Ik vind het wel interessant om van anderen te lezen hoeveel jullie paarden/pony's rusten/slapen op een dag. Precieze tijden zijn natuurlijk niet echt mogelijk (of we moeten de hele nacht opblijven ), maar meer een globaal idee. Dan ben ik ook benieuwd naar de situatie waar de paarden 24 uur per dag buiten lopen. En bij wie dat niet zo is, hoe het dan gaat.
Bij ons hebben we namelijk 2 groepen. Voor degenen die dat nog niet weten; een groep (1) van 5 merrie's + 1 ruin en een groep (2) van 2 hengsten + 2 ruinen. Aangezien we één PP hebben, kunnen ze niet 24 uur per dag naar buiten, maar om en om 12 uur (waarbij nog extra 1 uur in de molen, dus ze staan ongeveer 11 uur op stal. Aangezien groep 1 overdag binnen staat, kan ik bij deze paarden het slaap/rustpatroon het beste op stal beoordelen. En wat zo mooi is, ze rusten/slapen dan erg veel. Gemiddeld liggen ze 2 á 3 keer minimaal een uur á anderhalf uur. Daarnaast rusten ze ook nog veel staande. Groep 2 kan ik dus het beste buiten beoordelen en die rusten erg weinig. Af en toe staan ze even ergens te rusten, maar dat zijn momenten van maximaal een half uur-1 uur.
Sommige mensen vinden dit vanuit de PP-gedachte waarschijnlijk nog veel op stal, maar wij zijn hier toch erg blij mee. Vooral gezien de eerdere situatie. De paarden zijn erg gelukkig en op stal hebben ze echt behoefte aan hun rust. Waar ze voorheen veel vooraan hun stal stonden omdat ze eruit wilden, gebeurt dit nooit meer.
Ik zou het slaap-/rustpatroon van onze paarden ook wel eens wat preciezer willen weten, maar dat is hier erg lastig omdat ik ze vanuit huis niet direct kan zien (staat een lange schuur tussen). Maar ik heb in ieder geval de indruk dat ze het echte diepe slapen toch vooral 's nachts of vroeg in de ochtend doen, want als mijn man 's morgens vroeg naar zijn werk gaat liggen de paarden heel vaak. Heel soms zie ik ze overdag ook wel eens in de longeerkraal liggen; dat is het enige stukje dat ik door een opening in de schuur een beetje kan zien vanuit mijn keuken. De kraal beschouwen ze denk ik als een veilig plekje, want daar liggen ze nogal eens. Ziet er soms erg schattig uit:
Het is me wel eens opgevallen dat ze in de zomer graag lekker in het zonnetje gaan liggen en we ze dan overdag dus ook wat vaker zien liggen. Maar zoals gezegd: hoe vaak, wanneer en hoe lang, daar heb ik eigenlijk geen idee van...
Irene
Aantal berichten : 656 Registratiedatum : 10-11-09
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? zo 14 maa 2010 - 0:52
Wat een lieve foto zeg met z'n allen in de kraal . Ook weer interessant, want waarom kiezen ze voor de kraal? Wellicht wat jij zegt, toch meer een gevoel van veiligheid/geborgenheid.
Jammer dat jij het slaap/rustgedrag ook niet helemaal kan volgen. Ik zou meer ervaringen erg interessant vinden. Maar ik denk dat meer mensen problemen hebben met dat ze het niet goed kunnen volgen, gezien de hoeveelheid reactie's
-
Berith
Aantal berichten : 351 Registratiedatum : 13-03-10
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? zo 14 maa 2010 - 1:30
Ik kan altijd aan het zand in de paddock zien of ze gelegen hebben. Hieruit kan ik opmaken dat de fries vaak 's nachts een tijdje ligt. De shet zie ik overdag ook regelmatig een tijdje liggen. Opvallend is wel dat ik de shet bijna nooit helemaal plat zie liggen en dat doet de fries vaak wel (maar hele korte periodes). Verder valt me op dat ze meestal in de ochtend liggen, bijna nooit eind van de middag of 's avonds.
De duur van het liggen verschilt. Soms heel kort maar soms ook wel ruim een uur. Ze liggen het liefste in het zand. In de zomer zie ik ze niet heel vaak in de wei liggen, wel staan ze dan graag in de schaduw te dutten.
Irene
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? zo 14 maa 2010 - 5:38
Berith, leuk dat jij het ook wat in beeld hebt. Je zou dus denken dat paarden minder graag eind van de middag en 's avonds liggen. Dat lijkt in ieder geval wel bij jou, Marja en bij mij ook. Dat languit liggen verschilt trouwens ook bij onze paarden. Hoe is dat bij jou Marja? Op de foto allemaal in ieder geval niet .
Berith
Aantal berichten : 351 Registratiedatum : 13-03-10
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? zo 14 maa 2010 - 6:21
Ik kan ze vanuit huis heel mooi observeren als ze in de paddock staan.
Hier ligt Sietske helemaal plat in de sneeuw (links) en Trix rechts.
nog een opvallend iets is de plaats waar ze liggen. Zoals ze op de foto in de paddock liggen is eigenlijk voor beiden altijd de vast plek. Sietske ligt dus nooit waar Trix nu ligt en andersom.
En eigenlijk zijn beide foto's redelijk uniek want het komt niet vaak voor dat ze beiden tegelijk liggen. Meestal ligt er een en staat de ander er vlak bij te dutten.
Nina
Aantal berichten : 209 Registratiedatum : 12-01-10 Woonplaats : Zuid Holland
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? zo 14 maa 2010 - 7:49
Hoi,
Even mijn ervaring met mn mannetje... Overdag staat hij nu op een verharde paddock en gaat hij dus ook niet echt liggen. Meestal als hij savonds naar binnen is gaat hij eerst even eten maar na een half uurtje ligt hij prinsheerlijk te dutten. Ook al lopen er allerlei mensen langs zijn box op weg naar de kantine en terug. Ik heb nooit echt op de klok gekeken maar dnek dat hij dit ongeveer een uurtje doet om dan weer even hooi te gaan eten. als ik dan rond tien uur savonds op stal komt ligt hij ook meestal. Maar staat dan op omdat hij dan een paar wortels en nog wat ruwvoer krijgt. In de vroege morgen ligt hij ook nog meestal. Wat hij in de tussen tijd doet heb ik natuurlijk geen idee. Ik weet wel dat als hij 24/7 op de weide staat hij ook altijd een middag dutje doet rond een uur of vijf en in de vroege morgen..
Helaas heb ook ik er niet echt de hele dag zicht op om echt tijden bij te houden.. eerlijk gezegd zou dat werk me iets te ver gaan... Ik heb het idee dat mijn paard veel ligt maar dat komt natuurlijk ook omdat hij jong is. We hebben nog een 2 1/2 jarige staan maar die ligt toch beduidend minder...
groetejs Nina
Irene
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? ma 15 maa 2010 - 0:20
Berith, leuk dat je ze ook vanuit je huis in de gaten kan houden. Leuke foto's, mooi om te zien hoe ze heerlijk samen rusten. Heel bijzonder ook dat ze dus kennelijk echt hun vaste plekje hebben, ook weer een interessant gegeven.
Nina, jouw paard dut dus wel eind van de middag, mijn eerdere gedacht gaat dus niet meer op . Mooi dat hij ook redelijk snel nadat hij binnen staat gaat rusten, dat hebben onze paarden dus ook. Je hebt wel gelijk mbt jonge paarden en liggen, dat merk ik ook bij onze 2 jonge paarden, die liggen echt beduidend meer.
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? ma 15 maa 2010 - 4:45
Irene schreef:
Dat languit liggen verschilt trouwens ook bij onze paarden. Hoe is dat bij jou Marja? Op de foto allemaal in ieder geval niet .
Een minuutje later :
Dat helemaal plat languit liggen is meestal maar heel kort. Hoewel je ze heel af en toe ook wel eens echt diep ziet slapen, compleet met droomstuipen en soms zelfs kleine hinnikgeluidjes. Maar dat zie/hoor ik eigenlijk maar heel zelden.
Irene
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? ma 15 maa 2010 - 5:46
Geweldig, ze gaan bij jou gewoon op commando languit liggen . Dat diepe slapen, met droomstuipen en hinnikgeluidjes hoor ik eigenlijk best vaak vooral bij 1 merrie.
Is het trouwens bij jou ook hetzelfde als bij Berith qua vaste plekken van de paarden?
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? ma 15 maa 2010 - 6:43
** Ook hier niet echt een vast ritme, al heb ik wel het idee dat het mn voor Arabier Falcor toch vooral "soezen in het zonnetje" is. Hij is er wel een van het comfort, als ik in de schuilstal nieuw stro heb gestrooid, kan ik de volgende ochtend aan zijn staart zien dat hij gelegen heeft. De kleintjes Chess en Chico liggen regelmatig, met als trouwe bewaker Falcor erachter. Vooral Chess ploft gewoon neer waar ze zin heeft, die heb ik zelfs al es in een modderig stuk zien liggen. Maar meestal liggen ze op het grote stuk, wat droger is, en lekker in de zon. Falcor ging laatst wel liggen toen hij een wond aan zijn kogel had, toen kon ik er zelfs naast gaan zitten. Normaal gaat dat niet, komt hij overeind als ik aan kom lopen. Ons vorige weidemaatje, Connemara Alfie, bleef wel heel relaxed liggen, ook als onze zoon Tim er naast ging zitten.
Toen zij er nog was, troffen we ze regelmatig zo aan:
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? ma 15 maa 2010 - 8:12
Dan wil ik ook wel eens een foto van "mijn" paardjes laten zien! (Mijn tussen haakjes, omdat ik één ervan te leen heb).
Ze liggen meestal in een extra hoekje van 10 x 10 m van de paddock/bak. Dat is achter een hegje van buxussen, en in het zonnetje. Vaak gaan ze na de ochtendmaaltijd liggen voor een half uurtje. Het valt mij op dat ze niet zo vaak met z'n allen liggen, meestal staat er één. Net zo als op de foto. Ik zag vanuit de keuken dat er drie lagen, de vierde ging ook liggen, dus ik snel met toestel naar buiten. Maar nee, toen ging Svetla staan. De rest van de dag liggen ze ook wel eens, maar heel wisselend. Ik geloof dat ze idd ook wel 's morgens vroeg liggen als mijn man weggaat. Voordat ik dan een tijdje later buiten kom zijn ze natuurlijk wel in de benen gekomen, want ik voer altijd 's morgens. Na een vakantie vergissen ze zich wel eens....
LoLa
Aantal berichten : 15 Registratiedatum : 14-03-10 Leeftijd : 44 Woonplaats : zuid holland
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? ma 15 maa 2010 - 10:00
Ashjid sliep toen hij jong was érg veel, vaak en plat, zoals inderdaad veel jonge paarden , vooral mannelijke als je het mij vraagt.. Nu ligt hij ( swinters) in de vroege ochtend in stal, overdag op de (verharde) paddock, heeft hij heel duidelijk rond 15,16 hr een soort slaapstand. (hij is "not amused"als ik dan aandacht vraag ,zo ben ik smorgens!) verder weinig zicht op.. Zomers ,24/7 op de wei, valt mij ook op,ja, dat er vaak een paar slapen, en 1 of twee waken..mooi, dat "groepsgevoel". Leuk om die foto's te zien van al die slapende paarden.
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? ma 15 maa 2010 - 11:03
Ja, de jonkies slapen veel, vooral de echt jonge veulens. Hier onze laatste lichting veulens in 2007:
Grappig dat de voorste twee ook nog precies hetzelfde liggen .
En dit vind ik zo'n aandoenlijke foto, toen waren de veulens net gespeend (en was er nog een logeerveulen bij gekomen). Ze stonden in de 3 ha grote wei van de buurman en we hadden Randver (toen 32 jaar) erbij gezet als 'oppas-opa'. Hij bewaakte ze ook echt als een moederkloek. Ik zag dit tafereel een keer 's ochtends vanuit mijn slaapkamerraam en heb meteen mijn camera gehaald (foto is wel zwaar ingezoomd, daarom niet zo scherp).
Onze paarden liggen (áls ze liggen ) vrij vaak in de longeerkraal, ik denk dat ze dat voelen als een veilige, beschutte plek vanwege de houten omheining. Frosti heeft een heel eigen plekje waar hij heel graag ligt: een ondiepe kuil midden in de bak, dat is echt zijn plekkie (heb er helaas geen foto van). Volgens mij heeft hij die kuil ook ooit zelf gespit :<. Verder liggen de paarden ook wel eens in de paddock rechts achterin bij het bos (is ook een heel beschut plekje), want daar zie ik wel eens platte ligplekken en dan zitten de paardenstaarten weer vol blaadjes en takjes.
Irene
Onderwerp: Re: Hoeveel rusten/slapen jullie paarden? do 18 maa 2010 - 3:19
Prachtig om al die rustende/slapende paarden te zien! Leuk ook om alle ervaringen te lezen