Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Kosten voor kalk op de wei

Ga naar beneden 
+6
Mai
Natural Horsetrainer
MoniqueBuu
Wieteke
franslj
MarjoSophie
10 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptyvr 13 apr 2012 - 8:35

Wij zitten op zandgrond, regelmatig kalk strooien is noodzakelijk. Ongeveer 1x per 2 à 3 jaar. In het begin heb ik landbouwkalk laten opbrengen, vorig jaar heb ik zeeschelpenkalk (1.000 kilo op 2,5 hectare) opgebracht. Uit de grondmonsters bleek dat het kalkgehalte prima was, maar toen had ik de kalk al besteld. Ik bewaar nu nog een zak van 1.000 kilo voor over 2 jaar. Voordeel van zeeschelpenkalk: lost veel langzamer op, en geeft dus gedurende langere tijd geleidelijker kalk aan de bodem af.
Ik weet niet meer wat de landbouwkalk destijds kostte, viel volgens mij best mee. Maar je hebt dus (afhankelijk van de grondsoort natuurlijk) wel nog kalk nodig naast de bemesting. Het is toch wel zinvol om een keer een grondmonster te nemen, dan weet je tenminste hoe het ervoor staat.

Ik heb helaas ondanks mijn prima kalkgehalte toch veel last van mos in de voorste wei, waar 's ochtends het langst schaduw op staat. Weet ik nog niet echt een oplossing voor (behalve heel stevig bemesten, maar dat doe ik dus absoluut niet met mijn eczemer en gevoeligheid voor hoefbevangenheid). Ik heb de mazzel dat ik veel land heb, in het achterste stuk heb ik nauwelijks mos.

Nou ja, zoals met zoveel dingen: veel keus, maar het hangt vooral af van wat je wilt en kunt (ook financieel knipoog ).
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptyvr 13 apr 2012 - 9:19

Is dat zeeschelpenkalk nou ook duurder dan landbouwkalk? En hoef je het minder vaak op te brengen, of maakt dat niet uit?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptyvr 13 apr 2012 - 9:39

Marja, wat ik begrepen heb zijn er heeel veel soorten kalk.
Helaas, of juist niet, maakt het wel moeilijker.

Ik vertelde de man hier hoe het weiland erbij lag en kon mij vrijwel snel vertellen heo en wat ik moest doen,
Een geweldige man, helaas gaat de eigenaar er niet meer akkoord.

Ik wacht nu tot het najaar en ga dan zelf wel kalk strooien op eigen kosten, ik zal die mos kwijtraken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptyvr 13 apr 2012 - 19:52

MarjoSophie schreef:
Joyce schreef:
hier redelijk wat mos op de wei, maar uit bodemonderzoek kwam er niet uit dat we kalk op de wei nodig hadden.
Hier is het een paar weken terug, doorgezaaid, met speciaal gras voor de paarden en kunstmest, iets wat ik liever niet doe, maar soms voel ik me toch genoodzaakt om van het " natuurlijke" af te wijken. we hebben zo weinig wei, dat ik het wel aandurf dit keer.
Ze staan er nooit 24/7 op.

Dat klinkt gek.
Heb je ht laten doorzaaien of zelf gedaan ?
Ik ga na het bemesten met de hand doorzaaien op de erge plekken en bij het mos en de boterbloem

het is doorgezaait door de loonwerker met speciaal paarden gras, dus geen engels raaigras, maar gras wat langzaam groeit. Kunstmest hebben we dit keer bewust gedaan, er gaat nu een mesthoopje komen wat een jaar er komt te liggen, zodat we dat op de wei kunnen doen.
Boterbloemen hebben we niet en volgens bodemonderzoek, hoeven we nu geen kalk te gebruiken, dat hebben 2 jaar terug er nog zelf opgedaan.
We hebben te weinig grasland om de paarden hier de hele dag op te laten, de combinatie van dit gras met kunstmest, durfde ik wel aan, omdat dit geen " koeien" gras is, anders had ik dit niet gedaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptywo 18 apr 2012 - 10:20

franslj schreef:
In principe kunnen we de gecomposteerde paardenmest als bemesting gaan gebruiken, maar dat speelt nu nog niet, want én paardenmest, én NPK, lijkt me minder verstandig.
Ik denk dat die combinatie weinig kwaad kan Frans. Van gecomposteerde paardenmest krijgt het gras geen enorme groeispurt; je ziet wel dat het gras er wat beter van gaat groeien, maar het effect is niet spectaculair en het gaat ook een stuk geleidelijker dan met kunstmest. Verder is gecomposteerde mest altijd goed, omdat het vaste stof, dus structuur, toevoegt aan de humuslaag van de bodem. En dat doet kunstmest totaal niet.

Iris schreef:
Het verschil in meningen over bemesten e.a. komt door een verschil in doel. Een gangbare veehouder wil een zo hoog mogelijke grasproduktie met een hoog eiwitgehalte voor maximale melkproduktie. De verhouding in NPK is daarop afgestemd, evenals de grassamenstelling: voornamelijk Engels raaigras.
De gemiddelde paardeneigenaar wil structuurrijk gras met een laag eiwitgehalte. De kunstmest voor een paardenwei heeft een andere verhouding NPK dan voor grasproductie voor melkvee.
Voor raad over een paardenwei ben je daarom waarschijnlijk beter af bij (Bio)Ron, dan bij de gemiddelde melkveehouder.
Dat ben ik helemaal met je eens Iris. Ik heb ook al vaak ervaren dat de doorsnee (koeien)boer een totaal ander soort grasland voor ogen heeft dan een paardeneigenaar. Een boer heeft het liefst een eenzijdig, eiwitrijk, sappig en mals grasbestand voor zijn koeien en over het algemeen zie je in koeienweides dan ook vrijwel geen kruiden en meestal voornamelijk raaigras, dat snel groeit en heel voedzaam is. Allemaal dingen die we voor paarden juist níet willen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptywo 18 apr 2012 - 17:36

De eigenaar hier weet precies wat mijn paarden nodig hebben.
Helaas is meeste van het land wel raaigras zover dat het nog is na 7 jaar paarden erop.
De structuur veranderd wel steeds meer.

ik ga denk vandaag een zak ander gras soort kopen om mee door te zaaien op de kale plekken
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptywo 18 apr 2012 - 21:34

Citaat :
Verder is gecomposteerde mest altijd goed, omdat het vaste stof, dus structuur, toevoegt aan de humuslaag van de bodem.

Helemaal mee eens, Marja... Wat me verder opvalt is, dat we eigenlijkmaar weinig aan de mesthoop hoeven te doen, want... deze ligt in de zon... het droogt snel op, wordt weer eens nat, droogt weer op en na een poos lijkt het wel turf, maar dan zonder de zuurgraad van turf.

Als de track klaar is... we hopen heel snel... wordt de winterweide, inclusief composthoop afgeschermd, waardoor er weer gras kan groeien.

Nu is het zo, dat er onder de hooibakken ontzettend veel klein spul, waaronder graszaden verzameld worden en wij verspreiden dit met een bladhark, waardoor we eigenlijk van nature en gratis graszaad ter beschikking hebben. Of dit de juiste kwaliteit graszaden zijn, weet ik niet, maar wacht het af.

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptyvr 20 apr 2012 - 9:55

franslj schreef:
Wat me verder opvalt is, dat we eigenlijkmaar weinig aan de mesthoop hoeven te doen, want... deze ligt in de zon... het droogt snel op, wordt weer eens nat, droogt weer op en na een poos lijkt het wel turf, maar dan zonder de zuurgraad van turf.
Wij doen nooit iets aan onze mesthopen en ze composteren altijd prima en zitten vol wormen!

Citaat :
Nu is het zo, dat er onder de hooibakken ontzettend veel klein spul, waaronder graszaden verzameld worden en wij verspreiden dit met een bladhark, waardoor we eigenlijk van nature en gratis graszaad ter beschikking hebben. Of dit de juiste kwaliteit graszaden zijn, weet ik niet, maar wacht het af.
Lijkt me een prima idee Frans glimlach. Of het het juiste gras is, hangt natuurlijk af van de soort hooi waaruit de zaden afkomstig zijn. Maar als dat hooi goed voedsel is voor je paarden, zal het dus ook van goed gras afkomstig zijn knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptyvr 20 apr 2012 - 10:08

Mooi zo, Marja... het lijkt erop, dat wij zelf ook dichter bij het natuurlijk leven uitkomen, tijdens het 'uitdokteren' van een PP en veelal gebruik maken van wat de natuur te bieden heeft.

Dank.. groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptyma 23 apr 2012 - 3:17

franslj schreef:
Mooi zo, Marja... het lijkt erop, dat wij zelf ook dichter bij het natuurlijk leven uitkomen, tijdens het 'uitdokteren' van een PP en veelal gebruik maken van wat de natuur te bieden heeft.
Ja, PP is gewoon een manier van leven en samenwerken met de natuur glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptyzo 29 apr 2012 - 10:30

Citaat :
PP is gewoon een manier van leven en samenwerken met de natuur

Ja, samenwerken met de natuur, Marja, maar dit betekent tevens je verdiepen in de natuur en de natuurlijke leefomgeving van het paard.

Ietwat kennis opdoen over bomen, hagen, grassoorten, kruiden, grondsoorten, weersomstandigheden, naast het omgaan met paarden.

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptydi 1 mei 2012 - 7:52

franslj schreef:
Citaat :
PP is gewoon een manier van leven en samenwerken met de natuur

Ja, samenwerken met de natuur, Marja, maar dit betekent tevens je verdiepen in de natuur en de natuurlijke leefomgeving van het paard.

Ietwat kennis opdoen over bomen, hagen, grassoorten, kruiden, grondsoorten, weersomstandigheden, naast het omgaan met paarden.
Uiteraard, en dat is ook het leuke: hoeveel kennis je opdoet en fingerspitzengefühl je ontwikkelt in de loop der jaren glimlach. Ik heb er bv. een gewoonte van gemaakt om ieder kruid dat ik (soms verrassend plotseling en heel massaal) in de wei zie verschijnen op te zoeken, zodat ik weet wat er allemaal groeit en bloeit. Alleen vergeet ik daarna soms de namen weer :<...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Emptydi 1 mei 2012 - 8:09

Citaat :
Ik heb er bv. een gewoonte van gemaakt om ieder kruid dat ik (soms verrassend plotseling en heel massaal) in de wei zie verschijnen op te zoeken, zodat ik weet wat er allemaal groeit en bloeit. Alleen vergeet ik daarna soms de namen weer

Tja, met hetzelfde probleem kamp ik ook, Marja, ondanks dat ik in de jaren 80 een tuinservicebedrijf runde en het determineren van planten in m'n vingertoppen zat. Zo wordt het opzoeken van de diverse planten een klus op zich... kritisch

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Gesponsorde inhoud





Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei   Kosten voor kalk op de wei - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kosten voor kalk op de wei
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: