dient het wel buitenboord te blijven.
Ja Marja ik snap volgens mij wel wat je bedoelt, dan hangt het net of de zak of wat dan ook tegen de kruiwagen aan en niet direct bij de handvaten. Maar ik zie daarbij een beeld van de winkelwagentjes die ze in een supermarkt in mijn oude woonplaats hadden: daar schopte je altijd met je schenen tegen dat onderste rek aan omdat het te ver naar voren zat. Au au blauw! En volgens mij zit het dus ook in de weg, als er op die plek iets aan de kruiwagen hangt. Met mijn huidige hooitas ging het in elk geval niet... (maar die is ook best groot). Of ik moet het echt hoger leggen, dat het op die stangen ligt en niet eraan hangt, maar dat is weer sneller onstabiel... hmmm...
Maar eerst maar eens zien dat ik zo'n slowfeeder krijg voor achterin; ik ben nog op zoek naar zo'n ton, en dan komt de oplossing op de vraag: hoe komt het hooi daar? vast ook wel.
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) ma 26 jan 2015 - 0:16
Ah tegelijk gepost met Wieteke.
Ja zo'n plankje, daar zou ik me nog wel iets bij kunnen voorstellen. En zo heel veel hooi zal het hier ook niet zijn; ik voer nu 3 x per dag en per keer is dat 1,5 - 2 kilo... En daarvan wil ik dus maar een beperkt deel achterin de paddock aanbieden, om te beginnen ook maar eens per dag.
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) ma 26 jan 2015 - 0:22
Ja Marja ik snap volgens mij wel wat je bedoelt, dan hangt het net of de zak of wat dan ook tegen de kruiwagen aan en niet direct bij de handvaten. Maar ik zie daarbij een beeld van de winkelwagentjes die ze in een supermarkt in mijn oude woonplaats hadden: daar schopte je altijd met je schenen tegen dat onderste rek aan omdat het te ver naar voren zat. Au au blauw! En volgens mij zit het dus ook in de weg, als er op die plek iets aan de kruiwagen hangt.
Ik heb net een afbeelding aan mijn post toegevoegd Marja, waarop je kan zien dat het hooi dan niet naar beneden zou hangen maar op die plank ligt, dus daar kun je niet tegenaan schoppen.
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) ma 26 jan 2015 - 4:05
Ha dank je Marja, ja zo'n plank had ik ook ongeveer in gedachten! En hoe weet jij dat ik uitmest met zo'n groene kruiwagen??? LOL
Tja, dat moeten wel helderziende gaven zijn hè ?
Ik bedenk me nu dat dan aan de onderkant van de plank eigenlijk alleen de twee latten nodig zijn die aan de binnenkant van de stangen vallen; dan kan de plank al niet meer verschuiven.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: het niet zo ideale PP (insulineresistentie) di 27 jan 2015 - 5:49
op luie dagen dan leg ik mijn hooikussen ook op die plek, die zit zo vol dat het er echt niet doorheen valt/zakt. Maar meestal loop ik toch 2x en vind ik helemaal niet erg, tijdens het lopen doe ik nog allerlei andere dingen zoals molshopen vlak trappen, evt draadje die scheef is gaan hangen weer recht trekken, ponys knuffelen, lopen meestal gezellig mee.