Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?

Ga naar beneden 
+2
Natural Horsetrainer
Shannaj
6 plaatsers
AuteurBericht
Shannaj

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 19-08-12

PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Empty
BerichtOnderwerp: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Emptyzo 19 aug 2012 - 2:41

Ik zit me een beetje in te lezen over paddock paradijzen, en nu leek het mij leuk en goed voor mijn paarden om ook zoiets aan te leggen.

Mijn paarden zijn:

Een shetlander die aanleg heeft om dik te worden (en momenteel ook gevaarlijk dik is).
2 friesen waarvan 1 artrose heeft en hierdoor niet meer gereden wordt (hooguit nog stappen met beginners)
1 bont rijpaardje welke een stevige luchtzuiger is (pas sinds kort bij ons, voorheen was hij manegepaardje)

Mijn wensen voor in de PP zijn een waterpoel en een heuvel.

De bak die er in ligt is 20x40, de paarden hebben geen mogelijkheid tot schuilstal gezien de stallen in de grote stal liggen. Wel kunnen ze beschutting zoeken bij de bomen, en in de winter of bij slecht weer gaan ze (snachts) op stal. Dit omdat ze dan aangeven naar binnen te willen (gaan voor het hek staan wachten/ hinniken).
Omdat de wei zo groot is worden ze niet bijgevoerd, alleen in de winter indien noodzakelijk. Op stal krijgen ze natuurlijk wel gewoon hooi.

De eerste plattegrond is van ons stuk land (ca 1 hectare), met de omheining in het blauw zoals deze nu is. Zoal te zien is er een stuk omheining verplaatst, weggehaald en een stuk (vanaf einde bak tot water) bij geplaatst waardoor de weide nu te verdelen is in 3 grote stukken, en een klein stukje voor de bak.. Sowieso langs de waterkant moet een strook vrij blijven voor de gemeente (als ze de oevers willen maaien), vandaar dat hier ook de hekken zitten. De hekken kunnen natuurlijk wel weggehaald worden of blijven zitten om de stukken af te sluiten indien nodig.

PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? GroteFoto-XQQVIHYI

In de 2e plattegrond heb ik een simpele opzet gemaakt van een PP, waarbij ik de waterpoel op de laagst gelegen plek in de wei heb geplaatst. Deze kan natuurlijk ook op elke andere plek geplaatst worden. Even als de heuvel, geen idee wat daar de beste plek voor is?

PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? GroteFoto-CMFOHE83

Wij hebben 2 zelfdrinkers welke langs de waterkant staan. Deze kunnen overal langs de waterkant geplaatst worden. Het hooi zal zo dicht mogelijk bij de stal gevoerd worden. Wij doen niet aan de wei uitmesten, 1 keer in de zoveel tijd dan rijden we er met de sleep overheen. Opgeklapt is deze zo breed als de trekker, uitgeklapt komt er zo'n 1,5 a 2 meter aan weerszijden bij gok ik zo..

Bij deze nog een plattegrond-idee:

PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Img1513139110

PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Img1513141612

Kan je de tracks ook gebruiken om te rijden? Of liever niet?

Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Emptyzo 19 aug 2012 - 8:36

Hoi Shanna, welkom hier!
Je hebt leuke plannen en een mooi terrein tot je beschikking. glimlach

Ik heb zelf geen ervaring met poelen, maar ik vraag me af of het handig is die zo dicht tegen je rijbak aan te leggen. Voor de heuvel denk ik hetzelfde. Zo'n heuvel loopt misschien wat uit, en je wilt niet dat het zand daarvan in je rijbak terecht komt. Ik weet ook niet in hoevere de oevers van zo'n poel echt stabiel zijn; daarom zou ik er zelf liever wat meer ruimte omheen hebben zodat je bij echt hoge waterstand, geen water in je rijbak krijgt. Maar misschien dat de mensen hier die een poel en/of heuvel hebben, je daar beter advies over kunnen geven. ;-)

Het enige wat ik jammer vind aan je plan, is dat de paarden in de winter 's nachts op stal gaan. Zeker voor je paard met artrose, zou het fijn zijn als ze 24/7 vrije beweging kan hebben, maar dan wel met de mogelijkheid om te gaan schuilen als ze daar behoefte aan heeft. Ook voor je te dikke Shet is zoveel mogelijk beweging wel fijn.
Je zegt dat de paarden in de winter erom vragen om naar binnen te mogen. Maar meestal is dat niet omdat ze zo graag (de hele nacht) binnen staan, maar omdat ze gewend zijn dat ze eten krijgen in de stal, en dáárom willen ze naar binnen. Zet de deuren maar eens open, en kijk of ze ook binnen blijven als het eten op is...

Wat betreft het gebruik van de paden om erop te rijden: op mijn vorige plek hadden we een ovaalbaan die soms ook als looppad gebruikt werd. Dat ging goed, maar de paden moesten wel af en toe gesleept worden.
Begin dit jaar ben ik verhuisd en heb ik een echt PP aangelegd. Mijn paden zijn van gras en zeer hobbelig vanwege de vele mollen hier, en daarom dus ongeschikt om op te rijden. Als je echter zandpaden hebt, en je die ook af en toe kunt slepen/rechttrekken, dan lijkt het mij geen bezwaar om die ook te gebruiken als rijpad.
http://naturalhorsetrainer.nl
marion

marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Emptyzo 19 aug 2012 - 8:50

Hoi,

Welkom.
Voor de aanleg van een pp is zo'n puntig stuk grond misschien wel leuker dan een vierkant stuk
Ook ik denk dat je de poel en heuvel beter wat verder bij je bak vandaan kun aanleggen. Is de punt links niet geschikt voor één van beide? En dan helemaal rechts de andere. En dan de blauwe tussenomheiningen weghalen, of was je dat al van plan?
Verder vind ik dat je bij ontwerp 2 en 3 wel erg veel stukjes wei hebt ingetekend. Dat kost je erg veel extra draad/lint en palen. Je kunt ook steeds 2 weitje koppelen, met tussendoor een aantal paden, zoals in ontwerp 1.
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Emptyma 20 aug 2012 - 4:54

bij ons loopt het ook in een punt, de punt is een stukje bos, voor het bos ligt hier de poel en de heuvel ligt in het bos. We hebben geen echte PP omdat het pad niet rondom loopt, gelukkig zijn onze paardjes instaat om zelf om te draaien in het bos knipoog, waardoor het hier niet als een gemis word ervaren.
Je kunt dus van het puntje, een soort paddock maken oid.
Ik zou de poel ergens maken waar je wat eerder wateroverlast hebt.
succes met je leuke plannen, een mooi stuk grond met veel creatieve mogelijkheden.
http://www.twh-mm.nl
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Emptyma 20 aug 2012 - 7:08

Ben het met de bovenstaande opmerkingen eens.
Zou zeker de poel op een plek maken waar je van nature al last hebt van water. En zeker niet vlak naast de rijbak.
Dit is vrij ongunstig bij veel regen, het spoelt nl zeker in het begin veel uit omdat de kanten nog zacht zijn en niet begroeid.

Omdat je niet uitmest maar sleept zijn veel vakken "onhandig" je moet veel keren en draaien waardoor je stukken overslaat of vaak moet steken en zo.
werkt erg onprettig. Het is beter om de vakken dan zo gunstig mogelijk te maken voor de trekker met sleep.

Hooi op 1 plaats zorgt er wel voor dat je paarden veel minder gaan lopen. Dit is nu net wat je wilt bereiken met een PP zo veel mogelijk beweging voor de paarden zonder dat je ze er toe dwingt op letterlijke manier dan. Op meerdere plaatsen voeren geeft meer beweging.
Als je dit ook in verschillende manier aanbied, hooinet, kist etc dan moeten ze ook nog creatief denken om het hooi te pakken te krijgen. Zo zijn ze niet alleen lichamelijk bezig maar ook geestelijk.

je hebt een mooi stuk grond om een leuke PP met veel uitdagingen te maken,
Shannaj

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 19-08-12

BerichtOnderwerp: Re: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Emptyma 20 aug 2012 - 21:06

De plek naast de rijbak is juist de plek waar wij vaak wateroverlast hebben, de rijbak zelf ook in de voorste helft.
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Emptydi 21 aug 2012 - 7:16

ha vandaar dat je hem daar getekend hebt knipoog
Mai
Admin
Mai

Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Emptywo 22 aug 2012 - 20:16

Leuk perceel Shannaj, met veel mogelijkheden glimlach!

Ik zou heel eenvoudig beginnen, nl. gewoon met één track rondom je hele perceel. De ervaring heeft uitgewezen dat dat het meest praktisch is, omdat je in de praktijk toch in de loop van de tijd wijzigingen gaat aanbrengen. Het kan zelfs handig zijn om die eerste eenvoudige track niet met vaste palen maar met prikpalen aan te leggen zodat je gemakkelijk wijzigingen kunt aanbrengen als dat nodig zou zijn. Ook met het aanleggen van een poel en heuvel zou ik wachten totdat meer uitgekristalliseerd is hoe je PP in de praktijk werkt. Meestal wordt het in het gebruik steeds duidelijker wat je waar wilt hebben, ook door het gedrag van de paarden in het PP. Je ziet waar ze graag staan doezelen, schuilen, spelen etc. Ook zie je als de track langer gebruikt wordt waar de grond het slechtst (lees: blubberig) wordt en dat kan ook weer wijzigingen in de indeling met zich meebrengen, of een indicatie geven waar je het beste een poel en heuvel aan kunt leggen. Stel dat er bv. twee blubberige stukken zouden ontstaan, dan kun je in één ervan je poel aanleggen en de grond uit die poel als heuvel laten storten op de andere blubberplek knipoog.
Ik weet hoe verleidelijk het is om meteen in het begin al een ingewikkeld plan te maken, maar het loont echt de moeite om geduld te hebben, te kijken hoe het in de praktijk werkt en de evt. veranderingen langzaam te laten 'groeien'!

Wat betreft het hooi voeren ben ik het met Inge eens: het grote voordeel van een PP is juist dat je de plekken waar je hooi aanbiedt verspreidt over de hele track, en de afstanden tussen hooi en water zo groot mogelijk maakt. Dát is nl. vooral waardoor je paarden veel zullen gaan lopen. Als je het hooi allemaal bij de stal aanbiedt, zullen ze een groot deel van de dag daar rond blijven hangen en heeft het PP eigenlijk nauwelijks nut. En zelf blijf je er ook fit bij door je hooirondes over de track te lopen zweep!

Succes met het uitvoeren van je plannen compliment!
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?   PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen? Empty

PP met waterpoel en heuvel.. Ik loop een beetje vast, iemand ideeen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ideeën PP op 3000m2
» beetje stil
» Hoe iemand overtuigen van PP
» Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen?
» Iemand ervaring met een dergelijke hooiruif?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: