Onderwerp: rapport over verschillende manieren van paardenhouden wo 18 jan 2012 - 3:04
De universiteit van Wageningen heeft een nieuw rapport gepubliceert over de verschillende paardenhouderijsystemen, inclusief paddockparadijs. http://edepot.wur.nl/191940
franslj
Aantal berichten : 398 Registratiedatum : 22-12-11 Woonplaats : Koningsbosch
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden wo 18 jan 2012 - 4:25
Bedankt voor de link, MoniqueBuu.. Ik heb het deel over Paddock Paradijs opgeslagen en uitgeprint en kan handig zijn op onze Paddock, zodat elke eigenaar er een blik in kan werpen, mochten er onduidelijkheden zijn en het discussiëert makkelijker onderling.
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden wo 18 jan 2012 - 7:51
Wow dank je wel Monique! Dit ga ik zeker eens doornemen
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden wo 18 jan 2012 - 8:45
interessant artikel, ik dacht op bokt ook al iets soorgelijk te hebben gezien, heb dat nog niet geopend. Hopelijk gaat het meer doordringen bij paardenhouders dat paarden niet standaard in een box te hoeven worden gezet en alleen eruit gehaald te worden als ze moeten werken. ik heb ooit eens op een stal gewerkt waar dat zo ging, of een uurtje rijden, of uurtje in je eentje, in een paddock, echt heel gezellig voor een paard
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden wo 18 jan 2012 - 11:41
Ik had hem inderdaad ook gezien, en opgeslagen. Dank voor het hier plaatsen Monique . Er zitten trouwens een paar pagina's omgewisseld volgens mij, aan het eind van het PP-stuk begint een stuk over een andere stalvorm en dan komt er ineens weer een pagina over PP.
Wieteke
Aantal berichten : 637 Registratiedatum : 08-03-10
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden wo 18 jan 2012 - 21:13
Bedankt voor de link, ik kende het rapport nog niet. Heb hem gelijk op Facebook geplaatst .
Vond vooral deze alinea wel relevant:
"Daarnaast zijn er mensen die de individuele huisvesting als norm accepteren en ervan uitgaan dat de paarden zo vooral comfortabel en welzijnsvriendelijk gehouden worden. De paarden zijn in de traditionele individuele houderij maar deels zichtbaar voor de maatschappij. Groepshuisvesting is vanuit het paard gezien een welzijnsvriendelijk systeem, ook onder voor de mens minder aantrekkelijke temperaturen of weersomstandigheden. In de groep kunnen paarden door interactie met elkaar (vooral) kleine schrammen en/of onthaarde plekken oplopen. Daarnaast zullen de paarden over het algemeen er minder schoon uitzien. Door voorlichting (zie figuur 18) zal de maatschappelijke acceptatie toenemen.""
Moest wel :< bij de tekst "Daarnaast zullen de paarden over het algemeen er minder schoon uitzien"... Al moet ik zeggen dat Dibble er ook altijd als een varken uitzag toen ze nog werd opgestald (minder dan ideale combinatie van pony met een groot lichaamsoppervlak + enorme mestproductie + box van 3x3 m...)
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden do 19 jan 2012 - 1:43
Marja schreef:
Er zitten trouwens een paar pagina's omgewisseld volgens mij, aan het eind van het PP-stuk begint een stuk over een andere stalvorm en dan komt er ineens weer een pagina over PP.
Klopt Marja, dankjewel voor de vermelding. Ik had het tijdens het lezen ook gemerkt, maar tijdens het plaatsen van de link vergeten te vermelden.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden do 19 jan 2012 - 7:27
Ik kwam het ook net tegen. Goed dat ze dit soort dingen eens onderzoeken en onder de aandacht brengen. Dit geeft stof tot nadenken hoop ik bij vele mensen met paarden of dit nu prive gehouden wordt of dat er geld mee verdiend moet worden zoals een pensionstal of manege. Nog niet alles gelezen even kort stukje over de PP zag ook dat er wat bladzijdes verwisseld waren.
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden za 21 jan 2012 - 2:07
** Haha, dacht ik iets leuks op de groep te gooien, is Monique me al een slag voor! Anyhow, toch leuke kost. Ik vind het zelf wel erg grappig dat heel veel dingen die wij al lang zo gewoon en logisch vinden, in dit rapport als "nieuw" worden gepresenteerd. Wij hebben geen onderzoek nodig hoor, onze pony's hebben het zelf al lang bewezen hoe goed het werkt! Modder of geen modder, ze voelen zich prima in het PP.
Dit vind ik ook wel een leuke:
"De filosofie is dat een Paddockparadijs zich in de loop der jaren, gestuurd vanuit de behoeften van de paarden, verder ontwikkelt".
Waarheid als een koe, en de starters op dit forum hebben het al van alle kanten over zich heen horen komen. Zie hier... zelfs de wetenschap geeft aan dat geduld een schone zaak is in een PP!!
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden zo 22 jan 2012 - 4:35
Weet iemand misschien waar PTV voor staat? (Van PTV stal) Interessant artikel. Ik vind de ontwerpen die in ontwikkeling zijn wel erg weinig oppervlak per paard bieden. Maar ze moeten natuurlij ook concurreren met het huidige systeem... helaas.
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: rapport over verschillende manieren van paardenhouden
rapport over verschillende manieren van paardenhouden