Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Natte stukken van de paddock ophogen?

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
zweetvos

zweetvos


Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Huizen

Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Emptywo 16 okt 2013 - 1:04

Eind december zal ik het plekje waar m'n pony staat over kunnen nemen.
Helaas is dat dus midden in de natte periode en hoewel de paden het nog erg goed doen na deze nattigheid zijn er wel plaatsen die wat verbeterd zouden kunnen worden.

Verharden mag eigenlijk niet omdat de wei/paddock een bestemming ‘natuurgebied’ heeft.
Er is al een stuk met hele dikke rubberen tegels bedekt dus dat gaat super maar deze zijn wel heel kostbaar.
Ook zijn er nog wat roosters. Dat scheelt zeker tegen wegzakken maar alleen de roosters is in een nat stuk eigenlijk niet voldoende. Ook vind ik deze qua schoonmaken niet ideaal.

De bodem is hier redelijk, zeker geen klei oid maar er zijn 2 plekken die ik graag zou willen ophogen.
Ik dacht aan een flinke bult zand, later eventueel in combinatie met de roosters. Hoe is de ervaring hiermee? Wat voor zand kan ik het beste kiezen als ik kijk naar zowel de kwaliteit als de prijs.
Of kan ik het zand beter pas laten komen ná de natte periode, dus als de ondergrond alweer droog is?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Emptydo 17 okt 2013 - 2:56

Wij zitten hier op kleigrond dus een heel andere situatie...
Maar ik ben wel wat bang indien je nu het zand gewoon erover kapt, dat het binnen de kortste keren gaat ondergeploegd worden. Tenzij je een heel dikke laag legt van mini een halve meter?

Wat denken de anderen ervan?
Terug naar boven Ga naar beneden
zweetvos

zweetvos


Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Huizen

Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Emptydo 17 okt 2013 - 7:27

Bedankt Ama.
Ik vind het ook zo lastig inschatten. De bodem is hier vrij hard zand. Waarschijnlijk is het een combinatie van zwart zand en rivierzand. In het verleden is het wel eens omgezet dus er zit ook nog wat geel zand doorheen. Maar het is dus echt geen zacht zand waar de hoef een stukje in wegzakt ofzo, ook na een droge periode niet.

De plekken die ik op zou willen vullen zijn kuilen die wat dieper liggen dan de rest. Het is dus echt geen modder maar wel een kuil waar het water in blijft staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Emptydo 17 okt 2013 - 8:17

Dat is natuurlijk een heel andere situatie dan wat wij hier hebben.
In jouw geval zou ik het aandurven om nu al een deel aan te vullen, al was het om te proberen?
Je zal dan wel vrij snel zien hoe het zich gedraagt wanneer de paarden er beginnen door te banjeren grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Emptyvr 18 okt 2013 - 6:19

als je wat ruimte hebt in je budget zou je ook kunnen overwegen om de natte plekken open te graven zodat je de harde laag doorbreekt en daarna aanvullen met zand tot gelijke hoogte met de omgeving.
Dan heb je denk ik het beste resultaat. Dat werkt alleen bij financiele ruimte
anders kan je het gewoon opvullen met "goedkoop" zand.
Wil je geen onkruid dan kan je voor straatzand gaan oid vindt je het niet erg dat er weer onkruid/gras op gaat groeien kan je een soort zwart zand halen. Teelaarde oid.
Terug naar boven Ga naar beneden
zweetvos

zweetvos


Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Huizen

Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Emptyma 21 okt 2013 - 22:12

Bedankt Ama en Inge, ook voor de soorten zand en consequenties qua wel of geen begroeiing.
Ik ga er even over na denken!
Terug naar boven Ga naar beneden
riegje

riegje


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 20-05-11
Woonplaats : heerle/moerstraten

Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Emptydi 29 okt 2013 - 3:10

zijn het veel natte plekken?
Ik heb namelijk gewoon een gat gegraven op de laagste plekken.
en het zand/grond ernaast gegooid.
nu heb ik dus een kuil waar bij veel regen, het water in blijft staan.
En een klein bergje erachter.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://flierbos.nl
zweetvos

zweetvos


Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Huizen

Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Emptywo 13 nov 2013 - 0:34

Dank je wel Riegje, dit zijn eigenlijk ook 2 grote kuilen, maar ze liggen op een lastige plek/doorloop en zeker als het gaat vriezen lijkt dat me niet handig.
Het water blijft ook erg lang staan terwijl de rest van de paddock snel droogt.

Ik wil deze plekken dus ophogen en waarschijnlijk ergens anders wel een kuil/greppel graven om daar het water te verzamelen in de natte periodes.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Natte stukken van de paddock ophogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Natte stukken van de paddock ophogen?   Natte stukken van de paddock ophogen? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Natte stukken van de paddock ophogen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe houdt jullie track het met de vele regen?
» huidige paddock
» paddock paradise op fb
» oud paard in paddock paradise
» Paddock Paradise Nederland

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: