Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wat en hoeveel?

Ga naar beneden 
+7
Dyonne
Mai
inge
marion
fojoe
Berith
Bienie
11 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptydi 29 nov 2011 - 7:15

Is melasse slechter dan gewone suikers & zetmeel? Want die zijn wel goed vertegenwoordigd in compact gras.
En als je het compact gras van Equifyt bekijkt zit er zo'n 3% fructaan in, ook iets wat niet goed zou zijn.
Ik denk niet dat er veel te vinden is waar echt niks in zit .. dus die hoop heb ik al opgegeven clown

Zijn voordroog krijgt hij nu verdeeld over 3 hooinetten op 3 verschillende plaatsen ('s avonds toch, 's morgens krijgt hij het in 1 hooinet omdat dit makkelijker is voor de stalhouder). En daarnaast krijgt hij z'n "krachtvoer" in een speciekuip, hier geef ik dan nu de luzerne ook bij. Ik heb zitten denken om 2 netten over elkaar te doen, maar weet het niet zo zeker. Hij gaat er nu al zo ruw mee om, wil ook niet dat het eten enorm veel frustratie oplevert want daar wordt niemand blij van :<

Voerbal enzo heb ik ookal zitten bekijken, maar ik heb geen brokjes clown
Zou iets van Equifyt een nuttige aanvulling kunnen zijn in mijn geval? Kan het hier wel gaan halen, is een winkel die standaard de Aspero & Compact gras in voorraad heeft en die kan ook wel aan bv. de Proteïn Light komen, dit zijn wel brokjes ... Misschien toch de moeite om ervoor te rijden? (ligt beetje uit de richting).

En blijft een feit dat hij volgens het ding van paardnatuurlijk zo'n 7-8 kg ruwvoer zou nodig hebben .. dus zit ik met mijn 5 (soms 6) kg wel aan de lage kant. En hij lijkt echt wel honger te hebben. Daarom dat ik dus wilde aanvullen met bv. 2 kg luzerne, of misschien toch iets van Equifyt ... Je ne sais pas.
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptydi 29 nov 2011 - 22:20

even een kort woordje uitleg.

er bestaan verschillende soorten koolhydraten:
- enkelvoudige suikers of monosacchariden, zoals glucose (bloedsuiker) en fructose (vruchtensuiker)
- tweevoudige suikers of disacchariden, zoals lactose (melksuiker), maltose (moutsuiker) en saccharose (suiker zoals wij die in de koffie doen) - deze zijn samengesteld uit 2 monosacchariden
- meervoudige suikers of polysacchariden, zoals cellulose - deze zijn samengesteld uit meerdere monosacchariden

jammer genoeg worden die termen niet altijd op dezelfde manier gebruikt.
soms gebruikt men de benaming 'suikers' voor alle koolhydraten, soms alleen voor de snelle koolhydraten (mono- en polysacchariden), en soms bedoelt men alleen maar de saccharose die je in de keuken gebruikt.

de enige suiker die rechtstreeks in het bloed kan opgenomen worden, is glucose.
hoe complexer, hoe langer het duurt tot ze omgezet zijn naar glucose om in het bloed te kunnen opgenomen worden.
suikers die snel omgezet worden (en dus snel in het bloed opgenomen worden) veroorzaken hogere pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel, wat insulineresistentie in de hand werkt.

iets waar 'niets' in zit, vind je nooit.
in de meeste voedingsmiddelen zitten koolhydraten, eiwitten en vetten en die geven allemaal energie.
de hoeveelheden moeten (in ieder geval voor producten die voor menselijke consumptie bestemd zijn) op het etiket vermeld worden.
als je geluk hebt, vermeldt de fabrikant bij de samenstelling hoeveel van de koolhydraten snelle suikers zijn.
en wat betreft de luzerne-met-stro: die 2 à 3% melasse komt nog bovenop de suikers die van nature al in luzerne aanwezig zijn.

als je equifyt brokken wil geven, neem dan de herbs.
dat zijn brokjes die puur uit grassen en kruiden bestaan, zonder melasse, er wordt enkel een beetje lijnzaadolie toegevoegd voor het persen.

ik heb nog even teruggelezen: je paard krijgt dus dagelijks 250g spelt.
granen bevatten veel snelle suikers, dus misschien kan je dit beter weglaten en vervangen door meer ruwvoer.
Terug naar boven Ga naar beneden
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptydi 29 nov 2011 - 23:10

Nog meer ruwvoer? Ik weet nu al niet meer hoe ik het allemaal moet doen clown
Verder krijgt hij echt niet zoveel spelt en hou ik deze er (iig voorlopig) liever in, want hier heb ik ook heel veel voordelen van gelezen (oa voor de weerstand en huid en het is maagvulling) en ik wil hem graag iets extras geven naast het gewone standaard gras/hooi zeg maar. Ik kreeg zelfs van de equifyt-verdeler hier de raad om de hoeveelheid spelt nog wat op te drijven (geen kilo's uiteraard), voor nog wat meer extra vulling.

Zit ondertussen alweer met wat nieuws in huis, was niet mijn bedoeling maar mijn luzerne is op en om de 1 of andere reden hadden ze er geen in de winkel zwijgen Dus dan moet je wat ... Ik heb nu ruwvoer van Jopack mee (Horse Dinner), geen idee qua suikers (ga zo wel een mail doen) maar is gewoon gras zonder toevoegmiddelen blijkbaar (zeg maar Compact Gras maar dan hopelijk toch wat anders lekker puh ). Er zit 5 - 7 % eiwit in dus dat leek me wel mooi. Verder ook een scheve Ca/Phos-verhouding dus kon ik dit combineren met de spelt ipv de Hartog Luzerne. Ook de prijs viel heel erg mee (een stukje goedkoper dan hartog) dus vandaar maar eens proberen. Als je niks probeert weet je niks hé glimlach


Edit; volgens voervergelijk zit er geen melasse in de Horse Dinner en gaat het om een langstengelig product dat gedroogd is door fermentatie. Dit terwijl in de Hartog Luzerne wel melasse zit (en meer eiwit) en is dat gehakseld en kunstmatig gedroogd. Puur door deze informatie denk ik dat Horse Dinner misschien juist interessanter is voor die van mij?
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptywo 30 nov 2011 - 4:57

ruwvoer = voedsel dat veel vezels bevat (cellulose) en weinig energie (dus hooi, stro, graszaadhooi, voordroog, ...)
krachtvoer = voedsel dat veel energie bevat maar weinig vezels (dus granen, biks, muesli, ...)
jij wil je paard iets geven dat de honger stilt en weinig energie bevat, en dat is per definitie ruwvoer.
spelt is geen maagvulling, dat is puur krachtvoer.

horse dinner heb ik hier ook ooit gehad toen ik nergens hooi kon vinden.
het is gewoon peperdure voordroog.
je kan jezelf beter de kosten en moeite besparen en je stalbaas vragen om je paard wat meer voordroog te geven knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptywo 30 nov 2011 - 5:56

Ik zou voor het geld van alle extra's ook eerder 'gewoon' ruwvoer bijkopen (in het geval je stalhouder niet meer zou willen voeren dan hij nu doet en je het dus zelf moet kopen), daar heeft je paard langer plezier van knipoog. De extra's zijn natuurlijk erg lekker voor je paard, maar om het hongergevoel weg te nemen zul je er waarschijnlijk toch niet aan ontkomen om meer volume te geven, zodat de maag letterlijk meer gevuld wordt.

Wel fijn trouwens dat je zijn hooi op meerdere plaatsen kunt aanbieden. Mijn stalhouders vonden 1 net in de stal eigenlijk al niet zo'n succes (ondanks dat ik het altijd zelf vulde en gaf).

Wat me nog niet helemaal duidelijk is geworden: wat is precies de reden dat een paar kg extra hooi/stro/voordroog voeren geen optie voor je is?
Terug naar boven Ga naar beneden
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptywo 30 nov 2011 - 7:20

Hmmja, die horse dinner gaat 'm ook niet worden (al vond ik de prijs niet overdreven duur? Is een normale prijs hier, betaal nu 10 euro voor 25 kg voordroog), dat is gewoon nat voordroog en er zat nu al in 1 hoek een schimmelplek op absurd

Het zal toch gewoon meer voordroog worden, de mogelijkheden beginnen op te raken ...
De reden dat ik dit liever niet wil is omdat ze van voordroog nogal uitzetten (zit meer in dan in bv. hooi) en dus durf ik niet goed meer te geven. Verder heb ik balen die zo verdeeld zijn dat ik zoals ik het nu doe met 1 baal 5 dagen toe kom, kan heel makkelijk 1 schijf 's morgens en 1 schijf 's avonds geven. Als ik meer ga geven dan valt die verhouding weg en mijn gemak telt ook voor een stukje mee vind ik clown En verder, met het idee in mijn achterhoofd dat paarden in de natuur ook niet altijd hetzelfde eten, vind ik het wel leuk omdat ik zoveel verschillende voerplaatsen heb daar ook telkens iets anders neer te leggen (een ander soort ruwvoer zeg maar).

Maar ik denk dat het het beste en makkelijkste is om gewoon het voordroog op te schroeven, hoop dat de pensioneigenaar genoeg in voorraad heeft (ik kan het per baal aankopen via de stal, ik geef zoveel als ik wil, maar de stal moet ze natuurlijk wel bij een boer halen en besteld ze om de zoveel tijd) clown Ik kan nog wel wat andere dingen gaan proberen maar om telkens een zak/baal te kopen en dan tot de conclusie te komen dat het toch niks is ... zwijgen

Ik heb trouwens vandaag mijn ene hooinet in een ander hooinet gestoken, een dubbel hooinet dus. Ben benieuwd wat hij daarmee gaat doen, of hij de netten laat leven zeg maar hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptywo 30 nov 2011 - 7:28

Misschien trap ik hiermee een open deur in knipoog, maar:

Pony's hebben ALTIJD honger!

Ze staan nog dicht bij de natuur en in de natuur zijn ook schrale tijden, dus pony's zijn erop gemaakt om altijd te willen eten. Ik denk niet dat je je te veel moet laten leiden door het feit dat je pony honger lijkt te hebben. Als ik mijn pony's steeds zou voeren als ze honger hadden, wogen ze nu allemaal 1000 kg en kon ik ze rollen grijns!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptywo 30 nov 2011 - 7:35

Ja, ik weet het wel clown
Maar de combinatie van echt hongerig lijken (hij heeft altijd interesse in eten, maar de laatste dagen vliegt hij er echt op en blijft er geen spriet meer over, terwijl dit eerst wel zo was) en het feit dat ik volgens paardnatuurlijk te weinig geef maakt dat ik zoiets heb van: hmm, misschien heeft hij toch meer nodig ...

Dus ik weet het niet eigenlijk denken
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptywo 30 nov 2011 - 8:01

Bij mijn pony's merk ik toch ook wel verschil tussen hun normale (ingebeelde :<) honger en echte honger. Bij slecht weer bijvoorbeeld zie je ze echt veel obsessiever eten, ze kijken dan niet eens op. Je merkt dan echt dat ze meer verbrand hebben dan normaal. Gisteravond waaide het hier heel hard en was de gevoelstemperatuur een stuk lager dan de rest van de dag. Zelfs toen viel het op dat ze veel obsessiever aan het eten waren van hun hooi.

@Bienie: als je stalhouder alleen voordroog kan geven en je paard daar eigenlijk te dik van wordt, is het inderdaad een lastige afweging. Maar omdat je nu toch ook al verschillende soorten voer zelf kocht, dacht ik dat je dan misschien net zo goed af en toe een baaltje gewoon (armer) hooi zou kunnen kopen.

Pony's op een gezond gewicht houden is sowieso lastig, hoor. Die van mij kwamen vorige winter zelfs aan op graszaadhooi, en dan aten ze ook nog bijna al het stro uit hun stal op als ze de kans kregen...

Terug naar boven Ga naar beneden
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptywo 30 nov 2011 - 8:09

Ik zou dat baaltje hooi zeker kunnen kopen, zou zelfs stro kunnen kopen, maar ik moet het wel vinden :< En daar zit hier het probleem .. zou echt niet weten waar het te halen .. En verder heb ik er ook niet het verstand van om zomaar ergens bij iemand langs te gaan, want wie weet wat er allemaal in dat hooi/stro zit wat er niet in moet zitten .. Vertrouw het toch allemaal niet zo, vandaar dat ik liefst iets via een winkel of voerhandelaar koop, dan weet ik dat het (in principe) goed is. Snap je? Maar alles waar ik tot nu toe gevraagd heb kom ik niet verder dan nat voordroog, de dingen van Hartog, de HippoPluz en Luzerne/Optifrom van Mijten. Equifyt is ook nog een optie, alleen een stuk verder rijden en de andere richting uit. Dus of ik die moeite wil doen weet ik ondertussen ook niet meer hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptywo 30 nov 2011 - 23:40

10€ voor 25kg voordroog? wow
en ik dacht dat mijn hooi duur was :<
ik weet niet wat horse dinner tegenwoordig kost, maar compact gras zit rond de 10€ voor 20kg, dus zoveel meer is dat nu ook weer niet.
equifyt herbs kost 16.50 voor een zak van 25kg (+ extra brandstof omdat je verder moet rijden knipoog ).

met die horse dinner moet je heel erg opletten dat het pak nog vacuum is.
dat is bij gewoon voordroog natuurlijk ook zo, maar bij de pakjes horse dinner valt het meer op.
bij een pak dat goed vacuum is kan je de contouren van de sprietjes zien - als de buitenkant zo goed als effen is kan je beter een ander pak nemen.
dat is dan weer het voordeel van iets droogs als compact gras, dat wordt niet slecht knipoog

ik heb even de analyse opgezocht van 3 producten (de andere dingen die je opnoemt zijn sowieso al minder geschikt).
horse dinner: http://www.jopack.be/horsedinner_voedingswaarde.asp?l=nl
compact gras: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/ruwvoer-paarden/compactgras
equifyt herbs: http://www.equifyt.com/voeders-herbs.html
om het gemakkelijk te maken geven ze niet allemaal dezelfde informatie en niet op dezelfde manier verontwaardiging
horse dinner bevat merkelijk minder vezels dan compact gras en equifyt herbs (20% tegenover 31% en 30%)
compact gras bevat meer eiwit dan horse dinner en equifyt herbs (11,80% tegenover 5-7% en 8,7%)
de energiewaarde kan ik niet vergelijken (bij equifyt herbs staat het er niet bij en bij de 2 andere weet ik niet wat ik moet vergelijken).
ik vermoed dat die bij horse dinner hoger uitvalt, maar dat kan ik dus niet bewijzen.
maar alleen al het feit dat het 1/3 minder vezels bevat dan de 2 andere producten maakt het voor jou minder geschikt.

als je de hoeveelheid kuil niet wil of kan wijzigen, zou ik de spelt vervangen door compact gras of equifyt herbs, en een manier zoeken om je paard zo lang mogelijk over zijn eten te laten doen (dubbel hooinet, voerbal, ...)
voor mijn tinker (die 7 kg hooi krijgt, dat is ongeveer vergelijkbaar met jouw hoeveelheid kuil) heb ik de optie equifyt herbs gekozen.
duurder dan compact gras, maar wordt hier vlakbij gemaakt dus ik spaar brandstof uit knipoog
en ook omdat die samengesteld is uit verschillende soorten grassen en kruiden, terwijl compact gras gewoon gras is.

nog een kleine reactie op Marja: laten we zeggen dat een pony altijd trek heeft knipoog
als je paard echt honger heeft, is dat niet goed voor zijn spijsverteringsstelsel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptydo 1 dec 2011 - 8:16

Dank je wel glimlach
Nog een reden waarom ik de hoeveelheid liever zo hou als nu inderdaad clown En dan liever nog zeg maar 2 kg van iets wat ik in een zak kan kopen en waardoor ik er dan ook nog even mee toe kom .. als je me begrijpt knipoog
Dus compact gras zou beter zijn dan de horse dinner (al was ik er al over uit dat die er niet meer inkomt clown ) maar compact gras vind ik ook niet meteen zo handig .. zelfs ik kreeg er stoflongen van teleurstelling En het valt zo uit elkaar dat je de helft van je baal al kwijt bent als je hem open doet en niet oplet clown En verder vind ik dat hij er toch wel héél happig op is (bedoel daarmee dat hij er echt op aanvalt en alles ervoor laat staan), misschien door het soort gras (en de suikers?) denken

Misschien dan toch maar eens naar de andere kant rijden en Equifyt bekijken?
Waarom praat je eigenlijk niet over bv. de Pre Alpin Aspero? De Herbs zijn gewoon kruidenbrokjes toch? Wat is dan het verschil met de Proteïn Light (zou speciaal voor zomereczeempaarden zijn), is dat meer krachtvoer?

Ik heb nu naast de verschillende voerplaatsen ook een dubbel hooinet, maar dat was nog net zo leeg als een enkel hoor clown Weet alleen niet of hij er langer mee doet of niet, ik zie hem deze week alleen maar in het donker .. Maandag & dinsdag ben ik vrij en dan ga ik eens vroeg op de middag om te zien of er nog wat ligt knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptydo 1 dec 2011 - 8:46

overzichtje equifyt ruwvoeders: http://www.equifyt.com/voeders-herbs.html
als ik me niet vergis zijn al die pre alpin dingen gehakseld spul - een beetje als compact gras maar niet zo stoffig, en gewoon los in een zak.
dat was mooi spul, maar nog een heel stuk duurder dan de herbs, vandaar dat ik die zelf niet meer verder bekeken heb.
naast herbs heb je dan ook nog fetura, maar dat bevat veel eiwitten dus zal een stuk energierijker zijn dan de andere ruwvoeders.

die geperste baal van compact gras is idd niet zo handig.
ik sneed eerst de spanbanden door met een mes, los door de plastic verpakking.
dan pas sneed ik een stuk van de verpakking open.
Terug naar boven Ga naar beneden
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptydo 1 dec 2011 - 8:54

Ik zie net dat er bij de Aspero ook lijnzaadolie gebruikt wordt.
Die luzerne met stro waar ik het eerder over heb gehad bevat ook lijnzaadolie en volgens iemand zou het waarschijnlijk daarvan zijn dat de boel zo plakkerig is (van de fabrikant zelf nog niks gehoord) dus dan is die Aspero misschien ook plakkerig? Dan blijf ik liever bij wat ik nu heb .. daar zit stro bij, is makkelijker te krijgen (zit op de hoek zeg maar) en het is ook een pak goedkoper ... Kan ik beter daar nog een kilo of 2 per dag van geven knipoog

Ik vond compact gras op het eerste zicht echt maar niks .. zo'n stofboel .. en omdat hij er zo op vloog dacht ik dat hij erin zou stikken absurd Blijkbaar eet hij dus wel rustig (want hij is niet gestikt), maar toch, denk dat ik voor mijn gevoel liever wat anders heb clown
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptydo 1 dec 2011 - 12:09

Bienie schreef:
de combinatie van echt hongerig lijken (hij heeft altijd interesse in eten, maar de laatste dagen vliegt hij er echt op en blijft er geen spriet meer over, terwijl dit eerst wel zo was) en het feit dat ik volgens paardnatuurlijk te weinig geef maakt dat ik zoiets heb van: hmm, misschien heeft hij toch meer nodig ...
Sabine, ik heb toch een beetje het gevoel dat je op de verkeerde dingen let (sorry, klinkt misschien een beetje rottig maar zo bedoel ik het niet knipoog). Je maakt je er zorgen over dat er steeds geen spriet hooi overblijft en denkt daarom dat je pony te weinig krijgt. Wat denk ik veel belangrijker is, is of je pony op het juiste gewicht is, want dát zou het enige geldige uitgangspunt moeten zijn bij het bepalen of hij meer of minder voer moet krijgen. Je moet zijn ribben niet kunnen zien, maar duidelijk kunnen voelen als je met een vlakke hand over zijn ribben gaat. Als je echt met je vingertoppen moet gaan drukken om zijn ribben te vinden, is je pony te dik. Als je zijn ribben kunt zien, is hij te mager. Ik kan je vertellen dat dan mijn pony's eigenlijk allemaal te dik zijn, terwijl ze bij lange na niet eens de hele dag door kunnen eten. Dat vind ik jammer, maar ik ga ze echt niet meer geven als ze nu in feite al te dik zijn.

Je moet je pony dus niet meer voer gaan geven, alleen maar omdat je vindt dat hij continu moet kunnen eten. Het zou wel leuk zijn als dat kon, maar bij de meeste pony's kan dat helaas niet, omdat ze veel te vet worden als ze continu de beschikking hebben over hooi (en daarnaast niet al te veel beweging krijgen). Als je pony niet te mager is, en je toch wilt dat hij langer bezig kan zijn met eten, zul je het moeten zoeken in andere slowfeeding technieken. Zo heb ik mijn paarden de afgelopen dagen al een paar keer hun hooi gegeven in hooinetten die los hangen te bungelen aan een gespannen touw tussen twee palen, en heb ik gemerkt dat ze daar minstens twee keer zo lang mee bezig zijn dan als ik dezelfde hoeveelheid in mijn slowfeeder hooibak doe (met een draadmat op het hooi).

fojoe schreef:
nog een kleine reactie op Marja: laten we zeggen dat een pony altijd trek heeft knipoog
als je paard echt honger heeft, is dat niet goed voor zijn spijsverteringsstelsel.
Ja, je hebt gelijk, en natuurlijk bedoel ik ook eigenlijk 'trek' knipoog!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyvr 2 dec 2011 - 0:08

pre alpine bevat inderdaad lijnzaadolie, maar is niet echt plakkerig.
olie maakt vettig, suiker (dus in het geval van het luzerne-stro de melasse) maakt plakkerig.
probeer het zelf maar eens uit in de keuken grijns

compact gras vind ik zelf ook te stofferig om zo los te geven (ik weet van paarden die op die manier een slokdarmverstopping gekregen hebben), maar als je het bijvoorbeeld in de daarvoor bedoelde voerbak van hartog geeft, of in een hooibak met draadmat zodat ze geen grote happen kunnen pakken kan het geen kwaad.
ik had geen zin om speciaal daarvoor geld uit te geven, dus ik heb het met het materiaal dat ik voorhanden had zo opgelost:
Wat en hoeveel? - Pagina 2 P1000591

@Marja: op zich is het wel mogelijk om je paardjes onbeperkt te laten eten, als het voer dat je geeft maar arm genoeg is (ik denk dan aan stro of graszaadhooi).
maar ik weet wel dat het niet voor iedereen haalbaar is (voor mij ook niet wegens 2 paarden die wél gewoon hooi nodig hebben en geen opslagmogelijkheid voor stro/graszaadhooi).
dan moet je inderdaad op zoek gaan naar andere oplossingen, zoals slowfeeders.
ik weet wel dat je het niet zo bedoeld hebt, maar zoals het er nu staat zou je kunnen begrijpen dat het OK is om je paard alleen maar krachtvoer te geven, zolang hij maar mooi op gewicht blijft - en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyvr 2 dec 2011 - 1:56

Ik vind de Pre Alpin Aspero echt niet plakkerig (ik kan niet eens zeggen: niet echt, maar echt niet) Wij voeren hier ook 1 paard Pre Alpin Senior, dat is nog fijner, en er zit een nog hoger percentage lijnzaadolie in, maar zelfs die is totaal niet plakkerig. Voor ons hier echt geen ander voer meer dan Equifyt en Pre Alpin, want de paarden zien er daarmee top uit.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyvr 2 dec 2011 - 6:41

fojoe schreef:
@Marja: op zich is het wel mogelijk om je paardjes onbeperkt te laten eten, als het voer dat je geeft maar arm genoeg is (ik denk dan aan stro of graszaadhooi).
maar ik weet wel dat het niet voor iedereen haalbaar is (voor mij ook niet wegens 2 paarden die wél gewoon hooi nodig hebben en geen opslagmogelijkheid voor stro/graszaadhooi).
dan moet je inderdaad op zoek gaan naar andere oplossingen, zoals slowfeeders.
Stro en graszaadhooi mogen dan arm genoeg zijn om 24/7 te verstrekken, maar vind ik persoonlijk allebei veel te eenzijdig als goed ruwvoer voor paarden. Het is tenslotte allebei afkomstig van een monocultuur, en niet - zoals goed hooi - van een gevarieerd weiland met verschillende soorten grassen en kruiden. Ik zou zelf stro en/of graszaadhooi daarom nooit willen voeren als enige soort ruwvoer, hoogstens als aanvulling, maar dan niet in grote hoeveelheden.

Citaat :
ik weet wel dat je het niet zo bedoeld hebt, maar zoals het er nu staat zou je kunnen begrijpen dat het OK is om je paard alleen maar krachtvoer te geven, zolang hij maar mooi op gewicht blijft - en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling knipoog
Nou, ik mag er toch denk ik wel van uitgaan dat iedereen op dit forum weet dat ruwvoer hét onmisbare basisvoer is voor paarden lekker puh?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyvr 2 dec 2011 - 8:11

Dus als ik het goed begrijp wordt er gezegd: maakt niet uit dat je paard in theorie (o.a. volgens paardnatuurlijk, maar ook zo gewoon) te weinig krijgt, zolang hij maar niet te mager is? Het feit dat paarden in de winter knabbel nodig hebben om warm te blijven maakt niet zoveel uit? Ik kan hem best op die 5 kg houden zolang hij niet teveel afvalt? Begrijp ik dat goed?

Ik heb niet de mogelijkheid om allerlei speciale soorten hooi/stro te gaan kopen, evenals dat ik geen ruimte heb om allerlei constructies op te bouwen .. Dus ik doe het maar met wat ik heb knipoog Hij krijgt nu z'n hooi in 2 hooinetten over elkaar, maar heb niet het idee dat dit veel verschil maakt clown En verder heb ik alles op 4 verschillende plaatsen (2 in de stal, 1 hooibak en aan de andere kant van de paddock nog een bak). Mijn inhammen hielden het niet dus ik ben even zoekende of ik nog ergens een andere plaats kan fabriceren, voorlopig weet ik het zo niet meteen ... Ik ga het ook allemaal even op z'n beloop laten, want als er een 2e bijkomt wordt toch alles anders knipoog (in principe toch clown wil dan van de 2 weides 1 groot PP maken).

Heb verder ookal vernomen dat de Equifyt-producten inderdaad niet plakkerig zijn, het plakkerige in mijn luzerne met stro is dan waarschijnlijk toch van de melasse, versterkt door de lijnzaad ... Wel spijtig, want verder was het een erg leuk product.

@ fojoe : dat is compact gras wat er nu in die bak ligt? Ziet er toch zo uit lekker puh Gaat dat op die manier wel goed dan? Ik heb het even in mijn bak met deurmat gevoerd, daar ging het ook moeilijker uit, maar die bak lag wel elke keer onder de draad door... Wil mijn pony wel langere tijd met z'n eten geven, maar ik wil 'm ook niet pesten natuurlijk .. Ik wil niet dat hij gefrustreerd aan die dingen staat te rukken en ermee staat te gooien omdat hij niet aan het eten kan (of er wel aan kan, maar het hem teveel moeite kost naar z'n goesting) ...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyvr 2 dec 2011 - 21:21

Bienie schreef:
Dus als ik het goed begrijp wordt er gezegd: maakt niet uit dat je paard in theorie (o.a. volgens paardnatuurlijk, maar ook zo gewoon) te weinig krijgt, zolang hij maar niet te mager is? Het feit dat paarden in de winter knabbel nodig hebben om warm te blijven maakt niet zoveel uit? Ik kan hem best op die 5 kg houden zolang hij niet teveel afvalt? Begrijp ik dat goed?
In grote lijnen begrijp je dat goed ja (wat mij betreft dan). Hoe dik of mager je paard is, is in feite je enige geldige leidraad in de hoeveelheid ruwvoer die je je paard geeft, ook al wijkt die hoeveelheid vaak af van bepaalde theorieën. Hang je nooit op aan theorieën en grafieken, laat ze je hooguit enigszins een idee geven, maar kijk altijd naar jouw paard als individu, want ieder paard is weer anders. Ik vind het wél belangrijk dat een paard zo lang mogelijk over zijn ruwvoer doet, dus zo lang mogelijk kan knabbelen en daarin leveren slowfeeders en fijnmazige hooinetten goede diensten, en kan ook stro en/of graszaadhooi als aanvulling nuttig zijn.

Citaat :
Hij krijgt nu z'n hooi in 2 hooinetten over elkaar, maar heb niet het idee dat dit veel verschil maakt clown
Waar meet je dat aan af? Ben je er bij gebleven van begin tot eind terwijl hij at, zodat je preciet weet hoe lang hij er met een enkel net over deed, en hoe lang met twee netten over elkaar?

Citaat :
Wil mijn pony wel langere tijd met z'n eten geven, maar ik wil 'm ook niet pesten natuurlijk .. Ik wil niet dat hij gefrustreerd aan die dingen staat te rukken en ermee staat te gooien omdat hij niet aan het eten kan (of er wel aan kan, maar het hem teveel moeite kost naar z'n goesting) ...
Paarden zijn van nature gewend om moeite te moeten doen voor hun natje en droogje. Dat hoeft niet te betekenen dat ze het altijd leuk vinden dat ze er moeite voor moeten doen, maar het is wel goed voor ze! Wilde paarden (bv. sommige Brumbies in Australië) moeten soms een dag of langer lopen om bij water te komen, en moeten in het droge seizoen heel veel lopen om voldoende droge sprietjes gras bij elkaar te verzamelen om in leven te blijven. Maar ze zijn bezig en onderweg, en dat is wat paarden nodig hebben glimlach! Dat het een paard moeite kost om zijn hooi uit een hooinet te krijgen is helemaal niet erg. Bedenk wel dat hij er aan moet wennen, maar dat is tijdelijk. Toen mijn paarden hun eerste slowfeeder voor hun neus kregen waren ze in eerste instantie ook niet blij, leken zeer gefrustreerd en gaven het al snel op. Maar in korte tijd waren ze er helemaal aan gewend en nu weten ze niet beter meer (en zijn ze er helaas eigenlijk alweer veel te snel en handig mee geworden kritisch). Inmiddels krijgen ze een van hun dagelijkse hooivoerbeurten uit hooinetjes die los aan een touw hangen te bungelen. Daardoor kost het ze veel meer tijd om het hooi eruit te krijgen dan bij hun slowfeederbakken. Maar ze hebben geleerd om creatief te zijn en het niet snel op te geven, en nu lijken ze zelfs de voorkeur te geven aan de hangende netjes. Blijkbaar zijn ze het zelfs leuk gaan vinden om een beetje uitgedaagd te worden glimlach!
Een paard denkt echt niet in termen van "oh oh, wat ben ik toch zielig, dat ik mijn hooi niet sneller kan eten". Een paard hoeft echt niet alles op een presenteerblaadje aangereikt te krijgen. Ik geloof dat je al eens geschreven had dat je pony niet zo heel veel beweging krijgt? Waarom hem dan niet een beetje uitdagen met hoe hij zijn voer moet bemachtigen? Van uitdagingen is nog nooit iemand slechter geworden, mensen niet, maar ook dieren niet knipoog.

Citaat :
Ik ga het ook allemaal even op z'n beloop laten, want als er een 2e bijkomt wordt toch alles anders knipoog
Heel wijs compliment! Ik zou willen zeggen: kijk goed naar je pony's en houd het eenvoudig, dan wijst alles zich vanzelf. Succes!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyza 3 dec 2011 - 6:03

Marja schreef:
fojoe schreef:
@Marja: op zich is het wel mogelijk om je paardjes onbeperkt te laten eten, als het voer dat je geeft maar arm genoeg is (ik denk dan aan stro of graszaadhooi).
maar ik weet wel dat het niet voor iedereen haalbaar is (voor mij ook niet wegens 2 paarden die wél gewoon hooi nodig hebben en geen opslagmogelijkheid voor stro/graszaadhooi).
dan moet je inderdaad op zoek gaan naar andere oplossingen, zoals slowfeeders.
Stro en graszaadhooi mogen dan arm genoeg zijn om 24/7 te verstrekken, maar vind ik persoonlijk allebei veel te eenzijdig als goed ruwvoer voor paarden. Het is tenslotte allebei afkomstig van een monocultuur, en niet - zoals goed hooi - van een gevarieerd weiland met verschillende soorten grassen en kruiden. Ik zou zelf stro en/of graszaadhooi daarom nooit willen voeren als enige soort ruwvoer, hoogstens als aanvulling, maar dan niet in grote hoeveelheden.
nee, daar heb je gelijk in.
ik zag het eerder als onbeperkt stro of graszaadhooi geven zodat ze de hele dag door kunnen knabbelen, maar dan aanvullen met een beperkte hoeveelheid voordroog, equifyt, ....

Marja schreef:
fojoe schreef:
ik weet wel dat je het niet zo bedoeld hebt, maar zoals het er nu staat zou je kunnen begrijpen dat het OK is om je paard alleen maar krachtvoer te geven, zolang hij maar mooi op gewicht blijft - en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling knipoog
Nou, ik mag er toch denk ik wel van uitgaan dat iedereen op dit forum weet dat ruwvoer hét onmisbare basisvoer is voor paarden lekker puh?
grijns

Bienie schreef:
@ fojoe : dat is compact gras wat er nu in die bak ligt? Ziet er toch zo uit lekker puh Gaat dat op die manier wel goed dan? Ik heb het even in mijn bak met deurmat gevoerd, daar ging het ook moeilijker uit, maar die bak lag wel elke keer onder de draad door... Wil mijn pony wel langere tijd met z'n eten geven, maar ik wil 'm ook niet pesten natuurlijk .. Ik wil niet dat hij gefrustreerd aan die dingen staat te rukken en ermee staat te gooien omdat hij niet aan het eten kan (of er wel aan kan, maar het hem teveel moeite kost naar z'n goesting) ...
dat heb je helemaal goed, dat is compact gras grijns

wat dat 'pesten' betreft moet je naar je paard kijken.
mijn tinker kan heel 'boos' worden op hooinetten, maar hij blijft wel eten tot het laatste sprietje.
mijn oudje geeft het op als het te moeilijk wordt, en dat is nu ook weer niet de bedoeling :<
Terug naar boven Ga naar beneden
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyza 3 dec 2011 - 8:30

@ Marja : neen, die tijd heb ik jammer genoeg nog niet gehad, om er langs te blijven staan ... Dus ik zou het niet kunnen zeggen clown
Verder snap ik ook wat je zegt ivm dat moeite moeten doen en bezig moeten blijven enzo, zo denk ik ook. Maar er zit ook een keerzijde aan, namelijk zoals de pensioneigenaresse zegt "het paard is/wordt te slim". Heel fijn dat ze moeten zoeken en moeite doen voor hun eten, maar hij gaat bij iets nieuws altijd meteen ermee klooien ... En ik moet alles echt vasthangen (en goed vasthangen) of ik kan het bij de buren gaan zoeken .. Het is dus niet dat hij er gewoon uit eet en wat mee doet, hij gooit er dus echt mee rond. Ik heb dit bv. gemerkt toen ik die deurmat in de langwerpige kuip had liggen en daar dan Compact Gras onder .. hij werd gewoon furieus op die bak omdat hij er niet goed aan kon, bak lag elke keer onder de draden door ... Of dat nu zo leuk is voor mijn pony ... Uiteindelijk is, zolang hij er nog aan kan, wel alles op, dus het is geen opgever, maar toch weet ik het zo niet bescheiden

Hoop trouwens echt dat maandag de levering is geweest van de Hartog Lucerne, want die mis ik toch wel teleurstelling Vooral voor mijn gemak dan, pony maakt het niet uit, die eet alles hilarisch En misschien dan toch nog eens een baaltje Compact Gras proberen (ga eens kijken of ik een hooinet rond de bak krijg, in plaats van de deurmat erin) ... maar ik vraag me af waarom hij daar zo op vliegt ... zoveel suiker zit er toch niet in?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyza 3 dec 2011 - 8:36

fojoe schreef:
mijn oudje geeft het op als het te moeilijk wordt, en dat is nu ook weer niet de bedoeling :<
Oude paarden moet je het inderdaad niet al te moeilijk gaan maken, ook al omdat hun kauwfunctie vaak achteruit gaat (niet alleen door gebitsproblemen, maar ook de werking van de kauwspieren wordt minder). Onze Randver van 36 kan überhaupt bijna geen hooi meer kauwen, dus mag hij de hele dag op de wei grijns.

Bienie schreef:
ik moet alles echt vasthangen (en goed vasthangen) of ik kan het bij de buren gaan zoeken .. Het is dus niet dat hij er gewoon uit eet en wat mee doet, hij gooit er dus echt mee rond. Ik heb dit bv. gemerkt toen ik die deurmat in de langwerpige kuip had liggen en daar dan Compact Gras onder .. hij werd gewoon furieus op die bak omdat hij er niet goed aan kon, bak lag elke keer onder de draden door ... Of dat nu zo leuk is voor mijn pony ...
Nee, dat is niet leuk voor je pony. Je moet er inderdaad voor zorgen dat je slowfeeders stevig zijn, goed vaststaan/-liggen en veilig zijn, dus geen scherpe uitsteeksels e.d. Mijn hooibakken zijn zwaar genoeg om niet door de paarden het hele terrein over gesleept te worden (hooguit zijn ze soms een heel klein stukje verschoven) en mijn hooinetjes zitten altijd ergens aan vast, zodat ze niet zomaar kunnen 'verdwijnen'.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Bienie




Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyza 3 dec 2011 - 8:42

Dat heb ik inderdaad nu ook ..
Heb de hooibak waar ik netten kan inhangen en in de stal staat nu de ronde speciekuip voor z'n krachtvoer en dan staat er een paaltje in mijn stal (geen idee waarom, maar ik vind het wel handig ) waar ik een hooikussen aan vastmaak (dus hooinet wat ik niet volledig vul en dan maak ik de bovenkant en onderkant aan dezelfde musketon en draai 'm om, is het net een kussentje glimlach ) en dan heb ik aan de overkant van de weide mijn langwerpige bak staan, waar ik een net vastmaak aan een weidepaal en ook nog eens aan 2 kanten in die bak. Ik heb dan nog een extra draad gespannen onder de onderste draad, met het idee dat de bak dan niet uit de weide kan .. Kan die nog steeds clown Maar gelukkig doordat het net vasthangt aan de paal ligt hij net uit de weide en niet op het pad ...

Heb op dit moment dus maar 3 voerplaatsen, had er liever wat meer maar weet niet zo goed hoe ik het moet doen. De inhammen heb ik weggehaald omdat de draad elke keer los was en ook omdat ik daar de kuipen niet kon vastzetten of vasthangen ... Maar daardoor mis ik wel 2 plaatsen natuurlijk. Maar dat zie ik nog wel, binnenkort heb ik misschien een heel andere infrastructuur hilarisch


Edit; ik heb trouwens net van Mijten reactie gehad ivm hun luzerne. Moet zeggen dat ze wel interessante uitleg hebben, voor beide producten.
De gewone luzerne-mix zit qua Ca/Phos-verhouding hetzelfde als die van Hartog dus die is ook wel interessant om bij de spelt bij te voeren. Het eiwit van Mijten ligt wel hoger, maar de suiker ligt een stuk lager, al weet ik het % melasse nog niet (dit heb ik nu nog nagevraagd, waren ze vergeten denk ik).
De Optiform is interessant voor mijn pony omdat het geen luzerne is maar wel kruidenhooi. Hebben ze een uitleg bij gegeven die ik wel interessant vind klinken, het eiwit is hetzelfde als bij Hartog maar ook de suikers zijn een stuk lager. Ook hier heb ik gevraagd of er melasse in zit (ze zei in de mail dat de mix met met melasse vermengd wordt en bij de optiform heeft ze dit niet gezegd, en ook omdat het eigenlijk kruidenhooi is ... wie weet glimlach ).

Heb gevraagd of je ook beiden mag geven, ben benieuwd.
Als je beiden mag geven ga ik daarvoor gaan, dan kan ik al mijn voer op dezelfde plaats halen, kan ik de mix bij de spelt gebruiken en kan ik de optiform als extraatje geven ivm de goede eigenschappen. Dus ik wacht af glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 45
Woonplaats : Bodegraven

Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Emptyvr 27 jul 2012 - 5:41

Een ouder topic maar ik wilde nog even reageren
ik heb namelijk hetzelfde probleem. een te dikke pony (1.40m) met IR en eczeem
de mijne hoest ook nog eens dus hij moet voordroog hebben (ze willen hier op stal liever geen hooi weken)
Ik heb de winter door zo'n 6-7 kg en bij vorst tot 9 kg per dag gegeven
minder dan 2% van het lichaamsgewicht, uitgaande van een ds % van 60 % (al zl het wel hoger zijn)
hij kreeg er wel 2 plakken stro bij elke dag.

maar, de sleutel is, BEWEGEN!! omdat ik dat niet elke dag red, heb ik een bijrijdster genomen. Zij rijd drie keer per week meestal een buitenrit.
Ik heb liever dat hij iets meer kan eten, dan dat ik hem op dieet moet doen. Dan maar mijn paard 'delen' met iemand.
Dus als dat een mogelijkheid is, DOEN! Let wel; mijn paard loopt dus 5-6 dagen per week, een half tot 2 uur per keer, en krijgt GEEN krachtvoer!
Overigens voer ik altijd in fijnmazige hooinetten of hooikliko's.

en verder, ik heb dus heeeel veel problemen kwa gezondheid gehad met mijn paard, en ALLE krachtvoer van het menu geschrapt en vervangen door een hoogwaardig vitamine preparaat. De mijne had dus, door schraal hooi en beperkt krachtvoer van de merken waar zogezegd weinig suikers maar veel vitamines in zitten, echt enorme tekorten op gelopen (bleek na bloedonderzoek). Verder heeft hij in de zomermaanden een graasmasker om, zodat hij overdag tot wel 12 uur op de wei kan lopen. Hij kan dan toch de hele dag door scharrelen en krijgt beetjes gras binnen zodat zijn darmen in beweging blijven en 's nachts krijgt hij er ruwvoer bij voor de structuur. Ik geef er dan wel Gluco balans bij, dat remt de suikeropname. Hij is slanker en fitter dan ooit en glimt als een spiegeltje.

over eczeem: de gluco balans en de vitamies hebben een positief effect. Deze poedertjes los ik op en gekookt lijnzaad; dat krijgt hij dus elke dag. Hij vind het heerlijk, en het levert energie in de vorm van vet/olie en daar kan zijn lichaam wel goed mee omgaan. Het hoge gehalte vitamine B heeft een positief effect op zijn huid. Granen, in welke vorm dan ooit, geef ik nooit meer. Ook spelt zou ik afraden. Vorige zomer en ook dit jaar heeft hij nagenoeg zonder eczeemdeken in de wei gelopen (na 8 jaar lang elk seizoen volledig ingepakt te zijn geweest) Helaas had iemand pas ook van dat compact grass en heb ik een paar keer wat ervan gegeven, hij staat nu dus weer in de deken, hele erge aanval van eczeem.... toeval of niet, dat voer ik dus ook niet meer. Hij krijgt verder ook nooit snoepjes, en heeeel zelden een boterham of appel of wortel.

Als je wilt dat je paard afvalt, zal hij honger hebben. Als ik wil afvallen heb ik ook honger. Tenzij ik een kilo sperziebonen zou eten ofzo, maar in principe heb je -zeker in het begin- toch echt wel trek hoor. Dus je moet daar een balans in zien te vinden. Afvallen door beweging is echt het beste! Enfin, dit is wat ik voer, ik zeg niet dat het voor elk paard werkt, maar de mijne heeft het schrappen van krachtvoer en toevoegen van vitamines echt veel goed gedaan.

ten slotte een vraagje aan de mensen hier, kan iemand mij precies uitleggen WAAROM voordroog meer voedingswaarde heeft, en wat bedoel je precies met voedingswaarde? er zit minder structuur in, dat kan ik begrijpen, en minder droge stof, logisch. Maar mij is dus verteld dat het spul door het fermentatie proces alle suikers 'opgebruikt' heeft, en dat het dus beter zou zijn voor mijn IR-eczemer. En dat lijkt zo te zijn; je moet er ook meer van voeren omdat er minder droge stof in zit. Behalve het hoesten doet hij het beter op de voordroog, en kan hij er meer van hebben. Wél zitten er meer eiwitten in, maar daar kan hij goed mee omgaan. De paarden bij ons op stal lijken allemaal een voorkeur voor het hooi te hebben, wat ook een indicatie is dat dat inderdaad 'zoeter' is dan de voordroog.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat en hoeveel?   Wat en hoeveel? - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat en hoeveel?
Terug naar boven 
Pagina 2 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat en hoeveel voeren jullie de paarden bij?
» Hoeveel paarden op ruim 7 hectare PP?
» Hoeveel rusten/slapen jullie paarden?
» Hoeveel en wat doen jullie met de pony's/paarden?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: