Aantal berichten : 377 Registratiedatum : 05-04-12
Onderwerp: Kosten voor kalk op de wei di 10 apr 2012 - 9:07
Zolang als ik hier sta is er nog nooit kalk op de wei gekomen Ik heb al wat discussies gehad met de eigenaar maar die vind het niet nodig. Hij heeft het over zulke grote getallen aan kalk dat die dat te duur vind ? Ik twijfel er zelf wel aan of die grote getallen wel waar zijn, hij heeft het over tonnen kalk.
Ik vind dit dood zonde, want inmiddels stikt het van de boterbloem en nog maar niet over het mos te spreken,
Nu ben ik benieuwd wat jullie kwijt waren voor het bekalken En welke kalk en voor hoeveel grond,
Ik heb iets minder als 2 hectare.
Ik twijfel om grond onderzoek te laten doen, waar ik voer koop kunnen ze dat zo voor me doen. Maar als de eigenaar er niks aan wil doen, wil ik overwegen dit zelf te bekostigen.
franslj
Aantal berichten : 398 Registratiedatum : 22-12-11 Woonplaats : Koningsbosch
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei di 10 apr 2012 - 11:09
Wij hebben onlangs de loonwerker op bezoek gehad, Marjolein, inclusief tractor en mestspreider, waar een voorraad kunstmest in lag, om de weiden... ruim één hectare.. van voedingsstoffen te voorzien. Kosten: 125 euro, all-in.
Kalk lijkt me stukken goedkoper dan NPK en minder voedzaam om gras te laten groeien. Nu hoorde ik ook in m'n omgeving iemand zeggen, dat er geen NPK op háár weiden wordt verspreid, want dat zou weer slecht zijn voor de paarden. Op de vraag 'hoezo', kwam een antwoord als 'heb ik van iemand gehoord'. Tja, wat moet je daarmee?
Wat we zien is, dat het gras stevig groeit, na de regenval van de laatste dagen en NPK versnelt het proces ietwat en voorkomt verarming van de weidegrond.
Groet.. frans.
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei di 10 apr 2012 - 19:33
franslj schreef:
Kalk lijkt me stukken goedkoper dan NPK en minder voedzaam om gras te laten groeien. Nu hoorde ik ook in m'n omgeving iemand zeggen, dat er geen NPK op háár weiden wordt verspreid, want dat zou weer slecht zijn voor de paarden. Op de vraag 'hoezo', kwam een antwoord als 'heb ik van iemand gehoord'. Tja, wat moet je daarmee?
Wat we zien is, dat het gras stevig groeit, na de regenval van de laatste dagen en NPK versnelt het proces ietwat en voorkomt verarming van de weidegrond.
Waarschijnlijk bedoelde diegene dat de stoffen in 'gewone' kunstmest (NPK) erg snel vrijkomen, waardoor je gelijk na het strooien een enorme groeipiek krijgt. Er zijn tegenwoordig ook kunsmestsoorten die langzamer (verspreid over meerdere maanden) werken. Pavo produceert bijvoorbeeld zo'n type kunstmest: http://www.pavo.nl/producten/paardenweide/pavo+kunstmest+voor+de+paardenweide
Toevallig heb ik gister 8 zakken van dit soort kunstmest besteld om binnenkort te strooien (niet van Pavo, maar met een vergelijkbare samenstelling).
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei di 10 apr 2012 - 20:52
franslj schreef:
Wij hebben onlangs de loonwerker op bezoek gehad, Marjolein, inclusief tractor en mestspreider, waar een voorraad kunstmest in lag, om de weiden... ruim één hectare.. van voedingsstoffen te voorzien. Kosten: 125 euro, all-in.
Groet.. frans.
Ik heb het echt alleen over kalk. Kunstmest wil ik niet op de wei daar wordt de wei veel te eiwit rijk van. Ik heb gewone drijfmest die op de wei wordt gebracht hopelijk vandaag of morgen.
Hopelijk kan iemand me helpen naar een antwoord. Als ik alleen ben ga ik bodem onderzoek laten doen, En van daaruit nog keer praten met de eigenaar.
franslj
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei di 10 apr 2012 - 20:53
Klopt, Wieteke.. ik herinner me van vroeger een 'langzame' kunstmest, Osmocote geheten, maar weet niet of dit product nog bestaat. Was wel erg duur, vond ik en wat NPK betreft; iets mindere hoeveelheid, tempert de groei van het gras eveneens, denk ik.
Groet.. frans.
franslj
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei di 10 apr 2012 - 20:57
Citaat :
Kunstmest wil ik niet op de wei daar wordt de wei veel te eiwit rijk van.
Dat hangt er vanaf, Marjolein, wat je bedoeling is met het weidegras. Wij denken, dat één, maximaal twee maal per jaar een beetje NPK er voor zorgen, dat er minder 'onkruiden' tussen het weidegras groeit, waardoor de eiwitopname beperkt kan blijven.
Heb je enig idee over de samenstelling van 'drijfmest'?
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei di 10 apr 2012 - 23:13
Het hangt er een beetje vanaf wat voor mest je er verder op doet. Is dat paardenmest? Dan moet je het zeker om de zoveel tijd bekalken. Je zou een grondmonster kunnen nemen, om te kijken of je grond een tekort aan iets heeft. Maar mos duidt er zeker op dat je kalk moet toevoegen. Maar het is het beste om dat in het najaar te doen. Het werkt langzaam, dan kan het rustig in de grond zakken voor het volgende voorjaar. Bemesten en bekalken moet je niet te snel achter elkaar doen. Als je in het najaar bekalkt, en in het voorjaar bemest, dan heb je het meest profijt van beide. Wat het kost moet je even bij je plaatselijke loonwerker vragen, want dat is denk ik ook nog weer afhankelijk van of hij het zelf doet, of ook weer uit moet besteden.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 2:30
Bedankt,
Er komt morgen koeien mesten , drijfmest, ook niet injecteren zo erop. Beetje illegaal maar het is nu te onhandig om voor de loonwerker te injecteren.
Ik heb op de erge plekken vandaag wat kunstmest gestrooid in de hoop dat de mos dood gaat en gras gaat groeien.
franslj
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 3:36
En dan heeft iemand mij verteld, Marjolein, dat koeienmest niet zo best is voor de paarden. Sterker, toen we op zoek gingen naar een geschikte plek om een PP te beginnen, werd ons aangeraden op te letten of er op de weilanden koeien hebben gelopen of paarden. Dit in verband met de samenstelling van koeienmest. Wat kan ik nu wel/niet geloven?
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 4:43
Op weilanden waar koeien hebben gelopen, groeit gras dat niet geschikt is voor paarden: veel te eiwitrijk. Immers; de koeien moeten produceren: melk of vlees. Onze paarden niet, die hebben hele andere behoeftes.
Ik ben sowieso geen voorstander van drijfmest (het draagt niet bij aan verbetering van je bodemleven), maar als je het dan al neemt, schijnt het van koeien wel weer beter te zijn dan van varkens.
franslj
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 5:34
Een andere optie is het ophopen van de paardenmest en per duizend kilo bijvoorbeeld een zak kalk er overheen gooien, vlak voor een regenbui, waardoor de paardenmest min of meer wordt gecomposteerd en dan sla je twee vliegen in één klap, dunkt me.
Kalk en gecomposteerde paardenmest later in het seizoen over de weilanden (laten) verspreiden. Hoeft de loonwerker maar één keer per jaar met de tractor en mestspreider te komen.
Groet.. frans.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 8:35
Ik heb niet zoveel keus vrees ik. Ik heb straks niet meer zoveel mest om mijn hele land van te bemesten En koeien heeft de eigenaar zelf. Vandaar koeien mest.
In verleden hebben hier ook koeien gelopen, Sophie loopt hier alweer 7 jaar op dit stuk En sinds 3 paarden 5 paarden. Weiland is lang niet meer zoals het was enigszins tot mijn grote spijt. Ik baal flink van alle rotzooi die er staat, terwijl anderen er blij mee zijn ? Ik wil niet teveel onkruid, ze laten het allemaal staan.
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 9:01
franslj schreef:
Nu hoorde ik ook in m'n omgeving iemand zeggen, dat er geen NPK op háár weiden wordt verspreid, want dat zou weer slecht zijn voor de paarden. Op de vraag 'hoezo', kwam een antwoord als 'heb ik van iemand gehoord'. Tja, wat moet je daarmee?
Frans, het klopt wel dat paarden nogal eens minder goed reageren op met kunstmest bemeste weiden, zeker de wat soberder types. Kunstmest geeft een onnatuurlijke snelle groeispurt en erg rijk gras, waar sommige gevoelige paarden zelfs jeukklachten van kunnen krijgen (ik ken daar persoonlijk voorbeelden van). Ikzelf gebruik nooit meer kunstmest (heb dat in onze 'beginjaren' wel gedaan) omdat het gras er veel te rijk van wordt. Als je wat meer zou willen weten over het beheren van grasland op een manier die het best bij de natuur past en het gezondst is voor paarden, zou dit artikel misschien interessant voor je kunnen zijn: http://www.bio-ron.com/producten/bodembeheer-weidebeheer/bodemweidebeheerinfo.html
franslj
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 9:25
Citaat :
Frans, het klopt wel dat paarden nogal eens minder goed reageren op met kunstmest bemeste weiden, zeker de wat soberder types.
Persoonlijk geven wij de voorkeur aan natuurlijk bemesten, Marja, maar de weilanden liggen anderhalf jaar 'paardenvrij' erbij. De eigenaar heeft de paarden elders gestald om privéredenen.
De boer, die ons hooi levert, beweerde dat een weiland, dat snel verwildert, beter af is met een enkele NPKbeurt, alleen al om woekerende onkruidsoorten vóór te zijn.
In principe kunnen we de gecomposteerde paardenmest als bemesting gaan gebruiken, maar dat speelt nu nog niet, want én paardenmest, én NPK, lijkt me minder verstandig.
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 11:30
MarjoSophie schreef:
Weiland is lang niet meer zoals het was enigszins tot mijn grote spijt. Ik baal flink van alle rotzooi die er staat, terwijl anderen er blij mee zijn ? Ik wil niet teveel onkruid, ze laten het allemaal staan.
Waarom vind je onkruid erg? Je hebt toch zat gras (neem ik aan, met 2 ha) dus je pony's komen niks tekort. Ik weet niet wat er allemaal aan onkruid groeit, maar veel onkruiden worden graag door paarden gegeten en zolang het geen giftige planten zijn, is diversiteit alleen maar goed! Ik heb ook veel onkruiden in mijn wei, maar noem het liever kruiden (zoals paardenbloemen): ik ben daar blij mee! Brandnetels vind ik ook niet erg, die maai ik af en toe af en dan kunnen ze die ook nog opeten.
franslj
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 21:26
Citaat :
Brandnetels vind ik ook niet erg, die maai ik af en toe af en dan kunnen ze die ook nog opeten.
Goeie tip, Naturalhorsetrainer.. laten groeien en maaien, zo gepiept en misschien wel een lekkernij voor de paarden. De bovengrondse delen van brandnetel zijn rijk aan carotenen, vitamine C en ijzer. Ook komt vitamine D in de plant voor. Tot 20 % aan kiezelzuur, kalium en nitraat kan in de plant voorkomen.
Daarnaast bevatten brandnetels een hoog eiwitgehalte, waardoor iemand rekening kan houden met de hoeveelheid gedroogde/gemaaide brandnetels.
Dank voor je tip.. groet.. frans.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei wo 11 apr 2012 - 21:41
Je vind het allemaal terug in het hooi. Ik snap dat ik zat gras heb maar de boterbloem is heel erg op moment, die beheerste echt een stuk van 60 bij 60 waarbij enorme plekken zitten.
Mijn eigen pony,s laten de distels staan, brandnetel eet Sophie op soms, niet altijd.
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei do 12 apr 2012 - 2:00
Eergisteren heb ik een bestelling bij Bio Ron gedaan (www.bio-ron.com) , o.a. zeeschelpenkalk ( lava en kleimineralen) om het weiland te verbeteren. Wij zitten midden in het bos en dus een vrij zure grond. Zoals Marja in een eerder berichten aangaf kan je daar een hoop info en prijzen vinden. Ron is een super aardige man die je ook nog kan bellen voor advies en hij kan eventueel ook een grondmonster nemen. Succes ermee!
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei do 12 apr 2012 - 2:08
Natural Horsetrainer schreef:
Boterbloem is inderdaad niet zo fijn.
Eten je pony's ook geen distels en brandnetels als je ze gemaaid hebt?
Sophie soms maar nicky meestal niet. Die wil gras. Die eet ook rustig overal omheen En distels at Misa altijd op haha. Die blijven nu toch meestal wel staan
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei do 12 apr 2012 - 2:10
Voor goed bekalken is het best een beetje te laat tenminste als ik de goeie boeren moet geloven. Dus ik laat het nu zo, tenminste denk ik, en probeer in het najaar te bekalken. Ik heb een fijne abtb hier in de buurt die het gratis voor me wil berekenen
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei do 12 apr 2012 - 3:16
hier redelijk wat mos op de wei, maar uit bodemonderzoek kwam er niet uit dat we kalk op de wei nodig hadden. Hier is het een paar weken terug, doorgezaaid, met speciaal gras voor de paarden en kunstmest, iets wat ik liever niet doe, maar soms voel ik me toch genoodzaakt om van het " natuurlijke" af te wijken. we hebben zo weinig wei, dat ik het wel aandurf dit keer. Ze staan er nooit 24/7 op.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei do 12 apr 2012 - 6:12
Joyce schreef:
hier redelijk wat mos op de wei, maar uit bodemonderzoek kwam er niet uit dat we kalk op de wei nodig hadden. Hier is het een paar weken terug, doorgezaaid, met speciaal gras voor de paarden en kunstmest, iets wat ik liever niet doe, maar soms voel ik me toch genoodzaakt om van het " natuurlijke" af te wijken. we hebben zo weinig wei, dat ik het wel aandurf dit keer. Ze staan er nooit 24/7 op.
Dat klinkt gek. Heb je ht laten doorzaaien of zelf gedaan ? Ik ga na het bemesten met de hand doorzaaien op de erge plekken en bij het mos en de boterbloem
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei do 12 apr 2012 - 10:16
Zie http://www.bio-ron.com/producten/bodembeheer-weidebeheer/zeeschelpenkalk.html voor info over kalk bekeken van de biologische landbouwvisie.
Het verschil in meningen over bemesten e.a. komt door een verschil in doel. Een gangbare veehouder wil een zo hoog mogelijke grasproduktie met een hoog eiwitgehalte voor maximale melkproduktie. De verhouding in NPK is daarop afgestemd, evenals de grassamenstelling: voornamelijk Engels raaigras. De gemiddelde paardeneigenaar wil structuurrijk gras met een laag eiwitgehalte. De kunstmest voor een paardenwei heeft een andere verhouding NPK dan voor grasproductie voor melkvee. Voor raad over een paardenwei ben je daarom waarschijnlijk beter af bij (Bio)Ron, dan bij de gemiddelde melkveehouder.
MarjoSophie
Onderwerp: Re: Kosten voor kalk op de wei do 12 apr 2012 - 20:26
Hier in de buurt bij de abtb was het advies ook zeewierkalk. Dit hadden hun alleen niet. Ze gingen het voor me nakijken.
Maar ik ga het er dan toch pas met het najaar op doen.