Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 esdoorn in de wei

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyza 7 sep 2013 - 9:47

Goed, ik was al van plan om in de toekomst een PP te maken. Maar eerst wilde ik een paddock doen voor de stallen en dan deels in de wei, en even een poosje aankijken hoe het gaat, aangezien ik er pas 2 maanden sta. Dus even kijken waar de natste plekken zijn, en dergelijke.

maar nu mijn paard HB is en ik hem eigenlijk helemaal niet meer in de wei wil hebben, wil ik dit plan een beetje versneld uitvoeren. Nu huren wij bij een weinig flexibele boer (volgens mij is dat vaak zo) die vooral hoopte dat onze paarden zijn overschot aan gras op zouden eten dus hij staat vast niet te juichen als hij mijn plannen hoort. 'gelukkig' moet ik alles langzaam opbouwen, dus ook het op de aan te leggen 'track' zal ik met een half uurtje moeten beginnen, omdat er veel groen staat. Het echte onkruid zal ik verwijderen voor zover dat gaat maar er is nog gras te vinden en ook natuurlijk restjes onkruidjes en boomblaadjes enzovoorts. Hij eet namelijk echt alles. (hij is ijslands en 'geprogrammeerd' om gewoon zoveel mogelijk te eten, en hij is op dieet, en hij heeft IR waardoor voortdurend het seintje 'je moet eten!' naar de hersenen verstuurd wordt, ook als zijn maag en darmen al vol zitten)

haast is er dus niet, de fries die bij hem staat (nu met een draad ertussen, omdat zij dominant is, en ik wil niet dat hij moet 'wegrennen' hij staat nog op medicatie en op gips) loopt overdag wel in de wei. Ik dacht om hem 's nachts in de paddock te zetten en de fries op de aan te leggen track (die daaraan grenst) en als de fries op de wei loopt, laat ik hem op de track (langzaam opbouwen zoals hierboven beschreven)

Er zijn legio mogelijkheden, wat dat betreft hebben we een prachtige plek. Tegelijk hebben we weinig mogelijkheden. dat zal ik even toelichten. Er zijn 2 weilanden, een vooraan het erf en 1 achteraan (in de polder). Ertussen ligt een strook grond die door de vorige huurders helemaal naar de knoppen is geholpen. Voor mij ideaal, er groeit alleen onkruid en heel veel bomen. Er is zelfs een stuk 'bos'. Hier hebben ze schaduw, we kunnen hooinetten ophangen, in de winter is het onder het dichtst begroeide gedeelte altijd droog. En er zijn stukken met een enkele boom/struik. Op dit gedeelte wil ik de track maken, het sluit aan op het paddockje met de inloopstallen.

waarom kunnen we weinig? de weilanden moeten weiland blijven. Er is hier geen mogelijkheid om een track te maken. Dat is jammer daardoor wordt het een heel stuk kleiner. Maar, we hebben maar 2 paarden dus het moet te doen zijn. verder sluit 1 stuk van de maken track op de paddock aan, maar bij het andere deel staat er een hek. De eigenaar wil liever niet dat we 'vaste' hekken weg halen. (of uberhaupt iets veranderen.......) daardoor zal het niet rond kunnen lopen, wat een probleem is gezien ik wel wil dat mijn ijslander weg kan lopen voor de fries (duurt nog wel even voor ze weer samen kunnen, ook ivm zijn dieet)

goed, deze problemen zijn denk ik wel oplosbaar en nu nog niet direct aan de orde. Wat welk belangrijk is, is de soort begroeiing. En er staat dus een hele flinke Esdoorn. Redelijk ver van de paddock, maar wel op een stuk waar ik de track wil laten lopen. En die kan nergens anders, zie bovenstaande punten. ook staat er een baby esdoorn vlak bij de paddock. Dit zijn gevaarlijke bomen, en mijns inziens moeten ze weg. zo snel mogelijk, want de blaadjes gaan nu vallen.

hoe pak ik dat aan? kan ik hem gewoon af/om zagen en een stronk laten staan, en opletten dat die niet uitloopt? dit alles, mits de eigenaar dus instemt met verwijderen.... of kan ik de boom beter langzaam om zeep helpen en niks zeggen.... maar dan gaat hij wellicht toch proberen die boom te redden, ik dacht dat hij niet echt omkeek maar laatst heeft hij wel de paar distels in de wei gespoten en ook de lange stukken laten uitmaaien (helaas wordt er helemaal niet gecommuniceerd.... 'ze eten die distels toch niet' was zijn reactie. had het wel fijn gevonden dat hij even gezegd had dat hij in de wei ging spuiten....) dus buiten dat ik het eigenlijk niet eens wil om wat te doen zonder overleg, is het ook een te groot risico. Dus toch maar eens over beginnen.

iemand nog goede ideeën, of tips welke bomen nog meer slecht zijn? of juist goed? (wilgen staan er daar zaag ik wel eens takken af)
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyzo 8 sep 2013 - 6:47

ja das moeilijk te zeggen wat nu wel of niet goed is kwa bomen bestand.
Bij de esdoorn zijn het ook de zaadjes die gevaarlijk zijn (de neusjes) Het is dus niet alleen het blad.
Als de esdoorn op kale grond staat, dus blad en zaadjes valt op zand is er relatief weinig aan de hand.
Dan kan je het dagelijks weg harken. Er staat geen gras dus het risico wordt kleiner tenzij hij ook blad en neusjes eet.
wat meestal niet voorkomt maar als je hem echt heel kort houdt met eten dan loop je wel weer een risico omdat dan alles wat maar enigsinds lijkt op eten naar binnen wordt gewerkt.

Tuurlijk is weghalen beter, maar als ik jou verhaal zo hoor zit dat er niet in ;-)

Wat betreft je verhaal van kruiden tov gras. Ook in kruiden zitten stoffen die voor een IR paard niet altijd even handig zijn.
je voeding moet zo gevarieerd mogelijk zijn. Dus van alles wat naast kruiden dus ook gras.
Als je over vers praat en je dit naast je hooi wilt geven.
Bij IR paarden kijk je naar de inhoud van het voer dus de hoeveelheden mineralen en vitaminen, droge stof, suiker, zetmeel enz..enz..
met name met mineralen in de juiste verhoudingen en zo kan je nog heel wat bereiken. Dus ook dat ze weer meer gras kunnen verdragen dan tot nu toe het geval is.
De soorten gras bekijken kan ook geen kwaad dit geeft nl een indicatie van de voedingswaarde.

Ik zal hier trouwens binnenkort een stukje over gaan schrijven op mijn site. (over grassoorten)

Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyma 9 sep 2013 - 8:30

ik weet niet of ik dat aandurf......... hij eet echt alles wat ook maar enigszins groen is. Inclusief zo ongeveer alle soorten onkruid, takken, bladeren.... dus hij staat op stal met een mini-uitloopje (ook vanwege het gips) en als hij straks op speciaal beslag over is, ga ik de geplande 'track' beetje bij beetje geven, eerst rooi ik het ergste onkruid eruit en dan elke dag de draad even opschuiven, zodat hij niet teveel ineens eet. Behalve onkruid staat er ook gras tussen. Dit beetje knabbelen is het komende jaar denk ik meer dan genoeg, hij moet echt nog veel afvallen.

helaas kan ik dan geen rondlopende track maken. Dus alleen van de paddock door het bos en dan eindigend bij een wat ruimer stuk waar geen bomen staan. Op zich is het niet zo heel erg want hij en de fries moeten toch nog apart staan ivm verschillende voerbehoeften. Dus zij kan 's nachts mooi alvast een stukje knagen op de track terwijl hij op de paddock staat, en als de fries op de wei gaat kan hij het pad krijgen. En dan zien we daarna wel verder.

de esdoorns (het zijn er 3 vlak bij elkaar) zijn werkelijk enorm, en er groeit niets onder. De laagste takken komen net niet tot op de grond, en ze zijn gigantisch hoog. De bladeren liggen echt ver verspreid. Ik baal enorm want dit was juist een prachtige plek op de hoek van mijn geplande track, omdat de grond eronder een stuk hoger is en goed droog. Nu hebben we dus geen rond lopend pad maar een L tot einde 'bos'. en niet de hoek om, richting de (vrijstaande) esdoorns.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyvr 13 sep 2013 - 4:09

je zou even op de site van thehorse.com kunnen zoeken er was onlangs nog een verhaal gepubliceerd over dit fenomeen.
met nog wat onderzoeks-linken er bij meen ik. misschien dat daar nog wat nuttige info voor je bij staat hoe je het e.e.a toch kan waarmaken zonder dat er direct problemen zijn.
Dat er geen gras onder staat scheelt al enorm
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyza 9 nov 2013 - 22:52

http://www.mijnalbum.nl/Album=EHLM3RFA

zo zien onze esdoorns eruit.
het stuk gras, is het pad ons perseel, daar valt het meeste gelukkig, dat is aan de wind kant.
De foto's zijn gemaakt vanaf de buitenkant en niet vanaf de paddock.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyzo 10 nov 2013 - 2:07

@Joyce: als ik het goed zie, is dat een Spaanse aak of veldesdoorn. Dus niet de 'gewone esdoorn', die het sterkst in verband wordt gebracht met AM.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyzo 10 nov 2013 - 2:51

hoi Wieteke.
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga zo eerst ff een ritje maken en dan me weer verder bezig houden met de esdoorn.
Op Bokt denkt iemand dat het juist wel de gevaarlijke variant is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyzo 10 nov 2013 - 3:49

Ik kan de stam niet helemaal zien maar hij lijkt met ribbels te zijn. De gewone esdoorn heeft een gladde stam.
Is de stam ribbelig dan heeft Wieteke helemaal gelijk. Ook zij deze blaadjes kleiner en net ietsje anders gevormd.

Het probleem dan wel de vele discussies die nu te ronde gaan is mede doordat mensen niet weten hoe zo'n boom er nu precies uit ziet.
Zo komen er een hoop spook verhalen in de wereld en wordt het steeds moeilijker om dingen uit elkaar te halen als je gaat googelen.
Ik merk dat er zo veel door elkaar loopt en er veel ontrust ontstaat.

Er zijn ook erg veel Acer (esdoorn) soorten en dan nog bomen die er kwa blad op lijken dat het voor niet bomen kenners wel wat lastig wordt.
Meerdere acers zijn namelijk niet goed voor paarden als ze er van eten. De rood gekleurde acer is ook niet goed voor paarden.
Die komt in ons land wat minder vaak voor dan bijv in de USA. Maar ook die naam kom je tegen tijdens het zoeken.
logisch dat je dan in de stress kan raken ;-)

Ook merk ik dat er nog steeds geen 100% duidelijkheid is hoe het nu precies ontstaat. Of het nu door puur alleen het blad en zaden komt. Dus de stoffen die hier in zitten. Of door de combi gras/blad en schimmels die dan gaan groeien in bepaalde weersomstandigheden.
Ik kom tot de teksten die ik tot nu toe gelezen heb niet helemaal uit wat nu exact de oorzaak is. Vermoedens zijn er wel maar.....
Dus advies wat men dan geeft vermijden van deze bomen in deze tijd van het jaar.
Hopelijk komt er nu een onderzoek die echt duidelijkheid geeft. Er zijn nu veel gevallen bekend dus genoeg stof voor onderzoek beschikbaar.
wie weet komen ze er dit jaar achter.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptyzo 10 nov 2013 - 10:36

Deze blaadjes (die volgens wat rondere/vloeiendere inkepingen hebben en langwerpiger zijn dan het blad van de gewone esdoorn) zijn volgens mij precies dezelfde als die van de esdoorns in de hagen langs onze wei. Daarvan weet ik zeker dat het veldesdoorns zijn. Mijn ouders hebben een gewone esdoorn in de tuin (veel groter blad en scherpere inkepingen in de blaadjes), en hun buren een Noorse esdoorn. Dat blad ziet er echt heel anders uit.

Maar ik zie in mijn omgeving nu ook overal esdoornblad liggen... Hoop maar dat het snel gaat vriezen, want ik ben toch nog steeds bang dat er in het bos naast onze wei een gewone esdoorn staat... Ga daarom toch maar 2x per dag hooi voeren nu, al zal dat nog steeds niet voorkomen dat de pony's blad eten en misschien ook incidenteel zo'n zaadje.

Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Emptydi 12 nov 2013 - 20:02

inge schreef:
Ik kan de stam niet helemaal zien maar hij lijkt met ribbels te zijn. De gewone esdoorn heeft een gladde stam.
Is de stam ribbelig dan heeft Wieteke helemaal gelijk. Ook zij deze blaadjes kleiner en net ietsje anders gevormd.

Het probleem dan wel de vele discussies die nu te ronde gaan is mede doordat mensen niet weten hoe zo'n boom er nu precies uit ziet.
Zo komen er een hoop spook verhalen in de wereld en wordt het steeds moeilijker om dingen uit elkaar te halen als je gaat googelen.
Ik merk dat er zo veel door elkaar loopt en er veel ontrust ontstaat.

Er zijn ook erg veel Acer (esdoorn) soorten en dan nog bomen die er kwa blad op lijken dat het voor niet bomen kenners wel wat lastig wordt.
Meerdere acers zijn namelijk niet goed voor paarden als ze er van eten. De rood gekleurde acer is ook niet goed voor paarden.
Die komt in ons land wat minder vaak voor dan bijv in de USA. Maar ook die naam kom je tegen tijdens het zoeken.
logisch dat je dan in de stress kan raken ;-)

Ook merk ik dat er nog steeds geen 100% duidelijkheid is hoe het nu precies ontstaat. Of het nu door puur alleen het blad en zaden komt. Dus de stoffen die hier in zitten. Of door de combi gras/blad en schimmels die dan gaan groeien in bepaalde weersomstandigheden.
Ik kom tot de teksten die ik tot nu toe gelezen heb niet helemaal uit wat nu exact de oorzaak is. Vermoedens zijn er wel maar.....
Dus advies wat men dan geeft vermijden van deze bomen in deze tijd van het jaar.
Hopelijk komt er nu een onderzoek die echt duidelijkheid geeft. Er zijn nu veel gevallen bekend dus genoeg stof voor onderzoek beschikbaar.
wie weet komen ze er dit jaar achter.
heb ff goed gekeken, de stam is ribbelig.
het heeft hier vannacht voor de 2e keer gevroren. dat geeft hoop, volgens mij moet het wel wat langer en meer vriezen wil het gevaar geweken zijn. En idd, tot nu toe is nog niets helemaal 100% zeker wat de oorzaak is voor AM.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud





esdoorn in de wei Empty
BerichtOnderwerp: Re: esdoorn in de wei   esdoorn in de wei Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
esdoorn in de wei
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» esdoorn hoe giftig?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: