Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Ontevreden met mijn voerregime...

Ga naar beneden 
+8
veernr1
inge
Berith
joyce b
MoniqueBuu
Joyce
marion
Mai
12 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptywo 20 jul 2011 - 5:41

Ja, bij ons is het laagstgelegen pad van het PP achter het bos nu ook wat modderig hier en daar, terwijl dat normaal gesproken alleen in najaar en winter zo is. Maar gelukkig is de rest wel droog, dus het is eigenlijk wel goed zo, kunnen ze hun hoeven ook een beetje nat houden glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptywo 20 jul 2011 - 7:08

gelukkig was het maar 1 malig, maar ik kan dan wel echt balen als ze er zon bende van hebben gemaakt, ik snap het ook wel weer van ze hoor.
hier ook op sommige plekken wat nat op het pad, idd goed voor de voeten glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyma 25 jul 2011 - 0:22

Gisteren heeft het hier weer veel geregend, dus vanochtend stonden de paarden behoorlijk te soppen in hun weitje. Maar ja, in de zomer trekt het water ook wel vrij snel weer weg gelukkig knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyma 25 jul 2011 - 0:27

Hier ook veel regen en een wei vol met plassen. Als mijn paarden beloven dat ze niet gaan rennen mogen ze er in (tot nu toe houden ze zich aan de belofte hilarisch ).

Ik heb de komende weken een logeerpaardje. Kan prima bij mijn dames maar niet nu ze hengstig zijn (en hij dent dat hij nog hengst is). Dus die staat apart op een stukk verhard pad (hij kan nogal gaan ijsberen als hij mijn dames niet ziet en dat vind mijn wei nu echt niet leuk). Ik heb nog een stuk wei waar het gras tot kniehoogte staat. Mijn paarden krijgen daar elke dag een strookje van. Voor de logé heb ik gisteren twee keer het gras afgeknipt en hem 2 volle kruiwagens van dat gras gegeven. Was hij ook wel blij mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 26 jul 2011 - 8:46

Ik heb ze nu 2x per dag 1 1/2 uur in de wei, 's ochtends van 7.30 - 9.00 uur en dan meestal 17.30 - 19.00 uur, om 22.00 uur gaan ze voor de nacht in de bak en krijgen ze 2 1/2 plak hooi, verdeeld over 2 bakken en een net. Ze kunnen overdag op het pad wat knabbelen, het is niet helemaal kaal. Een paar weken geleden deed ik ze 2x per dag 1 uur in de wei, en kregen ze overdag verspreid over het pad 1 of 2 plakken hooi, en 's nachts in de bak 3 plakken.

Wat, hoeveel en hoe lang laat ik een beetje afhangen van toestand van het gras in de wei (veel/weinig fructaan, langer vezelrijk gras, of jong 'slap' gras). Oh ja, ik heb 2 1/2 paard lopen.

Voordeel is wel dat er nog wat te peuzelen op het pad staat, maar ik heb het PP pas sinds februari. Moet dus even afwachten hoeveel er na een winter van over is.

En als ik een keer een dag weg moet, probeer ik het ochtenduurtje in de wei nog wel te doen (desnoods even wat vroeger op), en dan een paar netten verspreid over het pad met 2 of 3 plakken hooi moeten ze het dan de rest van de dag doen. Als ik dan 's avonds laat terugben, gaan ze gewoon weer in de bak met de normale hoeveelheid hooi. Zo sla ik dan alleen het middaguurtje wei over.
Ze hebben dan bij lange na niet de hele tijd hooi tot hun beschikking, maar dus wel wat te doen op het pad.

Kortom, ik varieer eigenlijk al naar gelang de omstandigheden, en het is niet altijd optimaal, maar dat probeer je gewoon wel zoveel mogelijk. En daarnaast moeten ze bij mij 4 of 5x per week allemaal werken. Anders worden ze nog steeds veel te dik, en van alleen maar een beetje lanterfanten worden ze volgens mij ook niet gelukkig. 's Winters laat ik ze (afhankelijk van de temperatuur/zonneschijn) soms helemaal niet op de wei i.v.m. fructaan (ja, 2 risicoklanten voor hoefbevangenheid).
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptywo 27 jul 2011 - 2:50

Mijn voersysteem lijkt dus wel op dat van jou veernr1 (hoe heette je ook weer..., Veronique?), twee keer per dag kort op de wei en dan nog een hooimaaltijd erbij.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptywo 27 jul 2011 - 6:20

Wat een geheugen! Ja, Veronique inderdaad. Het verschil is misschien dat er bij mij op de paden nog meer gras staat, omdat ik gewoon veel minder paarden erop heb lopen. Maar ik merk wel dat nu het wat natter is geweest, ze sneller wat 'kapot' lopen. Dus ik moet nog even afwachten hoe het zich over langere tijd houdt. Als dat tegenvalt, maak ik misschien nog een extra strook langs de grote wei achterin, of ik geef ze een stukje wei voorin er permanent bij als uitbreiding van het knabbelen op de track. Groeimodelletje, dus. knipoog

Mijn streven was ook wel om het qua tijdsinvestering van onszelf beter te regelen. Voordat ik een track had, had ik de paarden behalve 's nachts ook 's middags van 12.30 - 17.00 uur in de bak, om de graastijden te beperken. Maar toen werden ze ook nog te dik, en er moest tussen de middag altijd iemand thuis zijn (of ik snel heen en weer van mijn werk) om ze in de bak te zetten. Ik kan het nu met de track toch beter in de hand houden, en er hoeft overdag niemand thuis te komen. Maar ik moet ze daarnaast dus ook nog flink aan het werk houden (dat deed ik altijd al wel). En ik denk dat ik ze van de winter met slechte fructaanomstandigheden helemaal niet op de wei laat. Ik heb wel een grotere hooivoorraad nodig met deze manier van houden, maar ze doen het er wel goed op. En dat terwijl ik voor het eerst sinds ik hier woon (10 jaar) het gras er zo dun op heb staan, dat ik bang ben dat ik er nog te weinig afhaal. Moet je nagaan, ik heb er wel eens in een topjaar 35 grote pakken en 100 kleine baaltjes afgehaald (van 2 hectare hooiwei), terwijl ik zelf maar 6 grote pakken en 50 kleine baaltjes voor een heel jaar nodig had. Met mijn nieuwe regiem wel het dubbele schat ik, maar ik ben bang dat ik dat nu niet eens ga halen..... Moet ik er straks nog bijkopen ook.

Ik kan wel makkelijker eens een dagje weg, want dan geef ik ze dus gewoon voordat ik wegga extra hooi in netten, zonder dat ik meteen buren of zo hoef in te schakelen om ze 'in de wei/bak, uit de wei/bak' te zetten. Dan hebben ze wel 's avonds extra veel trek in hun hooi, maar toch hoef ik dan niet bang te zijn dat het slecht voor ze was, hooguit wat minder prettig omdat ze hun weide-uurtje hebben moeten overslaan.

Ach, zo blijf je aan het proberen het optimaal in te richten qua voeren en omgeving. Gewoon als het nodig is weer een beetje bijstellen of wat veranderen. Ik heb nog niet de optimale mest/compostmethode gevonden, ik ben in elk geval gestopt met de drijfmest. De compost die ik dit voorjaar had viel erg tegen, er zat veel restafval door, waardoor ik nu de 2 voorste weilanden die ze het meest kaal eten, om moet laten zetten en opnieuw moet inzaaien. Zucht. En ik wil nog een megatopbodem in mijn bak laten aanbrengen, zodat ik er met vorst langer gebruik van kan blijven maken. De investeringen houden dus nog even niet op.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyzo 31 jul 2011 - 9:14

Bij ons bevalt de strookbegrazing nog goed. Het land is tot vorig jaar altijd alleen maar gebruikt voor akkerbouw. Het gras stond er al wel een paar jaar, maar werd altijd gemaaid en de polletjes stonden nog duidelijk in rijen. We proberen zo veel mogelijk gras zich te laten zaaien, in de hoop dat er volgend jaar een wat dichtere grasmat komt op die stukken.

Bij het voor het eerst begrazen van een nieuw stuk, zie je dat ze veel gras er met wortel en al uittrekken, en dat de restanten stugge gele stompjes zijn. Had eerst het idee dat dat nooit meer goed zou komen, maar op het pad (dat dus continue begraasd wordt) is jong groen gras teruggekomen en dat houdt zich erg goed en blijft steeds bijgroeien. Ik ben wel heel blij met het beetje gras dat op de paden staat, want zo hebben de paarden toch 24 uur per dag wat te doen. We verzetten twee keer per dag een draadje in de middenwei (die ook weer in delen is opgedeeld), meestal zowel 's ochtends als 's avonds rond 8 uur, maar soms een aantal uur eerder of later als dat toevallig zo uitkomt.

Met de regen van de laatste weken is er wel redelijk wat omgeploegd in het pad en in het begrazingsweitje, dus ik ben ook erg benieuwd of er na een natte winter volgend jaar nog gras op het pad te vinden zal zijn. Een van de weitjes stond laatst helemaal blank en was erg kapot gelopen, maar toch is daar inmiddels al weer wat gras op te vinden - dat had ik echt niet verwacht! Je merkt sowieso dat het gras na die regen eindelijk weer kan groeien. Tot een maand geleden stonden de paarden vooral in het deel waar ze steeds een strook nieuw gras krijgen, maar de laatste weken lopen ze weer heel veel rondjes over het pad, op zoek naar verse sprietjes.

Wat is jullie ervaring met paden van gras? Is er na een erg natte winter nog hoop op wat gras op de paden? We zitten hier op kleigrond, dus zakken de paarden bij erg nat weer best een stuk weg, waardoor het pad in de winter flink omgeploegd zal worden...

In eerste instantie wilde ik ze in de winter op een mini-PP houden, waar een roosterpad is aangelegd. Maar bij veel regen en wind staan de paarden nu altijd net in het deel dat daar buiten zou vallen (een pad bij een hoge bomenrij, waar je zelfs bij storm bijna geen wind voelt). Dat deel van het pad staat snel blank en blijft ook heel lang nat (is nu nog steeds blubberig, terwijl de andere paden inmiddels al weer keihard zijn). Maar blijkbaar vinden de paarden het geen probleem om in de blubber te staan. Daardoor ben ik toch aan het overwegen om ook in de winter de hele track open te laten. Als ze er dan zelf voor kiezen om in de blubber te gaan staan is dat hun probleem lekker puh . Maar het gevolg is dan natuurlijk wel dat de gehele track flink verbouwd zal worden. Daarom weet ik nog niet goed waar ik het beste aan zou doen. Ik vind het namelijk toch wel heel fijn dat ze nu altijd iets te knabbelen hebben op het pad, maar aan de andere kant duurt de natte periode hier vaak wel HEEL lang, en om ze nou een half jaar maar op een klein deel van de track te houden... teleurstelling . Kortom: alle suggesties en ervaringen zijn meer dan welkom!

Om een heel lang verhaal kort te maken: dit eerste jaar bevalt strookbegrazing mij nog erg goed.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyzo 31 jul 2011 - 11:39

Wieteke schreef:
Wat is jullie ervaring met paden van gras? Is er na een erg natte winter nog hoop op wat gras op de paden?
Als je paden veranderen in blubber, wordt al het gras daarin getrapt en blijft er niets van over. Als je het pad echter rust zou kunnen geven (wat onwaarschijnlijk is, want het maakt natuurlijk deel uit van je 'rondloop-PP') zou je zien dat er binnen een paar weken weer van alles groeit. Omdat wij twee PP's hebben, is er in het groeiseizoen altijd eentje zonder paarden. In dat PP veranderen de paden, bak en paddocks in een mum van tijd in een oerwoud van gras en onkruid. Ik vind het altijd ongelooflijk om te zien hoe een stuk grond dat helemaal kaal was, dus echt alleen maar zand, zonder één groen sprietje, zo snel toch weer helemaal begroeid raakt als er even geen paarden lopen. We hebben nu tijdelijk twee van onze paarden (de oudste en een merrie die niet zo snel dik wordt) in het 'oerwoud-PP' gezet, zodat ze daar alles weer een beetje kunnen bijwerken en fatsoeneren knipoog. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken van hoe begroeid alles nu is (en dan is het nog gemaaid en staan er dus alweer een week twee paarden in).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyzo 31 jul 2011 - 23:56

Marja schreef:
Als je het pad echter rust zou kunnen geven (wat onwaarschijnlijk is, want het maakt natuurlijk deel uit van je 'rondloop-PP') zou je zien dat er binnen een paar weken weer van alles groeit. Omdat wij twee PP's hebben, is er in het groeiseizoen altijd eentje zonder paarden.

Dat is fijn om te weten! Dan zou ik het in de winter (als ze toch hooi krijgen) dus bepaalde perioden helemaal open kunnen laten en evt. in het voorjaar even een deel kunnen afsluiten zodat er weer wat kan gaan groeien glimlach. We zullen wel zien hoe het loopt. Als ze het een beetje vertrappen is dat geen punt, maar het moet geen maanlandschap worden. Op momenten dat er heel veel regen valt of voorspelt is, is het gelukkig een kleine moeite om het pad een aantal dagen/weken af te sluiten. Als het gaat vriezen, is het namelijk wel fijn als het pad nog enigszins begaanbaar is. Vind die diepe kuilen in de bevroren klei dan altijd erg eng, en de paarden hebben er ook een enorme hekel aan.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyma 1 aug 2011 - 3:28

in mijn album heb ik 3 plaatjes toegevoegd om het strook begrazings idee weer te geven.
http://www.mijnalbum.nl/Album=RK7T7ZMO
ze staan nu in het eerste vak, dit vak is denk ik einde van de maand leeg, dan gaat het dicht.
en moeten ze naar het tweede stuk lopen via het pp pad.
Dit stuk zal tegen eind oktober leeg zijn en dan wordt het tijd om hooi te gaan voeren.

Op het moment dat er een vak dicht gaat gooi ik de mest die ik uit de wei haal op het "lege" en afgesloten vak.
Zodat het volgend jaar weer gebruikt kan worden. Wel laat ik eerst de mest checken op wormen. Is het antwoord nee dan gaat het er overheen.

Ze krijgen van mij een paard lengte en breedte per dag te eten om de hoeveelheid aan te geven dat ik per keer geef.
Dus per pony (in dit geval)drie keer in gedachten de grote nemen en dan de paaltjes verschuiven.

Je ziet dat het goed kort wordt afgegraast, daar dit eerst hooiland is geweest is het gras niet zo berekend op kort afgrazen en is het erg bruin.
Als je kijkt bij de ingang plaatje met hond dan zie je dat het gras snel weer groen wordt, met zo'n drie weken is het weer helemaal groen.
Volgend jaar zal het afgegraasde deel groener zijn dan nu. Maar het gras hersteld zich snel genoeg merk ik. Ondanks dat het best wel droog is. (zandgrond)
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyma 1 aug 2011 - 4:05

Ik zal komend weekend ook weer eens foto's maken. In de begraase stukken zie je precies de plekken waar het niet gelukt is om drollen helemaal weg te halen. We halen de mest elke dag weg, maar op bepaalde plaatsen zie je toch heel duidelijk dat het gras daar veel harder groeit. Waarschijnlijk was dat toen we nog wat grotere stukken gras per keer gaven (omdat de paarden een wat grote persoonlijke bubble hadden in het begin grijns ), en de hopen in het langere gras gedeponeerd werden. Dan lukt het toch niet om de mest voor de volle 100% te verwijderen. We gooien de mest op een hoop en willen die later wel laten verspreiden over de wei.

@inge: dat bruin worden van het gras is bij ons ook heel duidelijk te zien na de eerste keer begrazen. Dacht eerst dat het nooit meer goed zou komen met het gras op het pad, maar dat is nu inderdaad weer mooi groen. Het zal vast niet gezond zijn, dat korte gras, maar ik ben er toch erg blij mee dat de paarden nu continu iets te knabbelen en te zoeken hebben. Mijn pony's zijn nog wel steeds te dik, maar zijn dit jaar ook gewoon te dik de winter uit gekomen. En er stond natuurlijk (ondanks het maaien) eigenlijk ook te veel gras op het pad toen ze naar het PP verhuisden. Toen die van mij nog alleen stonden, gebruikte ik strookbegrazing op het pad, maar toen er twee anderen bij kwamen was dat geen optie door de smalle paden die dan dood zouden lopen. Het kan verbeelding zijn, maar volgens mij zijn ze nu toch wel aan het afvallen. Ik maak me dus niet al te druk om dat korte gras, vooral omdat het bijna niet anders kan dan dat de pony's volgend jaar heel wat dunner de winter uit zullen komen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyma 1 aug 2011 - 4:58

Wieteke schreef:
Wat is jullie ervaring met paden van gras? Is er na een erg natte winter nog hoop op wat gras op de paden? We zitten hier op kleigrond, dus zakken de paarden bij erg nat weer best een stuk weg, waardoor het pad in de winter flink omgeploegd zal worden...


Mijn ervaring met kleigrond en een graspad is dat de paarden daar in de winter absoluut niet kunnen lopen. Bij mij zak je in de winter zo 10 cm weg in de wei en blijft er niets over van het pad, wordt het spekglad en willen de paarden er dan ook niet meer lopen. En in het voorjaar komt er alleen onkruid i.p.v. gras terug en dat is ook net onkruid wat de paarden hier echt niet eten....
Ik sluit het grootste deel van het pad af in de winter, heb dan een paar verharde stukken, een stuk modder pad en een zandpaddock. Ze kunnen dan niet helemaal rond maar wel een beetje heen en weer struinen. zeker als ik het hooi op beide uiteinden van het pad geef, dan lopen ze wel een paar keer op een dag op en neer.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyma 1 aug 2011 - 10:09

inge schreef:
Op het moment dat er een vak dicht gaat gooi ik de mest die ik uit de wei haal op het "lege" en afgesloten vak.
Zodat het volgend jaar weer gebruikt kan worden. Wel laat ik eerst de mest checken op wormen. Is het antwoord nee dan gaat het er overheen.

Dat is handig, de mest laten checken. Maar hoe doe je dat? Hoe neem je een verzamelmonster? Ik stuur nu mest op naar Groesbeek, en daar is het advies de mest zo vers mogelijk op te sturen. Mest van een hoop is niet vers...
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptyma 1 aug 2011 - 11:01

Berith schreef:
Mijn ervaring met kleigrond en een graspad is dat de paarden daar in de winter absoluut niet kunnen lopen. Bij mij zak je in de winter zo 10 cm weg in de wei en blijft er niets over van het pad, wordt het spekglad en willen de paarden er dan ook niet meer lopen. En in het voorjaar komt er alleen onkruid i.p.v. gras terug en dat is ook net onkruid wat de paarden hier echt niet eten....

Bij de pensionstal waar ik stond, was dat vorig jaar inderdaad ook zo. Maar toen was er in okt/nov hier net langs de kust ook echt enorm veel water gevallen (over de hele breedte van de wei lag opeens een enorme vijver waar eenden en meeuwen in zwommen en waar afgelopen winter op geschaatst is...). Voordeel was wel dat we in ons toen toekomstige PP goed konden zien waar de natste delen lagen knipoog . Stiekem hoopte ik toch op een iets begaanbaarder pad bij een winter gemiddelde regenval, maar dat zal waarschijnlijk dus tegenvallen. Dan maar hopen dat het deze winter snel gaat vriezen, zodat de grond mooi hard wordt ;-). Maar eerst nog even genieten van de zomer!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 1:25

inge schreef:
Ze krijgen van mij een paard lengte en breedte per dag te eten om de hoeveelheid aan te geven dat ik per keer geef.
Dus per pony (in dit geval)drie keer in gedachten de grote nemen en dan de paaltjes verschuiven.
blond Dat kan ik niet volgen Inge... Kun je dat nog eens wat uitgebreider uitleggen aan deze (niet blonde) blondie?

Berith schreef:
En in het voorjaar komt er alleen onkruid i.p.v. gras terug en dat is ook net onkruid wat de paarden hier echt niet eten....
Je kunt inderdaad niet voorspellen wat er terug gaat groeien in het pad. Groen wordt het altijd maar of het gras zal worden of onkruid is afwachten. Mijn hele PP aan huis is nu een groen oerwoud maar het is heel wisselend wat er groeit; in sommige paden of paddocks is het veel gras met een beetje onkruid en in andere gedeeltes is het bijna alleen maar onkruid. Het onkruid wat er staat is voornamelijk melde (wat ze trouwens af en toe ook wel eten en wat ook helemaal geen kwaad kan).
De twee paarden die nu in het 'oerwoud-PP' staan, grazen en scharrelen in ieder geval overal, in alle paden en paddocks. Ze hebben een voorkeur voor een stukje 'echte' wei dat ze achterin het PP hebben gekregen. Ik heb daar plannen om een poel en een heuvel aan te gaan leggen hyper. Daarom heb ik alvast de afrastering een flink stuk naar binnen verplaatst en dat stukje wei dat op die manier is vrijgekomen zijn de paarden nu aan het leegeten. Eerst waren daar twee hoekpaddockjes en die heb ik nu met elkaar verbonden zodat er een paddock is ontstaan over de hele breedte van het perceel. Die paddock is ca. 60 m x 14 m, en daarin gaan dus de poel en de heuvel komen. Ik popel al :<!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 1:41

Marja schreef:
inge schreef:
Ze krijgen van mij een paard lengte en breedte per dag te eten om de hoeveelheid aan te geven dat ik per keer geef.
Dus per pony (in dit geval)drie keer in gedachten de grote nemen en dan de paaltjes verschuiven.
blond Dat kan ik niet volgen Inge... Kun je dat nog eens wat uitgebreider uitleggen aan deze (niet blonde) blondie?

Hihi, ik kon er ook nog niet echt een duidelijk beeld bij vormen...

Marja schreef:
Ik heb daar plannen om een poel en een heuvel aan te gaan leggen hyper. Daarom heb ik alvast de afrastering een flink stuk naar binnen verplaatst en dat stukje wei dat op die manier is vrijgekomen zijn de paarden nu aan het leegeten. Eerst waren daar twee hoekpaddockjes en die heb ik nu met elkaar verbonden zodat er een paddock is ontstaan over de hele breedte van het perceel. Die paddock is ca. 60 m x 14 m, en daarin gaan dus de poel en de heuvel komen. Ik popel al :<!

Leuk, nieuwe plannen! Wordt dat volgend jaar of al eerder?
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 7:05

@marion mest checken doe ik via het woud en soms een 2e check via de gd deventer.
wel van dezelfde mestmonsters om een tegen hanger te hebben dat ze echt goed zitten. soort van second opinion.
Dit laatste doe ik heel soms als ik twijfel aan de uitslag en ik een tweede keer laat checken. Tot nu toe maar 2 x gedaan in 5 jaar.

ik bestel meerdere verpakkingen per keer dan komen de kosten lager en ik laat het toch zo'n drie a vier keer per jaar controleren en dat met 3 ponys dan tikt het aardig aan. Maar nog altijd goedkoper dan zo maar een wormenkuur er in stoppen. En veel beter voor de gezondheid van de ponys.
ik hoef nauwelijks nog te ontwormen.

@marja...oke blondie gaat het nog eens proberen. Schrijven is soms niet altijd even duidelijk blijkt dronken
men neme 1 paard en plaatst deze strak langs het draadje dit is de lengte van het paard. Dan neme men het paard en zet deze haaks op het draadje
dit is de breedte van het paard.
Zo ontstaat er een soort van vierkant. Dit vierkant vormt een hoeveelheid en dit is de oppervlakte die ik per pony geef.
Dus een grote pony groter vierkant, kleine pony kleiner vierkant. Zo kom je nl ongeveer aan de hoeveelheid voer die ze per dag nodig hebben.
Dan geef je niet te veel en niet te weinig. Negen van de tien keer komt deze formule aardig uit.
Gras moet dan wel ong. kuit of knie hoog staan, bij heel kort gras gaat dit niet op.

enuh mooie plannen...dat heb je als je eigen grond hebt he? Dan kan je graven en bulten maken en zo.
Wel erg leuk voor de paarden weer nieuwe ontdekkings plekken
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 10:05

inge schreef:
Zo ontstaat er een soort van vierkant. Dit vierkant vormt een hoeveelheid en dit is de oppervlakte die ik per pony geef.
Dus een grote pony groter vierkant, kleine pony kleiner vierkant. Zo kom je nl ongeveer aan de hoeveelheid voer die ze per dag nodig hebben.
Dan geef je niet te veel en niet te weinig. Negen van de tien keer komt deze formule aardig uit.
Gras moet dan wel ong. kuit of knie hoog staan, bij heel kort gras gaat dit niet op.

Hihi, ben ik eens blij met die laatste zin!

Dacht eerst dat jouw voerregime redelijk leek op wat ik per keer geef, en realiseerde me toen pas dat ik 2x per dag de paaltjes verzet hilarisch . Maar gelukkig had jij het over lang gras, en staan die van mij op dit moment nog op enkelhoog gras. Pfew...

Test jij de mest van de pony's trouwens individueel? Op de pensionstal waar ik stond namen ze altijd mengmonsters, maar dat lijkt me maar niets. Wij hebben vorige maand de mest laten testen, en van de vier had alleen Thyler een besmetting. Bij een mengmonster was er misschien wel uitgekomen dat ontwormen niet nodig was, doordat de drie 'schone' paarden het gemiddelde laag zouden houden. Wil het ook wel graag per paard precies bijhouden. Wij hebben laatst ook gelijk voor 2 keer van die testkits besteld. Vind het wel heel fijn werken, alleen vind ik het wel een gedoe om van 2 pony's bij te houden wanneer en waar ze mesten. Gelukkig hielden ze de laatste keer 's middags siësta, en stonden ze allemaal bij elkaar. :<
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 21:36

inge schreef:
@ik bestel meerdere verpakkingen per keer dan komen de kosten lager en ik laat het toch zo'n drie a vier keer per jaar controleren en dat met 3 ponys dan tikt het aardig aan. Maar nog altijd goedkoper dan zo maar een wormenkuur er in stoppen. En veel beter voor de gezondheid van de ponys.
ik hoef nauwelijks nog te ontwormen.

Wij zijn ook begonnen met het nemen van mestmonsters, ook bij het Woud, maar zij vragen om monsters die vers zijn. Hoe neem je een monster van een mesthoop? Neem je mest van binnenuit de hoop? En is de uitslag dan representatief omdat het geen verse mest is?
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 22:08

marion schreef:
Wij zijn ook begonnen met het nemen van mestmonsters, ook bij het Woud, maar zij vragen om monsters die vers zijn. Hoe neem je een monster van een mesthoop? Neem je mest van binnenuit de hoop? En is de uitslag dan representatief omdat het geen verse mest is?

Als het bericht van inge goed begrijp, heeft ze geen mesthoop en verspreidt ze nieuw 'geproduceerde' mest altijd op het vorige begrazingsweitje (nadat de mest gecontroleerd is dus).
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 23:01

@wieteke
helemaal goed begrepen, ik verzamel de mest elke dag. Er is een centrale mest verzamel plek, maar dat is voor mij een flink eind lopen.
Op de momenten dat ik de mest op mijn eigen veld kwijt kan dan doe ik dat, scheelt een hoop werk en ik dien meteen een goed doel. knipoog

Ik verzamel de mest dus in een kruiwagen van het hele veld en daarna breng ik het op op het stuk wat niet meer gebruikt wordt lees opgegeten is.
Daarna blijft het zo'n drie maanden niet begraast alvorens de ponys er weer op mogen.

@marion
Mijn ponys mesten altijd tijdens het rijden / mennen. Ik neem dus een mestmonster zakje mee op pad, zodra ze een drol laten dan stap ik af en neem daar verspreid over de hele hoop die ze maken kleine stukjes stop dit bij elkaar en stuur dat op.

Ik werk dus per pony, eentje gaat nooit mee op pad en voor haar moet ik dus wachten totdat ze een keertje mest in de wei.
Maar dat is met dit weer geen probleem hoor grijns lekker genieten op een stoel, drinken en eten erbij wat wil je nog meer??
Ik vind het per pony beter dan gokken, zo weet je nl precies welk paard wel of niet behandeld moet worden.
Als eentje het heeft hoeven de andere niet besmet te zijn dus die krijgen ook niks. Als je dat wel zou doen dan heeft het testen niet zo veel zin is mijn idee.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptydi 2 aug 2011 - 23:14

inge schreef:
Mijn ponys mesten altijd tijdens het rijden / mennen. Ik neem dus een mestmonster zakje mee op pad, zodra ze een drol laten dan stap ik af en neem daar verspreid over de hele hoop die ze maken kleine stukjes stop dit bij elkaar en stuur dat op.

O, dat is handig! Voor voorbijgangers moet het wel een raar zicht zijn. Denken ze dat iemand met die plastic zak de mest van zijn paard gaat opruimen, en dan neemt die persoon alleen de bovenste mestbal mee hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptywo 3 aug 2011 - 4:05

hahaha zo had ik het nog nooit bekeken hilarisch ben ook eigenlijk nooit mensen tegen gekomen die het hebben gezien :<
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Emptywo 3 aug 2011 - 7:13

Hoi allemaal!

Ik steek ook weer es even mijn neus om de hoek, heb een tijd alleen maar meegelezen. Was bijna bij jou komen buurten, Marja, we zijn op vakantie in Limburg geweest! afstand was toch meer dan ik dacht, dus het is er niet van gekomen.
Mijn duit in het zakje: ook bij ons altijd weer puzzelen met het grazen / voeren. Jackson gaf zelf toe dat hij geen ervaring heeft met sober spul als shet of ijslander. De paarden daar zijn vast veel gelijkmatiger van type! Ik heb 2 eczemers, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet duidelijk verschil zie bij wel of geen gras. Mn voor mijn Arabier houdt ik daar dus geen rekening mee, die blijft met zijn deken op eigenlijk goed onder controle.
De Dartmoor schuurt wel, en dit jaar echt behoorlijk. Had haar eerst op kort, danwel geen gras, maar daar werd ze echt erg sjagerijnig van ondanks 3 x per dag hooi. Ze schuurde toen ook al, en toen ik haar toch wat gras gaf werd het schuren niet duidelijk meer. De sjagerijnigheid wel duidelijk minder...
Dan toch maar wat grazen hoor.

's morgens krijgt iedereen een handje musli, en ga ik splitsen. De 2 grootsten gaan samen in een stukje binnenwei, voor strookbegrazing.
Dit gaat prima, ik schuif idd elke meter naar voren, aan de achterkant ook weer mee zodat dat weer kan aangroeien. Evt. onkruid danwel niet-gegeten gras wordt na doorschuiven even nagelopen met de bosmaaier. Dan wordt het met rust gelaten om weer aan te groeien.
De 3 kleintjes hebben 4 "graasstukken", incl. onze bak omdat daar ook gras in staat. Deze wissel ik om de 4 a 5 dagen, zodat er nooit echt heel veel op komt. Houdt ze bezig en tevreden, maar worden er niet al te dik van. Is sowieso een beetje vechten tegen de bierkaai, die shetjes worden zo snel dik!

's avonds gaan ze allemaal weer op de track, waar altijd nog van alles te knabbelen valt. Niet alleen de grassprietjes, maar ook riet (rondom de poel), wilg en zelfs de meidoorn wordt gegeten. Ik hanteer de regel "of hooi, of gras". Als er dus een dag is waarop om wat voor een reden dan ook niet gegraasd wordt, is er meer hooi. Blijven ze een nachtje in het graasstuk staan, (overleven ze best een keertje hoor), dan krijgen ze geen hooi.
Ook houdt ik rekening met het weer. Gisteren was het zo heet, dat ik ze overdag op de track had staan, want dan kunnen ze in de schaduw. Dat is in de binnenwei dus niet zo. Ook met regen of storm heb ik ze liever op de track ivm de beschutting. Dan krijgen ze dus meer hooi.
Strookbegrazing werkt bij mij dus goed, en de wei heeft er niet zichtbaar schade van. En dan nog... die is toch voor de paarden?
Ik vind het altijd een beetje dubbel om een wei te willen sparen ten koste van de beweging van de paarden. Alsof je een speelkamer inricht voor de kids, maar die mogen er niet in want dan wordt het zo'n rommel.. knipoog. Maar goed, dat kan ik me ook veroorloven omdat ons stuk aardig groot is, en ik dus de ruimte heb om het regime aan te passen aan de omstandigheden / seizoen.

We hebben inmiddels een extra lusje gemaakt, waardoor de poel niet meer een eindpunt is, maar weer terugkomt bij de stoep. Nog wel wat veranderen voor de stroomvoorziening, want die moet nog onder de track door gegraven worden. ook ben ik bezig een extra stukje rond de bak te maken, zodat ze daar ook omheen kunnen lopen. Gaan weer heel wat palen, draad, bloed zweet en tranen inzitten... Alles voor de paardjes he... knipoog .

Groetjes!
Helma


Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Gesponsorde inhoud





Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   Ontevreden met mijn voerregime... - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Ontevreden met mijn voerregime...
Terug naar boven 
Pagina 2 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: