Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Update puinpad

Ga naar beneden 
+5
Mai
marion
Natural Horsetrainer
inge
Wieteke
9 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Update puinpad   Update puinpad Emptyza 15 dec 2012 - 10:30

Het is nu half december, en het pad heeft inmiddels al heel wat regen en belasting in de vorm van 2 'big-boned' :< highlandpony's te verduren gehad. Een mooi moment dus voor een update over het puinpad dat afgelopen zomer is aangelegd.

Het pad bevalt nog steeds erg goed. De wei is inmiddels vrijwel onbegaanbaar (in mijn ogen althans, de pony's zijn het daar niet mee eens en staan nog geregeld in de drek naar grasjes te zoeken terwijl er nog in 2 hooibakken hooi ligt verwarring ), dus ik ben nog elke dag enorm blij met wat vaste grond onder de voeten. Het uitmesten gaat in elk elk geval een stuk prettiger dan vorig jaar!

Als het veel geregend heeft staan er wel plassen op het pad, maar die zakken ook wel weer weg. Je ziet wel duidelijk welke delen meer en welke minder op de wind liggen - de delen van het pad die op de wind liggen, blijven vrij goed droog.

Het pad is ongeveer 90 meter lang en een meter of 3 breed. De hooibakken staan zo'n 50 m uit elkaar; eentje staat halverwege het perceel en de andere staat vlak bij het bouwland van de buren. Deze laatste staat op de wind, en daar is het pad dan ook mooi droog. Het puin rond de andere voerbak is meestal wel wat nat, omdat het erg beschut ligt en de pony's daar ook veel plassen. Rond deze voerbak wil ik daarom nog een keer paddockroosters leggen en die opvullen met zand. Hopelijk kan regenwater en urine dan wat beter weglopen.

Doordat het perceel gedeeltelijk op een kreekrug ligt en het pad op het laatste punt van de wei ligt, overstroomde het pad soms met regenwater uit de wei. Gelukkig was dat op te lossen door een aantal geulen in het puin te maken, waardoor een teveel aan water naar de sloot stroomt.

Grappig om te zien is trouwens dat de pony's inmiddels op het midden van het pad een soort looppaadje hebben gemaakt: in het midden is het puin helemaal mooi vlakgelopen. Dat maakt het uitmesten een stuk gemakkelijker - de mest is daar heel gemakkelijk van het puin af te schrapen.

Een tijdje geleden had ik restanten boomschors op een stuk van het pad gelegd, als lig- of plasplaats. Dat was geen succes, want het werd al snel een favoriete poepplek, dus kon ik 2x per dag met handschoenen aan poep tussen de schors uit vissen... Vorige week heb ik er een paar zakken zaagsel (ideaal, een timmer- en zaagbedrijf in de buurt!) over de schors gegooid, en dat is een stuk handiger met schoonmaken. Het zaagsel regent natuurlijk wel nat, maar is altijd droger dan de natte wei. Als tijdelijke oplossing werkt het dus wel. Binnenkort wil ik een vracht zand laten storten op die plaats, zodat ze lekker in het zand kunnen liggen en rollen. Jammer genoeg is het nu veel te nat om met machines in de wei te komen, dus dat zal nog even moeten wachten tot het een aantal dagen achter elkaar flink vriest.

De pony's kunnen trouwens ook nog de grote wei in. De track is eigenlijk onbegaanbaar, maar wel open. Vooral in de wei lopen ze nog steeds graag. Het gebeurt geregeld dat ze vrolijk in de drek grasjes aan het zoeken zijn terwijl er in beide hooibakken nog hooi te vinden is. Omdat ze in de droge maanden toch te veel gras hebben voor z'n tweetjes is het kapotlopen van de wei ook niet zo'n punt. Bovendien is er een kleinere wei afgesloten, dus die blijft sowieso gespaard. Er zijn perioden dat de wei er niet uitziet, maar als het maar weer genoeg regent, egaliseert de bodem zich vanzelf weer kritisch grijns .

Om een lang verhaal kort te maken: het pad was de investering wat mij betreft dubbel en dwars waard. Ik heb vanochtend foto's gemaakt voor een diashow. Als waarschuwing vooraf: bereid je voor op VEEL nattigheid en blubber - Diashow
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyzo 16 dec 2012 - 2:45

tsssss....en dan loop ik soms nog te mopperen dat het zo nat is op de wei...
ik zal niet meer klagen grijns
Maar super dat het nieuwe pad zo goed werkt. Dan heb je het in elk geval niet voor niets gedaan.
Lekker van genieten!
Droge voeten in deze tijd is wel prettig.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyzo 16 dec 2012 - 5:50

Leuk, een nieuwe foto-serie!
Fijn dat het pad zo goed bevalt. Het is echt erg nat bij jou zeg, jakkes. Wel super dat je het zo hebt kunnen oplossen met dat pad!
En leuke pony's ook. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyzo 16 dec 2012 - 10:09

Dat is een groot verschil zeg, je wei of het pad! Goede oplossing dus compliment
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyza 29 dec 2012 - 0:33

Ik vind het ZO LEUK dat je ons altijd zo goed op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in jouw PP Wieteke, echt tof compliment !

Je diashow kan ik om een of andere reden niet zien. Je link brengt me wel naar Photobucket, maar daar zie ik alleen maar tientallen blanco fotoschermpjes die ik niet kan aanklikken of zo. Enig idee hoe dat komt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyza 29 dec 2012 - 7:31

Wat vreemd, Marja. Ook als ik niet automatisch word ingelogd bij Photobucket kan ik alle foto's gewoon zien via de bovenstaande link. Iets eerder kreeg ik bij de eerste foto ook een kruisje, maar nu dus niet meer. Misschien een incidenteel probleempje bij Photobucket?

Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyza 29 dec 2012 - 22:11

Ik heb het even getest maar bij mij doet de diashow het gewoon!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptydo 3 jan 2013 - 4:10

Wieteke schreef:
Wat vreemd, Marja. Ook als ik niet automatisch word ingelogd bij Photobucket kan ik alle foto's gewoon zien via de bovenstaande link. Iets eerder kreeg ik bij de eerste foto ook een kruisje, maar nu dus niet meer. Misschien een incidenteel probleempje bij Photobucket?
Nog eens geprobeerd en nu deed-ie het wel glimlach! Blijkbaar toch een tijdelijk Photobucket probleempje.
Wat een nattigheid in je wei verontwaardiging en je paden!! Maar het puinstuk doet het zo te zien erg goed! Wel wat plassen maar als de ondergrond stevig blijft is dat niet zo'n ramp.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptydo 3 jan 2013 - 20:24

dat werkt echt goed, zo te zien, dat puinpad!
Hier is het ook aardig nat, hoewel de wei nog behoorlijk droog is, die gebruiken we ook erg weinig in dit seizoen.
het pad naar het bos is aardig blubber, in het bos hebben we de poel, die heeft lang leeg gestaan maar zorg er nu goed voor dat het overtollige water in het bosje, naar de poel gaat. Die is nu echt erg vol.
Ik ga manlief toch maar eens lief aankijken of hier ergens een stuk puinpad een idee is.
sommige dingen moet je ff in de week leggen he, en ik weet niet of het praktisch haalbaar is hierzo.
erg leuk om een dia update te zien! dank.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
cindybijl




Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 03-05-10

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptydo 24 jan 2013 - 0:37

Wat ziet dat er goed uit zeg!
Hoe is het nu met het koude weer?
Niet glad?
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptydo 24 jan 2013 - 0:53

Er ligt op het moment nog zo'n 5 cm sneeuw op het pad en in de wei, dus glad is het niet knipoog.

In de week voordat het ging sneeuwen was het gelukkig droog weer, dus waren vrijwel alle plassen verdampt/weggezakt.

Een paar weken eerder had het 's nachts gevroren toen er nog wel plassen op het pad stonden, maar ook toen was het bijna nergens echt glad (ik had toen niet verwacht dat het zou gaan vriezen, anders had ik geprobeerd om het water van het pad af te vegen). Overal kwamen namelijk nog wat bovenkantjes van steentjes boven het ijs uit, waardoor je altijd nog wel ergens grip had. Dat viel me alles mee. Gelukkig staan er ook bijna nooit plassen over de hele breedte van het pad, dus blijft er altijd nog een ijsvrij stuk over waar de pony's over kunnen lopen. Ze staan niet op ijzers, dus dat scheelt ook een hoop.

De enige plaatsen waar het een beetje glad is, is rond de hooibakken, waar de sneeuw helemaal is platgestampt en laatst na een dag met dooi als een ijslaag is aangevroren. Maar dat is met een dun laagje hooi op te lossen.

Ik ben wel bang voor hoe het er volgende week zal uitzien in de wei, als al die sneeuw gaat smelten... Waarschijnlijk lijkt het dan weer heel erg op de situatie op de foto's, en dat terwijl het voor de sneeuw net zo lekker was opgedroogd. Maar eerst nog maar een paar dagen genieten van de bevroren ondergrond!
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyvr 17 mei 2013 - 4:36

hoe is het nu met het puinpad, bevalt het nog? Is het lastig om uit te mesten, met die losse steentjes?
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptywo 22 mei 2013 - 20:00

árangur schreef:
hoe is het nu met het puinpad, bevalt het nog? Is het lastig om uit te mesten, met die losse steentjes?

Het pad bevalt nog steeds erg goed! Ben al weken van plan om foto's te maken van hoe het de winter heeft doorstaan, maar vergeet het steeds zodra ik er ben grijns . Op het moment ziet het er trouwens net zo uit als in hartje winter...

Het uitmesten is meestal prima te doen. In het midden van het pad zie je heel duidelijk een loopspoor van de pony's, en daar is het pad vrijwel vlak. Gelukkig mesten ze meestal daar. Op de losse steentjes is het uitmesten lastiger, maar ik vind het geen punt om grote stenen die ik per ongeluk heb meegeschept even met handschoenen uit de kruiwagen te pakken.

De laatste tijd zie je wel dat ze via hun voeten veel klei op het pad lopen. In de winter is het zo nat in de wei dat de klei niet blijft plakken, dus het is echt iets van de laatste weken. Maar 'on the upside': nu regent het zo hard dat het pad vanavond misschien wel is schoongespoeld lekker puh .

Voor mezelf werkt het in elk geval VEEL fijner dan eerst. Misschien dat ik nog een smal paadje (50 cm of zo) met puin laat leggen tussen het pad en de mesthoop (eind van de winter zakte de kruiwagen steeds 10 cm weg in de natte klei. Goed voor mijn conditie, maar fijn is anders...).
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyvr 24 mei 2013 - 4:18

Wieteke, wat doe jij met de paardenmest, gaat die uiteindelijk (gecomposteerd) weer over je eigen wei?
Ik vraag dat omdat we hier ook ooit - toen mijn grindpad nog 'leefde' - het 'probleem' hadden dat er steentjes bij de mest zaten die we daar weghaalden. Ik vertelde dat een keer aan iemand en die vroeg me toen: "maar waarom zou het erg zijn dat er wat steentjes bij zitten?" Mijn antwoord: "nou, omdat de mest uiteindelijk weer over de wei gaat." Diegene vroeg toen weer: "waarom zou het erg zijn dat er wat steentjes in je wei komen?" En toen dacht ik: hm... geen idee eigenlijk grijns...
M.a.w. als je de mest voor je eigen wei gebruikt maakt het eigenlijk niks uit als er wat steentjes aan de mest blijven hangen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyvr 24 mei 2013 - 19:27

@Marja: steentjes in de wei is inderdaad geen punt, maar ze leken me niet bevorderlijk voor de machines waarmee de mest moet worden verspreid. Meegeschepte kleine steentjes laat ik gewoon doen (het zou ook geen doen zijn om die allemaal uit de mest te vissen grijns ), maar de grote probeer ik er wel zoveel mogelijk uit te halen.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Emptyvr 24 mei 2013 - 23:07

In de wei zijn ze inderdaad geen probleem. Vervelender is het als de steentje door dat draaiding van de uitrijkar als een katapult richting de trekker geschoten worden. Dat schijnt te kunnen gebeuren, heb ik van Bert begrepen. Als je een cabine op de trekker hebt, dan kan het je je achterruit kosten. Als je een open trekker hebt, dan kunnen ze tegen jou aan knallen. Als voorzorgsmaatregel daarvoor kun je een scherm plaatsen bovenop het voorschot van de uitrijkar. Wij hebben dat gedaan in de vorm van een halve bedbodem. Zo'n oude veerbodem, heeft Bert erop gelast.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Gesponsorde inhoud





Update puinpad Empty
BerichtOnderwerp: Re: Update puinpad   Update puinpad Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Update puinpad
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Puinpad aanleggen
» Weer een nieuw stuk puinpad!
» Update van ons paradijs
» Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)
» update, lang offline geweest :-)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: