Onderwerp: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? zo 20 nov 2011 - 7:51
Gisteren heb ik een zoekrondje op internet gedaan naar elektrische kruiwagens. Mijn lijf (vooral rug) wil al het gesjouw met volle kruiwagens niet meer trekken. Gelukkig heeft mijn man al één mestronde per dag van me overgenomen, dat scheelt dus al, maar toch voel ik dat er nog meer moet gebeuren om te voorkomen dat mijn lijf straks helemaal in de kreukels ligt. Niet leuk hoor, ouder worden !
Ik zit te denken aan een kruiwagen met minstens 3 wielen, zodat het gewicht niet meer aan mijn armen (en daarmee ook aan mijn rug) komt te hangen. RHM heeft er een - deze - maar daarvan kan helaas de bak niet kiepen, zodat het leeggooien op de mesthoop een probleem wordt. Het liefst zou ik zoiets willen hebben, maar die is wel héél duur ! Maar wel een prachtding en lijkt me ook heel solide.
Ik ben benieuwd: iemand van jullie ervaring met een dergelijke elektrische kruiwagen, zelf of van horen zeggen? Of misschien nog ideeën?
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? ma 21 nov 2011 - 4:04
MoniqueBuu schreef:
Voor diezelfde prijs zou je ook een Gator kunnen kopen, zoals wij ook hebben gedaan.
Zo'n Gator is nieuw toch rond € 10.000,- dacht ik? Ik weet dat jullie hem tweedehands voor minder hebben gekocht, maar een tweedehands elektrische kruiwagen kost natuurlijk ook minder dan een nieuwe . Ik kies trouwens bewust voor een kruiwagen i.p.v. een Gator of Quad. Ik wil wel zelf blijven lopen. Alles wat ik nog wel kan, wil ik ook zo lang mogelijk blijven doen, anders heb ik straks helemaal geen conditie meer over... 'Rust Roest' tenslotte . Ik vind het ook fijn om mijn mestronde te lopen, alleen dat gesjouw begint me op te breken. Wie weet komt zo'n Gator er nog wel eens, maar dan echt pas als lopen te moeilijk wordt (en ik hoop dat dat nooit zal gebeuren!).
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? di 22 nov 2011 - 4:04
voor mij is het omkiepen van onze (3 wielige!) kruiwagen een rotbeweging (nadat ik jaren geleden van bok ben gevallen en ruggewervel heb gescheurd). Daarom kiept manlief voor mij de kruiwagen leeg. Doordat ik mijn rug niet trigger met het kiepen, kan mijn rug verder vrijwel alles hebben. Het is wellicht voor jouw lijf niet voldoende, maar alle kleine beetjes helpen.
En het zindelijk maken van de paarden? Het schijnt te kunnen! Als ze dan ook nog bovenop een mestbult of -kar poepen, zou dat veel werk schelen.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? di 22 nov 2011 - 4:18
Alleen ervaring met prof kruiwagens. Erg prijzig maar die werken wel. Niet geschikt voor jouw situatie. Is een vierwielig karretje evt. "homemade" niet iets voor je? Dan kan je het gewoon trekken ipv dat het aan je armen hangt. Of je zet er een paard voor om het voort te trekken.
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 24 nov 2011 - 2:56
Iris schreef:
voor mij is het omkiepen van onze (3 wielige!) kruiwagen een rotbeweging (nadat ik jaren geleden van bok ben gevallen en ruggewervel heb gescheurd). Daarom kiept manlief voor mij de kruiwagen leeg. Doordat ik mijn rug niet trigger met het kiepen, kan mijn rug verder vrijwel alles hebben. Het is wellicht voor jouw lijf niet voldoende, maar alle kleine beetjes helpen.
Wachten op mijn man voor het leegkiepen heeft niet zoveel zin want we hebben 4 kruiwagenladingen mest per dag. Dan zou ik na één kruiwagenlading al niet meer verder kunnen mestruimen . En het leegkiepen vind ik trouwens nou net níet het zwaarste werk, nee, het is voor mij echt het continu dragen van de kruiwagen.
Citaat :
En het zindelijk maken van de paarden? Het schijnt te kunnen! Als ze dan ook nog bovenop een mestbult of -kar poepen, zou dat veel werk schelen.
Als er een cursus is meld ik me aan !
inge schreef:
Alleen ervaring met prof kruiwagens. Erg prijzig maar die werken wel. Niet geschikt voor jouw situatie.
Waarom niet geschikt voor mijn situatie? Met welke prof kruiwagens heb jij ervaring? Heb je links? Volgens mij is de Zallys Dumper Jet ook een professionele, maar daar heb ik toch echt een oogje op .
Citaat :
Is een vierwielig karretje evt. "homemade" niet iets voor je? Dan kan je het gewoon trekken ipv dat het aan je armen hangt. Of je zet er een paard voor om het voort te trekken.
We hebben zo'n vierwielige kar met trekstang, maar dat is enorm zwaar trekken over een zandpad, zelfs als-ie leeg is! Paard ergens voor zetten heb ik ook al aan zitten denken, maar bij het uitmesten van de wei lijkt me dat weer niet zo praktisch : vrouwtje ruimt mest, en paard gaat ondertussen met de mestkar aan de wandel en laat het gras goed smaken. Het is natuurlijk allemaal (af) te leren, maar dat zie ik toch even niet zo zitten . Maar ben dus toch wel benieuwd naar de prof kruiwagens die je noemt.
inge
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 24 nov 2011 - 4:36
eentje waar ook nog een stoeltje op zit. Ben effe het merk kwijt. Dan zal ik de foto boeken moeten in duiken. En dat is veel werk Het was wel erg makkelijk om die kuubjes zand te verplaatsen
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 24 nov 2011 - 12:27
inge schreef:
eentje waar ook nog een stoeltje op zit. Ben effe het merk kwijt. Dan zal ik de foto boeken moeten in duiken. En dat is veel werk Het was wel erg makkelijk om die kuubjes zand te verplaatsen
Oh nee, dan hoef je niet te gaan zoeken Inge , want een stoeltje hoef ik er sowieso niet op.
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? vr 25 nov 2011 - 0:40
ik zou zelf net liever wél iets met een stoeltje hebben. dan heb ik een kans dat ik de kinderen kan overtuigen om uit te mesten
ik loop tegen hetzelfde probleem aan als jij: mesten op zich is geen probleem, maar met kruiwagens sleuren vindt mijn lijf ook niet meer OK geen probleem als de ondergrond droog is, maar in de modder ...
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? vr 25 nov 2011 - 8:03
fojoe schreef:
geen probleem als de ondergrond droog is, maar in de modder ...
Mijn lijf (rug) wil het zelfs bij een droge ondergrond al niet meer, het gaat bij mij echt om het dragen van de last. En mijn lieve paardjes schijten 3 à 4 kruiwagens per dag vol, dus dan loop je in een paddockparadijs hele einden te zeulen met die last .
inge
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? vr 25 nov 2011 - 8:04
hihi daarom zei ik al niet geschikt voor jouw situatie wordt gebruikt in o.a de hoveniers wereld en stratenmakers
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 15 dec 2011 - 0:26
Gistermiddag hebben mijn man en ik een uitgebreide uitprobeersessie gehad met een paar elektrische kruiwagens van de firma Kathagen in België. De meneer van Kathagen is naar ons toe gekomen met de Zallys Brio, de Zallys D1 en de Zallys Dumper Jet. Het was heel slecht weer (hoewel tijdens het uitproberen grotendeels droog), maar dat was in dit geval perfect, want zo konden we de kruiwagens uitproberen in modder en plassen. We mochten gewoon onze gang gaan, dus ik heb Richard (mijn mannie) gevraagd om in de bak te gaan zitten om een lading mest 'na te bootsen' en heb mijn 'vrachtje' door modderige bochten geloodst. Het is wel een heel rare ervaring om achter een kruiwagen te lopen en ineens niet meer te moeten duwen of trekken maar hem zelf het werk te laten doen. Ook gedraagt een kruiwagen met drie wielen zich wel echt anders dan eentje met één wiel. Een klein nadeel van de drie wielen is dat je meer moet bijsturen als je op een hobbelig pad rijdt. Maar dat zal ook wel een kwestie zijn van routine erin krijgen. Met een hendel aan de linkerhandgreep ontkoppel je de bak, waardoor je deze (met de handgreep die eraan zit) naar voren kunt kiepen.
Tijdens de uitleg over de Brio (motorvermogen 300 Watt en qua formaat de kleinste van de drie) bleek eigenlijk al meteen dat die het niet zou gaan worden voor ons, omdat de snelheid daarvan niet traploos geregeld kan worden (je kunt alleen met een aparte knop kiezen voor langzaam óf snel), en dat is erg lastig als je moet manoeuvreren in bochten e.d. De Brio is meer geschikt voor heel rechttoe rechtaan tuinwerk of ander werk waarbij je af en toe even iets van A naar B moet brengen. Tijdens mestruimen in een PP, waarbij je geregeld ergens omheen moet rijden, bochtjes maakt e.d., stilstaat en weer verdergaat, is hij niet zo praktisch. Bovendien is de bak maar 80 ltr, net als van een gewone kruiwagen, en zou ik dan dus nog steeds meerdere rondes moeten lopen.
De D1 heeft een motorvermogen van 600 Watt en een bak van 170 ltr en is voor de rest ook groter en zwaarder dan de Brio. Hiermee hebben we door de bak en de paden van het PP 'gecrosst' (nou ja, 5 km/uur ) en heeft Richard even als 'lading' gefungeerd. Het was wel effe wennen om verschillende dingen tegelijk te moeten doen met de handgrepen (een beetje het gevoel van je eerste autorijles ). Links zit een 'dodemanshendel' die je altijd in moet drukken om te kunnen gaan rijden. Zodra je die loslaat, stopt de kruiwagen, dus hij kan nooit in zijn eentje doorrijden. Rechts zit de 'gas'handgreep die je moet draaien om te gaan rijden. En tegelijkertijd gebruik je de handvatten natuurlijk ook om te sturen. Verder is er een knop bij het handvat die je in moet drukken als je achteruit wil rijden.
Dan was er nog de zwaarste uitvoering, de Dumper Jet. Deze is even groot als de D1 maar heeft meer motorvermogen (800 Watt) en laadvermogen. De Dumper Jet wordt veel bedrijfsmatig gebruikt omdat hij echt zware ladingen aan kan, bv. door stratenmakers. De bak is 180 ltr en deze bak heeft het zwaartepunt iets meer naar voren dan de D1, zodat hij wat gemakkelijker te kiepen is. Deze Dumper Jet hebben we ook uitgeprobeerd op droge en natte ondergrond. Hij trok nog iets gemakkelijker dan de D1 door zijn grotere motorvermogen. Nog een voordeel was dat het zwenkwiel wat verder van je voeten af zit. Bij de D1 had ik nl. het gevoel dat dat wiel iets te dichtbij zat waardoor ik net niet helemaal rechtop kon lopen zonder er met mijn voeten tegenaan te komen. Kleine verschillen maar wel belangrijk.
We hebben eigenlijk al besloten om te gaan voor de Dumper Jet. Meer foto's daarvan zijn hier te vinden. Het kost een hap geld, dat wel (prijs is dik € 5.700 incl. BTW, want dat zal iedereen zich wel afvragen :$) maar ja, je fysieke gezondheid is natuurlijk onbetaalbaar!
inge
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 15 dec 2011 - 2:19
wow, meid gefeliciteerd. En je gezondheid is ook wat, maar je geldboompje moet het wel aankunnen. En nu filmpje wil ik wel eens zien, marja en manlief crossen met de kruiwagen door een blubberlandje veel plezier er mee hoor, je hebt groot gelijk.
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 15 dec 2011 - 2:35
Marja schreef:
We hebben eigenlijk al besloten om te gaan voor de Dumper Jet. Meer foto's daarvan zijn hier te vinden. Het kost een hap geld, dat wel (prijs is dik € 5.700 incl. BTW, want dat zal iedereen zich wel afvragen :$) maar ja, je fysieke gezondheid is natuurlijk onbetaalbaar!
** Hoi Marja, lekker laten afvragen hoor, zeker de kritieken uit je eigen omgeving! Geld moet uiteindelijk toch ook gewoon rollen, en als dat bij jou betekent dat het rollen in de vorm van een electrische kruiwagen is, dan is dat toch lekker zo! Als je er nu bij anderen om moest bedelen is het (misschien) nog een ander verhaal, maar als dit in jullie budget past, en je kunt jezelf er een hoop ellende mee besparen zeg ik... doen! Hobby's kosten nu eenmaal geld, en voor een buitenstaander is dat sowieso niet te begrijpen. Zo heb ik ooit een documantaire gezien over mensen die, jawel, van die "Kinder Uberaschung" chocolade eieren verzamelen. Of, liever gezegd, de kleine figuurtjes daarin. Heb werkelijk met open mond tv zitten kijken, hoe ver die verzamelaars gaan!! Dacht altijd dat het een leuk lekkers + verrassing voor de kids was, maar daar vergis je je lelijk in. Ferrero Rocher maakt dit spul voornamelijk voor de verzamelaars. Als je nagaat dat er voor een bijlage!! papiertje tot 3000,00 euro neergeteld wordt op beurzen?! Die mensen reizen 4 x per jaar half Europa door, om de nieuwste uitgave als eerste op de kop te kunnen tikken. (In Italie en Dsl komen "mooiere" series uit dan hier in NL.) Ze kopen dan gerust voor een kleine 1000,-- aan chocolade eieren, om die thuis allemaal uit te pakken op zoek naar de buit. Naja zeg.... ik was echt stomverbaasd, en ja, heb ook eigenlijk wel in een deuk gelegen om het fanatisme van die mensen.
Moraal van dit verhaal.... doe lekker wat je ZELF belangrijk vind, en zolang je een ander er niet mee dwars zit, ga vooral lekker je eigen gang! Al zou jouw kruiwagen het 4-voudige kosten Marja, als je het (ervoor over) hebt, is het nog uitsluitend jou eigen zaak toch!
Heb ook hier ooit bezoek gehad, die zich hardop afvroeg "wat dat allemaal wel niet kostte, al die dieren". Pfff, waar bemoeit ze zich mee, ik kom toch niet bij haar bedelen om bijstand?! Wat ik aan plezier aan die dieren beleef, is met geen geld ter wereld te betalen!!
Geniet maar lekker van je aanschaf Marja, je zult elke keer weer met plezier er mee werken!
Groetjes Helma
oh ja, in de lijn van dit verhaal, ik heb inderdaad een opdracht voor houten omheining geplaatst. Veel geld.... maar ik ben er heeeel erg blij mee en verheug me er zeer op! Nu is het te nat, zodra er een droge periode komt gaan we aan de slag.
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 15 dec 2011 - 2:48
het lijkt mij een ontzettend handig ding maar met die prijs zal het nog ff moeten wachten :< ik zie me al bij hubbie aankomen: "ik wil een nieuwe kruiwagen kopen" - "je hebt er een maand of 2 geleden toch nog maar eentje gekocht?" - "ja, maar die is voor hooi, ik wil er eentje voor de mest" - "maar daar ging je die oude kruiwagen toch voor gebruiken?" - "jahaa, maar die nieuwe is veel beter" - "en wat kost die?" - "maar 5.700€" en ik leg vast een kussen klaar zodat hubs zich geen pijn doet als hij steil achterover valt :<
het is je van harte gegund hoor Marja , maar manlief vindt nu al dat mijn hobby te veel geld kost
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 15 dec 2011 - 2:54
Filmpje zal ongetwijfeld nog komen Inge !
@Helma, ik ben het helemaal met je eens hoor! De reden dat ik het bedrag noem, is omdat ik vind dat iedereen dat mag weten en ik me er weleens aan erger dat op de meeste websites van bedrijven die dit soort dure apparaten verkopen geen enkele prijs genoemd wordt. Ik vergelijk graag prijzen via internet, maar dat gaat dan dus niet en dan moet je bij ieder bedrijf gaan navragen. Vervolgens willen ze dan meestal ook bij je langskomen, terwijl ik alleen nog maar prijzen aan het vergelijken ben ... Maar goed, bij deze Zallys kruiwagens was het niet zo moeilijk omdat de Fa. Kathagen in België de enige distributeur is in de Benelux, dus er viel weinig te vergelijken . Het gekke is dat als je Googlet je wel meer bedrijven vindt die de Zallys kruiwagens in hun assortiment hebben, maar als je vervolgens informatie opvraagt, verwijzen ze je door naar Kathagen. Nogal krom, niet? Het is blijkbaar alleen maar een lokkertje of zo
Krijgen we straks foto's van je mooie omheining ?
Haha Fojoe, ik zie het helemaal voor me ! Gelukkig scheelt het bij mij dat het niet alleen mijn hobby is maar ook die van mijn man, dat maakt het stukken gemakkelijker! En als ik straks mijn elektrische hulpje heb, hoeft mijn man dus ook weer minder werk van me over te nemen .
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 15 dec 2011 - 7:44
Marja schreef:
maar ja, je fysieke gezondheid is natuurlijk onbetaalbaar!
En zo is het maar net! Heel veel plezier met je nieuwe aankoop!
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 15 dec 2011 - 18:23
Mooi ding!
En wat de kosten van jullie PP-hobby betreft: jullie zijn waarschijnlijk altijd goedkoper uit dan wanneer al jullie pony's ergens in pension hadden moeten staan :< .
Maar het is inderdaad vervelend als er geen prijzen worden genoemd op websites van leveranciers. Vaak wil je toch eerst een globale indicatie hebben voordat je de aanschaf überhaupt in overweging neemt, en sommige bedrijven lijken de aanvraag van een offerte al als een halve opdrachtbevestiging te zien. Dan voel je je bijna schuldig dat je niet gelijk (of nooit, hihi) een bestelling plaatst.
Je lijf zal je waarschijnlijk erg dankbaar zijn voor jullie nieuwe weidehulp!
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? do 15 dec 2011 - 23:22
Wieteke schreef:
jullie zijn waarschijnlijk altijd goedkoper uit dan wanneer al jullie pony's ergens in pension hadden moeten staan :< .
Haha, zeker weten !
Citaat :
Maar het is inderdaad vervelend als er geen prijzen worden genoemd op websites van leveranciers. Vaak wil je toch eerst een globale indicatie hebben voordat je de aanschaf überhaupt in overweging neemt
Daar heb ik nog even over gesproken met die meneer van Kathagen en ik begrijp zijn kant van het verhaal ook wel. Omdat het product zo duur is, willen ze voorkomen dat mensen meteen afhaken bij het horen van de prijs, voordat ze uitgebreide uitleg hebben gekregen over het product (waardoor ze wellicht hun mening zouden bijstellen). De elektrische kruiwagens zijn eigenlijk nog maar heel weinig bekend en 'onbekend maakt onbemind', zeker als het dan ook nog om een duur product gaat. Hij vertelde ook dat ze zouden willen dat er meer aanbieders waren van vergelijkbare elektrische kruiwagens, want omdat Kathagen nu zo'n beetje de enige dealer is in de Benelux van een dergelijke solide kwaliteit elektrische kruiwagens, is het ook heel moeilijk om in hun eentje in zo'n groot gebied het product goed in de markt te zetten en bekend te maken. Als er meer aanbieders zouden zijn, ook al zouden die andere merken verkopen, zou het algemene product 'de elektrische kruiwagen' sneller bekend worden en dat zou iedere leverancier en ieder merk uiteindelijk toch ten goede komen, al zijn ze dan concurrenten. Ik denk dat hij gelijk heeft, een goede en eerlijke vorm van concurrentie is heel gezond voor ieder bedrijf. Het houdt ze scherp en ze kunnen er allemaal beter van worden.
Citaat :
Wanneer komt de nieuwe aanwinst trouwens?
We hebben hem officieel nog niet eens besteld, want ook al weten we eigenlijk al wel welke het gaat worden, het is toch altijd goed om alle informatie even een paar dagen te laten bezinken voor je beslist. Maar Kathagen heeft ze op voorraad en als wij bellen dat we er een willen, hebben we hem dus heel snel in huis. Degene die ons uitleg is komen geven, komt hem dan persoonlijk afleveren (zonder bezorgkosten overigens) en geeft nog eens extra uitgebreide uitleg bij aflevering. Begin volgende week ga ik hem bellen, dus wie weet, als het meezit, heb ik hem volgende week al in huis !
inge
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? ma 19 dec 2011 - 5:34
Ik denk dat het ook een beetje uit kosten overweging is. Dat soort websites zijn een soort kopie van de folders die ze hebben. Ook in de folder staan geen prijzen maar staan deze in een losse bijlage. Zo gaat je folder namelijk langer mee. Je hoeft alleen de pagina met prijzen te vernieuwen. Staan ze niet op de je website hoef je die ook niet steeds aan te passen. Elke aanpassing kost geld. Zeker al je je site uitbesteed hebt zoals vele grote bedrijven doen.
Dit maakt het alleen voor ons lastiger vergelijken. Helemaal waar. Misschien heeft hij ook wel gelijk dat mensen dan meteen afhaken, maar aan de andere kant???....twijfel...twijfel
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? ma 19 dec 2011 - 8:02
Donderdag wordt-ie afgeleverd !
inge
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? ma 19 dec 2011 - 22:30
tuut tuuut dat is snel ...spannend....
ingrid
Aantal berichten : 32 Registratiedatum : 10-12-10
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? di 20 dec 2011 - 9:21
Ziet er goed uit marja, ben benieuwd naar het toekomstige filmpje . Tis dat ik er het geld niet voor heb maar anders zouden wij hier ook al lang zoiets staan.
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? vr 23 dec 2011 - 10:02
Nou, daar gaat-ie dan :
Ik ben zo blij als een kind ! Het is heerlijk om niet meer zo te hoeven sjouwen! Het is nog wel even wennen, ik moet natuurlijk het juiste gevoel krijgen met de snelheid en het sturen etc. Tenslotte weegt het ding wel bijna 140 kg (zonder mest), dus als je even iets te snel gaat en tegelijkertijd een klein beetje verkeerd stuurt zit je zo in de afrastering, dat hou je dan echt niet tegen :<. Maar gelukkig zit er ook nog een achteruit op . En het op de mesthoop kiepen is duidelijk ook een punt van oefening, haha . Komt goed!
paulien1972
Aantal berichten : 67 Registratiedatum : 03-12-11 Leeftijd : 52
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen? vr 23 dec 2011 - 10:27
Haha, heb jij een mooi kerstcadeau gekregen!!! (hoorde op de achtergrond een kerstmelodie)
Het gaat volgens mij een stuk lichter op deze manier!! Ach, en gewoon nog ff oefenen
Gr. Paulien
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen?