Onderwerp: Vuurwerk en carbit schieten vr 30 dec 2011 - 23:31
Mijn KWPN-er toont mij momenteel een prachtige verheven en gedragen draf! Helaas is de aanleiding dat ze zich druk maakt over het geluid van het vuurwerk en carbit schieten. Hoe reageren jullie paarden hierop?
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten za 31 dec 2011 - 1:05
eerst rennen ze wat heen en weer, en dan gaan ze zo centraal mogelijk op de open vlakte staan - dat komt hier neer op het pad aan de kant van het veld van de buren. ze slaan gelukkig niet echt in paniek, ze staan eerder op de uitkijk of het gevaar niet dichterbij komt.
Berith
Aantal berichten : 351 Registratiedatum : 13-03-10
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten za 31 dec 2011 - 1:20
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten za 31 dec 2011 - 1:24
** Ons spulletje staat precies tussen het dorp en de stad in, in een zgn. "Groene Long". Hierdoor staan ze niet dichtbij het vuurwerk, maar hebben er wel aan alle kanten prachtig uitzicht op. Staan er heel rustig naar te kijken, en als er echt zo'n mooie siervuurpijl de lucht in gaat, staan er 10 oortjes op, en staan ze nog net niet "Oooohhhh" te roepen! Vanavond leg ik om 23.30 uur lekker bultjes hooi op de binnenwei, dan zijn ze daar een poosje mooi druk mee. Het weiland is niet direct aan ons huis, maar 300 mtr verderop. Ik fiets altijd kort na 00.00 uur naar de wei om te kijken hoe het er mee staat, en... om zelf te genieten van het uitzicht met al dat vuurwerk-spektakel aan mijn Oost- en Westzijde. Vuurwerkshow.... gratis en voor niks!!
Groetjes helma
paulien1972
Aantal berichten : 67 Registratiedatum : 03-12-11 Leeftijd : 52
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten za 31 dec 2011 - 8:10
Gaat heel goed met mijn pony's... Ze staan rustig te dutten en te eten.
Goeie tip Helma!! Ik ga ook maar wat hooi in het weiland leggen, vermaken ze zich wel mee
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten zo 1 jan 2012 - 1:23
Bij ons is het vuurwerk altijd erg ver weg omdat we zo ongeveer ´in the middle of nowhere´ wonen. De paarden horen het wel, maar maken zich er niet erg druk om. Maar toch kwam Frosti gistermiddag / toen hij in de paddock bij de bosrand stond te wachten tot de hooibak gevuld zou worden / me ineens geschrokken in het pad tegemoet gegaloppeerd, en hij is normaal gesproken toch heeeeel cool! Ach ja, het blijven natuurlijk paarden....
paulien1972
Aantal berichten : 67 Registratiedatum : 03-12-11 Leeftijd : 52
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten zo 1 jan 2012 - 4:41
Gisteravond na twaalven kwam toch ineens het siervuurwerk van alle kanten (inclusief geknal) en dat vondt Atze (de jongste) niet echt leuk... Hij nam een aantal keren de benen en draafde een aantal rondjes door de wei, vervelend om hem zo te zien Ik ben bij ze in de wei gaan staan en gaan kletsen met mijn vriend die aan de andere kant van de afrastering stond... Je kon zien dat hij rustiger werdt en weer lekker bij Cher hooi ging staan eten... (hoop dat ik op deze manier goed gehandeld heb).
Volgend jaar kunnen ze lekker binnen staan, dat geeft mij een gerust gevoel
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten zo 1 jan 2012 - 6:30
voor mijn paarden zou opsluiten op stal geen goed idee zijn. zodra ze denken dat er iets 'engs' is, vluchten ze meteen de schuilstal uit. ze gaan dan liefst ergens staan van waaruit ze een goed overzicht hebben. op stal zetten zou hen alleen maar veel meer stress bezorgen.
de jongste stond in een andere paddock toen het vuurwerk begon, die is meteen naar zijn vriendjes toe gerend, maar verder zijn ze wel rustig gebleven. ik had voor alle zekerheid alle doorgangen open gelaten en ze alledrie samen gelaten (de tinker staat normaal 's nachts apart met beperkt hooi), maar het ging dus prima
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten zo 1 jan 2012 - 7:31
hier is het probleemloos verlopen, het vuurwerk is een aardig eindje weg, mijn vosje is wel meer buiten geweest dan anders in de avond, hij houd wel de boel in de gaten, maar we hebben in de middag nog een buitenrit kunnen maken, wel bewust overzichtelijke wegen en paden gekozen. wilde niet voor onnodige verrassingen komen te staan.
inge
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten ma 2 jan 2012 - 5:18
Ik lees het nu pas... Die van mij zijn net zo rustig als anders. Trekken zich nergens iets van aan. Dat scheen op de rest van het veld anders geweest te zijn hoorde ik vanmiddag. Er was behoorlijk wat gerent en soort van paniek geweest en zo. Er zijn altijd mensen op zulke dagen aanwezig hoorde ik. Ook al zitten we heel ver buiten de bebouwdekom, was er kennelijk toch onrust. Die van mij hebben regelmatig vuurwerk van dichtbij mee gemaakt, met een portie hooi kijken ze nergens naar
Onderwerp: Re: Vuurwerk en carbit schieten di 6 maa 2012 - 23:22
Beetje hele late reactie!
Mijn paarden staan aan een rand van een woonwijk waar aardig geknald wordt. De dagen voor oud&nieuw trekken ze zich er niets van aan en er zijn echt behoorlijke knallen waar ik me rot van schrik. Ze verblikken of verblozen niet. Bewegen nog geen oor! Met oud&nieuw zelf zet ik ze een km verderop bij een manege omdat ik het erg riskant vind op oudjaarsnacht, ik vind op nieuwjaarsdag altijd flinke vuurpijlen en de wei. Moet er niet aan denken wat daar mee kan gebeuren als ze er wel staan!