Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 esdoorn hoe giftig?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyzo 3 nov 2013 - 6:58

vraagje, ik lees meer en meer over de gevaren van de esdoorn, de ene keer staat er, de rode esdoorn, de andere keer, de esdoorn.
Ik lees dat de blaadjes schimmels kunnen bevatten waar paarden dood van kunnen gaan en ik lees dat de zaadjes giftig zijn.
WIJ hebben hier esdoorn, veel zelfs, de paarden komen op dit moment niet in de wei, we hebben niet de rode esdoorn, de paarden kunnen als ze willen, bij de bomen, sterker nog, je kunt precies zien tot hoever ze erbij  kunnen met eten, want er word wel eens van gegeten.
De zaadjes liggen overal, de blaadjes zie ik nog niet echt.
Ik voer geen hooi  op die plaatsen, alleen in de loopstal en in het bosje van de paarden, in dat bos staan geen esdoorns.
wat is wijs?
niets doen, want we wonen hier nu ruim 7 jaar en waren ons tot voor kort van geen kwaad bewust?
Of stukken afsluiten? wat jammer is, want de weg naar het stro stalletje, waar onbeperkt stro gegeten kan worden, is in de paddock waar die bomen staan.
de bomen omhakken is geen optie, ze geven zoveel beschutting en volgens mij mogen we ze niet eens weghalen.
wat is wijs?
In paniek raken heb ik geen zin in, maar wil ook geen paard hieraan verliezen uiteraard.
Als ik ergens veel zaadjes zie, dan haal ik ze weg, maar het gaat me niet lukken om alle zaadjes weg te halen, daarvoor zijn het er echt te veel, dat is geen doen.

wie o wie weet raadt?
Ik heb diverse links gegoogled, ben wel wat wijzer, maar heb HET antwoord nog niet gevonden.

@marja: het zijn de bomen van de paddock bij de mesthoop waar Aquino toen stond bij ons.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyzo 3 nov 2013 - 9:09

Wat ik tot nog toe begrepen heb is dat wanneer je (goed) bijvoert met hooi het risico al flink verminderd. De gevallen van AM komen voornamelijk voor bij (jonge) dieren die 24/7 op gras staan wat in najaar/winter minder is, en dan dus de blaadjes en zaadjes gaan eten. Het is en blijft een gevaarlijke boom, dus ik kan niet zeggen wat je wel of niet moet doen. Ze moeten er wel een bepaalde hoeveelheid van eten. Er is best wel veel over te vinden op internet, als je wilt kan ik je ook wel per pb wat sturen, ik heb eens contact gehad met iemand van het grote blauwe forum die héél veel weet van bomen en planten enzo. Wij hebben het toen ook over de esdoorns bij ons in de wei gehad (ik had er dus niet bij nagedacht dat we die in de wei konden hebben, zij herkende ze op de foto.)
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyzo 3 nov 2013 - 19:51

het blauwe forum volg ik nu ook een topic, het lijkt er nu wel op dat AM een soort verzamelnaam is van diverse ziektes met soortgelijke verschijnselen.
De zaadjes waaien bij ons overal rond, ook in de paddock, wat ik zie, ruim ik op, maar het is een onmogelijke zaak om dit continue te doen. Ik moet ook nog werken, dus ben niet de hele dag thuis.
Voeren doe ik nu meer dan anders, kunnen ze een speklaagje voor de winter aanleggen, de paddock met de esdoorns, heb ik inmiddels toch maar afgesloten en op de wei komen ze nu niet meer.
daar liggen ook zaadjes, ik begreep dat ze met het gras, sneller zaadjes naar binnen werken, logisch ook.
verder heeft het ook met schimmels te maken. tsja, ik ga er niet van in paniek schieten, maar geheel gerust ben ik er niet op, soms is kennis hebben hebben, best hinderlijk.
toch maar es overwegen om alle esdoorns weg te halen en iets bedenken wat er voor terug kan, het is een mooie dichte haag, die esdoorn haag, we zijn er verder heel blij mee, de paarden eten ook van de bomen, met name in de zomer.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyzo 3 nov 2013 - 21:15

Volgens mij wordt hoofdzakelijk de Acer pseudoplatanus verdacht als oorzaak van AM, op basis van o.a. onderzoek dat dit jaar is gepubliceerd:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/evj.12117/abstract
http://www.beva.org.uk/news-and-events/news/view/438

Daarin worden specifiek de zaadjes als boosdoener vermeld.

De gevaarlijke boom zou dus deze variant zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_esdoorn

Hier in Walcheren staan langs veel binnenwegen hagen met meidoorn en esdoorn, zo ook aan een kant van onze wei. Volgens mij staat in die hagen bij ons de veldesdoorn/Spaanse aak: http://wilde-planten.nl/spaanse%20aak.htm

Hier zie je een duidelijk overzicht van de bladeren van de verschillende esdoornsoorten: http://wilde-planten.nl/plantenfamilie/esdoornfamilie.htm

Aan een andere zijde van onze wei staat een soort privébos, en ik heb geen idee welke bomen daar allemaal in staan. Na de wind van de afgelopen dagen zag ik in die kant van de wei helaas toch ook wat van die helikopterzaadjes liggen... Ik ben dus bang dat er in het bos wel van de gevaarlijke esdoorns staan... Gelukkig zijn het er niet veel, want zoals ik eerder al schreef is afzetten bij ons geen optie. Volgens mij zullen mijn pony's de zaadjes niet zo snel eten, omdat ze zich vooral tegoed doen aan het vele blad dat in de wei is gevallen. Ik ben wel wat meer hooi gaan voeren, maar ze vinden het blad zo lekker dat ik niet kan voorkomen dat ze daar ook flink wat van binnenkrijgen... Ik hoop maar dat de wind snel wat gaat liggen, zodat die zaadjes niet meer onze wei in waaien...
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyma 4 nov 2013 - 2:27

Dank je Wieteke, we kunnen met de foto's op zoek...
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyma 4 nov 2013 - 4:26

misschien heb je hier iets aan?
http://www.myopathieatypique.fr/

knipseltje uit 2012

De meeste gevallen doen zich voor in het najaar, enkele in het voorjaar. Het betreft altijd paarden die dag en nacht buiten in de weide lopen of daar tot zeer kort (enkele dagen) voor de ziekte hebben gelopen bij specifieke weersomstandigheden: weinig zon, lage temperatuur, regen of vochtig en winderig weer, dus onder gure omstandigheden. Zoals gezegd meestal in het najaar maar de ziekte kan zich ook in het voorjaar voordoen, met name als er in het voorafgaande najaar ook een uitbraak is geweest. AM kan bij alle leeftijden en alle rassen voorkomen maar wordt vaker gezien bij jonge dieren tot drie jaar (wellicht lopen deze ook vaker en langer in het land).

hier een hoop links met ook nieuwe onderzoeken
http://scholar.google.nl/scholar?q=atypical+myopathy+in+horses&hl=nl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=0Lh3UqjKBsvo7AbwmIDgBw&ved=0CCwQgQMwAA

Op scholar van Google kan je heel veel onderzoeken vinden zonder allerlei "gezwam" Wel zijn veel teksten pas volledig beschikbaar nadat je hebt betaald. Maar soms kan je verder komen door stukjes tekst te kopieeren en weer in google te zoeken.

Dat het nu weer oplaait komt omdat DE periode er weer aan komt. t is weer herfst :-(



Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptydi 5 nov 2013 - 0:01

inge schreef:
misschien heb je hier iets aan?
Het betreft altijd paarden die dag en nacht buiten in de weide lopen of daar tot zeer kort (enkele dagen) voor de ziekte hebben gelopen bij specifieke weersomstandigheden: weinig zon, lage temperatuur, regen of vochtig en winderig weer, dus onder gure omstandigheden. Zoals gezegd meestal in het najaar maar de ziekte kan zich ook in het voorjaar voordoen, met name als er in het voorafgaande najaar ook een uitbraak is geweest. AM kan bij alle leeftijden en alle rassen voorkomen maar wordt vaker gezien bij jonge dieren tot drie jaar (wellicht lopen deze ook vaker en langer in het land).


dat is wel jammer, want met deze omstandigheden is de fructaanindex dusdanig laag dat mijn HB paard eindelijk ook gewoon een uur of 8 op de wei kan. In de zomer, wanneer deze boom geen risico geeft, dan is het suikergehalte weer te hoog... zo blijven we puzzelen kritisch 
Ze lopen van 10 tot 5 in de wei ongeveer. en de rest krijgen ze flink hooi bijgevoerd, en stro. De grootste esdoorns, daar komen ze niet bij in de buurt. Dus zo hopen we het voor te zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptydi 5 nov 2013 - 7:17

bedankt voor alle reacties.
Ik heb zelf op bokt, oa deze reactie gelezen, ik heb zeer veel gelezen daar en probeer een onderscheid te maken tussen aannames en feiten, maar deze reactie gaf mij wel inzicht.
Er zijn hier in de buurt een paar jaar geleden ook paarden aan AM overleden, waar geen esdoorn bij in de buurt was.
hieronder een stukje gekopieerd:
waar men het vorige week dinsdag over had en naar mijn inziens ook het meest aannemelijk is dat het ging om de esdoornschimmel. Doordat er zo'n heftige wind is geweest zijn er meer dan normaal bladeren, zaden, schimmels op de grond terecht gekomen. Doordat het ook zoveel geregend heeft en er ineens behoorlijk wat zon op stond was dit natuurlijk de ideale omgeving voor de schimmel om actief te worden. juist omdat er meer vanaf gevallen is zoniet meer de wei in gewaaid is als alle anderen jaren lijkt het me aannemelijk dat de hoeveelheid schimmel die de paarden binnen krijgen juist de oorzaak is. De daadwerkelijke veroorzaker zou de endofyt zijn, dze vind je op de grond en het ene paard krijgt een geringe hoeveelheid endofyten binnen en het andere paard veel meer toch kunnen ze beiden even ziek worden. daarbij word aangenomen dat de plekken zeer lokaal zijn, het is niet zo dat je hele wei er vol van ligt, het ene plekje kan meer endofyten bevatten als het andere plekje. of dit uiteindelijk een juiste verklaring is valt ook te bezien maar gezien de storm afgelopen maandag lijkt het me aannemelijk dat er ineens veel meer zaden, bladeren,schimmels in de wei terecht zijn gekomen als normaal.

vandaar dat ook word geadviseerd nooit het hooi e.d op de grond te leggen, restanten worden een broedplek voor endofyten en op deze wijze kunnen paarden dus zoals gehoord ook am krijgen.


ze komen bij ons nu niet op de wei, was ik net mee gestopt omdat het gras op was, verder voer ik alleen in het bos waar niet deze bomen staan en in de slowfeeders en ik voer op stal.
Ik hoop maar dat we geen ellende krijgen, ik ga er niet vanuit, maar ben wel Allert door alle berichten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptydi 5 nov 2013 - 8:15

goed punt. bij mooi weer leg ik wel eens een plak hooi op de grond. Binnenkort krijgen we gelukkig een palletbak.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptydo 7 nov 2013 - 4:23

Ik denk dat er best wel een kern van waarheid in zit.
Misschien dat de Esdoorn de groei van schimmels versterkt. Dus meer schimmels dan bijv blaadjes van een berk. Om maar even een voorbeeld boom te noemen die iedereen kent en herkent. Doordat het stofje wat in deze bladeren zit extra fijn zijn voor deze schimmels???
Of een combinatie....
Iets voor de onderzoekers om te kijken hoe het in elkaar steekt. studeren 
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyvr 8 nov 2013 - 1:27

Ik wist dat ik vorig jaar een site met duidelijke afbeeldingen van de verschillende esdoornsoorten had gevonden via het Paard Natuurlijk-forum, maar kon die niet meer vinden. Kwam hem nu weer tegen: http://www.amleto.de/pflanzen/acer_cam.htm

En de bijbehorende draad van het PN-forum: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/fcgi/pnforum.fcgi?s=250954-8-17359#msg250954
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyzo 10 nov 2013 - 3:11

http://www.mijnalbum.nl/Album=EHLM3RFA

deze foto's heb ik vanmorgen gemaakt.
Ja het houdt me bezig verwarring 
Het stuk met gras, daar lopen onze paarden niet, dat is naast ons perceel.
Daar valt het meeste blad en zaadjes omdat de wind meestal van de andere kant komt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Emptyzo 10 nov 2013 - 3:57

reactie in het andere stukje.
Dit is al is het vrij lastig te zien op de plaatjes die je gemaakt hebt. Niet de gewone esdoorn maar de spaanse aak.

Je komt hem ook vaak tegen als haagje langs tuinen of wegen in gemeentes of in zeeuwse hagen zie je hem ook.
Oude boerderijen willen ze nog wel eens zo groot hebben als jij laat zien. Deze dienden vroeger als kachelhout voorraad. knipoog 
En als windbreker rond het huis.

Stukje cultuur historie glimlach 
Wat ik zou doen voor zover de kennis er nu is en wat ik kan vinden. zou ik de zaden zoveel mogelijk verwijderen.
Over het blad van deze Acer kan ik weinig vinden dat het niet goed zou zijn.
Bij de zaden ga ik er even vanuit dat zij dezelfde stoffen bevatten als de gewone esdoorn omdat beide bomen uit dezelfde familie komen.

Zit me nu ook te bedenken dat als mensen deze boom als haag hebben staan zij dit niet eens herkennen alszijnde een acer en zich niet eens druk maken over het blad. Zaden zie je meestal niet aan een haagvorm omdat ze dan meestal al gesnoeid zijn en er geen zaad gevormd wordt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





esdoorn hoe giftig? Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn hoe giftig?   esdoorn hoe giftig? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
esdoorn hoe giftig?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» esdoorn in de wei

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: