Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Goede manieren

Ga naar beneden 
+2
yvonnedejong
Mai
6 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Goede manieren   Goede manieren Emptyzo 30 mei 2010 - 1:40

Laatst hadden we het in een ander topic een keer over gedrag van je paarden wanneer je hooi komt brengen. Voor de lol heb ik pas geleden eens een filmpje gemaakt van hoe het er bij ons aan toe gaat als ik 's ochtends de paarden ga voeren.
(De teksten zijn trouwens in het Engels omdat ik het ook heb gebruikt voor de 'Waterhole Rituals' cursus van Carolyn Resnick.)

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptyzo 30 mei 2010 - 2:15

hoi marja,

Ik had dit filmpje eerder al bekeken op youtube.
Ik vind het echt knap hoe braaf jou paarden zijn, ik moet dit beleid bij mij in de winter ook eens gaan introduceren.
Ik gooi altijd een pluk hooi in de wei en kan dan veilig de wei in en de bak vullen.
Hoe ik het doe is verleden tijd heb ik besloten. Komende winter hebben ze pech en doen ze wat ik wil en niet andersom.
Ik neem mijn lange zweep mee, daar hebben ze veel respect voor en ga pogingen doen. Jammer dat ik het van de winter pas kan introduceren.
Ik kijk er nu al naar uit haha.

Even een vraagje Marja, ik wil voor komende winter de netten van Nicky's keet bestellen en deze in de bak bevestigen ipv mijn draadmat(waar ik zoooo blij mee was).
Heb jij tips voor mij hoe? Ik zat zelf te denken aan 2 netten en deze elk in een hoek te bevestigen. Ik ben bang als ik de netten aan 2 plekken vastmaak dat Atent er met de benen in verstrikt kan raken. Heb jij nog tips en ideeën?

Groetjes Yvonne
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptyzo 30 mei 2010 - 5:59

yvonnedejong schreef:
Ik vind het echt knap hoe braaf jou paarden zijn

Dat zijn ze ook alleen maar als ik dit 'strenge beleid' heel consequent handhaaf. In het weekend voert mijn man de paarden altijd en dat merk ik altijd op maandag, als ik het weer doe. Hij is net iets minder consequent dan ik; hij let er wel op maar bij hem mogen de paarden dichterbij de bak en bij hem komen. Binnen twee dagen merk ik daar dus al de gevolgen van.
Ik vind het wel een leuke 'sport' om dit gedrag te blijven oefenen. Bovendien werkt het door in alles wat je met je paarden doet als je consequent beleefdheid van ze vraagt, ze worden er echt attenter en gehoorzamer van.

Citaat :
Ik gooi altijd een pluk hooi in de wei en kan dan veilig de wei in en de bak vullen.
Hoe ik het doe is verleden tijd heb ik besloten. Komende winter hebben ze pech en doen ze wat ik wil en niet andersom.
Ik neem mijn lange zweep mee, daar hebben ze veel respect voor en ga pogingen doen.
In het begin is het inderdaad handig om een zweep mee te nemen, of een flinke tak met bladeren o.i.d. Alles waarmee je lekker kunt zwiepen en wat ontzag inboezemt.

Citaat :
Even een vraagje Marja, ik wil voor komende winter de netten van Nicky's keet bestellen en deze in de bak bevestigen ipv mijn draadmat(waar ik zoooo blij mee was).
Heb jij tips voor mij hoe?
Ik zou eerlijk gezegd met zo'n rakker als Atent liever kiezen voor een net in een frame dat precies in de bak past (zoals die van Ton - 't Sjok), dan een paar netten die je in de bak moet bevestigen, precies om de reden die jij noemt van het gevaar dat Atent er met zijn benen in verstrikt zou kunnen raken (het is ook zo'n circusartiest clown!). Een enkelvoudig net in een frame is dan denk ik een stuk veiliger; of één op maat gemaakt groot net (dus wel in 'zak'vorm) zonder frame dat je in iedere hoek met een haak kunt vastzetten. Ik weet wel dat de netten van Nicky's keet een stuk goedkoper zijn dan bv. die van Huck, maar veiligheid is denk ik belangrijker.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
ponylady

ponylady


Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptyzo 30 mei 2010 - 6:19

Je kudde is netjes opgevoedt hoor , Marja .
Zo hoort 't ook vindt ik , beetje respect voor de kuddeleider (lees mens) .

Met behulp van Parelli kom je volgens mij ook een heel eind , de games komen in zoveel dagelijkse dingetjes goed van pas .
Ik ga 's googlen op Carolyn Resnick , staat zij ook niet op de DVD 'Path of the Horse' ?
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptyzo 30 mei 2010 - 22:13

ik zat te denken om een net op 1 plaats vast te maken, dacht dan kan hij er niet aan blijven hangen met zijn benen.
of denk jij dat het dan wel kan, komt op hetzelfde neer als ze op de grond leggen maar dan in mijn bak.
ik heb gelukkig nog een zomer om erover na te denken en om een oplossing te bedenken.
Ik heb ook naar een aanhangernet zitten kijken om daar zelf iets van te maken. ik denk alleen dat het draad te dun is daarvan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptyzo 30 mei 2010 - 23:53

ponylady schreef:
Ik ga 's googlen op Carolyn Resnick , staat zij ook niet op de DVD 'Path of the Horse' ?
Ja, klopt. Haar website is www.carolynresnickblog.com .

Yvonne, ik durf niet echt te zeggen wat wel en niet bij Atent zou kunnen, hij is zooooo inventief grijns! Ik heb inderdaad de netjes ook vastgemaakt, maar dan op de grond, maar ik heb mijn paarden nog nooit rare fratsen ermee zien uithalen. Maar Atent.... :<?????
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptydi 1 jun 2010 - 0:16

ponylady schreef:
Je kudde is netjes opgevoedt hoor , Marja .
Zo hoort 't ook vindt ik , beetje respect voor de kuddeleider (lees mens) .

Zoiets wou ik ook schrijven (alleen doen wij dan niet via Parelli oid).

Leuk filmpje om te zien Marja glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
Rodastodum




Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 12-06-10

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptywo 16 jun 2010 - 5:12

Geweldig leuk filmpje, netjes opgevoed en er is duidelijk te zien dat ze heel goed weten dat jij de baas bent glimlach
Heb er zelf zo'n hekel aan als ze je omver lopen. Onze paarden blijven ook netjes van het hooi af als het in de kruiwagen zit en wachten tot we klaar zijn met het uitschudden. Nu hebben wij een grote ronde hooiruif met dak erop, dus als de helft gevuld is gaan ze wel vast rustig aan die kant beginnen. Dit laten we zelf ook toe, maar wij hebben maar 3 paardjes knipoog

Toen we een paar jaar geleden ergens in pension (totaal 15 paarden in een kudde) stonden was je je leven niet zeker als je hooi ging voeren, vreselijk vond ik dat.
We hadden daar 1 a 2 keer per week voerdienst en je moest echt met een zweep in je handen voeren en dan nog was je blij als je ermee klaar was.
Gelukkig hebben we nu ons eigen stukkie en voeren we elke dag zelf, dan leren paarden snel wie er de baas is...

Maar waar zijn de rest van je paarden?
Proberen die helemaal niet in de buurt te komen of stonden die al ergens anders te eten?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptywo 16 jun 2010 - 8:36

Rodastodum schreef:
Maar waar zijn de rest van je paarden?
Proberen die helemaal niet in de buurt te komen of stonden die al ergens anders te eten?
Haha, goed opgelet compliment! Oude Randver (35) en zijn vriendinnetje Ánaegja (we noemen ze altijd 'Het Echtpaar') mochten op de wei, en als je goed kijkt zie je in het filmpje Frosti aan de overkant in het pad aan komen lopen. Die is het laagst in rang en kiest meestal voor de andere hooibak, vindt-ie wel lekker rustig knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Lucienne




Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 09-11-09

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptyvr 23 jul 2010 - 10:21

Sinds een paar weken ben ik "opeens" ook streng met voeren. Er mag niet meer uit mijn armen gegeten worden. Eerst vond ik dat wel goed, het ging altijd met beleid, ik voelde me niet aangevallen. Maar nu heb ik nog 2 pony's en straks 4. Opmerkelijk dat ze mijn nieuwe regels zo snel oppakken. Grappig vind ik Mani, die de andere kant op gaat kijken als ik met het hooi aankom. Net of hij het niet kan aanzien, al dat hooi in mijn armen of kruiwagen, en er niet aan mogen komen nee
Mooi filmpje, Marja! Jouw paarden worden wel erg lang op de proef gesteld, ik ben veel sneller!( ik gooi het hooi op de grond) Morgen zal ik ze vertellen, dat het nog veel erger kan knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Emptyzo 25 jul 2010 - 5:47

Lucienne schreef:
Jouw paarden worden wel erg lang op de proef gesteld, ik ben veel sneller!( ik gooi het hooi op de grond) Morgen zal ik ze vertellen, dat het nog veel erger kan knipoog
Ja wat een ondraaglijke kwelling hè, ik doe het expres hoor zweep knipoog! Maar ze worden er wel heel beleefd van en daar heb je in alles profijt van.
Haha, dat wegdraaien van het hoofd herken ik! Als ik met de paarden aan het werk ben (ik train ze in vrijheid en met voedselbeloningen) en ik kom ze een beloning brengen, dan draaien ze ook altijd heel beleefd hun hoofd weg. Zo van: "tja, ik heb nu eenmaal geleerd dat ik beleefd moet wachten, dus dan doe ik dat" grijns. Geweldig toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Goede manieren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Goede manieren   Goede manieren Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Goede manieren
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» manieren om een touw te vlechten?
» rapport over verschillende manieren van paardenhouden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: