dat zijn mooie berichten ga ik onthouden morgen weer foto's maken dan komt de final touch...alle spullen heb ik vandaag opgehaald. Morgen kijken of het ons gaat lukken alles goed aan te sluiten. En dan zondag de grote verhuizing. kan bijna niet wachten....
jaaa...dat wel maar ik ga echt niet filmen, kost te veel tijd. ik maak enkel foto's....verder op in het jaar zal ik ongetwijfeld filmen. Als ze zondag voor het eerst komen staan ze op een piepklein stukje ivm overgang van zand / hooi naar paradijselijk gras. Om problemen te voorkomen krijgen ze een heel klein stukje en dit wordt naarmate de weken verstrijken steeds groter. Dus veel spectakel is er dan niet helaas helaas....
Aantal berichten : 882 Registratiedatum : 20-01-11
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs wo 20 apr 2011 - 4:46
Even een paar dagen stil geweest, veel werk verzet, we zijn nog niet helemaal klaar. De mooie zonnige dagen geven je ook gelegenheid tot andere dingen doen dan alleen werken Maar de buiten omheining is helemaal af isolatoren geplaatst, lint er langs gespannen, en voorin een klein stukje afgezet voor de ponys dat ze niet te veel gras in een keer kregen.
Zondag ochtend vroeg zijn ze verhuist, het verliep heel soepeltjes. Toen we aankwamen waren de overige paarden nieuwschieriger dan zij. Zij zagen alleen maar gras en niets anders.
Dus het was een kwestie van er in zetten en vreten en wij waren klaar. Water halen de put is nog niet geslagen dus ik moet een flink eindje lopen om bij de buren water te pompen. Nog even geduld voor mij dus. De tijdelijke bakken staan vlak bij de ingang zodat het makkelijk vullen is voor mij.
Straks wordt dat wel beter en anders. Ze staan er in elk geval.
De afgelopen dagen heerlijk genoten van de rust en ruimte, lekker niets doen met ze dan alleen wat foto's maken. En borstelen, watervullen en niets doen. Vandaag voor het eerst even met het ijsje wezen wandelen naar voren. Het was een pittig wandelingetje, hij rende van links naar rechts alles was nieuw. Maar hij bleef redelijk bij me. In het rijbakje wat er is, nou ja een afgezet stukje gras, heb ik hem even los gelaten omdat het mij ietsje te veel werd. Daar ging hij als een gek racen. Na 10 minuten was het over, tenslotte was het erg warm. Hij zijn spanningen kwijt en konden we weer terug lopen.
Nat en bezweet kwamen we terug bij zijn kudde en ging hij uitgebreid rollen. Alsof we een wereld reis hadden gemaakt. Er zijn nieuwe plaatjes toegevoegd in het album
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs do 21 apr 2011 - 2:49
Leuke foto's Inge ! Het ziet er allemaal strak uit. Mooi 'landschapsvriendelijk', dat groene band!
Grappig hè, hoe een paard ineens helemaal van zijn stuk kan zijn van zo'n 'wereldreis'wandeling. Ik heb gisteren Saegola meegenomen om 'ons' bospad eens te gaan verkennen. Ze vond het geweldig en op de terugweg heb ik maar gezorgd voor wat meer afstand tussen haar en mij (gelukkig had ik een lange lijn) want ze gaf nogal wat rare bokkensprongen weg, van pure vreugde over deze ontdekkingsreis! We hebben nog steeds geen definitief bericht van het Waterschap over wanneer alles nou doorgaat met het beekproject, en dus het bosperceel en het nieuwe perceel aan de overkant van de weg. En dat terwijl ze hadden toegezegd dat we het nieuwe perceel al voor de hooioogst van 2011 zouden kunnen gebruiken. We hadden het dan ook al m.i.v. november 2010 in gebruik moeten krijgen. Maar nee hoor... het perceel is zelfs alweer 'gewoon' door de boer bemest en ingezaaid met maïs... De ambtelijke molens malen hier wel héééééééél langzaam... Tot we iets definitiefs horen visualiseer ik nu maar dat het stuk bos al van ons is en loop ik er regelmatig met of zonder paard doorheen. Dat moet toch helpen ?
inge
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs do 21 apr 2011 - 5:42
Dat zal zeker helpen ja grappig he? Dat ze zo kunnen reageren. Het was idd van pure blijdschap en nieuwschierigheid. Ik had ook een lang touw genomen omdat ik wist wat er ging gebeuren. Morgen weer een keertje wandelen.
Opdracht van de boer was moet landschap vriendelijk zijn, het mag niet storend werken. Nou dat is toch netjes zo?? straks een mooi maisveld er naast. Ze waren vandaag aan het gieren geweest en direct daarna ging de ploeg er langs, dus morgen een zwart landschap naast de ponys. Hopelijk stuift het niet te veel
inge
Vandaag weer wezen shoppen, het krijgt al steeds meer een eind beeld. Volgende week komt de aankoop aan op het vosjes paradijs. Dan zal ik foto's maken. Dan hou ik het nog even spannend...
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs za 30 apr 2011 - 10:30
inge schreef:
Volgende week komt de aankoop aan op het vosjes paradijs.
Wat heb je gekocht dan ?
inge
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs di 3 mei 2011 - 7:25
Nog geen foto's van...nog even geduld hihihi... Wel wat nieuwe plaatjes geschoten. Omdat het zo droog is wordt het gras snel bruin nadat de ponys het hebben afgeknabbeld. Er ontstaat een heel bruin pad naar achteren. Ik durf ze niet te veel gras te geven omdat het al in bloei staat en zaad vormt. Door stript begrazing gaan ze over de toekomstige track. ik houd ze bezig met wilgentakken. Die worden danig toegetakeld, fantastisch vinden ze het. alle nieuwe plaatjes staan in dezelfde album http://www.mijnalbum.nl/Album=RK7T7ZMO
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs di 3 mei 2011 - 11:32
Grappig om te zien dat bruine pad, het lijkt wel gewoon zand .
Citaat :
Ik durf ze niet te veel gras te geven omdat het al in bloei staat en zaad vormt.
Gras wat in bloei staat is toch juist beter voor paarden, omdat het dan doorschiet en wat minder geconcentreerde voedingsstoffen bevat? Daarom is het ook altijd beter om pas te hooien als het gras in bloei staat of heeft gestaan, dan krijg je schraler en ook stugger (vezeliger) hooi, beter paardenhooi dus.
inge
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs di 3 mei 2011 - 19:18
ja hooien als het "heeft gestaan" in bloei ja maar niet als het in bloei of in zaadvorming staat. Op het moment dat gras zaad vormt worden er veel voedingsstoffen opgeslagen in de nog te vormen en vormende zaaddelen. Tenslotte moeten deze voldoende stoffen bevatten om een nieuwe plant te gaan vormen. Zij moeten bijv tijdelijke droogte kunnen opvangen. Of als ze op een minder goede plek terechtkomen tijdelijk kunnen overleven dat wanneer ze verder waaien wel kunnen gaan groeien.
Of te wel veel voedzame delen worden daarin opgeslagen. Als een paard dit eet krijgen ze dus meer binnen dan wanneer het niet zaad vormend is. Graszaadhooi is erg goed voor paarden die gevoelig zijn voor suikers. De graszaden fabriek heeft dan de zaadkoppen eraf gemaaid / opgevangen en de restanten van het gras dus de stengels worden verkocht als graszaadhooi. Dus de goede delen van de plant voor gevoelige paarden.
Kortom het moment van zaad is niet gunstig maar daarna als het zaad inmiddels weg is, verlogen door de wind is het wel weer goed.
het pad is nog steeds met gras bedekt, je ziet nog hele kleine groene puntjes. Maar het moet dan wel gaan regenen willen deze nog wat gaan doen.
inge
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs vr 6 mei 2011 - 4:23
dit is onze laatste aankoop
Eindelijk kan ik mijn spullen kwijt op een normale manier ipv in de trailer. Nu nog inrichten en zo de deuren en ramen ook nog effe verven. Dit is wel heel erg wit Straks nog een hooi opslag knutselen achter de keet. en dan.....zijn we eindelijk klaar....
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs vr 6 mei 2011 - 9:32
Aaaaaah, dus dát was 'de aankoop' ! Handig, zo'n huisje op wielen!
joyce b
Aantal berichten : 68 Registratiedatum : 22-02-11
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs ma 9 mei 2011 - 8:15
Inderdaad mooi dat groene lint! Valt weg in de achtergrond. Maar zien de paarden dat wel goed als ze aan komen rennen? Omdat het dezelfde kleur heeft als het gras? Ik zit te twijfelen tussen groen en bruin, had al een deel met donkerbruin 4cm lint en zag dat je groen ook in de smallere varianten hebt. Vooral voor de binnenomheining en voor langs de sloten en rantsoenpaaltjes is dunner lint makkelijker te spannen dan dik lint en beter zichtbaar dan stroomdraad of koord.
Wel apart dat je een stuk land midden in andere stukken land hebt. Is er een speciale reden dat je dat stuk mocht huren in plaatsvan iets aan een kavelpad of dichter bij de weg?
Veel plezier met afmaken en gebruiken van het Vosjesparadijs!
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs di 10 mei 2011 - 21:39
ik heb groen koord, wat nog veel minder opvalt dan groen lint, maar de paarden zijn er nog nooit tegenaan gelopen, ook niet als ik opeens een stuk helemaal anders inricht
om even een idee te geven:
inge
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs wo 11 mei 2011 - 7:32
Ik heb nog niet gezien dat ze het niet zagen tijdens het rennen. Paarden weten op een zeker moment waar iets wel of niet is. Je kunt zelfs takken ergens neerleggen en zij weten zodra ze het een keer gepasseerd zijn dat ze daar omheen moeten rennen ook al zien ze het niet direct.
Mijn "buurvrouw" heeft bruin lint dat staat op zich ook wel netjes, je ziet het net zo duidelijk als groen vind ik.
Koortjes is voor mijn houdinis niet echt geschikt, had het wel graag gewild maar dat risico neem ik toch maar niet. Lint krijg je uiteindelijk wel strak, kost wat kracht en tijd en timing met spannen, maar het lukt uiteindelijk wel.
Mooi he marja inmiddels zijn de deuren en luiken wel groen geworden. Wit stak zo af en was niet echt toegestaan. Dus hard aan het kwasten geweest.
De kavels hier lopen gewoon zo. Zijn allemaal langwerpig zonder wegen of paden er tussen. En dit was nog vrij
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs ma 16 mei 2011 - 23:08
het (dikke) koord houdt zelfs de schapen binnen, dus met paarden mag het ook geen probleem zijn de trekkracht van koord is gemiddeld ook niet minder dan lint, dacht ik. strak kan ook, maar niet met de ongeveer 10 meter afstand tussen de palen zoals het nu is, zeker niet als er in de winter sneeuw op het koord ligt :< maar dat komt allemaal goed, ik ben ben extra paaltjes aan het zetten zodat ze ongeveer om de 3 meter staan zoals in de bak
@Marja: nog ontzettend bedankt voor de tip om palen te zetten (breder gat maken en aanvullen met zand) dat gaat zo ontzettend veel beter dan vroeger met het slaan dat ik mezelf wel kan dat ik daar nooit aan gedacht had
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs wo 18 mei 2011 - 0:19
fojoe schreef:
@Marja: nog ontzettend bedankt voor de tip om palen te zetten (breder gat maken en aanvullen met zand) dat gaat zo ontzettend veel beter dan vroeger met het slaan dat ik mezelf wel kan dat ik daar nooit aan gedacht had
Fijn dat je er iets aan hebt gehad . Als je niet sterk bent, word je vanzelf !
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs wo 18 mei 2011 - 22:05
ik ben vrij sterk, dat verklaart wellicht het gebrek aan creativiteit in dit geval
inge
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs wo 22 jun 2011 - 8:25
Eindelijk meer regen dan een beetje, het gras wordt weer langzaam aan groen van kleur en begint een beetje te groeien. Ik kreeg het even benauwd om nog voordat de zomer voorbij is al hooi te moeten gaan voeren maar wie weet valt het toch nog mee. De ponys blijven netjes binnen de afzetting, en weten nu dat er giga veel stroom op staat dus het respect voor het draad is dusdanig gegroeid dat uitbreken wel niet meer zo gauw in hun koppies zullen opkomen
Ze zijn de paddock bijna rond aan het einde van de maand kunnen ze helemaal rondrennen en zijn de afzettingen helemaal verdwenen en is er een mooie brede galopbaan ontstaan. Nu maar hopen dat ze dat ook gaan doen hihihi....uit zich zelf dan...
Nu spullen verzamelen voor de bouw van een hooi opslag het knutselen is nog niet voorbij.
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs wo 22 jun 2011 - 18:35
klinkt goed, en dat galopperen zal vast wel een keertje komen, als het gras op het pad op is? of als jij een keertje niet kijkt . hier groeit het gras nu ook lekker, we hadden al veel gesproeid maar konden niet op tegen de regen van de laatste tijd, dat word toch wel echt meer gewaardeerd, ik hoef al een paar weken geen waterbakken meer te vullen, wij hebben die staan onder de goot zodat we regenwater opvangen voor de paarden. normaal moeten we toch minimaal 1 keer per week en met warm weer, om de dag, de bakken vullen, ik hou nu tijd over door de regen. Ik verlang nu wel weer naar wat meer zon, ik ben de regen wel sneller beu dan de zon, ondanks dat het echt beter is voor het gras
inge
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs do 23 jun 2011 - 5:10
ach na regen heb je zonneschijn, wordt altijd gezegd en klopt ook hoor. Vandaag alle drie de paarden de voetjes verzorgd. Was hard nodig tijdens de droogte waren ze zo hard dat ik weinig kon doen dan een beetje bijveilen. Nu waren ze toe aan een echte grote beurt.
Ik zag boven mij de wolken donkerder worden maar ze dreven voorbij boven het bos brak het los, dus ik had geluk. En kon rustig doorgaan in de droogte. Nadat ik klaar was nog even poepruimen en toen was er wel een wolk die regen los liet, niet zo veel maar ja je wordt wel nat. Na vijfminutjes was het over. Ben gewoon doorgegaan, had toch geen jas mee. De ponys waren weer aan het eten en ik bracht de kruiwagen mest weg. Later weer terug werd er eentje nieuwschierig wat ik aan het doen was. (grond vlakken met de hark) en er kwam er nog eentje aan gesukkeld. Leiknir bleef helemaal achterin staan, gras had kennelijk meer aantrekkingskracht dan de groep zelf. Of hij merkte het niet dat ze weg gingen?? Opeens een harde hinnik van achteren en ja hoor, daar kwam hij aan sprinten, een mooie handgalop. Jaaaa gespot dus hihihihi.... Ze doen het dus echt hahahaha...
Water geven doe ik elke dag ook al zijn de tonnen nog vol, ik gooi er altijd een leeg zodat er vers water is en ze kunnen kiezen 1 dag oud of nieuw. Wel makkelijk zo'n regentonwaterbak
Joyce
Aantal berichten : 826 Registratiedatum : 10-08-10 Woonplaats : brabant
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs do 23 jun 2011 - 7:49
idd, de zon komt vanzelf, hier schijnt hij nu volop, ook hier nat geworden tijdens mestruimen, ach in deze maanden vind ik dat niet erg en scheelt ook dat het aan huis is, toen mijn paardje niet thuis stond, vond ik het wel vervelender om nat te worden. vanavond foto's gemaakt van onze jaarling hengst die nu tijdelijk thuis staan, even een georganiseer, want we hebben ook merries, dus ze staan in 2 groepen, gaat wel, maar vraagt wel ff meer nadenken enzo, hij weet dat hij hengst is en we zitten niet te wachten op verrassing veulens. wat slim van dat water, is wel een idee, zo kunnen ze altijd kiezen. we hebben ook een grote bak staan onder een andere goot (van de grote schuur, domein van mijn man ), dat water is ook voor de paarden tenzij het echt lang heeft gestaan, dat vertrouw ik dat niet meer. het is me nog steeds niet gelukt om hier foto's te plaatsen anders zou ik er een paar kunnen posten (in een ander topic).
inge
Onderwerp: Re: Het vosjes paradijs zo 26 jun 2011 - 3:42
kostte mij ook wat moeite in het begin hoor, maar nu weet ik het. Dan is foto's plaatsen lang niet zo moeilijk meer. Marja had je nog een tip gegeven las ik